Skip to content
آگاه ثبت » وبلاگ و مقالات » دسته‌بندی نشده » ساده ترین روش برای دریافت کد سجام

ساده ترین روش برای دریافت کد سجام

  • by
8 نکته مهم برای دریافت کد سجام در بورس

پیشرفت تکنولوژی بازار سرمایه را نیز دستخوش تغییرات نموده است. خرید و فروش‌های حضوری در تمام حوزه‌ها جای خود را به معاملات و خرید و فروش‌های آنلاین داده‌اند. سامانه سجام به عنوان یک سامانه جامع در زمینه اطلاعات مشتریان بازار سرمایه مدتی پیش فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد. پس از آغاز به کار این سامانه، افراد برای حضور در بازار سرمایه مستلزم ثبت نام در سجام و دریافت کد بورسی می‌باشند و تنها افرادی که موفق به دریافت کد سجام شده باشند، می‌توانند در زمینه خرید و فروش سهام فعالیت داشته باشند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با ثبت نام این سامانه و دریافت کد بورسی و سجام با شما در میان بگذاریم.

 

کد سجام چیست؟

همانطور که پیشتر نیز اشاره کرده‌ایم، سجام در واقع سامانه‌ای برای جمع‌آوری اطلاعات مشتریان در بازار سرمایه می‌باشد. عبارت کد سجام می‌تواند در تعریف دو مفهوم متفاوت به میان آید. این دو مفهوم به شرح زیر می‌باشند:

 

یکی از ساده ترین مراحل دریافت کد بورسی را در مقاله ای مجزا برای شما تدارک دیده ایم تا شما عزیزان با مطالعه این دو مقاله به صورت کامل به سازمان بورس و سجام تسلط کافی را پیدا کنید.

 

کد پیگیری سجام

منظور از کد پیگیری سجام، کدی ده رقمی است که پس از انجام مراحل ثبت نام در سجام برای فرد ثبت نامی ارسال می‌شود و داشتن آن برای احراز هویت فرد الزامی می‌باشد. به طور کلی برای دریافت کد سجام گفته شده، وارد نمودن اطلاعات زیر در سجام ضروری می‌باشد:

  • اطلاعات شناسنامه ای شامل نام ، نام خانوادگی ، تاریخ تولد ، نام پدر ، شماره شناسنامه ، کد ملی ، سری و سریال شناسنامه
  • اطلاعات ارتباطی شامل آدرس محل سکونت ، محل کار ، کد پستی ، تلفن ثابت و تلفن همراه
  • اطلاعات بانکی شامل شماره حساب ، نام بانک ، نام شعبه ، کد شعبه و شماره شبا

در صورتی که کد پیگیری سجام شما به هر دلیلی پیش از انجام احراز هویت، از بین رفته و یا از دسترس خارج شود، می‌توانید با ورود مجدد به وب‌سایت سجام نسبت به بازیابی مجدد آن اقدام نمایید.

 

کد بورسی سجام

عبارت دریافت کد سجام همچنین می‌تواند به معنی دریافت کد بورسی سجام باشد. برای گرفتن کد بورسی سجام باید پس از طی تمام مراحل ثبت نام در سجام و در دست داشتن کد پیگیری سجام، نسبت به احراز هویت اقدام نمایید و پس از آن کد بورسی سجام را دریافت کنید. ما در این مطلب به این نوع از کد سجام خواهیم پرداخت.

 

طریقه ثبت نام سجام نیازمند داشتن اطلاعات و آگاهی‌هایی در زمینه بورس و همچنین سامانه سجام می‌باشد.

 

 

مراحل ثبت نام و دریافت کد سجام

 

8 نکته مهم برای دریافت کد سجام در بورس

 

برای ثبت نام در سجام یا همان سامانه جامع اطلاعات مشتریان، باید پیش از هر چیزی به وب‌سایت سجام به نشانی اینترنتی sejam.ir مراجعه کنید و مراحل ثبت نام خود در این سامانه را تکمیل کنید.

 

برای این کار باید تمام اطلاعات فردی و اطلاعات مرتبط با حساب بانکی خود را وارد کنید تا از سوی مراجع ذی صلاح راستی آزمایی شود. دقت داشته باشید که شماره، آدرس و حساب بانکی که از سوی شما در این سامانه به ثبت می‌رسد، باید به نام خود شخص شما باشد.

 

پس از 24 ساعت الی 72 ساعت از انجام تمام مراحل ثبت نام در وب‌سایت سجام، پیامکی شامل یک کد رهگیری برای شماره تلفن شما ارسال خواهد شد. لازم است با در دست داشتن این کد رهگیری نسبت به احراز هویت از طریق دفاتر پیشخوان دولت، اقدام نمایید.

 

با توجه به شرایط کنونی و وجود ویروس مزاحم کرونا، به منظور بالا رفتن ایمنی مردم در برابر این ویروس، امکان احراز هویت غیر حضوری و بدون نیاز به مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت فراهم شده است. شما می‌توانید پس از انجام مراحل گفته شده از طریق اپلیکیشن سیگنال، نسبت به احراز هویت غیر حضوری و دریافت کد سجام اقدام نمایید.

 

پس از انجام احراز هویت از طرق گفته شده، فرد عضوی از سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا سجام خواهد بود و می‌تواند نسبت به اخذ کد سجام یا کد بورسی از طریق یکی از کاگزاری‌ها اقدام کند.

 

نکاتی در ارتباط با دریافت سجام یا کد بورسی

  1. دقت داشته باشید که برای انجام معاملات بورسی به صورت آنلاین لازم است که شما حداقل دارای مدرک تحصیلی دیپلم باشید. در غیر اینصورت نمی‌توانید نسبت به دریافت کد سجام آنلاین اقدام نمایید و باید تمام خرید و فروش‌های خود در بازار سرمایه را به صورت حضوری و یا از طریق تماس تلفنی با کرگزار مربوطه انجام دهید.
  2. شما با دریافت کد سجام، قادر خواهید بود اوراق بهادار موجود در بازار بورس، فرابورس، اخزا، سخاب، اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق اختیار فروش تبعی و اوراق تسهیلات مسکن را معامله کنید.
  3. برای دریافت کد سهامداری باید حتما از طریق کارگزاری‌های معتبر و مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام نمایید.
  4. فراموش نکنید که برای اخذ کد سجام یا سهامداری از کارگزاری مورد نظر، ملزم به پرداخت هزینه‌ای نخواهید بود و درآمد اصلی کارگزاری‌ها از محل معاملات شما است که به‌اصطلاح به آن کارمزد معاملات می‌گویند.
  5. دقت داشته باشید که کد سجام یا بورسی یک کد یکتا و منحصر به خود شماست. شما می‌توانید با دریافت کد سجام خود در کارگزاری‌های مختلفی فعالیت داشته باشید ولی از سوی هر کارگزاری، کد بورسی آنلاین جداگانه‌ای به شما برای انجام معاملات بورسی داده خواهد شد. بدین معنی که نهایتا یک کد سجام یا سهامداری خواهید داشت ولی ممکن است به تعداد کارگزاری‌هایی، که با آن‌ها همکاری دارید، کد سهامداری آنلاین داشته باشید.
  6. پس از انجام و تکمیل تمام مراحل ثبت نام در سجام و اخذ کد سجام یا بورسی، هر زمانی قادر به انجام معاملات بازار بورس خواهید بود ولی طبق قانون اگر به مدت ۹۰ روز هیچگونه فعالیت و معامله‌ای در حساب کاربری خود در بازار سرمایه انجام ندهید، حساب شما بسته و یا به عبارتی راکد می‌شود. لذا لازم است برای راه‌اندازی مجدد آن دوباره به کارگزاری مراجعه و حساب خود را فعال نمایید.
  7. اگر سال‌ها قبل از طریق یکی از کارگزاری‌ها اقدام به دریافت کد سجام بورسی کرده باشید، اما حالا به کد خود و اطلاعات مربوط به حساب خود در بازار بورس دسترسی نداشته باشید، کارگزاری مورد نظر می‌تواند با استعلام کد ملی شما، ثبت نام پیشین‌تان را تکمیل کند.
  8. سعی کنید دقت لازم را در انتخاب کارگزاری مورد نظر خود برای افتتاح حساب و دریافت کد سجام بورسی به کار ببرید. تا نیاز به پیگیری پیاپی و حضور مداوم در کارگزاری نداشته باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *