Skip to content

ثبت شرکت سهامی عام

ثبت شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت سهامی عام به صورتی انجام می‌شود که موسسین شرکت، مقداری از سهام را که شامل بیست درصد است، متعهد می‌شوند و سی پنج درصد این مبلغ را در حساب‌ بانکی به عنوان شرکت در حال تاسیس سپرده می‌کنند. پس از انجام این کار اظهارنامه‌ای را در ضمیمه اساس‌نامه شرکت و مطرح کردن اعلامیه پذیره‌نویسی سهام، به مراکز ثبت شرکت‌ها اعلام می‌دارند.

 

مرحله توضیح
1. انتخاب نام انتخاب یک نام مناسب و بررسی در دفتر ثبت شرکت‌ها برای اطمینان از عدم وجود نام مشابه.
2. تدوین اساس‌نامه تهیه و تنظیم اساس‌نامه شرکت با رعایت موارد قانونی و مقررات مربوطه.
3. احضار به جلسه موسسین برگزاری جلسه موسسین و تصمیم‌گیری در مورد مسائل مختلف شرکت.
4. پرداخت سرمایه پرداخت حداقل 35 درصد از سرمایه ثبت‌شده شرکت به یک حساب بانکی.
5. ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز به اداره ثبت شرکت‌ها و انجام مراحل ثبت‌رسمی.
6. اخذ مجوزهای مربوطه در صورتی که فعالیت شرکت نیاز به مجوز خاصی دارد، باید مجوزهای لازم از مراجع مربوطه اخذ شود.
7. اعلام آغاز فعالیت اعلام رسمی آغاز فعالیت شرکت به مراجع ذیربط.

ثبت شرکت سهامی عام یکی از انواع مختلف شرکت‌های تجاری است که در ماده 20 قانون تجارت نام برده شده است. اگر قصد دارید تا شرکت خود را از نوع سهامی عام انتخاب کرده و آن را بصورت قانونی در ایران ثبت کنید، بهتر است تا با شرایط، قوانین، مراحل، مدارک مورد نیاز و هزینه های آن در این مقاله از سامانه آگاه آشنا شوید. لازم به ذکر است می توانید کلیه مراحل پیگیری تاسیس این نوع شرکت را به صورت شخصی یا توسط کارشناسان حقوقی ما انجام دهید.

شرکت سهامی عام چیست؟

شرکت سهامی عام را می‌توان طبق ماده 1 قانون تجارت به شرکتی اطلاق داد که سرمایه آن به واحد هایی به اسم سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان هر سهم شرکت ، به مبلغ اسمی سهام‌ آن‌ها محدود می‌شود.ثبت شرکت سهامی عام، کامل‌ترین نوع شرکت سهامی است که برای امور مهمی مانند تجارت‌ با کشورهای خارجی و همچنین تاسیس کارخانه، بانک و… ایجاد می‌شود. قسمتی از سرمایه شرکت سهامی عام را، افرادی غیر از موسسین شرکت که معمولا مردم عادی هستند، با خرید سهام، تامین می‌کنند. سهام این نوع شرکت‌ها را می‌توان به منظور دسترسی عمومی در بورس اوراق بهادار داد و ستد کرد.

پذیره‌نویسی چیست؟

قانون پذیره‌نویسی همان تعهد پرداخت سهام که از ناحیه اشخاص به عمل می‌آید، است. افرادی که تمایل دارند که در شرکت سهامی عام سرمایه گذاری کنند، طبق آگهی دعوت می‌شوند تا اعمالی که برای تأسیس شرکت انجام می‌شود، سرمایه در نظر گرفته شده، اطلاع از سوابق و شخصیت مؤسسین مشاهده کنند و سهام شرکت را خریداری کنند.

شرایط ثبت شرکت سهامی عام

در ادامه به شرایط ثبت شرکت سهامی عام اشاره کرده و هر یک از آن‌ها را مختصر توضیح داده‌ایم:

ثبت شرکت سهامی خاص چه شرایطی دارد؟

شرکت‌های سهامی عام با موضوعات متنوع

شرکت‌های سهامی عام می‌توانند در موضوعات و موارد مختلفی به ثبت شرکت دست بزنند. احداث کارخانه، سد، پروژه‌های راه‌سازی، صنایع بزرگ مانند فولاد، سیمان و خودروسازی، صنایع پتروشیمی، تاسیس بانک و همچنین مشارکت‌ در طرح‌های عمرانی مختلف، از موارد و موضوعاتی هستند که شرکت‌های سهامی عام می‌توانند در این موضوعات به ثبت شرکت بپردازند. البته ثبت شرکت سهامی عام دارای شرایط مختلفی است که در ادامه به این شرایط اشاره می‌شود.

5 نفر حداقل تعداد هیأت مدیره

    • در شرکت‌های سهامی عام، باید حداقل تعداد شرکا 5 نفر و حداقل تعداد هیات مدیره یا مدیران شرکت نیز 5 نفر باشد.

حداقل میزان سرمایه اولیه مبلغ 5 میلیون ریال

    • حداقل میزان سرمایه اولیه شرکت‌های سهامی عام، باید مبلغ 5 میلیون ریال باشد. این سرمایه توسط موسسین و همچنین عموم مردم تامین می‌شود. البته لازم به توجه است که در صورتی که پس از تاسیس شرکت، سرمایه آن از حداقل میزان ذکرشده کمتر شود، باید ظرف یک سال، میزان آن تا حداقل مقرر افزایش یابد یا شرکت به نوع دیگری از انواع شرکت‌های مذکور در قانون تجارت تغییر شکل بدهد. در غیر این صورت، ذی نفع می‌تواند انحلال شرکت را از دادگاه‌های صلاحیت‌دار درخواست کند.

حداقل 20 درصد از سرمایه، سهم مؤسسین

    • در شرکت‌های سهامی عام، سهم موسسین نباید از 20 درصد سرمایه شرکت کمتر باشد.

تأمین نقدی 35 درصد سرمایه اولیه توسط مؤسسین

    • مبلغی معادل 35 درصد از مبلغ مندرج در بند سوم، باید توسط موسسین و به صورت نقدی تامین شود و در حسابی تحت عنوان شرکت‌ سهامی عام در شرف تاسیس، در یکی از بانک‌ها سپرده شود.
    • رسید سپرده نقدی یا اسناد مالکیت مربوطه در صورتی که بخشی از سپرده نقدی در قالب تعهد غیرنقدی باشد، در همان بانکی که واریز مبلغ صورت گرفته است، تودیع و گواهی بانک به همراه اظهارنامه به مرجع ثبت شرکت‌ها داده می‌شود.

تصویب اساس‌نامه شرکت

    • پس از رسیدگی و احراز پذیره نویسی کلیه سهام شرکت و همچنین پرداخت مبالغ لازم، مجمع عمومی موسس باید وارد شور شود و به تصویب اساس‌نامه شرکت و انتخاب مدیران و بازرسان شرکت بپردازند. مدیران و بازرسان نیز باید قبولی خود را به صورت کتبی اعلام کنند. پس از آن موسسین باید اساس‌نامه، اظهارنامه شرکت و همچنین طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام را امضا کنند.

ارسال نام روزنامه کثیرالانتشار به دایره ثبت شرکت‌ها

    • با قید نام روزنامه کثیرالانتشاری که از طرف شرکت انتخاب شده است، باید اظهارنامه و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام‌ را در تهران به ثبت شرکت‌ها، در شهرستان‌ها به دایره ثبت شرکت‌ها و در نقاطی از کشور که دایره ثبت وجود ندارد به اداره ثبت اسناد و املاک، تسلیم و در قبال آن رسید دریافت کنند.

مدارک ثبت شرکت سهامی عام

ثبت شرکت سهامی خاص چه مدارکی لازم دارد

ثبت شرکت سهامی عام در دو مرحله انجام می‌شود. در اولین مرحله که مرحله تشکیل و تحصیل اجاره پذیره‌نویسی است، مدارک زیر لازم هستند:

مدارک مرحله تشکیل و تحصیل اجاره پذیره‌نویسی

    • ارائه طرح اعلامیه پذیره‌نویسی در دو نسخه که به امضای تمامی موسسین رسیده باشد.
    • ارائه اظهارنامه کامل‌شده در دو نسخه
    • ارائه طرح کامل‌شده اساس‌نامه به اداره ثبت شرکت‌ها
    • ارائه مدارک و همچنین تصاویر برابر با اصل موسسین شرکت که از طریق آن‌ها بتوان به احراز هویت موسسین پرداخت.
    • ارائه اصل گواهی بانک که پرداخت سرمایه حداقل 35 درصد از 20 درصد سرمایه تعهد شده شرکت را به اداره ثبت شرکت‌ها نشان می‌دهد.
    • اگر ثبت موضوع فعالیت شرکت سهامی عام نیاز به مجوز داشته باشد، باید اجاره‌نامه اصلی از مراجع مربوطه ارائه شود.
    • اصل مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار به اداره ثبت شرکت‌ها باید ارائه شود.
    • تکمیل فرم مربوط به تعیین اسم شرکت، به ترتیب اولویت
    • ارائه فیش واریزی به اداره ثبت شرکت‌ها

مدارک مرحله ایجاد و ثبت شرکت‌های سهامی عام

در مرحله دوم که مرحله ایجاد و ثبت شرکت‌های سهامی عام است، باید مدارک زیر ارائه شوند:

    • اساس‌نامه شرکت سهامی عام به اداره ثبت شرکت‌ها در دو نسخه که به تصویب مجمع عمومی موسس رسیده باشد.
    • دو نسخه از صورت جلسه تشکیل مجمع عمومی موسس که در آن به تعیین و تکلیف در مورد اساس‌نامه، اعضای هیات مدیره، بازرسان و روزنامه کثیرالانتشار پرداخته شده است.
    • دو نسخه از صورت جلسه تشکیل هیات مدیره شرکت سهامی عام
    • اصل گواهی نامه بانک که پرداخت حداقل 35 درصد از سرمایه شرکت سهامی عام را تایید می‌کند.
    • دومین مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار برای فعالیت شرکت سهامی عام

موارد بالا مدارک مورد نیاز جهت تاسیس و ثبت شرکتهای سهامی عام در ایران می باشد. با این حال ما در مقاله مدارک ثبت شرکت ، بصورت جامع در باره کلیه مدارک و مجوز های انواع شرکت ها بررسی های لازم را انجام داده ایم.

هزینه ثبت شرکت سهامی عام

هزینه ثبت شرکت سهامی عام، بسته به نوع شرکت و همچنین زمینه فعالیت آن می‌تواند متفاوت باشد. این هزینه شامل هزینه‌های جاری اعم از هزینه استعلام، هزینه تنظیم اساس‌نامه و اوراق ثبتی، هزینه پستی و هزینه آگهی‌ها، هزینه پرونده مالیاتی و دریافت کد اقتصادی و همچنین هزینه حق‌الوکاله است.

این تعرفه و قیمت به پیگیری مراحل تاسیس شرکت نیز بستگی دارد. یعنی اگر به مراحل و تاسیس شرکت های سهامی عام در ایران آشنا باشید، می توانید با هزینه پایین آن را پیگیری نمایید. در صورت عدم آگاهی با مراحل نیز می توانید پیگیری تاسیس و ثبت در اداره ثبت شرکتها را به سامانه آگاه ثبت، با تعرفه های اقتصادی و ارزان بسپارید.

مراحل ثبت شرکت سهامی عام

همانطور که اشاره شد، ثبت شرکت سهامی عام در دو مرحله انجام می‌شود. لازم به ذکر است که شرکت سهامی عام برای ثبت باید مجوز سازمان بورس بانک مرکزی را دارا باشد و همچنین واژه سهامی عام نیز به صورت خوانا و دقیق در انتهای نام شرکت ذکر شود.

بخش اول ثبت شرکت سهامی عام

    • در اولین بخش مرحله، باید شرکت سهامی عام با تعیین معافیت از ثبت در سازمان بورس اوراق بهادار ثبت شوند و به سازمان بورس و اوراق بهادار بپردازد. این بخش قبل از اقدام به پذیره نویسی سهام توسط موسسین شرکت، تعیین می‌شود.

بخش دوم ثبت شرکت سهامی عام

    • بخش دوم مرحله ثبت شرکت سهامی عام شامل صدور مجوز عرضه عمومی و ثبت سهام توسط سازمان بورس اوراق بهادار است.

انجام مراحل ذکر شده به موسسان شرکت سهامی عام این اجازه را می‌دهد که به عرضه عمومی سهام از سازمان بورس اوراق بهادار بپردازند. لازم به ذکر است که مراحل ثبت شرکت سهامی عام به جز به دو بخش ذکرشده، شامل موارد زیر نیز است:

لیست مراحل ثبت شرکت سهامی عام

    • ارسال مدارک و مستندات به سازمان‌های مربوطه توسط موسسین به منظور دریافت مجوزهای لازم برای اداره ثبت شرکت‌ها
    • موسسین شرکت باید از سازمان بورس و اوراق بهادار، مجوز عرضه عمومی سهام را دریافت کنند و به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه دهند.
    • موسسین شرکت سهامی عام باید اجازه منتشر کردن اعلامیه پذیره نویسی را با دریافت مجوزهای لازم از سازمان بورس اوراق بهادار و رفتن به اداره ثبت شرکت‌ها دریافت کنند.
    • تشکیل و برگزاری مجمع عمومی موسس، پس از پایان پذیره‌نویسی
    • پس از تشکیل مجمع عمومی موسس، موسسین باید برای کامل کردن روند عرضه عمومی سهام، مدارکی را به سازمان بورس ارائه کنند.
    • ثبت عرضه عمومی سهام در اداره ثبت شرکت‌ها، پس از اینکه سازمان بورس روند عرضه عمومی سهام شرکت سهامی عام را تایید کرد، انجام می‌شود.
    • گرفتن شماره ثبت از سازمان بورس و اوراق بهادار نیز آخرین مرحله در ثبت شرکت سهام عام است.

مزایای ثبت و تاسیس شرکت سهامی عام

مزیت های ثبت شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی عام، به دلیل مزایای فراوانی که دارد، مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته است. در ادامه به مزایای تاسیس شرکت سهامی عام اشاره می‌کنیم.

نقل و انتقال آسان سهام

خرید و فروش و به دنبال آن نقل و انتقال سهام در شرکت‌های سهامی عام بسیار آسان‌تر از دیگر شرکت‌ها است. دلیل این امر را نیز می‌توان در تقسیم شدن سرمایه به سهم‌های کوچک‌تر جستجو کرد.

جمع کردن سرمایه‌های کم برای شروع یک کار بزرگ

از آن‌ جایی که شرکت‌های سهامی عام، سرمایه اولیه خود را از طریق فروش سهام به مردم تامین می‌کنند، این امکان به مردم داده می‌شود تا با سرمایه کم، دست به فعالیت‌های تجاری بزرگ بزنند. این کار باعث می‌شود تا این امکان برای مردم عادی فراهم شود که سرمایه خود را چند برابر کنند.

محدودیت مسئولیت برای سهام‌داران

سهام‌داران در شرکت‌های سهامی عام، به مقدار سهم و سرمایه‌ای که در شرکت دارند، حق رای و مسئولیت پیدا می‌کنند. این امر باعث می‌شود تا کار برای سهام‌داران اصلی راحت‌تر شود.

تداوم فعالیت در شرکت‌های سهامی عام

از آن جایی که شخصیت‌های حقوقی شرکت از خود شرکت مستقل هستند، ترک یکی از اشخاص حقوقی باعث توقف فعالیت شرکت نخواهد شد و شرکت کار خود را با سایر اشخاص حقوقی می‌تواند ادامه دهد.

تعیین هیات مدیره در شرکت سهامی عام

طبق ماده 170 قانون تجارت، هیات مدیره شرکت سهامی عام باید طبق آرای سهام‌دارن و با خواست تمامی افراد انتخاب شوند.

معایب شرکت سهامی عام

هر فعالیتی، هر چند مزایای بسیاری داشته باشد، معایبی نیز دارد که باید به آن‌ها نیز اشاره شود. در ادامه به معایب شرکت سهامی عام اشاره می‌شود.

  • وجود مقررات زیاد برای شرکت‌ سهامی عام
  • در شرکت‌های سهامی عام به دلیل شرایط متفاوت مالیاتی، تقسیم سود و زیاد و… به شکل متفاوت، مقررات و قوانین زیاد و سخت‌گیرانه‌تری نسبت به دیگر شرکت‌ها اعمال می‌شود.
  • وجود مالیات مضاعف برای شرکت‌ سهامی عام
  • به دلیل وجود قوانین و مقررات سخت‌گیرانه و محدودکننده، در ابتدای تأسیس 10 درصد از درآمد مشمولین مالیات را به عنوان مالیات برای شرکت به حساب می‌آورند. تأیید نشدن اظهارنامه‌های مالیاتی شرکت‌های سهامی عام از طرف سازمان‌های مربوطه می‌تواند اثر نامطلوبی روی ارزش و اعتبار سهام این نوع شرکت‌ها بگذارد.

وجود مقررات زیاد برای شرکت‌ سهامی عام

در شرکت‌های سهامی عام به دلیل شرایط متفاوت مالیاتی، تقسیم سود و زیاد و… به شکل متفاوت، مقررات و قوانین زیاد و سخت‌گیرانه‌تری نسبت به دیگر شرکت‌ها اعمال می‌شود.

وجود مالیات مضاعف برای شرکت‌ سهامی عام

به دلیل وجود قوانین و مقررات سخت‌گیرانه و محدودکننده، در ابتدای تاسیس 10 درصد از درآمد مشمولین مالیات را به عنوان مالیات برای شرکت به حساب می‌آورند. تایید نشدن اظهارنامه‌های مالیاتی شرکت‌های سهامی عام از طرف سازمان‌های مربوطه می‌تواند اثر نامطلوبی روی ارزش و اعتبار سهام این نوع شرکت‌ها بگذارد.

اعضای شرکت سهامی عام

اعضای شرکت سهامی عام از شرکا و همچنین اعضای هیات مدیره یا مدیران تشکیل شده است. همانطور که اشاره شد، در شرکت‌های سهامی عام، حداقل تعداد شرکا باید 5 نفر باشد. حداقل تعداد اعضای هیات مدیره یا مدیران شرکت نیز باید 5 نفر باشد.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی عام

همانطور که اشاره شد، حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی عام، طبق ماده 5 لایحه اصلاحی قانون تجارت، نباید از از پانصد هزار تومان کمتر باشد. در صورتی که به هر دلیلی سرمایه شرکت از این مبلغ پایین‌تر رود، موسسان شرکت باید در طی یک‌ سال نسبت به افزایش سرمایه شرکت اقدام کنند. در غیر این صورت شرکت می‌تواند به انواع دیگر تبدیل شود.

مشاوره رایگان ثبت شرکت سهامی عام

تاسیس شرکت سهامی عام از جمله مواردی هست که ممکن است بسیاری از افراد را با سردرگمی مواجه کنند. ثبت این نوع شرکت به دلیل وجود قوانین و مراحل پیچیده و سخت‌گیرانه، باید با مشاوره و وجود فردی متخصص انجام شود. شما می‌توانید از مشاوره رایگان سامانه آگاه ثبت در طی روند ثبت شرکت سهامی عام، استفاده کنید و از راهنمایی متخصصین ما برخوردار شوید.

ثبت آنلاین شرکت سهامی عام

سامانه آگاه ثبت، در سریع‌ترین زمان ممکن و با ارزان‌ترین قیمت، به ثبت آنلاین شرکت سهامی عام می‌پردازد. برای ثبت شرکت آنلاین از نوع سهامی عام، کافی است با متخصصین سامانه آگاه ثبت تماس بگیرید و از مشاوره رایگان و دیگر خدمات این سامانه بهره‌مند شوید. ثبت آنلاین انواع شرکت‌های تجاری اعم از شرکت سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلطی سهامی و غیر را می‌توانید با سامانه آگاه ثبت به انجام برسانید.

تفاوت‌های شرکت سهامی عام و خاص

  • شرکت سهامی عام جهت تأمین سرمایه اقدام به پذیره‌نویسی عمومی می کند، اما شرکت سهامی خاص، دارای شرایط مراجعه به عموم را ندارد.
  • صدور اوراق قرضه فقط برای شرکت‌های سهامی عام امکان پذیر است.
  • در شرکت‌های سهامی عام انتقال سهام با موافقت سهامداران انجام نمی‌شود، اما چنین نقل و انتقالی در شرکت سهامی خاص، نیاز به تأیید و توافق مدیران و مجامع شرکت دارد.
  • سهام شرکت سهامی عام را نمی‌توان در بازار بورس عرضه کرد، اما شرکت سهامی خاص دارای مجوز این کار است.
  • حداقل مدیران و سهامداران شرکت سهامی عام، 5 نفر و حداقل این افراد برای شرکت سهامی خاص 3 نفر است.

سامانه ثبت شرکت سهامی عام آگاه

ثبت شرکت سهامی عام به دلیل مزایایی که دارد، طرفداران بسیاری پیدا کرده است. افراد با تاسیس شرکت سهامی عام می‌توانند با سرمایه اندک مردم عادی، پروژه عظیمی را مورد بهره‌برداری قرار دهند. معمولا افرادی که به ثبت شرکت‌ سهامی عام می‌پردازند، ابتدا شرکت سهامی خاص را ثبت می‌کنند و سپس آن را به شرکت سهامی عام تبدیل می‌کنند. شما می‌توانید در صورت روبرو شدن با هر سوال و مسئله‌ای در رابطه با ثبت شرکت سهامی عام در ایران، با متخصصین ما در سامانه آگاه ثبت ارتباط بگیرید و از راهنمایی و مشاوره کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

برای ثبت و تاسیس شرکت سهامی عام فرم زیر را ارسال کنید:

  • 8 − 6 =

[/et_pb_code][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

 

سؤالات متداول

کاربرد شرکت سهامی عام چیست ؟

شرکت سهامی عام، کامل‌ترین نوع شرکت سهامی است که با هدف انجام امور مهمی مثل تجارت با کشورهای خارجی و ایجاد کارخانجات و بانک‌ها و …تأسیس می شود.

 مراحل ثبت شرکت سهامی عام چیست ؟

ثبت شرکت سهامی عام باید دارای مجوز از اداره بورس بانک مرکزی باشد که در متن مقاله توضیح داده شده است .

تعریف سهم در سهام عام چیست؟

قسمتی از سرمایه که تعیین کننده میزان تعهدات، مشارکت  و منافع صاحب آن شرکت سهامی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *