Skip to content
آگاه ثبت » وبلاگ و مقالات » دسته‌بندی نشده » روش های ثبت نام در سامانه سجام

روش های ثبت نام در سامانه سجام

طریقه ثبت نام سجام

آگاهی افراد در ارتباط با بازار سرمایه و مزایای آن روز به روز در حال افزایش است و همین موضوع موجب افزایش تعداد سهامداران شده است. سجام یا سامانه جامع اطلاعات مشتریان در واقع پلتفرمی برای ثبت اطلاعات مشتریان به صورت جامع است که ثبت نام در آن برای تمام کسانی که قصد حضور در بورس را دارند الزامی شده است. طریقه ثبت نام سجام نیازمند داشتن اطلاعات و آگاهی‌هایی در زمینه بورس و همچنین سامانه سجام می‌باشد. به همین خاطر لازم است پیش از اقدام به ثبت نام طریقه ثبت نام در آن را خوانده و با آگاهی کامل اقدام به ثبت نام و حضور در بورس کنید. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

مقاله ای که هم اکنون مطالعه میکنید، حاصل تلاش بسیار فراوان متخصصین امور ثبتی و حقوقی آگاه ثبت است که برای آموزش ثبت نام در سامانه سجام تهیه شده است، با مطالعه آن میتوانید این مراحل ثبت نام را به راحتی انجام دهید.

 

سجام چیست؟

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، سجام مخفف عبارت «سامانه جامع اطلاعات مشتریان» بوده و در واقع پلتفرمی جامع برای ثبت اطلاعات مشتریان در بازار سرمایه می‌باشد. ثبت نام در این سامانه به نوعی جایگزین تمام اطلاعات و مدارکی است که شما پیش از این باید به صورت حضوری ارائه می‌نمودید.

طرح استفاده از سامانه سجام برای ثبت اطلاعات مشتریان بازار سرمایه از اوایل سال ۱۳۹۷ آغاز شد و ثبت نام در آن موجب می‌شود که شما دیگر نیازمند احراز هویت چند مرحله ای در هنگام استفاده از خدمات موسسات مالی بازار بورس نمی‌باشید. لازم به ذکر است که هدف این سامانه کسب درآمد نیست و به نوعی یکی از زیرمجموعه‌های بازار سرمایه شناخته می‌شود که به تایید کمیته مبارزه با پولشویی نیز درآمده است.

 

مزایای ثبت نام در سجام چیست؟

پس از مطالعه کامل طریقه ثبت نام سجام می‌توانید در این سامانه ثبت نام کنید. به طور کلی سامانه سجام منجر به تسهیل در انجام احراز هویت افراد شده و همچنین با به وجود آمدن آن شفافیت بازار نیز با رشد قابل توجهی همراه شده است. برخی دیگر از مزایای ثبت نام در این سامانه جامع به شرح زیر می‌باشد:

  • سامانه سجام به تمام سرویس‌های بازار سرمایه دسترسی خواهد شد.
  • هرجایی که باشید، حتی در دورترین مکان‌ها می‌توانید در زمینه بورس فعالیت داشته باشید.
  • در مراجعه به کارگزاری‌ها، صندوقهای سرمایه‌گذاری، شرکت‌های تامین سرمایه و … نیاز به احراز هویت مجدد نخواهید داشت.
  • ویرایش اطلاعات به صورت آنلاین انجام می‌شود و نیاز به مراجعه حضوری نیست.
  • پرداخت تمام عایدی نقدی نقدی شمت در بازار سرمایه به شماره حسابی که در سامانه سجام به ثبت رسانده‌اید، واری می‌شود و در صورت صلاحدید می‌توانید آن را تغییر دهید.
  • اطلاعات سرمایه‌گذاران در سامانه سجام محفوظ و به دور از دست سوء استفاده‌گران است.

 

 

طریقه ثبت نام سجام به چه صورت است؟

 

طریقه ثبت نام سجام به ساده ترین روش ممکن

 

پیش از اقدام به ثبت نام در بازار بورس بهتر است با طریقه ثبت نام سجام آشنایی کامل داشته باشید. در ادامه با طریقه ثبت نام سجام به صورت گام به گام با شما هستیم تا تمام اطلاعات لازم زا با شما در میان بگذاریم.

 

مرحله اول:

در مرحله اول باید وارد وب‌سایت سجام شویدو برای این کار یا عبارت سامانه سجام و یا آدرس اینترنتی sejam.ir را در جستجوگر خود وارد کنید.

 

مرحله دوم:

در این مرحله از طریقه ثبت نام سجام باید پس از ورود به سایت، باید از صفحه اصلی بین گزینه‌ها، گزینه‌ی «ثبت نام در سامانه سجام» را انتخاب کنید.

 

مرحله سوم:

پس از اینکه گزینه ثبت نام در سامانه سجام را انتخاب کردید، عباراتی در یک کادر به شما نمایش داده می‌شوند که شما ملزم به مطالعه دقیق آن‌ها و سپس فعال کردن گزینه «متوجه شدم» هستید.

 

مرحله چهارم:

در این مرحله از طریقه ثبت نام سجام تمام گام‌های مورد نیاز برای ثبت نام در سجام به صورت خطی نگارش شده که بعد از مطالعه آن ها باید گزینه ثبت نام در سجام را انتخاب کنید.

 

مرحله پنجم:

در مرحله پنجم پس از وارد کردن شماره تافن همراه خود و همچنین کد امنیتی خواسته شده باید گزینه دریافت کد تایید را فعال کنید.

 

مرحله ششم:

سپس با وارد کردن کد تایید ارسال شده به شماره‌تان و همچنین وارد کردن کد ملی و کد امنیتی، با فعال نمودن گزینه تایید وارد مرحله بعد خواهید شد.

 

مرحله هفتم:

در مرحله هفتم از طریقه ثبت نام سجام باید مبلغ ده هزار تومان را به عنوان کارمزد کارمزد ایجاد کد سهامداری پرداخت کنید.

 

مرحله هشتم:

پس از اتمام مراحل پرداخت می‌توانید با فعال نمودن گزینه ادامه مراحل ثبت نام به ثبت نام خود در سامانه ادامه دهید.

 

مرحله نهم:

در این مرحله از شما تکمیل اطلاعات هویتی و شناسنامه ای خواسته می شود و تکمیل تمام گزینه های خالی در این مرحله اجباری است.

 

مرحله دهم:

درمرحله دهم طریقه ثبت نام سجام باید مشخص کنید که ثبت نام را برای شخص خودتان انجام می‌دهید یا به نمایندگی از شخص دیگری. در صورتی که ثبت نام را برای خودتان انجام می‌دهید گزینه اصیل را انتخاب نموده و در صورتی که به نمایندگی از جانب دیگری این کار را انجام می دهید باید شرایط نمایندگی را که در همین صفحه توضیح داده شده است ، داشته باشید. پس از انتخاب، گزینه ادامه مرحله بعد را انتخاب نمایید.

 

مرحله یازدهم:

اطلاعات ارتباطی شما، اعم از محل سکونت، شماره تلفن و … در این مرحله تکمیل می‌شود.

 

مرحله دوازدهم:

در این مرحله از طریقه ثبت نام سجام در صورت داشتن کد سهامداری می‌توانید آن را وارد مکنید و در صورت نداشتن می‌توانید گزینه تایید/ادامه گام بعدی را انتخاب نمایید.

 

مرحله سیزدهم:

در این مرحله از طریقه ثبت نام سجام سوالاتی از شما پرسیده می‌شود که در صورت تمایل می‌توانید پاسخ دهید.

 

مرحله چهاردهم:

در صفحه گشوده شده لازم است تمام اطلاعات حساب بانکی شخص متقاضی ثبت نام وارد شود و تکمیل تمام گزینه‌ها الزامی است.

 

مرحله پانزدهم:

در این مرحله اطلاعات وارد شده نمایش داده می‌شوند و لازم است فرد متقاضی ثبت نام آن‌ها را تایید نماید. با انتخاب گزینه تایید تایید می کنم ادامه گام بعدی وارد  مرحله آخر طریقه ثبت نام سجام شوید.

 

یکی از ساده ترین مراحل دریافت کد بورسی را در مقاله ای مجزا برای شما تدارک دیده ایم تا شما عزیزان با مطالعه این دو مقاله به صورت کامل به سازمان بورس و سجام تسلط کافی را پیدا کنید.

 

مرحله آخر:

در مرحله آخر طریقه ثبت نام سجام، باید مطلب تعهدنامه را مطالعه کرده و سپس با فعال نمودن گزینه می‌پذیرم و انتخاب گزینه ذخیره ثبت نام در سجام را به پایان برسانید.

پس از انجام مراحل گفته شده از طریقه ثبت نام سجام، پس از ۲۴ ساعت پیامکی حاوی کد پیگیری ثبت نام برایتان ارسال خواهد شد. که با در دست داشتن این کد می‌توانید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و نسبت به احراز هویت اقدام نمایید.

البته کسانی که علاقه مند به فعالیت در بورس هستند باید در یکی از کارگزاری‌ها نیز ثبت نام کرده و از طریق این کارگزاری خرید و فروش‌های خود را در بورس انجام دهند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *