Skip to content

 

عدم فعالیت شرکت

عدم فعالیت شرکت مسئله ای است که باید به صورت قانونی اعلام شود تا شما را از پرداخت مالیات معاف نماید. بنابراین هدف عدم پرداخت مالیات است. باتوجه به اینکه در چند سال اخیر شاهد رکود وضعیت اقتصادی بسیاری از شرکت ها بوده ایم که از اعلام عدم فعالیت خود غافل بوده و با پرداخت مالیات مواجه شده اند.

 

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت به دارایی

شما می توانید بطور مستقیم و یا از طریق سامانه ثبت شرکت و ثبت برند آگاه ثبت، عدم فعالیت شرکت خود را به دارایی نیز گزارش دهید. از آنجا که فعالیت اداره مالیات و دارایی به یکدیگر وابسته است پذیرش نامه عدم فعالیت شرکت توسط سازمان امور مالیاتی می تواند برگ برنده شما در مقابل سایر ادارات از جمله دارایی و تامین اجتماعی باشد.

 

عدم فعالیت شرکت به چه معناست؟

شرکت نسبی شرکتی است که برای امور تجاری، تحت عنوان مخصوص بین دو یا چند نفر تشکیل می‌شود و مسئولیتبرای پاسخ به سوال معنای عدم فعالیت شرکت میتوان گفت یک شرکت بعد از ثبت ممکن است به علل مختلفی از فعالیت بازبماند. عدم بودجه کافی، عدم رشد شرکت، برهم خوردن شراکت و مواردی از این قبیل می تواند باعث شود تا یک شرکت هیچ گونه فعالیتی را به مدت یک یا چند سال نداشته باشد.

در این شرایط با مسائل مختلفی مواجه می شویم که مهم ترین آن ها اظهارنامه های مالیاتی به اداره مالیات و دارایی است. شاید قدری عجیب باشد، اما حتی شرکت های غیر فعال نیز ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند.

 

نامه عدم فعالیت شرکت

نامه باید در سربرگ رسمی شرکت به همراه مهر و امضای رسمی مدیر شرکت صورت گیرد. این نامه در شرایطی باید تنظیم شود که شرکت برای یک سال گذشته هیچ گونه فعالیت مالی نداشته باشد. عدم گردش حساب بانکی شرکت در یک بانک مشخص گواهی لازم برای عدم فعالیت شرکت را به دنبال دارد.

مدیران شرکت ها هر سال و در پایان سال به مدت چهار ماه فرصت دارند تا نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی عدم فعالیت شرکت به همراه ارئه دفاتر قانونی سفید و درخواست نامه عدم فعالیت شرکت به اداره مالیات اقدام کنند در غیر این صورت مشمول جریمه خواهند شد. لازم است این موضوع به اطلاع اداره مالیات برای صفر شدن نرخ مالیاتی و اداره تأمین اجتماعی جهت عدم رد بیمه کارکنان برسد.

 

متن نامه عدم فعالیت برای مالیات

متن نامه باید حاوی اطلاعات ضروری از جمله نام شرکت، شماره ثبت، کلاسه پرونده، عنوان واحد صنفی و تاریخ آغاز عدم فعالیت شرکت باشد. تفاوتی ندارد شرکت شما در چه قالبی به ثبت رسیده است؛ شرکت مسئولیت محدود است یا سهامی خاص که به عنوان متداول ترین قالب های ممکن برای ثبت شرکت شناخته می شوند یا حتی اگر شرکت خود را در قالب سهامی عام، تضامنی و … ثبت کرده اید باید نامه خود را با مشخصات فوق به اداره مالیات ارسال نمایید.

 

درخواست عدم فعالیت شرکت

درخواست عدم فعالیت شرکت کار دشواری نیست و صرفا باید به صورت قانونی صورت گیرد. در این شرایط مدیر شرکت یا فردی که از جانب وی نمایندگی قانونی دارد باید نامه ای را تنظیم نماید. دقت کنید که اثر این نامه نسبت به آینده نیست و صرفا نسبت به گذشته لازم الاجراست.

 

استعلام عدم فعالیت شرکت توسط اداره مالیات

اداره مالیات با چک کردن موارد ذیل مبادرت به پذیرش درخواست یا رد عدم فعالیت شرکت می کند

    • نباید هیچ گونه ثبت حسابداری در دفاتر قانونی شرکت درج شده باشد.

    • در حساب بانکی شرکت هیچ تراکنشی ثبت نشده باشد.

    • دقت کنید که حتی تراکنش های کوچک شخصی در حساب بانکی شرکت نیز می‌تواند موجب رد نامه عدم فعالیت شرکت گردد اما تراکنش های اتوماتیک بانک ها لحاظ نمی گردد. هرچند این تراکنش ها نیز باید به میزان محدود باشند.

    • انجام نشدن هر گونه خرید و فروش در شرکت در قالب عقد بیع و …

    • عدم وجود هرگونه اطلاعات مالی یا فاکتور های خرید و فروشی که توسط کارشناسان مالیاتی کشف شده و نشان از وجود معامله باشد.

دقت کنید که تنها کشف یک فعالیت مالی کوچک می تواند سرنخی باشد برای کذب بودن ادعای شما و این امر نیز به جریمه های سنگین منجر می گردد.

 

درخواست عدم فعالیت

کاربر گرامی، لطفا فرم زیر را با دقت تکمیل نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای