Skip to content
آگاه ثبت » رتبه بندی شرکت ها و همه چیز راجع به آن

رتبه بندی شرکت ها و همه چیز راجع به آن

انواع رتبه بندی شرکت ها

از جمله مهم ترین کارهایی که بعد از ثبت شرکت باید انجام شود گرفتن رتبه است. رتبه بندی برای شرکت هایی که به صورت رسمی ثبت شده اند مزیت های زیادی دارد و کسانی که به دنبال گرفتن رتبه و گرید برای شرکت خود هستند باید در ابتدا در مورد نقاط ضعف و قوت شرکت خود اطلاعات کامل و جامعی به دست آورند.

یکی دیگر از مزیت هایی که رتبه بندی برای شرکت ها به همراه دارد به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد شرکت هایی است که به عنوان رقیب در حال فعالیت هستند.

رتبه بندی تخصصی شرکت ها توسط ثبت شرکت آگاه ثبت انجام می گردد.

رتبه بندی شرکت ها چیست؟

نحوه رتبه بندی شرکت ها

رتبه یا گرید به جایگاهی گفته می شود که سازمان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری برای شرکت ها تعیین کرده است.

این سازمان، شرکت ها را در 5 شاخه مختلف از جمله مشاوره، انبوه سازی، طراحی و ساخت EPC، انفورماتیک و پیمانکاری رتبه بندی می کند. به رتبه هایی که شرکت های فعال در این حوزه به دست می آورند رتبه یا گرید گفته می شود. به فرایندی که برای گرفتن این رتبه انجام می شود نیز اخذ رتبه می گویند.

شاید در اینجا برای برخی این سوال پیش آید که هدف از رتبه بندی شرکت ها چیست؟ یکی از مهم ترین اهدافی که گرید بندی و یا رتبه بندی به دنبال دارد نظم بخشی به برگزار شدن مناقصه هاست.

در واقع سازمان و برنامه و بودجه با این روش سعی دارد میزان اعتبار شرکت ها را با یک پیمانه واحد مورد سنجش قرار دهد. از طرف دیگر نیز ارائه گواهی که رتبه شرکت در آن ذکر شده است از جمله مواردی است که برای حضور در مناقصه های بزرگ باید وجود داشته باشد.

رتبه بندی شرکت ها با مسئولیت محدود

شرکت هایی که مسئولیت محدود دارند نیز دقیقا باید همان قوانینی که سایر شرکت ها رعایت می کنند را رعایت کرده و به قوانین جدیدی که در بالا برای گرید بندی اشاره کردیم پایبند باشند.

چنانچه با توجه به مواردی که ذکر کردیم رتبه کسب کنید به مجریان قانون ثابت خواهید کرد که شرکت شما بدون رابطه و در یک روند قانون مند و معتبر رتبه بندی شده است و این می تواند در آینده اعتبار خوبی برای شرکتتان به همراه داشته باشد.

قوانین جدید رتبه بندی شرکت ها

جدیدترین قوانین رتبه بندی شرکتها

قوانین جدیدی که در این حوزه عنوان شده است روند دریافت رتبه را برای افراد سخت کرده است. البته این قوانین سخت از این جهت تعیین شده که قانون گذاران مطمئن شوند شرکت ها برای دریافت رتبه از روش های غیر معتبر استفاده نکرده اند. از جمله قوانین جدیدی که عنوان شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گردش مالی بالا
  • از دیگر قوانین جدید برای رتبه بندی می توان به فعال بودن شرکت اشاره کرد.
  • شرکت هایی که قصد دارند رتبه بگیرند باید این مساله را نیز مد نظر داشته باشد که تمامی مهندسانی که در شرکت فعالیت می کنند باید حداقل به مدت سه ماه در شرکت شما برایشان بیمه واریز شده باشد.
  • شرکت هایی که به دنبال گرفتن رتبه و گرید هستند باید بتوانند ثابت کند که به مدت سه ماه توانسته اند حقوق اعضایی که برای آن ها امتیاز آور هستند را پرداخت کنند.
  • افرادی که به عنوان صاحبان شرکت و یا دارندگان حق امضاء معرفی می شوند باید در دوره های آموزشی شرکت کرده باشند.
  • پذیرفته شدن در آزمون
  • محدود شدن حضور مهندسین بازنشسته به عنوان افرادی که بتوانند در گرفتن امتیاز کمک کنند، از دیگر قوانین جدید است.

هزینه رتبه بندی شرکت ها

هزینه ای که باید برای رتبه بندی پرداخت کرد به دو شکل هستند. یک دسته از این هزینه ها مربوط به هزینه های عملیاتی است که شامل اجرای قوانین مطابق با آیین نامه می باشند. معمولا هزینه ای در این قسمت باید پرداخت گردد بسیار زیاد است.

هزینه دیگر مربوط به واریز کردن فیش های رتبه بندی شرکت است که اغلب این هزینه ها آن قدر زیاد نیست و مبالغ اندکی را شامل می شوند. هزینه آگهی در روزنامه و ارائه یک کپی برابر اصل نیز از دیگر هزینه هایی است که برای این مورد باید پرداخت گردد.

قیمت مدرک رتبه بندی شرکت ها

شرکت هایی که به دنبال گرید بندی هستند معمولا نیاز به مهندسان و افرادی دارند که مدرک تحصیلی شان مرتبط بوده و سابقه بیمه نیز داشته باشند. هر چه مدرک تحصیلی فرد مورد نظر بالاتر باشد و سابقه کار و بیمه ای که وی پرداخت کرده نیز بیشتر باشد مسلما قیمت مدرک رتبه بندی وی نیز افزایش پیدا می کند.

برخی شرکت هایی که اعضای آنها رتبه آور نیستند اقدام به اجاره مدرک می کنند. قیمت مدرک رتبه بندی برای اجاره نیز با توجه به سوابق قرد کاملا متفاوت است.

مشاوره رایگان

آگاه ثبت با ارائه مشاوره‌های تخصصی و کاربردی بدون هیچگونه هزینه‌ای به صورت تلفنی و یا حضوری در تمامی مراحل ثبت و پس از ثبت در کنار شما خواهند بود.

کافیست فرم را ارسال کنید!

  • 11 − 3 =

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای