محاسبه مالیات شرکت ها چگونه است؟

 

پرداخت مالیات یکی از مسائلی است که در ایران و تمامی کشورها از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. محاسبه مالیت شرکت ها قوانین و مقرراتی دارد که در این مقاله به آنها می‌پردازیم و این قوانین را با هم بررسی می‌کنیم. هر یک از انواع شرکت‌های تجاری قانون تجارت پس از ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها باید اقدام به تعیین حوزه مالیاتی خود کنند. بعد از تعیین حوزه‌ی مالیاتی برای حسابرسی دقیق‌تر مالیات حاکم بر شرکت‌ها باید سفارش پلمپ دفاتر تجاری صورت بگیرد.

 

مقررات مالیاتی

بر اساس قوانین مالیاتی تمام شرکت های ثبت شده در اداره ثبت شرکتها موظف به پرداخت مالیات می‌باشند. در صورت عدم توجه به مقررات مالیاتی تبعات سنگینی بر شرکت تحمیل می‌شود. ازجمله تبعات تحمیلی بر شرکت‌ها، محرومیت آن‌ها در استفاده از تسهیلات و مزایای قانونی است. علاوه بر محرومیت، شرکت‌ها ملزم به پرداخت جرائم مالیاتی نیز می‌شوند. از طرف دیگر برای محاسبه مالیات شرکت ها و جریمه ها، اداره مالیات به‌صورت علی الراس اقدام می‌نماید.

برای محاسبه مالیات شرکت برابر مقررات مالیاتی ایران باید به سال مالی رجوع نمود. به عبارت بهتر برای تعیین مالیات ابتدا باید سال مالی شرکت معین شود. در حقیقت با محاسبه سود و زیان در یک سال مالی، مالیات تعیین می‌شود. پس از تعیین سود و زیان مالی، شرکت باید مطابق مقررات مالیاتی اقدام به تنظیم اظهارنامه و ترازنامه کند. این اسناد پس از تنظیم به اداره امور دارایی تسلیم می‌شود.

یکی از انواع مالیات، محاسبه مالیات مستقیم است. مالیات مستقیم در حقیقت مالیاتی است که از درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی گرفته می‌شود. بر اساس مقررات مالیاتی که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها، قانون مالیات‌های مستقیم است، شرکت‌ها هم باید از مجموع درآمد فعالیت‌های انتفاعی خود، بعد از کسر معافیت‌ها، مالیات بپردازند. علاوه بر محاسبه و پرداخت مالیات مستقیم، شرکت‌ها نسبت به اموال و املاکی که در ایران دارند نیز ملزم به پرداخت مالیات هستند.

 

مقررات مالیاتی شرکت با مسئولیت محدود

جمع درآمد شرکت ها و درآمد ناشی از فعالیت های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می شود پس از وضع زیان های حاصل از منابع غیر معاف و کسر معافیت های مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه ای می باشد مشمول مالیات به نرخ (25%) خواهند بود.

قابل ذکر است که مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به استثنای مواردی که طبق مقررات قانون مزبور دارای نرخ جداگانه ای است به شرح ذیل می باشد :

  • تا میزان سی میلیون (000/000/30) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ پانزده درصد (15% )
  • تا میزان یک درصد میلیون (000/000/100) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد یک سی میلیون (000/000/30) ریال به نرخ بیست درصد (20%)
  • تا میزان دویست و پنجاه میلیون (000/000/250) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد یک صد میلیون (000/000/100) ریال به نرخ بیست و پنج درصد (25%)
  • تا میزان یک میلیارد (000/000/000/1 ) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد دویست و پنجاه میلیون (000/000/250) ریال به نرخ سی درصد (30%)
  • نسبت به مازاد یک میلیارد (000/000/000/1) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ سی و پنج درصد (35%)

 

برتری شرکت های سهامی عام برابر مسئولیت محدود

امتیازی که شرکت های سهامی عام در مقایسه با شرکت های با مسئولیت محدود دارند این است که مالیات های مستقیم شرکت هایی که سهام آن ها از طرف هیات پذیرش بورس برابر قانون برای معامله در بازار بورس پذیرفته شده اند از سال پذیرش تا سالی که از فهرست نرخ ها در بورس حذف نشده اند معادل ده درصد (10%) مالیات آن ها بخشوده می شود (5/22 درصد دریافت می شود) .

 

مقررات مالیاتی شرکت سهامی خاص

شرکت های سهامی خاص باید 10 % از کل درآمد خود را به عنوان مالیات شرکت محاسبه و وصول شده و از کل درآمد مشمول مالیات پس از کسر 10 % نسبت به بقیه بر طبق بندهای قانون مالیات های مستقیم اعمال می شود که با ارائه اظهارنامه مالیاتی مناسب و حساب و کتاب های دقیق می توانید مالیات متفاوتی بپردازید.

 

اشخاص حقوقی معاف از مالیات

در مقررات مالیاتی مصادیق پرداخت مالیات مطرح‌شده است. افراد مشمول مالیات عبارت‌اند از:

  • وزارتخانه ها
  • موسسات دولتی
  • دستگاه‌هایی که تأمین بودجه آن‌ها کاملاً از طرف دولت یا شهرداری انجام می‌شود.

 

با مطالعه راهنمای ثبت شرکت فوری به یک متخصص امور ثبت شرکتی تبدیل شوید که این امر را به راحتی انجام میدهد. تنها کافیست به مقاله مربوطه مراجعه کرده و آنرا مطالعه نمایید.

 

مالیات مؤسسات غیرتجاری

اشخاص حقوقی ایرانی غیر تجارتی که به‌منظور تقسیم سود تأسیس نشده‌اند درصورتی‌که دارای فعالیت انتفاعی باشند و در جمع فعالیت‌های خود سود داشته باشند این سود درآمد مشمول مالیات محسوب و به نرخ ماده١٣١ قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات خواهد بود.

 

آمار نشان داده که 86% از افرادی که قصد ثبت شرکت را دارند در اواسط این مسیر، به علت پیچیده بودن آن دست از کار می‌کشند. ثبت شرکت یکی از مسائل ثبتی است که برای یک متخصص امور ثبتی کار ساده ای می‌باشد. به شما پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه مقاله ثبت شرکت به یک متخصص امور ثبت شرکت تبدیل شوید و ثبت آنلاین شرکت را به خوبی پیش برید. در ضمن لازم به ذکر است که در این مسیر، آگاه ثبت همواره با مشاوره رایگان تلفنی کنار شما خواهد بود.

 

محاسبه مالیات شرکت سهامی

 

برگه محاسبه مالیات شرکت ها

 

یکی از انواع شرکت هایی که در ایران ثبت می‌شود، شرکت های سهامی اعم از خاص و عام هستند. در خصوص هر یک از این شرکت ها نکاتی وجود دارد که در ادامه برای شما بیان میکنیم.

 

کاهش نرخ مالیات فروش سهام

بر اساس مقررات مالیاتی جدید، نرخ مالیات فروش سهام و حق تقدم سهام از ۰.۵ درصد ارزش فروش به ۰.۱ درصد کاهش پیداکرده است.

معافیت از مالیات بر درآمد افزایش سرمایه

بر اساس مقررات مالیاتی سال ۹۷ درصورتی‌که افزایش سرمایه از طریق سود تقسیم‌نشده صورت بگیرد از مالیات سرمایه افزایش‌یافته معاف می‌شود.

بخشودگی مالیات شرکت‌های سهامی

شرکت‌هایی سهامی که در بورس پذیرفته‌شده‌اند، از سال پذیرش تا سالی که از فهرست نرخ‌ها در بورس حذف شوند، معادل ده درصد از مالیات آن‌ها بخشوده می‌شود.

 

تمامی تعرفه ها و هزینه ثبت شرکت را در مقاله ای برای شما بیان کرده ایم، تا متقاضیان به این تعرفه ها دسترسی داشته باشند و بتوانند این هزینه هارا مدیریت کنند؛ ولی لازم به ذکر است که معیار های زیادی در تعیین هزینه ثبت شرکت دخیل است مثلا اگر شرکت تان کوچک باشد، هزینه روزنامه رسمی یک قیمت است، اگر شرکت تان بزرگ باشد ، هزینه روزنامه رسمی گران تر خواهد شد. نه تنها روزنامه رسمی بلکه هزینه های دیگر نظیر وکیل، آگهی های ثبتی، واریزی های قانونی و … نیز نسب به نوع شرکت، تعداد اعضا، موضوعات شرکت و … متغیر و متفاوت خواهد بود.

 

مقررات مالیاتی شرکت‌های تعاونی

شرکت‌ تعاونی نیز به‌مانند سایر شرکت‌ها ملزم به تهیه دفاتر قانونی و پرداخت مالیات بر درامد هستند. این شرکت‌ها نیز مطابق مقررات مالیاتی باید هرساله اظهارنامه مالیاتی پر کنند و درخواست خود را به اداره امور مالیاتی تقدیم نمایند.

توجه نمایید که مدیران شرکت‌های تعاونی در خصوص پرداخت مالیات شرکت‌های تعاونی دارای مسئولیت تضامنی هستند. آخرین مدیر شرکت تعاونی باید قبل از انحلال، اظهارنامه دارایی را تکمیل و به اداره مالیاتی تسلیم کند. در صورت عدم انجام وظیفه یا نقصان در آن مدیرمسئول پرداخت مالیات و جرائم آن هستند.

 

محاسبه مالیات شرکت هارا در بخش های بالایی به طور کامل برای شما شرح دادیم. در آخر از شما عزیزان تقاضا داریم در صورت امکان، نظرات ارزشمندتان را برای ما بیان کنید. موسسه حقوقی آگاه ثبت با کادری مجرب و متخصص، همواره آماده خدمت رسانی در زمینه های ثبتی و حقوقی به شما عزیزان می‌باشد.

 

مالیات شرکت ها چیست؟

مالیات شرکت ها یکی از چالش های مهمی است که پس از ثبت شرکت، افراد حقیقی و حقوقی با آن مواجه می شوند و بهتر است تا با اطلاعاتی در این باره آشنا شویم تا در مسائل قانونی با مشکلی مواجه نشویم. در این مقاله از وبلاگ آگاه ثبت به دلیل پرسش های زیادی که کاربران گرامی روزانه از ما می پرسند، قصد داریم تا به مهم ترین موارد در ارتباط با حوزه مالیات شرکتها اشاره کنیم. پیش از آن بهتر است تا با به تعریف کلی از واژه مالیات بپردازیم تا دید بهتری نسبت به درک این موضوع داشته باشیم.

مالیات چیست؟

برای تعریف مالیات بهتر است تصویری قدیمی را در ذهن خود مرور کنید که از زمان های قدیم موضوع پرداخت مالیات همیشه به عنوان یکی از داغ ترین مباحث بوده است. در واقع برای تعریف آن باید گفت: پرداخت مالیات هزینه ای است که مردم یک جامعه به دولت پرداخت می کنند چرا که دولت مدعی است با فراهم کردن امکاناتی که در اختیار عموم جامعه گذاشته است، افراد موظف به پرداخت مالیات در سطح های مختلفی می باشند. اما هدف اصلی آن چیست و این هزینه مالیات شرکت ها و … در کجا خرج می شود؟

هزینه شدن در راستای اهداف اقتصادی و اجتماعی

بخشی از سرمایه دولت از طریق پرداخت مالیات در راستای هزینه هایی که امور اقتصادی و اجتماعی کشور دارند، هزینه می شود. بسیاری از خدمات های عمومی در سطح کشور از طریق هزینه هایی که از این طریق بدست آمده است، پرداخت می شود.

انواع مالیات شرکت ها در ایران

زمانی که صحبت از مالیات شرکت ها در ایران می شود، یعنی هزینه ای که افراد حقوقی باید به دولت پرداخت کنند که شامل موارد زیر می باشد:

  • پرداخت مالیات بر در آمد
  • مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات دستمزد و حقوق

جدا از اینکه باید در باره انواع مالیات آگاهی داشته باشید، باید از روش تکمیل اظهارنامه مالیاتی نیز آگاه باشید تا بتوانید به درستی این مسیر را طی کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این باره می توانید از طریق شماره تلفن های ثبت شده با کارشناسان آگاه ثبت بصورت 24 ساعته در ارتباط باشید.

مالیات ارزش افزوده چیست؟

در ارتباط با مالیات ارزش افزوده بصورت جداگانه ای در مقالات آگاه ثبت بصورت مفصل توضیح داده ایم که خلاصه ای از آن را می توان در قالب یک جمله بیان کرد: مالیات بر ارزش افزوده به اختلاف بین قیمت یک محصول تولید شده با ارائه شده در سطح جامعه گفته می شود که یکی از شایع ترین انواع مالیات شرکت ها می باشد.

مالیات حقوق چیست؟

کلیه کارکنان و کارمندانی که بصورت حقیقی یا حقوقی یک در آمد ثابت دارند، بخشی از آن را به عنوان مالیات پرداخت می کنند و این قانون در تمام کشور های دنیا اجرا می شود که در صورت استفاده درست از آن می توان بسیاری از مشکلات را برطرف کرد.

چه شرکت هایی موظف به پرداخت مالیات هستند؟

پس از ثبت شرکت های تجاری شامل : سهامی خاص، عام، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی و هر گونه شرکتی که در ایران قابل ثبت باشد، قانون مالیات مشمول همه ی انواع شرکتها می شود. این روش با ارائه اظهار نامه قانونی به سازمان مالیات کشور اتفاق می افتد. بصورتی که شرکتها هر سال باید با ارائه صورتحساب دارایی های مالی و نقدی، مالیات تعیین شده را پرداخت کنند.

جمع بندی

مالیات شرکت های تجاری که در ایران ثبت می شوند، موضوع بسیار مهمی است که  عدم توجه به آن می تواند مانع از رشد یک کسب و کار یا شرکت شود. از همین رو بهتر است تا با محاسبه نرخ مالیات شرکت و تنظیم اظهارنامه های مرتبط، امور حقوقی خود را بصورت دقیق و منظم پیگیری کنید که برای این کار می توانید از موسسه حقوقی آگاه ثبت کمک بگیرید.

سوالات متداول

پیش نیاز تعیین میزان مالیات شرکت چیست؟

مشخص کردن سالی مالی شرکت، به عنوان پیش نیاز در این مسیر شناخته می شود.

منظور از مالیات بر عملکرد چیست؟

بر اساس سود و زیان یک شرکت، شرکت ها موظف می باشند تا 25 درصد از سود خود را تحت این عنوان به سازمان مالیات کشور پرداخت کنند.

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…