مالیات ارزش افزوده

 

زمانی که صحبت از مالیات می شود، یکی از مهم ترین واژه هایی که در ذهن بسیاری از ما شکل می گیرد، مالیات بر ارزش افزوده می باشد که دارای معنا و مفهوم خاص خود است. یکی از روش هایی که بسیاری از دولت ها در کشور های دنیا، از آن کسب در آمد می کنند، دریافت مالیات از این روش می باشد که در این مقاله به بررسی بیشتری در باره آن می پردازیم. نظام مالیاتی بر اساس چهار چوب ها و قوانین خاصی پایدار می باشد و در صورتی که در این مسیر به درستی پیش نرود، کشور و بسیاری از سازمان ها با مشکلات مالی جدی رو به رو خواهند شد. ارزش افزوده را با نام value added  که به اختصار VA نامیده می شود، می شناسند و در واقع به محصول تولید شده اضافه می شود.

ارزش افزوده چیست؟

 

برای تعریف ارزش افزوده و مالیات آن، با یک مثال شروع می کنیم: زمانی که یک محصول یا کالا تولید می شود تا زمانی که به دست خریدار برسد، ارزش آن از نظر قیمتی، افزایش می یابد. اگر در قالب یک فرمول ریاضی بخواهیم به تعریف آن بپردازیم، باید گفت : به تفاوت بین ارزش واقعی یک کالای تولید شده با هزینه ای که برای تولید آن صرف شده است، می گویند. مثلا اگر شما یک خودرو مثل پراید را با 10 میلیون تومان تولید کنید و قیمتی که آن را به فروش می رسانید 150 میلیون تومان باشد، ارزش افزوده این محصول 140 میلیون تومان محاسبه می شود. برای این موضوع امری به نام مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته می شود که خود دارای تعریف خاصی می باشد.

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ به زبانی ساده

 

بر اساس قوانینی که در کشور های دنیا تصویب و اجرا می شود، یک تعریف کلی برای این موضوع وجود دارد و آن به شرح زیر است:

دریافت مالیات بصورت غیر مستقیم که اساس آن از اختلاف قیمت بین ارزش کالا با قیمت ارائه شده و خدمات آن در یک دوره مشخص، می باشد.

این نوع مالیات برای تمام کالاها و خدماتی که تولید می شود، وضع خواهد شد و توسط خریداران یک محصول یا خدمات پرداخت می شود. یکی از مثال های قابل لمس، زمانیست که شما در ازای خرید نهار از یک رستوران مبلغی را تحت عنوان، مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می کنید. شاید برای شما سوال پیش بیاید که این هزینه در چه راستایی خرج خواهد شد؟ طبق تحقیقات انجام شده هزینه ای که در این راه از مردم دریافت می شود، در حوزه واردات، صادرات، تولید و این موارد به کار می رود.

محصولاتی که شامل قانون مالیات ارزش افزوده می شوند

 

تمامی محصولات و لوازمی که در کشور ایران خریداری می شود، شامل این قانون مالیات خواهند بود. اما برخی از کالا ها نرخ بیشتری را دارند مانند : خرید سیگار و تهیه سوخت هواپیما. یک سری از محصولات کشاورزی مثل برنج و مواد خوراکی و غذایی ضروری نیز شامل هیچگونه مالیاتی بر ارزش افزوده نمی شوند.

فرصت واریز مالیات بر ارزش افزوده

 

در بازه های زمانی 3 ماهه، شرکتها و افرادی که شامل این قانون می شوند، موظف اند تا هزینه آن را به شماره حساب های اعلام شده واریز کنند تا از جریمه نقدی و قضایی در امان باشند.

محاسبه مالیات ارزش افزوده در محصولات صادراتی و وارداتی

 

کلیه محصولاتی که از کشور ایران به سایر کشور ها صادر می شوند، شامل این قانون نمی باشند اما بر عکس آن زمانی که یک کالا یا خدمات وارد کشور شود، پس از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می تواند به کشور وارد شود.

شرایط معافیت از مالیات ارزش افزوده

 

  • پرداخت شدن مالیات یک محصول یا خدمات در گذشته
  • محصولاتی که در حوزه خدمات حمل و نقل مانند هواپیما استفاده می شود
  • تهیه و خرید خوراک دام
  • خدمات و کالاهایی که برای امور پزشکی تهیه می شود
  • خدمات درمانی انسان و حیوانات
  • محصولات و کالاهایی نظامی
  • خدمات مورد نیاز برای آموزش و پرورش در صورت تائید وزارت علوم
  • در صورت همراه داشتن کالای خریداری شده از خارج از کشور برای مصرف شخصی
  • صادرات توسط مرز های قانونی ایران

اعتبار گواهی ارزش افزوده چیست؟

 

برای دریافت این گواهی برای شرکت های خصوصی یا دولتی، سازمان امور مالیاتی کشور با صادر کردن یک بخش نامه تحت عنوان اعتبار گواهی بصورت دائمی شرایط مربوطه را توضیح داده است. برای دریافت این گواهی باید در سایت EVAT.IR ثبت نام کرده و مدارک خود را ارسال کنید. پس از آن با دریافت مشخصات کاربری باید اظهارنامه های مالیاتی، قراردادها و موارد مورد نیاز را به اداره دارایی تحویل دهید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام

 

  • در اختیار داشتن کد اقتصادی
  • تهیه رو نوشت و اسناد هویتی شرکت
  • تهیه وکالتنامه رسمی و معتبر
  • آگهی تاسیس شرکت
  • اعلام آخرین تغییرات
  • کد پستی معتبر به همراه آدرس شرکت
  • مشخصات بانکی
  • ارائه مجوز های فعالیت

جمع بندی

مالیات بر ارزش افزوده یکی از چالش هاییست که بسیاری از کسب و کار ها با آن رو به رو هستند و بهتر است تا با شرایط پرداخت، استعلام و نحوه پیگیری آن آشنا باشید تا با مشکلی مواجه نشوید. برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به مالیات ارزش افزوده و همچنین ثبت شرکت ، ثبت برند ، هزینه ثبت برند و …  پیگیری امور خود می توانید با کارشناسان آگاه ثبت در تماس باشید تا شما را بصورت رایگان راهنمایی کنند.

آیا همه محصولات نیاز به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده دارند؟

در این زمینه مواردی به عنوان استثنا شناخته می شود که شامل پرداخت هزینه نمی شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام و دریافت گواهی اعتبار چیست؟

در این مقاله بصورت کامل به مدارکی مثل : مجوز های لازم، اطلاعات بانکی، آگهی تاسیس و … اشاره شده است.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.


جهت مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…