ثبت اختراع به صورت بین المللی چگونه است؟

در ابتدای مقاله شاید بهتر است برای عزیزانی که از تعریف اختراع اطلاعی ندارند، اختراع را تعریف کنیم تا در ادامه به ثبت اختراع و ثبت بین المللی اختراع بپردازیم. ثبت اختراع بین المللی یکی از مواردی است که مخترعین علاقه ی فراوانی به آن دارند و روزانه سوالات بسیار زیادی را به خود جلب کرده است.

 

این مقاله که توسط تیم آگاه ثبت تهیه شده است را با دقت مطالعه نمایید تا باهم به بررسی کامل ثبت اختراع بین المللی بپردازیم. یکی از مقالات پرطرفدار آگاه ثبت همین مقاله است که با تلاش بسیار زیاد متخصصین امور ثبتی تهیه شده است، پس از شما میخواهیم تا آن را با دقت مطالعه نمایید.

 

ثبت اختراع امروزه یکی از خدماتی است که کاملا به صورت اینترنتی انجام می‌گیرد. اختراع از نگاه ویکی پدیا یعنی نتیجه و حاصل تلاش فکری و آن چیزی که از ذهن خلاق یک مخترع، در شکل یک محصول صنعتی کارآمد یا فرآیند صنعتی به وجود می آید، را می توان بهترین تعریف اختراع چیست بیان کرد.

 

مراحل ثبت نمودن اختراع در سطح بین المللی

مراحل ثبت و حفظ حقوق اختراع ثبت شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا بسیار پیچیده است که در اینجا سعی شده به زبانی ساده بیان شود. بطور کلی با طی کردن مراحل ذیل می توان اختراع مورد نظر را در این کشورها ثبت و حفظ نمود:

 

الف) آماده سازی: قبل از اقدام رسمی برای تشکیل پرونده ثبت اختراع لازم است حداقل سه مرحله زیر را به انجام رساند:

 

  • نوشتن گزارش اختراع به زبان انگلیسی، آلمانی یا فرانسه بطوریکه شامل زمینه و حوزه فناوری اختراع، سابقه قبلی، جزئیات کامل فنی، مزایای اختراع ادعایی و نحوه حل مشکلات موجود باشد. همچنین باید طریقه انجام عملی موضوع اختراع با ذکر مثال توصیف شود.
  • نوشتن پیش نویس پتنت بر اساس گزارش اختراع که معمولا توسط وکیل انجام می شود.
  • پرکردن فرمهای رسمی اداره ثبت اختراعات اروپا

 

مراحل ثبت اختراع در کشورهای اروپایی

 

ب) تشکیل و پیگیری پرونده: این بخش با تسلیم فرمهای پر شده و تقاضای تشکیل پرونده در یکی از شعب اداره ثبت اختراع اروپا (شعبه مرکزی در مونیخ آلمان) آغاز شده و خود شامل مراحل زیر است:

 

  1. بررسی شکلی پرونده در شعبه به لحاظ کامل بودن مدارک لازم
  2. جستجوی موضوع و ادعاهای اختراع توسط واحد جستجوی اداره ثبت اختراع اروپا
  3. انتشار پرونده شامل جزئیات فنی قانونی پرونده و نتایج جستجو در روزنامه رسمی به صورت چاپی و دیجیتال
  4. بررسی ماهوی محتویات پرونده در صورت تسلیم درخواست و پرداخت هزینه های لازم

 

ج) اعطای گواهی ثبت اختراع: پس از بررسی ماهوی پرونده و در صورت متقاعد شدن کمیته مربوطه، گواهی اعطای پتنت به نام متقاضی صادر خواهد شد.

 

د) تمدید سالیانه: در صورت پرداخت هزینه های لازم، پروانه ثبت اختراع در هر یک از کشورهای عضو اتحادیه که مورد درخواست قرار گرفته اند، بطور سالیانه تمدید خواهد شد.

 

ر) اعمال حق: در صورتی که دارنده امتیاز معتبر اختراع در هر یک از کشورهای مربوطه، متوجه نقض حقوق پتنت توسط اشخاص ثالث شود می تواند برای احقاق حقوق خود از طرق مختلف اقدام نماید.

 

ثبت اختراع بین المللی

 

ثبت اختراع در سایر کشورها

 

گام نخست در بدست آوردن پتنت در هر کشور، مستلزم ارائه تقاضا نامه (application) ثبت پتنت و تشكیل پرونده (filing) در اداره ثبت اختراعات آن كشور است.

تقاضانامه‌ پتنت عموماً دارای قسمتهایی نظیر عنوان اختراع، سابقه و شرح‌ فنی آن است. توصیف فنی اختراع می‌بایست با بیانی روشن و به زبان رسمی كشور هدف و به حد كافی دارای جزئیات باشد طوری كه بتواند شخصی را با فهم متوسط از آن فن به استفاده یا بازسازی آن اختراع قادر سازد. معمولاً برای توصیف بهتر اختراع، نقشه، طرح و دیاگرامهای مربوطه نیز ارائه می‌شوند. تقاضانامه همچنین حاوی چند ادعا (claim) است كه در واقع حدود و ثغور قانونی حمایت درخواستی را تعیین می‌كند.

اداره ثبــت اختــراع کشور مورد تقاضا پس از بررسی كارشنـاسی پرونده و احتمالاً پس از انتشار مفــاد تقاضانامه در سطــح عموم (publication)، در صورت احراز شرایط، نهایتاٌ حق پتنت را اعطا می‌نماید که در سرتاسر همان کشور معتبر و قابل دفاع است.

 

مزایای ثبت اختراع

 

  • موقعیت قدرتمند در بازار و امتیاز های رقابتی
  • دسترسی به بازار های جدید
  • خطر کمتر نقص حق و حقوق
  • توانایی بیشتر برای دریافت وام و  جمع آوری منابع مالی با نرخ معقول بهره
  • ابزاری قدرتمند برای مقابله قانونی علیه تقلید کنندگان و سوء استفاده کنندگان
  • سود بیشتر و بازگشت بیشتر سرمایه از طریق نظام انحصار
  • درآمد اضافه از محل تفویض اجازه بهره برداری و انتقال اختراع
  • دسترسی به فناوری از طریق لیسانس دو جانبه

 

 

اختراعات غیرقابل ثبت چیست؟

  1. طبق ماده ی 4 قانون موارد زیر از حیطه ی حمایت از اختراع خارج است:
  2. کشفیات، نظریه های علمی، روش های ریاضی و آثار هنری
  3. طرح ها و قواعد یا روش های انجام کار تجاری و سایر فعالیت های ذهنی و اجتماعی
  4. روش های تشخیص و معالجه ی بیماری های انسان یا حیوان
    این بند شامل فرآورده های منطبق با تعریف اختراع و مورد استفاده در روش های مزبور نمی شود.
  5. منابع ژنتیک و اجزاء ژنتیک تشکیل دهنده ی آن ها و همچنین فرآیندهای بیولوژیک تولید آن ها
  6. آنچه قبلاَ در فنون و صنایع پیش بینی شده باشد.

 

خب این مقاله ی ما در زمینه تعریف اختراع نیز به پایان رسید، هدف از نوشتن آن حمایت از مخترعان با استعداد کشور عزیزمان بود، که از تعریف و موارد مربوط به اختراع اطلاعات کافی را نداشتند، لازم به ذکر است که متخصصین ثبتی موسسه حقوقی آگاه ثبت، همواره در امور ثبتی و ثبت اختراع یاور شما می باشند و می توانید حتی با مشاوره تلفنی رایگان، سوالات خود را از ما بپرسید.

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…