انواع برند‌های تجاری کدام اند؟

برای موفقیت در مسیر برند سازی در کسب‌ و کار خود و ایجاد تصویری جذاب و ماندگار در ذهن مخاطب، شناخت انواع برند هاي تجاري و استراتژي آنها، می‌ تواند در پیشرفت برند شما نيز کمک ‌کننده باشد.

برند های مختلفي وجود دارند که معرفي كننده، ميزان كيفيت و محبوبيت انواع خدمات، محصولات، رویداد ها، گروه ‌ها و… مي باشند. در این مقاله به بررسی تمام انواع برند هاي تجاري و ویژگی ‌های بارز آنها می‌پردازیم.

اطلاعات بيشتر: برند چيست؟ و ضرورت داشتن برند

انواع برند هاي تجاري

  • در سه نوع دسته بندي، برند هاي تجاري را بيان مي كنيم كه يك نوع آن، عبارتند از:
  1. برند جمعی :

برند هایی که متعلق به یک جماعت قانونی اند و دسته يا گروهي از تولید كنندگان کالا و خدمات آن برند را معرفي مي كنند. هستند. مانند: اتحادیه مربوط به شالیکاران در شمال

  1. برند های تضمینی :

هر کس که بتواند کالا هاي خود را با استاندارد تعیین شده براي كيفيت و بي نقص بودن آن كالا، توليد كند،‌ مي تواند از برند هاي تضميني، براي محصولات خود استفاده كند. مانند: انواع ایزو ها

نكته: مالک برند هاي تضميني، به دلیل ضرورت رعايت بی طرفي، حق استفاده از آن را ندارد.

  1. برند های مشهور :

برند هایی هستند که در هر کشوري مشهور شده باشند. (ثبت شده باشند يا ثبت نشده )

برندهای مشهور

بيشتر بدانيد: انواع برند/ برند هاي غيرتجاري

 

  • در تقسيم بندي دوم، انواع برند هاي تجاري عبارتند از:

 

  1. 1. برندهای نگرشی

برند هاي نگرشی، بر احساس و نگرشی که یک محصول در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند، تمرکز دارند. مانند: احساس قدرت، انرژی، آزادی يا… که در محصولاتی مانند: نوشیدنی ‌ها، لباس‌ های ورزشی و از اين قبيل، استفاده می‌شود.

  1. 2. برند های نمادین یا سمبلیک

همانند برند نگرشی، از جنبه ‌های احساسی خدمات، مانند: احساس امنیت، قدرت يا… برای جذب مشتری استفاده مي كنند كه بیشتر در خدماتی مانند: خدمات بانک ها، شرکت‌ های ارتباطی، تلفنی و… کاربرد دارند.

 

  1. برندهای نمادین3. برند های کاربردی

گاهی ویژگی ‌های فیزیکی يك محصول، کیفیت بالاتري از جنبه‌  احساسی آن دارد، به‌همین دلیل برند های کاربردی، دلایل محکمی برای اینكه چرا بايد از محصولات یا خدمات آنها استفاده کرد، ارائه می ‌دهند و منحصر به ‌فرد بودن محصولات خود را با قیمت بهتر، به مشتريان معرفي مي كنند.

  1. 4. برند های منحصر به ‌فرد

برند هایی هستند که محصولات و خدمات خاص خود را دارند و برند هاي مشابه خود نیز، رقابت می‌کنند. مانند: برند هاي نوشیدنی ‌ها با طعم‌ های مختلف كه توسط یک شرکت تولید می ‌شوند یا برند های مختلف لوازم بهداشتی و آرایشی که مربوط  به یک شرکت مادر می‌ شوند. برند های منحصر به ‌فرد قسمت ‌های مختلف کسب ‌و کار را پر رونق نگه داشته و در زمينه هاي مختلفي مانند: مواد غذايي، لباس و… نيز فعاليت مي كنند.

  1. 5. برند های خاص

به دسته‌ های ( فعال و عمل گرا ) تقسیم می‌شوند و مختص کالا ها و خدمات شخصي اند.

 

برند های خاص

  • در تقسيم بندي سوم، انواع برند هاي تجاري عبارتند از:
  1. برندهای سازمانی:

مربوط به سازمان‌ ها، نهاد ها و ارگان ‌ها می‌شود و بيانگر خدمات و محصولات سازمان هاي مختلف است. مانند: برند مرسدس که تولید کننده خودرو است. هر کدام از برند هاي سازماني، خدمات، محصولات و قدرت خود را دارند. برند هاي سازماني، مي توانند فعالیت هاي جزئي تري نيز داشته باشند و به یک فرد یا گروه متصل باشند. مثل: برند حزب دموکرات ایالات ‌متحده که با (باراک اوباما و هیلاری کلینتون) ارتباط دارد.

  1. برند منحصر به ‌فرد

اين نوع برند از انواع برند هاي تجاري، كه به آنها برند مارک ‌های شخصی هم گفته مي شود، برند هايي، تجاری و پرتکرارند. مانند: برند های مربوط به نوشیدنی‌ ها، لباس ‌ها، خودرو ها و… که می‌توانند منحصر به ‌فرد باشند. مانند: کیف‌ های برند گوچی، یا گروهی از محصولات را در زیر مجموعه خود داشته باشند. مانند: انواع خودرو هایی که یک برند تجاری توليد مي كند.

 

برندهای منحصر به فرد

 

  1. برند هاي خدمات

اين نوع برند ها، مربوط به شراکت ‌ها و کسب‌ وکار هایی است که خدماتی را ارائه مي كنند كه اين برند بيانگر، مارک آن خدمات و كيفيت آنها مي باشد. خدمات اين نوع برند ها، باید تنوع، سرعت و گستردگي زيادي داشته باشند. همچنين، نحوه ارائه خدمات در شرايط و زمان هاي مختلف نيز، در تعيين جايگاه اين برند نقش مهمي دارد. مانند: برند علي بابا، ديجي كالاو…

برند هاي خدماتي شامل اين دسته ها مي شوند:

  • نمایندگی ‌ها_ مثل: مشاوران املاک، آژانس‌های توریستی
  • خدمات کلاسیک_ مانند: خطوط هوایی، کرایه اتومبیل، هتل ‌ها و شعب بانک ها
  • ارائه خدمات حرفه ‌ای_ مثل: حسابداری، مشاوره، مدیریت و…
  • خرده‌ فروشی_ مثل: رستوران ‌ها، هایپر مارکت ‌ها، فروشگاه ‌های پوشاک
  • خدمات ‌رسانی های خالص_ همچون: انجمن ‌ها

 

برند های خدماتی

 

  1. برند های اخلاقی

به دو روش کاربرد دارند:

  • توصیفی: كه نحوه کارکرد محصولات خاص، فناوری ‌ها و تکنیک‌ هایی که در تولید آنها به‌ کار رفته را توصيف مي كند.
  • ممتازی: این نوع برند به دنبال بيان امتياز ها، کیفیات محصولات مختلف و ایجاد دورنمای استراتژیکی از برند می‌باشد.
  1. برند هاي خصوصی

يا مارک هاي خصوصي، متعلق به خرده‌ فروشان و صاحبان فروشگاه ‌هایی است که قدرت شغلی بالایی دارند و از برند شخصی استفاده می‌کنند. برند خصوصی، محصولات یک فروشگاه را از فروشگاه دیگر، متمایز می‌کند و بیانگر کیفیت بالاتر، تخفیفات ویژه و امتيازات خاص آن محصولات است.

برندهای خصوصی

 

  1. برند محصول

بيانگر، کیفیت و تأثیری است که یک محصول در ذهن دیگران به‌ جا می‌گذارد و به همان نام در بین مردم معروف می‌شود. مانند، برند چرم متعلق به درسا یا سس مایونز دلپذیر. این برند ها سعی دارند کیفیت محصول را در ذهن مخاطبشان روشن نموده، با رفع نیاز های مردم و ایجاد ارزش آنها را به خود وفادار کنند.

  1. برند لوکس یا تجملاتي (Loxary Brand)

با توجه به نام لوکس، اين برند،‌ متعلق به محصولات لاکچری، گران، شيك و بسيار با كيفيت است. معیارهای کمیاب و جامعه هدف محدودی دارد که صرفا آنها توانايي استفاده از آن برند را دارند. مانند: برند پورشه و مرسدس بنز، تسلا و…

برندهای لاکچری

  1. برند مقرون‌ به ‌صرفه

برندی است که نقطه مقابل برند لوکس می‌باشد و تمرکز آن بر کمیاب بودن به‌ جای گران بودن، خلق ارزش، هزینه کمتر براي مخاطب و سود کمتر است. مانند: نرم‌افزار حسابداری هلو

  1. برند نوآور

از انواع برند هاي تجاري است كه تمركز آن بر نوآوری، خلاقیت و ارائه محصولات جدید با تکنولوژی پیشرفته است، همواره در پی راهکار های جدید، بدیع و خلاقانه است، در زمینه تحقیق و توسعه فعالیت دارد و هزینه زیادی را صرف اين كار می‌کند. مانند: اپل، آمازون، گوگل، سامسونگ و…

  1. برندهای نوآور و خلاقبرند اینترنتی

برندي است که مخصوص فضای وب و آنلاین است. مانند: دیجی کالا در ایران یا برند آمازون در جهان که با ایجاد فضای مناسب آنلاین برای حضور دیگران، زمينه تعامل بین افراد مختلف را فراهم می ‌کنند. به‌ طور خاص برند اینترنتی در دنیای وب و اینترنت کاربرد زیادی دارد، تمرکز آن بر اجرای سریع خدمات آنلاین است و هدف آن، پیشی گرفتن از رقبا، جلب رضایت مخاطبان و توسعه فعاليت هاي خود در فضای مجازی است.

  1. برند ژنریک يا فاقد مارك

برندی است ‌که حداقل تبلیغات را داراست و برای آن عبارت (برند فله‌ای) را نيز به كار مي برند. برای این برند بازاریابی انجام نمی ‌شود و از انواع برند هاي تجاري است كه قبلا حق اختراع داشته‌ و در انحصار سازمان خاصی بودند، اما اکنون در انحصار هيچ سازماني نیستند، ولی در بازار موجودند. همچون، محصولات دارویی که توسط بسیاری از تولیدکنندگان تولید می‌ شوند. مانند: ایبروفن، اسیدفولیک و…

نوع ديگر برند هاي ژنريك، برند هایی هستند که دارای محصولاتی عام در بازار هستند. مانند: برخي مواد خوراكي، مثل قارچ و لوبيا كه بدون هيچ ماركي در بازار عرضه مي شوند. این برند ها، مزیتشان به محصولاتشان نیست، بلکه به قیمت پایین تر آنها، نسبت ‌به رقبا است و توسعه آنها صرفاً محدود به بسته‌ بندی محصولات و ظاهر آنها می‌شود.

 

 

برندهای فاقد مارک

 

برند هاي ژنريك، زمانی شکل می‌گیرند که یک برند اکثر نقاط تمایز خود را از دست داده باشد. اين برند ها دو دسته اند:

  1. برند هایی که شامل قوانین ثبت اختراع نیستند و با برند های مختلفي که محصولات مشابه آنها تولید می‌کنند، در حال رقابتند.
  2. دسته دوم، برند هایی که بسیار آشنا هستند و به اصطلاح، ملكه ذهن شده اند. مانند: گوگل و زیراکس و…
  3. گروه سوم، برندهایی هستند که دیگر وجود ندارند، محصولي نيز در بازار ندارند و فقط از نام آنها برای توصیف عملکرد یک ‌طبقه از محصولات، استفاده می‌شود.
  1. برند های الکترونیکی( E-Brands)

این برند ها كه در دنیای دیجیتال و فضاي وب فعاليت دارند، محصولات یا خدماتی را به مخاطبان خاص خود ارائه مي دهند. مانند: برند آمازون معروف که متعلق به سايت (amazon.com) است.

 

 

برند لیبل الکترونیکی

  1. برند لیبل خصوصی

برند ليبل خصوصی، از انواع برند هاي تجاري است كه تولیدکننده، محصولات این برند را به توزیع ‌کنندگان می ‌فروشد و آنها نیز، محصولات را با برند دیگری که مختص خودشان است، می‌ فروشند. مانند: شرکتی که برنج یا چای را ارائه می‌کند و خریدار نیز با بسته‌ بندی و برند خود آن محصول را به بازار عرضه می‌کند. از این نوع لیبل هاي خصوصي، در صنایع غذایی بسیار دیده می‌ شود. مانند: محصولات ( وال مارت ) که توسط شرکت دیگری تولید می‌شود و شرکت وال مارت، آن را با برند خود به فروش می ‌رساند.

  1. برند لیبل سفید

همانند برنده لیبل خصوصی است، با این تفاوت که برند لیبل خصوصی، محصولات خود را برای یک برند توزيع كننده، تولید می‌کند، اما لیبل سفید ها، برای چندین توزیع‌ کننده با برند های مختلف، محصول تولید می‌کنند. قرص ‌های ايبروفن، از نمونه لیبل های سفید هستند که برند های دارویی مختلفی آن را در بازار می ‌فروشند.

  1. برند اختصاصی يا لیبل برند اختصاصی

که به آنها، برند برچسب اختصاصی هم گفته می‌شود، برند هایی هستند که مبتنی بر ارزشند و تمركزشان بر كاهش قيمت ها است. اين برند ها، از محصولات تولید شده توسط کمپانی ها یا برند های دیگر، استفاده مي كنند و هدف آنها، کاهش قیمت برند هایی است که در بازار مطرح هستند.

 

  1. برند اختصاصی
برند اختلال‌ گر

یعنی برندی که تعادل ما بقی برند ها را بر ‌هم می‌زند. زمانی‌که تمامی برند ها در ارائه ارزش در بازار، به تعادل می ‌رسند، این برند وارد عرصه شده،  با ارائه ارزش ‌های بیشتر به مشتریان و استاندارد های جدید، تعادل را بر هم می‌ زند. مانند: برند شیپور، دیجی کالا، اسنپ ،علی ‌بابا و…

  1. برند جهانی یا گلو بال برند

از انواع برند هاي تجاري اند که در جهان معروف هستند، بر بیشتر کشور ها تأثیر می‌گذارند، متعلق به کشور های متعدد هستند، تلاش می‌کنند که خدمات و محصولاتی را در سرتاسر جهان عرضه کنند و تصویر جهانی از خود به‌ جای بگذارند. مانند: اپل، مایکروسافت، استارباکس، نایکی  و…

اين برند ها، در مناطق مختلف جهان، محصولات خود را ارائه می‌کنند. مانند: مک‌ دونالدكه  به همبرگر هایش معروف است، اما با توجه به شرایط کشور هند، ناچار است منوی مربوط به گیاه‌ خواران را ارائه کند تا تصویر برند خود را با کیفیت و محفوظ نگه‌ دارد.

 

برند جهانی

  1. برند سرمایه ‌گذاری‌

این برند، همانند برند کارفرما است، اما مشتریان آن به ‌جای منابع انسانی و پرسنل سازمان ها، استارتاپ ها و شرکت‌ هاي دیگر مي باشند. شرکت ‌های نيازمند سرمایه‌، جزء برند های سرمایه‌گذار هستند كه سرمایه‌ گذاران و برند های دیگر  را به سمت خود جذب می‌ کنند، تا آنها را جزء زیر مجموعه‌ برند خود قرار دهند.

  1. برند عناصر تشکیل ‌دهنده

اين برند، مربوط به اجزای تشکیل ‌دهنده محصولات است و در ارزش برند نهایی محصول تأثیر بسیاری می‌گذارد. مانند: اینتل …زمانی‌که یک شرکت با برندی که شناخته‌ شده نیست، محصولی را تولید می‌کند، برند عناصر تشكيل دهنده، با ارائه اجزای خود به آن شرکت‌، ارزش آن‌ برند را نیز بالا می ‌برد.

البته، اين نوع برند، رو به افول گذاشته است. زيرا بخش‌ های تولیدی افزایش یافته‌ اند، نیاز به یکپارچگی اجزاء وجود دارد و مصرف‌کننده علاقه‌ ای به ساختار وسایلی که خریداری می‌کند، ندارد. به ‌همین دلیل اینتل، تغییری پایه ‌ای و مهم، در عناصر و هویت برند خود ايجاد و مدیریت آن را کاملاً تغییر داد.

  1. برند هاي جامع

كه تمايز رقابتي در بازار محصولات مشابه ندارند و برند هاي مشابه زيادي با آنها، وجود دارند. برند هاي جامع خود به سه دسته تقسيم مي شوند:

 

  • برند محصولات بهداشتي و برند هايي كه مشابه مقلد هاي ديگر، در بازار وجود دارند.
  • برند هايي كه با نام هاي مختلف مشابه، همه جا ورد زبان عموم مردمند. مثل: ماي بيبي، عوضم كن و…
  • برند هايي كه صرفا نام تجاري دارند، در كالا هاي مصرفي كاربرد دارند، ارزش خاصي به عنوان برند ندارند، مزيت رقابتي محسوب نمي شوند و‌ ممكن است مدتي با ايده هايي رونق بگيرند اما مدتي بعد، رونق خود را از دست بدهند.
  1. برند هاي بي نشان (يا لوح پاك)

كه هويت مشخصي ندارند و در يك دوره نياز مخاطبان را به يك محصول يا خدمات، رفع كرده و در دوره هاي بعد،‌ ممكن است تغيير نام دهند و به رفع نياز ديگري از مخاطبان بپردازند.

سخن پاياني

شما بايد برندي را انتخاب كنيد كه با محصولات و خدمات شما و توانمندي هاي خاص شما هماهنگي داشته باشد. در اين مقاله29  نوع برند براي شما برشمرديم تا با شناخت بهتر ماهيت انواع برند هاي تجاري، بتوانيد به كسب و كار خود جهت بخشيده و برند مناسب خود را انتخاب نماييد.

شما عزيزان مي توانيد، جهت دريافت راهنمايي هاي لازم در مورد، انتخاب برند و انجام كار ثبت برند، به متخصصان امور حقوقي شركت آگاه ثبت، مراجعه كنيد.

 

بيشتر بدانيد: مراحل ثبت برند

 

  • برند تجاري خوب معمولا چه ويژگي هايي دارد؟

منحصر به فرد بودن كالاها و خدمات و استراتژي هاي آن، داشتن مزيت رقابتي، توانايي ايجاد تصويري خوب از خود در ذهن مخاطبان، داشتن ثبات در طول زمان و ايجاد ارزش هايي كه در نظر مخاطبان نيز پذيرفته شده باشد.

 

  • چگونه برندي را كه براي ما مناسب تر است، انتخاب كنيم؟

 

هر كسب وكاري بايد برندي كه متناسب با اهداف، ارزش ها، فعاليت هاي خاص خود، محصولات و خدمات خود است را انتخاب كند. با مطالعه انواع برند ها و ويژگي هاي خاص هر كدام، مي توانيد به اين درك برسيد كه كدام نوع برند، با كسب و كار و محصولات وخدمات شما هم خواني بيشتري دارد و در راستاي اهداف شخصي و اجتماعي شماست.

 

 

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…