Skip to content
آگاه ثبت » وبلاگ و مقالات » کد اقتصادی و کارگاهی بیمه » کد کارگاهی بیمه دقیقا چیست؟

کد کارگاهی بیمه دقیقا چیست؟

کد کارگاهی بیمه

 

کد کارگاهی و بیمه به این صورت بیان می‌کند که هر شغل، مجموعه و کسب و کاری که به هر شکلی کارمند و نیروی کار دارد، باید به بیمه نمودن پرسنل خود در اسرع وقت اقدام کند؛ و هرگونه توافق در جهت مخالف این امر، اعتباری نخواهد داشت. به همین دلیل تمامی مجموعه ها و کسب و کارها در شروع فعالیت مجموعه، باید در اداره ی بیمه، پرونده تشکیل داده و به دریافت کد گارگاهی بیمه اقدام کند.

ما در این مقاله که در زمینه ی تعریف کد کارگاهی بیمه نوشته شده است، به بیان نکات ظریفی در این زمینه پرداخته ایم و آن ها را برای شما بازگو می کنیم تا مجموعه و کسب و کار شما با مشکل رو به رو نشود.

 

کد کارگاهی چیست؟

کد کارگاهی بیمه در حقیقت یک عدد 10 رقمی است که به هر کارگاهی که، دارای کارفرما و افراد بیمه شده ای که در آن محل کار می کنند و حقوق می گیرند، یک کد گارگاهی به خصوص تعلق می گیرید.

این عدد 10 رقمی به چند بخش تقسیم می شود که با یک مثال به صورت کامل برای شما شرح خواهم داد:

در این عدد 3 رقم اول، نشان دهنده ی شعبه است، 3 رقم دوم نوع فعالیت مجوعه و در آخر 4 رقم آخر نشان دهنده ی شماره پرونده می باشد. به مثال زیر توجه کنید:

کد 0183630037 را در نظر بگیرید، از چپ به راست، سه رقم اول نشان دهنده ی شعبه 18 تهران، سه رقم بعدی نشان دهنده ی فعالیت تراشکاری (این 3 رقم در سازمان تامین اجتماعی، به صورت ثابت تعریف شده است.) و چهار رقم آخر نشان می دهد که این فرد، سی و هفتمین نفری است که برای دریافت کد کارگاهی بیمه از سازمان تامین اجتماعی اقدام کرده است.

 

مدت قانونی دریافت کد گارگاهی

کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون، باید ظرف مدت ١۵ روز ازتاریخ تاسیس به منظور بیمه کردن کارکنان خود، به نزدیکترین شعبه تامین احتماعی واقع درمحدوده عملکرد کارگاه مراحعه کنند، و مدرکی را که نشانگر کارفرما بودن آنها می باشد، به شعبه تحویل داده و کد کارگاه دریافت نمایند.

 

مدارکی که می تواند ملاک کارفرمایی شخص باشد

  • جواز کسب صنفی معتبر(دائم یاموقت) یا هرگونه اجازه کار از مراجع ذیصلاح
  • پروانه تاسیس یا بهره برداری
  • اسناد مالکیت یا اسناد اجاره و یا صلح نامه کارگاه (اعم از رسمی یا عادی)
  • تایید اتحادیه یا مجمع امورصنفی مربوطه مبنی بر کارفرمایی و بهره برداری کارگاه

 

شعبه تامین اجتماعی، پس از شناسایی کارگاه و تعداد کارگران شاغل در آن، پرونده کارگاه را تشکیل داده و شماره کارگاه را به آن اختصاص خواهد داد.

 

نکته آگاه ثبت

 

نکات کد کارگاهی بیمه

  1. زمانی که آدس و فعالیت یک مجموعه تغییر می کند، کد کارگاهی اشخاص حقیقی آن نیز عوض می شود که کارفرما در هر یک از این 2 حالت، باید جهت اخذ کد کارگاهی جدید به سازمان تامین اجتماعی رجوع کند.
  2. کد کارگاهی اشخاص حقوقی تغییر نمیکند و کد کارگاهی که در اولین شعبه دریافت مینمایند تا زمان انحلال شرکت ثابت میماند.
  3. دفاتر اسناد رسمی دادگستری مانند اشخاص حقوقی بوده و کد آنها تغییر نمیکند.
  4. کارفرما می بایستی هر ماه لیست کارگران یا کارمندان مشمول قانون تامین اجتماعی که در استخدام یا در اختیار دارند صرف نظر از نوع قرارداد و کار و ترتیب استخدام و نحوه پرداخت حقوق و مزایا در مهلت مقرر در قانون (حداکثر تا آخرین روز ماه بعد) به سازمان ارسال نماید.
  5. به هنگام تحویل اولین لیست، باید اصل و تصویر شناسنامه تمام کارکنان کارگاه به واحد نام نویسی شعبه ارایه شود و ضمن دریافت شماره بیمه، این شماره در لیست های ماهانهدر مقابل نام افراد درج گردد تا بیمه شدگان بتوانند از خدمات بیمه استفاده نمایند.
  6. لازم است یادآوری شود که به هنگام نقل و انتقالات کارگاه، دریافت مفاصاحساب از شعبه تامین اجتماعی لازم است.

 

مطالبی که در بالا برای شما گفته شد، مطالب بسیار مهمی بود که هر کارفرما بعد از ثبت و تاسیس شرکت باید به آن توجه کند و در راستای آن اقداماتی را انجام دهد؛ دریافت کد کارگاهی بیمه یکی از خدماتی است که توسط تیم فنی موسسه حقوقی آگاه ثبت می تواند شما را در مراحل آن راهنمایی ، و شما می توانید با برقراری تماس، از مشاوره تلفنی رایگان متخصصین ما نیز بهره مند شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *