پلمپ دفاتر شرکت تازه تاسیس

 

یکی از مهم‌ترین اعمالی که پس از ثبت شرکت باید نسبت به انجام آن اقدام نمایید، درخواست پلمپ دفاتر شرکت تازه تاسیس می‌باشد. تمامی شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم می‌باشند که گزارش تمام هزینه‌ها و درآمدهای روزانه، هفتگی وماهانه را در دفاتر رسمی به ثبت برسانند و سپس این دفاتر را به اداره دارایی و مالیات تحویل دهند تا اداره مالیات پس از بررسی گزارشات مکتوب در دفاتر نسبت به تعیین مالیات این دفاتر اقدام نماید. این دفاتر سپس در اداره مالیات و ثبت شرکت‌ها پلمپ می‌شوند که این خود نشان‌دهنده اهمیت بسیار بالای این دفاتر می‌باشد. در ادامه این مطلب با آگاه ثبت همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با پلمپ دفاتر شرکت تازه تاسیس، ضرورت و اهمیت پلمپ دفاتر، مراحل و مدارک موردنیاز آن با شما در میان بگذاریم.

 

پلمپ دفاتر شرکت تازه تاسیس به چه معناست؟

تمام شرکت‌های تجاری پس از ثبت، ملزم به پلمپ دفاتر تجاری یا قانونی می‌باشند. پلمپ دفاتر بدین معنی است که شرکت باید اقدام به دریافت دفاتر رسمی و قانونی نماید سپس در طول یک سال، تمام هزینه‌ها و درآمدهای شرکت به صورت روزانه، ماهانه و سالانه را مکتوب نماید. سپس این دفاتر برای اینکه قابل استناد باشند و مورد قبول اداره مالیات قرار گیرند، باید پلمپ شوند. یعنی به امضای نماینده اداره ثبت برسند.

 

پلمپ دفاتر شرکت تازه تاسیس برای تمام شرکت‌ها الزامی می‌باشد و ارتباطی با میزان فعالیت شرکت‌ها ندارد. یعنی صرف نظر از اینکه شرکت فعال است یا خیر، پلمپ دفاتر شرکت تازه تاسیس باید انجام شود. این دفاتر که منبع مهم و معیار اصلی برای تعیین مالیات بر درآمد شرکت‌ها و اشخاص و حقیقی می‌باشند، از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردارند و مانع هرگونه تقلب و جابجایی ثبت گزارش‌های مالی می‌شوند.

 

لازم به ذکر است که دفاتر قانونی در صورت پلمپ نشدن، برای مسئولین و بازرسین مالیاتی فاقد اعتبار می‌باشند. پس پلمب دفاتر شرکت تازه تاسیس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. از دیگر موارد کاربرد پلمپ دفاتر می‌توانیم به لزوم آن برای دریافت کد اقتصادی و همچنین دریافت کارت بازرگانی اشاره کنیم.

 

پلمپ دفاتر شرکت تازه تاسیس چه ضرورتی دارد؟

تمام شرکت‌های تازه تاسیس، طبق قانون ملزم به تنظیم صورت فعالیت‌های مالی خود می‌باشند. این فعالیت‌ها در دفاتر قانونی به ثبت می‌رسند و باید در اختیار سازمان امور مالیاتی در استان محل استقرار شرکت تازه تاسیس قرار گیرند. هرگونه تقلب و اشتباه در تکمیل دفاتر قانونی دارای جریمه‌ها و خسارت‌های جبران ناپذیر خواهد بود. پس بهتری است در پلمپ دفاتر شرکت تازه تاسیس نهایت دقت را به کار گیرید. قانونگذاران اهمیت بسیار زیادی برای دفاتر پلمب قائل هستند و بین تجار دفاتر تجاری سندیت دارند.

 

بر طبق ماده ۱۴ قانون تجارت، این دفاتر اگر طبق مقررات قانون تجارت تنظیم و تحریر ونگهداری شود، بین تجار و امور تجاری سندیت خواهد داشت و در غیر این صورت اعتباری ندارد.

 

 

مراحل پلمپ دفاتر شرکت تازه تاسیس

 

پلمپ دفاتر شرکت تازه تاسیس

 

در مرحله اول برای اقدام به پلمپ دفاتر شرکت تازه تاسیس باید به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها به نشانی اینترنتی  http://irsherkat.ssaa.ir و به بخش پلمپ دفاتر تجاری مراجعه نمایید. سپس لازم است قسمت اطلاعات متقاضی را تکمیل نمایید. این قسمت شامل نوع شخص متقاضی، تابعیت متقاضی و شماره همراه می باشد.

 

سپس در مرحله بعد باید قسمت شروع سال مالی و شروع ماه مالی را تکمیل نمایید. منظور از سال و ماه مالی انتخاب سال و ماه بر اساس مراتب مشخص شده در اساسنامه شخصیت حقوقی، که ثبت گردیده است می‌باشد.

 

در مرحله بعد باید اطلاعات شخصیت حقوقی، اطلاعات تکمیل کننده اظهارنامه پلمپ دفاتر تجاری، هیئت مدیره شرکت ، سمت هیئت مدیره شرکت را وارد نمایید و سپس فرم اظهارنامه‌ای که در سایت قرار دارد را نیز پر کرده و از آن پرینت بگیرید.

 

در صورت تایید اطلاعات توسط کارشناس مربوطه، پرینت اظهارنامه پلمپ دفاتر را به همراه مدارک مورد نیاز برای اداره ثبت ارسال نمایید. سپس بعد از چند روز، اداره پست دفاتر پلمپ را به نشانی که در سامانه آن را درج نمودهاید، ارسال خواهد کرد.

 

مدارک مورد نیاز برای پلمب دفاتر شرکت تازه تاسیس

مدارک مورد نیاز برای پلمپ دفاتر تجاری برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت می‌باشد. مدارک مورد نیاز برای پلمپ دفاتر شرکت به شرح زیر می‌باشند:

  • کپی کارت ملی مدیر عامل
  • اصل اظهارنامه پلمپ دفاتر تجارتی که از سامانه دریافت کرده‌اید (اظهارنامه باید به امضای یکی از مدیران شرکت رسیده باشد)
  • کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات ثبتی شرکت (در خصوص تغییر مدیران، دارندگان امضا، نام، نوع شخصیت حقوقی و مرکز اصلی)
  • اصل یا تصویر مصدق وکالت‌نامه و یا معرفی‌نامه (در خصوص اشخاص حقوقی دولتی)

 

مهلت قانونی پلمب دفاتر شرکت تازه تاسیس

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، طبق قانون تمام شرکت‌ها ملزم به پلمب دفاتر تجاری می‌باشند. بدیهی است که ملت و مدت زمان معینی را برای پلمپ دفاتر مشخص نموده‌اند. این مهلت برای شرکت‌ها تازه تاسیس، طبق آئین نامه اجرایی ماده ۹۵،  حداکثر تا ۲ ماه پس از به ثبت رساندن شرکت می‌باشد و شرکت‌های تازه تاسیس حداکثر تا دو ماه می‌توانند نسبت به تهیه و پلمپ دفاتر قانونی خود اقدام نمایند.

 

معایب عدم پلمب دفاتر شرکت تازه تاسیس

برای شرکت‌هایی که نسبت به پلمپ دفاتر تجاری خود اقدام نکنند، طبق ماده ۱۵ قانون تجارت، جزای نقدی در نظر گرفته خواهد شد.

در صورتی که خود شرکت نسبت به پلمپ دفاتر اقدام نکند، مالیات علی‌الراس برای او محاسبه می‌گردد. بدین معنا که مامور مالیاتی خود به بررسی اوضاع و احوال شرکت تازه تاسیس می‌پردازد و نسبت به دیده‌های خود مالیات بر درآمد شرکت را تعیین می‌نماید.

 

هزینه پلمب دفاتر شرکت تازه تاسیس

هزینه پلمپ دفاتر قانونی پس از تایید کارشناس مشخص می‌شود و فرد متقاضی ملزم به پرداخت اینترنتی هزینه مشخص شده می‌باشد. پس از انجام کامل مراحل پرداخت، دفاتر پلمپ شده برای فرد متقاضی، توسط پست پیشتاز ارسال خواهد شد.

 

دیدگاه های دیگران
کمیل 2 سال پیش:

با سلام. شرکت در تاریخ 12 دی ماه امسال ثبت شده است. پلمپ دفاتر برای سال مالی 1401 پر کردم آیا این درسته؟ یا باید از تاریخ ثبت تا پایان سال 1400 هم باید انجام بدم؟ در ابتدای ثبت نام سال مالی یکم فروردین بوده تا اخر همون سال طبق اساسنامه پر کردم. سوال اینه باید برای امسال هم اینکار انجام بشه.شرکت تازه تاسیسه و قطعا تا راه بیفته دو سه ماه هم از سال بعد باید بگذره تا راه بیفته.ممنون اگر جواب بدین. چون من اطلاعات رو پر کردم فعلا پست نکردم

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…