Skip to content
آگاه ثبت » وبلاگ و مقالات » مقالات انحلال شرکت » نمونه نامه انحلال شرکت

نمونه نامه انحلال شرکت

  • by
نمونه نامه انحلال شرکت

بسیاری از شرکت‌ها چه از نوع سهامی خاص، چه از نوع با مسئولیت محدود و چه از نوع تضامنی، ممکن است در شرایط به خصوصی، بنا به دلایلی منحل شود. تصمیم انحلال شرکت معمولا از سوی صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکت گرفته می‌شود و باید طی صورتجلسه و داشتن مدارک انحلال آن به ثبت برسد. ممکن است پیشتر نمونه نامه انحلال شرکت را دیده باشید شاید نام آن به گوشتان خورده باشد، به هر حال در ادامه این مطلب به طور گسترده‌تری به نمونه نامه انحلال شرکت خواهیم پرداخت و نکات مهمی در ارتباط با آن بیان خواهیم کرد. پس با آگاه ثبت همراه باشید.

 

انحلال شرکت چیست؟

دلایل متعددی می‌توانند منجر به انحلال شرکت شوند. دلایلی مانند ورشکستگی، عدم تحقق اهداف، عدم تمدید زمان انقضای شرکت در شرکت‌هایی که برای زمان مشخص و محدودی ثبت شده‌اند، موافقت تمام شرکاء مبنی بر انحلال شرکت، حکم دادگاه و … از اصلی‌ترین دلایلی هستند که می‌توانند منجر به انحلال شرکت شوند. برای ثبت انحلال شرکت بنا به هر یک از دلایل مذکور لازم است به نمونه نامه انحلال شرکت تسلط کافی داشته باشید.

بعد از بررسی کامل نمونه نامه انحلال شرکت و  انحلال آن باید ابتدا تمام قروض و بدهی‌های شرکت پرداخته شده و سپس تمام تمام دارایی‌های شرکت میان سهامداران شرکت تقسیم شوند. برخی از بدهی‌هایی که می‌توانند منجر به انحلال شرکت شوند عبارتند از: بدهی‌های مالیاتی، بدهی به کارمندان، انجام و تکمیل امور بیمه.

مدت زمان شرکت برای پرداخت بدهی‌ها تا یک سال پس از انحلال شرکت می‌باشد و در صورت نیاز به زمان بیشتر، لازم است مدیر تصفیه شرکت طی نامه‌ای برای تمدید زمان، درخواست ارسال کنند.

 

نمونه نامه انحلال شرکت

نمونه نامه انحلال شرکت برای انواع شرکت‌ها متفاوت است و در هر یک از نامه‌ها موارد متفاوتی ذکر می‌شوند که نمونه هر کدام را به صورت جدا آورده‌ایم.

 

نمونه نامه انحلال شرکت سهامی خاص

بسمه تعالی

نام شرکت : ………………………………………

شماره ثبت شرکت : …………………………

سرمایه ثبت شده : …………….……………

شناسه ملی : ………………………………..

صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکت …………….………..………… سهامی خاص ثبت شده به شماره ………… در تاریخ …………ساعت ………… با حضور کلیه / اکثریت شرکاء در محل قانونی شرکت ( اگر جلسه در محل دیگری تشکیل شده آدرس آن محل نوشته شود) تشکیل گردید.

الف: در اجرای مفاد ماده ۱۰۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت:

۱ـ خانم/ آقای ……………………….. به سمت رئیس جلسه

۲ـ خانم/ آقای ……………………….. به سمت ناظر رئیس

۳ـ خانم/ آقای ……………………….. به سمت ناظر جلسه

۴ـ خانم / آقای……………………….. به سمت منشی جلسه انتخاب شدند.

ب: دستور جلسه، اتخاذ تصمیم در خصوص انحلال شرکت ……………………….. پس از بحث و بررسی شرکت بعلت ……………………….. منحل گردید و آقای / خانم (یا شخصیت حقوقی ) ……………………….. به شماره ملی به سمت مدیران / مدیر تصفیه انتخاب شدند. آدرس مدیر / مدیران تصفیه و محل تصفیه تهران خیابان ……………….کوچه ……………….پلاک ……………….کدپستی………………. می باشد.

مدیر/ مدیران تصفیه اقرار به دریافت کلیه اموال دارایی ها و دفاتر و اوراق و اسناد مربوط به شرکت را نمود.

امضاء رئیس جلسه امضاء ناظر جلسه امضاء ناظر جلسه امضاء منشی جلسه

صورتجلسه انحلال در شرکت های سهامی

امضاء مدیر یا مدیران تصفیه:

 

نمونه نامه انحلال شرکت با مسئولیت محدود

نام شرکت……………………………………..

شماره ثبت:…………………………………..

سرمایه ثبت شده:……………………………

مجمع عمومی فوق العاده شرکت ……………. با مسئولیت محدود در ساعت………………..روز ……………………مورخه …………………..در محل شرکت با حضور (اکثریت شرکاء/کلیه شرکاء) تشکیل و نسبت به انحلال شرکت اتخاذ تصمیم شد.

1.در خصوص انحلال شرکت بحث و بررسی به عمل آمد و انهایه مقرر گردید که شرکت منحل شود.

2.آقای/خانم………………………….به آدرس………………………..به سمت مدیر تصفیه انتخاب و مدیر تصفیه ضمن اعلام قبولی سمت،اقرار به دریافت کلیه اسناد،مدارک و دفاتر و دارایی های شرکت می نماید.

3.آقای/خانم…………………(احدی از شرکا مدیر تصفیه،وکیل رسمی شرکت) وکالت داده می شود که ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکت ها نسبت به ثبت صورتجلسه و پرداخت هزینه های قانونی و امضای ذیل دفاتر ثبت اقدام کند.نام و نام خانوادگی شریک:

میزان سهم الشرکه:

امضاء:

 

نمونه نامه انحلال شرکت تضامنی

نمونه نامه انحلال شرکت تضامنی دقیقا مشابه شرکت با مسئولیت محدود می‌باشد با این تفاوت که در قسمت شرکت با مسئولیت محدود، نام شرکت تضامنی ذکر می‌شود.

 

نمونه نامه انحلال شرکت

 

درخواست و نامه انحلال شرکت

برای ثبت درخواست انحلال شرکت ثبت شده باید تمام شرکاء و اعضای شرکت، نامه انحلال شرکت را به ثبت برسانند. کسی که این نامه را تنظیم می‌کند باید تسلط کافی به نمونه نامه انحلال شرکت داشته باشد و با آگاهی کامل آن را تنظیم و به امضای تمام شرکاء برساند. به طوری که اگر حتی یک نفر از اعضاء موافق انحلال شرکت نباشد، انحلال منتفی می‌شود.

پس از تنظیم نامه و درخواست انحلال شرکت و در صورت اعلام رضایت تمام شرکاء، باید تا 5 روز بعد از امضای صورتجلسه و درخواست، تمام مدارک لازم به اداره ثبت شرک‌ها تحویل داده شود. پس از اینکه آگهی انحلال شرکت در روزنامه‌های کثیرالانتشار شرکت به چاپ رسید، آن شرکت پس از 10 الی 15 روز منحل خواهد شد. پس از انحلال شرکت فردی به عنوان مدیر تصفیه شرکت، تا 10 سال مسئول تمام بدهی‌ها، طلب‌ها، مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم و سایر امور ناتمام شرکت خواهد بود.

 

مدارک لازم برای انحلال شرکت سهامی خاص

اولین مدرک مورد نیاز برای ثبت انحلال شرکت سهامی خاص صورتجلسه و یا نمونه نامه انحلال شرکت است که باید به امضای تمام اعضای شرکت سهامی خاص و همچنین مدیر تصفیه شرکت برسد.

در صورتی که مدیر تصفیه شرکت جزو شرکای شرکت سهامی خاص نباشد، باید کپی مدارک شناسایی وی تسلیم اداره ثبت شرکت‌ها شود.

سومین مدرکی که برای انحلال شرکت سهامی خاص مورد نیاز است، اصل آخرین روزنامه رسمی است که آگهی‌های شرکت سهامی خاص مورد نظر در آن منتشر می‌شوند.

پس از تسلط به نمونه نامه انحلال شرکت، تنظیم آن و آماده کردن 3 مدرک فوق برای تحویل به اداره ثبت شرکت‌ها، باید چهارمین مدرک مورد نیاز برای انحلال شرکت سهامی خاص را نیز آماده کنید. اصل آگهی منتشر شده در روزنامه کثیرالانتشار مبنی بر دعوت از شرکاء برای شرکت در مجمع فوق‌العاده چهارمین مدرک مورد نیاز است.

 

مدارک لازم برای انحلال شرکت با مسئولیت محدود

برای ثبت انحلال شرکت با مسئولیت محدود نیز مانند انحلال شرکت سهامی خاص مدارکی مورد نیاز است. اولین و اصلی‌ترین مدرک مورد نیاز برای انحلال شرکت با مسئولیت محدود، بررسی نمونه نامه انحلال شرکت و تنظیم یک صورتجلسه در ارتباط با انحلال شرکت است که حتما باید دارای امضای تمام اعضای شرکت با مسئولیت محدود و همچنین مدیر تصفیه باشد.

دومین مدرک مورد نیاز نیز، دقیقا همانند شرکت سهامی خاص، کپی مدارک شناسایی مدیر تصفیه، در صورتی که جزو شرکاء نباشد است.

اصل آخرین روزنامه رسمی، اصل دعوت‌نامه از شرکا برای شرکت در مجمع فوق‌العاده دو مدرک مورد نیاز دیگر برای انحلال شرکت با مسئولیت محدود هستند.

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های انحلال شرکت سهامی خاص و انحلال شرکت با مسئولیت محدود در این است که در شرکت با مسئولیت محدود، اگر شرکایی که مالک بیش از نیمی از سرمایه شرکت هستند تصمیم بر انحلال شرکت بگیرند، دیگر موافقت مابقی شرکا ضرورت ندارد.

 

مدارک لازم برای انحلال شرکت تضامنی

در انحلال شرکت تضامنی اولین مدرک مورد نیاز صورتجلسه انحلال شرکت است که حتما و الزاما باید حاوی امضای تمام شرکا و همچنین مدیر تصفیه شرکت تضامنی باشد.

دومین مدرک مورد نیاز برای انحلال شرکت تضامنی پس از تسلط بر نمونه نامه انحلال شرکت و تنظیم صورتجلسه، اسناد ثبت شرکت می‌باشند .

شناسنامه تمام شرکاء، سومین مدرک مورد نیاز برای انحلال شرکت تضمنی به حساب می‌آید.

بهتر است بدانید پس از انحلال شرکت تضامنی، تا زمانی که تمام بدهی‌های شرکت به طور به طور کامل پرداخت نشدند، شرکاء حق استفاده از اموال شرکت را ندارند. در ضمن شریک ضامن در شرکت تضامنی نیز دقیقا مانند سایر شرکاء، در برابر پرداخت بدهی‌های شرکت مسئول است. حتی اگر بدهی‌ها مربوط به دوران پیش از آن شریک ضامن باشند و یا حتی اگر نام شرکت تغییر کرده باشد نیز، شریک ضامن مسئول بدهی‌های شرکت تضامنی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *