بهترین مراحل ثبت نمودن برند و علامت تجاری

 

ثبت نشان تجاری از مهمترین اهداف ثبت شرکت است که باید بلافاصله بعد از ثبت نمودن شرکت، برای آن اقدام نمود تا از تام و نشان شما سو استفاده نگردد. مراحل ثبت برند و نشان تجاری از مواردی است که متقاضیان بسیار زیادی دارد که امروز سعی داریم به طور کامل آن را بررسی نماییم.

 

ثبت برند مراحل بسیار پیچیده‌ای ندارد که می‌توان با آموزش های مناسب و مطالعه به آن دست یافت.

این مقاله یکی از جامع‌ترین مقالات ثبت برندی آگاه بوده که به طور کامل تمامی جوانب آن را از دیدگاه یک متخصص به امور مراحل ثبت برندی بررسی می‌نماید. پس از شما درخواست داریم تا این مقاله را با دقت بیشتری مطالعه نمایید تا بهپاسخ تمامی سوالات خود برسید.

 

قبل از هرچیز لازم است بدانید که اولین مرحله ثبت برند، استعلام گرفتن از برند مورد نظر می‌باشد؛ که شما برای ثبت یک برند باید استعلام بگیرید که برند شما قبلا توسط شخص دیگری به ثبت نرسیده باشد. آگاه ثبت سیستم رایگانی را برای شما در نظر گرفته تحت عنوان استعلام ثبت برند؛ که با مراجعه به آن می‌توانید از قابلیت ثبت برندتان مطلع شوید و پس از دریافت تایید، روند ثبت را آغاز نمایید.

 

مراحل ثبت برند

پس از انجام دادن ثبت شرکت، حتما به فکر ثبت برند یا علامت تجاری خود به صورت سریع میوفتید؛ تا هم از اسم شما سو استفاده نشود و هم با یک نشان بهتر شناخته شوید.

خب حالا نوبت به این رسیده تا به تعاریف برند نگاهی بیندازیم تا از تعریف دقیق برند مطلع گردیم؛ پس همراه ما باشید تا به مراحل ثبت تسلط کافی را پیدا کنید.

 

برند یا علامت تجاری چیست؟

برند یا علامت تجاری، نشان و علامتی است که به صورت نوشته فارسی یا لاتین یا یک نشان اختصاصی در فعالیت های مجموعه، برای نشانه گذاری فعالیت مجموعه شما استفاده می شود.

تعریف برند، از نظر انجمن بازاریابی آمریکا:

برند یعنی یک نام، عبارت، نشانه یا علامت یا ترکیبی از اینها که با هدف متمایز کردن یک کالا یا خدمت از سایر کالاها و خدمات یک فروشنده یا برای ایجاد تمایز میان کالا و خدمت یک فروشنده با کالا و خدمات سایر فروشندگان به کار گرفته شود.

 

 

ساده ترین راه جهت ثبت برند و علامت تجاری

 

 ثبت برند در سایت مالکیت معنوی رایگان

 

ثبت علامت تجاری طی چند مرحله انجام می‌گیرد، که تمامی این مراحل را به عنوان مراحل ثبت برند و نشان تجاری می‌شناسیم. این بخش از مقاله را با دقت مطالعه نموده تا به تمامی این مراحل تسلط کافی را پیدا کنید تا پس از مطالعه به یک متخصص امور ثبت برندی تبدیل شوید.

 

ساده ترین مراحل ثبت برند را در این قسمت در 9 مرحله برای شما شرح خواهیم داد، پس با دقت این 9 مرحله را مطالعه نموده و قدم به قدم با مقاله پیش بروید تا با مشکل مواجه نشوید.

 

مرحله اول) در اولین مرحله ثبت علامت و نشان تجاری، لازم است وارد وبسایت اینترنتی مالکیت صنعتی شوید.

 

مرحله دوم) حال به بخش ثبت علامت رفته و اظهارنامه ثبت برند را در وبسایت مالکیت صنعتی تکمیل کنید؛ حال برروی دکمه ثبت نام کلیک کنید. این 2 مرحله به طور تقریبی پیشنیاز مراحل ثبت برند بود و مراحل اصلی از این به بعد آغاز می‌گردند.

 

مرحله سوم) حال نوع اظهارنامه خود که اظهارنامه ثبت علامت تجاری می‌باشد را انتخاب کنید.

 

مرحله چهارم) مشخصات صاحب حقیقی یا حقوقی برند را وارد کنید. (مشخصات کامل شخصیت حقیقی یا حقوقی را به طور کامل باید وارد کنید یا اگر از وکیل استفاده می‌کنید، مشخصات وکیل را به طور کامل و دقیق وارد کنید.)

 

مرحله پنجم) مدارک مورد نیاز ثبت جهت طی نمودن مراحل ثبت برند را اسکن نموده و سپس در سایت بارگذاری کنید.

 

مرحله ششم) مدارک و اطلاعات مجددا روی صفحه ی نمایشگر نمایش داده می‌شود تا شما پس از بررسی، آن ها را تایید کنید.

 

مرحله هفتم) حال به درگاه پرداخت متصل می‌شوید تا هزینه ثبت برند تجاری را به صورت اینترنی پرداخت کنید. (در این قسمت توجه داشته باشید که آدرس صفحه ی پرداخت باید معتبر باشد و در غیر اینصورت ممکن است حساب شما مورد دزدی قرار گیرد)

 

مرحله هشتم) دریافت شناسه اظهارنامه و رمز ورود به سامانه از طریق تلفن (پس از به پایان رسیدن مراحل، سیستم نام کاربری، رمز عبور و کد رهگیری را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ که باید در حفظ آن کوشا باشید.)

 

مرحله نهم) حال به سراغ امضا نمودن نسخه تایید شده ی برند می‌رویم که در اینجا باید یکی از نسخه ها را همراه با مدارکی که قبلا برابر با اصل شده، به همراه فیش از طریق مراجعه به اداره پست معتبر به آدرس مرکز مالکیت صنعتی ارسال کنید.

 

پیشنهاد ما به شما این است که قبل از اقدام به ثبت برند تجاری، از ثبت نبودن برند اطمینان حاصل فرمایید. استعلام ثبت برند یکی از روش هایی است که شما می‌توانید با پر کردن تنها یک فرم از ثبت بودن یا نبودن برند مورد نظر اطمینان حاصل کنید. ثبت علامت تجاری به صورت انحصاری صورت گرفته و برند شما را کسی نمی‌تواند به ثبت برساند. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم تا با انجام این امر روند ثبت برند خود را به طور قانونی و دقیق پیش بگیرید تا در مراحل ثبت دچار مشکل نشوید.

 

پس از تشکیل پرونده چه اتفاقاتی ممکن است بیوفتد؟

پس از طی کردن مراحل ثبت برندی و تشکیل پرونده و ارجاع به کارشناسان سازمان اداره مالکیت صنعتی وضعیت پرونده پس ازحداقل 45 روز و حداکثر ۱۲۰ روز مشخص میشود و حالتهای زیر در این مرحله رخ می دهد:

 

الف. تایید شد

پرونده و اطلاعات هیچ نقصی ندارد؛ مقایرت و مشابهت ندارد و برای صدور آگهی تقاضای ثبت علامت تجاری اقدامات بعدی انجام می شود.

توجه داشته باشید ثبت علامت تجاری نیاز به ۳ آگهی دارد که این مرحله اولین آگهی خواهد بود.

در این مرحله باید روزنامه رسمی انجام شود، یعنی درخواست تایید شده پرونده شما در روزنامه های کثیرالانشار چاپ می شود. توجه داشته باشید صدور روزنامه رسمی حدود ۱۰ الی ۱۵ روز کاری زمان خواهد برد.

پس از صدور روزنامه رسمی اول ۳۱ روز زمان برای اعتراضات وجود خواهد داشت تا اگر کسی ادعایی در خصوص علامت تجاری مورد درخواستی شما داشته باشد اعتراض خود را اعلام کند.

 

اگر ۳۰ روز گذشت و هیچ اعتراضی وجود نداشت، در این زمان همه چیز آرومه و خیلی سریع درخواست آگهی دوم را می دهیم. آگهی دوم به معنی داشتن شماره ثبت علامت تجاری است، و تقریبا %۹۰ کار انجام شده است.

 

ب. ردکامل شده است

پرونده دچار نقص است و قابلیت پیگیری ندارد؛ که در اینصورت مراحل ثبت برند شما باید از ابتدا با برندی دیگر آغاز گردد.

 

ج. نقص پرونده یا مشابهت

احتمال این وجود دارد که مجوز یا مدارک دچار مشکل شده باشد و یا تکمیل نباشد، در این مرحله نیاز است تا پیگیری شود و برای رفع نقص اقدام شود. و دیگر احتمالات که بصورت جزئی در این مرحله به شما اعلام می شود. پس از رفع نقض و مشکل مانند مرحله نوع ۱ که تایید بود عمل می شود. با این تفاوت که اطلاعات و مدارک تکمیل خواهد شد.

 

تفاوت ثبت برند با ثبت لوگو

برند را می توان همان لوگو دانست، با این تفاوت که لوگو تنها نشانی از یک محصول است که جهت بهتر دیده شدن و متفاوت بودن از سایر محصولات یکسان و مشابه مورد استفاده قرار می گیرد؛ در حالی که برند طی مدت زمانی طولانی تر، در ذهن و روح مشتری ماندگاری دارد  .

لوگو نشانی گرافیکی است که به شکل، نوشتار، علامت، سمبل و یا با ترکیب این موارد،  طراحی می گردد .

با استفاده از لوگو ، اشخاص و شرکت ها می توانند نوع خدمات، اهداف و محصولات خود را در کمترین زمان به مخاطب معرفی نمایند .

تفاوت ثبت برند با ثبت لوگو در این است که برای هر برند ثبت شده، یک لوگوی انحصاری نیز باید ثبت شود.

در ایجاد محبوبیت و مقبولیت برند یک محصول برای مشتریان، طراحی لوگویی زیبا و جذاب بسیار مهم است .

در واقع با برند ، دیگر مشتری دغدغه ی انتخاب محصول را نخواهد داشت و بدون تکاپو در هنگام مواجه با چندین نام ، محصول برندسازی شده را انتخاب خواهد کرد .

جهت برندسازی برای یک محصول لازم است که در ابتدا باید وعده ای متمایز از سایر رقبا به مشتریان داده شود، سپس به وعده ی مورد نظر عمل گردد و در نهایت با پایداری بر کیفیت محصول مورد نظر به وعده ای که به مشتریان داده شده ، عمل کرد .

 

ثبت برند ارزان نشانگر تمامی هزینه های ثبت برند بوده که برای شما متقاضیان ثبت برند تهیه شده است؛ با مطالعه آن از طریقه ثبت برند ارزان و هزینه های ثبت برند مطلع شوید.

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…