فروش اختراع موتور چهار سیلندر با قیمت 20 میلیارد

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ بازار دارایی فکری فرابورس ایران، ساختاری قانونی و مطمئن برای عرضه و فروش دارایی های فکری در کشور است. در این بازار تبادل گواهینامه های ثبت اختراع، طرح های صنعتی، علائم تجاری و… انجام می شود. دارایی های فکری در این بازار بعد از طی فرآیندی مشتمل بر ارزیابی فنی، تهیه طرح تجاری، ارزش گذاری یا قیمت گذاری، بازاریابی و با تایید کمیته عرضه بازار، آگهی شده و مورد معامله قرار می گیرد. از این رو صاحبان فکر و ایده و مخترعین می توانند از این فرصت ایجاد شده برای کسب ثروت از ایده ها و اختراعات بهره بگیرند. قیمت گذاری برروی اختراعات متفاوت است و نسبت به ارزش محصول و یا اختراع برروی آن قیمت گذاری می‌گردد.

 

اختراع چیست و مخترع کیست؟

به نتیجه و حاصل تلاش فکری و آن چیزی که از ذهن خلاق یک مخترع، در شکل یک محصول صنعتی کارآمد یا فرآیند صنعتی به وجود می آید، را می توان بهترین تعریف اختراع چیست بیان کرد.

در طول تاریخ اختراعات بی‌شماری شده است که مستقیم و غیر مستقیم برای زندگی روزمره ما مفید و حتی ضروری هستند. بعضی از این اختراعات مانند برق آنقدر مهم است که همه با مخترع آن یعنی «ادیسون» آشنا هستند و برخی مانند مخترع رادیو را حتی کارمندان شاغل در صدا و سیما هم می‌شناسند. اما به به‌راستی، به چه کسی می‌گویند مخترع؟ مگر کسی اختراع خود را می‌فزوشد؟ قیمت اختراعات چقدر است؟

 

دانشنامه آزاد ویکی پدیا در رابطه با تعریف مخترع آورده است: نظام‌های حقوقی، تعاریف متفاوتی از مخترع ارائه کرده‌اند: «از یک دیدگاه مخترع کسی است که برای اولین بار در ذهنش راه‌حلی برای مشکل خاص ظهور کرده و او نیز راه‌حل مذکور را به صورت محصول یا فرآیندی تجسم مادّی بخشیده است. سیستم‌های حقوقی نظیر سیستم ایالات متحده آمریکا این تعریف را از مخترع ارائه داده‌اند. (first to invent).

 

فروش یک اختراع

به تازگی اختراع یک موتور چهار سیلندر به همراه وضعیت دنده ها  و چرخ دنده ها در بازار داریی فکری عرضه شد  و 50 درصد از مالکیت  اختراع این موتور که متعلق به محمد حسین نوروزی است از سوی یک خریدار به ارزش 20 میلیارد ریال خریداری شد. این بالاترین  پیشنهاد برای یک اختراع در تاریخ این بازار تا کنون است .

 

قیمت گذاری اختراعات ثبت شده و ثبت نشده

 

روش قیمت گذاری روی اختراعات

شاید به جرات بتوان گفت اگر اختراعی درآمدزا نباشد، همان بهتر که اصلا تولید نشود! اما به چه قیمتی؟

ملاک تعیین قیمت اختراعات را میزان پیچیدگی‌های آنها بیان می‌کند و در مبحث قیمت گذاری باید اینگونه بیان کرد که: هرچه اختراع پیچیده تر باشد گران تر است.

 

چراغی، بیشترین خریدار اختراعات را خارجی‌ها عنوان کرده و ادامه می‌دهد: ما حتی یک اختراع را تا ۲۰۰میلیارد تومان قیمت می‌گذاریم و اغلب این خارجی‌ها هستند که بیشترین استقبال را دارند.

 

نمونه مخترع ملی و اختراع پیچیده

شهاب آزموده، مخترع دستگاهی که درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند سینوزیت، میگرن، سردرد‌ها، گرفتگی‌های عضلانی و رگ‌ها، روماتیسم، کشیدگی تاندن‌ها، مشکلات کلیوی، چربی‌های زائد بدون استفاده از دارو و جراحی بوده است در رابطه با مراحل اختراع این دستگاه می‌گوید: از سال ۱۳۵۲ تمام سرمایه‌ام یعنی ۲ باب ویلا در شمال کشور، ۲ باب منزل مسکونی، ۳ دستگاه اتومبیل که از خارج کشور آورده بودم را فروختم و صرف تحقیقاتم کردم تا توانستم پس از ۶ سال این دستگاه را اختراع کنم.

وی که دارای مدرک مهندسی الکترونیک از آمریکا است، می‌افزاید: هدف من از این اختراع بر طرف شدن هر دردی بدون دارو است چرا که هر دارویی دارای عوارض جانبی زیادی است و هر خانواده‌ای دچار این مشکلات می‌شود ولی متاسفانه طی سال‌های گذشته هنوز من نتوانسته‌ام مرجع معتبری برای تولید انبوه این دستگاه پیدا کنم تا همه خانواده‌های ایرانی بتوانند از آن استفاده کنند.

 

گواهی ثبت اختراع دستگاه آزموده، توسط وزارت بهداشت و درمان مورد ارزیابی و تایید قرار گرفته است؛ اینگونه بیان می‌کند: تاکنون پیشنهادها با قیمت گذاری های بالایی به من و خانواده‌ام از خارج کشور برای تولید انبوه این اختراع شده است، ولی من فکر می‌کنم وقتی کار من ارزش دارد و افتخارآفرین است که برای کشورم و در داخل کشورم تولید شود.

 

قیمت اختراع آزموده

این مخترع در رابطه با قیمتهای پیشنهادی برای خرید حق تولید دستگاهش اظهار داشت: با توجه به اینکه من از ابتدا مخالفت می‌کردم، در رابطه با قیمت صحبت نمی شد؛ ولی قول اقامت در کشور خریدار به من و تا ۲۰۰ نفر از اعضای خانواده‌ام داده شد.

 

در این مقاله آگاه ثبت دونمونه از قیمت اختراع های موجود را برای شما بیان کردیم. کشور ایران دارای مخترعین خلاق و باهوشی بوده که از سراسر دنیا خریدار دارند. امیدواریم با قیمت گذاری های مناسب، این مخترعین عزیز در کشور خود و به افتخار مردم عزیزمان به تولید انبوه بپردازند.

مخترعین عزیز، آگاه ثبت همواره آماده خدمت رسانی به شما عزیزان در زمینه ثبت اختراع آنلاین شما می‌باشد.

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…