Skip to content
آگاه ثبت » وبلاگ و مقالات » مقالات ثبت شرکت » قوانین انتخاب نام و نامگذاری شرکت ها

قوانین انتخاب نام و نامگذاری شرکت ها

قوانین انتخاب نام و نامگذاری شرکت ها

 

انتخاب نام شرکت جزء اولین مقدمات ثبت شرکت و در عین حال یکی از مهمترین مراحل تاسیس شرکت است.

بسیاری از افرادی که مایل به ثبت شرکت هستند، برای انتخاب نام شرکت مطلوب خود انرژی و زمان زیادی را صرف می کنند، اما گروهی دیگر به هر دلیل اسم شرکت را بدون در نظر گرفتن همه جوانب و با عجله انتخاب می کنند و به همین دلیل هم معمولا بعد از مدتی تصمیم به تغییر اسم شرکت می گیرند.

اسم شرکت همان قدر مهم است که پرچم یا سرود ملی یک کشور اهمیت دارد.

از طرف دیگر قوانین انتخاب اسم شرکت کمی سختگیرانه تعیین شده است که البته این سختگیری در تعیین اسم شرکت به دلیل لزوم رعایت مسائل حقوقی و مالی، اجتناب ناپذیر است.

مهم این است که با شناختن صحیح قواعد انتخاب اسم شرکت بتوانیم نام شرکت را به گونه ای انتخاب کنیم که برازنده شرکت باشد.

 

 

انتخاب نام شرکت

 

چرا اسامی شرکت ها نباید با یکدیگر مشابهت داشته باشند؟

اسم شرکت نباید قبلا توسط شخص دیگری به ثبت رسیده باشد و شخص متقاضی باید نام شرکت خود را به گونه ای پیشنهاد دهد که تمایزی آشکار و مشخص با اسم شرکت ثبت شده قبلی داشته باشد و تمایز اسم شرکت ها باید در کلمات خاص باشند و افزودن کلماتی مثل نوین، گستر، تک و امثال اینها به اسم شرکت نمی تواند وجه تمایز اسم یک شرکت از سایر شرکتها باشد.

 

از همین رو است که برای به حداقل رساندن مشابهت نام شرکت های مختلف با یکدیگر، نامی که برای شرکت خود پیشنهاد می دهید باید شامل حداقل سه کلمه خاص و غیرعام باشد که ترکیب مشابه آن در اسم سایر شرکتهای ثبت شده وجود نداشته باشد.

شما سال ها پیش شما می توانستید در ایران نام های یک سیلابی یا نهایتا دو سیلابی انتخاب نمایید، اما اکنون نام های انتخابی شما باید ۳ سیلاب (بخش) به بالا باشند.

 

 

شروط اصلی انتخاب نام شرکت

  • دارای ریشه فارسی باشد.
  • لاتین نباشد.
  • با شئونات انقلاب اسلامی ایران منافات نداشته باشد.
  • تکراری نباشد.به سایتirمراجعه و نام پیشنهادی را جستجو نمایید توجه کنید که دو کلمه از نام پیشنهادی با اسامی دارای سابقه باید متفاوت باشد.
  • دارای اسم خاص باشد.
  • از اعداد بصورت ریاضی آن استفاده نشود ، بلکه بصورت حروف نوشته شود.
  • از عناوین ایثارگران و شاهد و امثالهم که انحصاراً تحت نظارت سازمان محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران می باشد، استفاده نشود.
  • از عنوانهای شعرا، دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر استفاده نشود .
  • عدم استفاده از حروف اول چند کلمه بعنوان اسم مخفف و یا ترکیبی از چند حرف.
  • عدم استفاده از حرف اول بعضی از کلمات مثل: اچ تی سی ، ام دی اف، پی وی سی

 

 

برخی از نام هایی که نباید به عناوین شرکت ها اضافه شوند عبارتند از

ملی ، ایران، ملت، کشور، انتظام، نظام، نفت ، پتروشیمی ، دادگستر، بنیاد ، سازمان ، مرکز ، بهزیست ، بانک ، بسیج، جهاد ،  آسانسور ، آژانس، ایثار،ایثارگران ، شاهد ، شهید، آزاده، جانبازان، تکنو ، فامیلی ،فیلتر  ، نیک ، باور، میکروبرد، تست ، استار ، تک ، مدرن ،  پیک ، امنیت،  کارواش ، فانتزی ، شهروند ، اقتصاد ،میهن ، جوانان ، ایمان ، دکوراسیون ، هدف ، سپاه ، تکنیک ، دیتا، تک نو، تکنولوژی ، اورست ، مونتاژ، ونوس ، دفتر، ایتال ، بیو، کنترل ، متریک ، مترلژی.

 

آمار نشان داده که 86% از افرادی که قصد ثبت شرکت را دارند در اواسط این مسیر، به علت پیچیده بودن آن دست از کار می‌کشند. ثبت شرکت یکی از مسائل ثبتی است که برای یک متخصص امور ثبتی کار ساده ای می‌باشد. به شما پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه مقاله ثبت شرکت به یک متخصص امور ثبت شرکت تبدیل شوید و ثبت آنلاین شرکت را به خوبی پیش برید. در ضمن لازم به ذکر است که در این مسیر، آگاه ثبت همواره با مشاوره رایگان تلفنی کنار شما خواهد بود.

 

راهنمایی در انتخاب نام های معادل 

شما می تواند برای نام های ذکر شده در بالا از نام های معادل آن ها استفاده نمایید. مثلا:

آپارتمان = کاشانه

تکنیک = فن

تکنولــوژی = فن آوری یا فن آوران

کلینیک =درمانگاه

دکوراسیون = آرایه

سیستم = چرخه

در ادامه راهنمای تعیین نام شرکت که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارایه شده است ، آورده ایم.

 

نکته آگاه ثبت

 

راهنمای تعیین نام شرکت 

  • تعیین نام هرشخصیت حقوقی همراه با ثبت هر شرکت یا موسسه منوط به رعایت کلیه قوانین و دستورات مربوطه و عندالاقتضاء اخذ مجوزهای لازم و ارائه کلیه مدارک ثبت شرکت ممکن خواهد بود.
  • متقاضی تعیین نام می بایست احدی از سهامداران یا موسسین یا وکیل رسمی دادگستری ( با ارائه وکالتنامه ) باشد.
  • نامهای درخواستی متقاضیان نباید سابقه عین ، تشابه و یا نظیر در بانک اطلاعاتی اداره کل ثبت شرکتها وموسسات غیرتجاری داشته باشد. (بند 138 بخشنامه های ثبتی)
  • از بکارگیری اسامی و اصطلاحات بیگانه در نام شرکت یا موسسه خـودداری نموده و درصورت ابهام درخصوص نداشتن معادل فارسـی می بایست به بانک اطلاعاتی یا کتابهای مرجع و لغتنامه های زبان و ادب فارسی مراجعه نمود و درغیراین صورت از فرهنگستان زبان و ادب فارسی استعلام شود.
  • واژه هایی که فرهنگستان زبان و ادب فارسی وضع معادل فارسی را برای آنها ضروری  نمی داند و نیز کلماتی که هنوز واژه فارسی معادل آنها از سوی فرهنگستان به تصویب   نرسیده است از شمول  قانون  ” ممنوعیت به کارگیری اسامی ، عناوین و اصطلاحات  بیگانه ” مستثنی هستند.
  • استفاده از اسامی مشهوره که باعث فریب افکار عمومی می شود ممنوع می باشد .
  • ا سامی که خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه و مذهبی باشد قابل تأیید و ثبت نمی باشد.
  • کلماتی از قبیل ساختمانی ، بازرگانی ، تجاری ، مهندسی ، مهندسی مشاور ، حقوقی ، تولیدی و … شرحی برموضوع فعالیت محسوب می شود و در بررسی نام یا نامهای درخواستی به منظور رعایت عدم سابقه و تشابه جزئی از نام محسوب نمی شود.
  • استفاده از کلماتی  از قبیل بنیاد، انجمن،کانون،تشکل،بانک،بهزیست،بهداشت، گمرک، ارشاد، تبلیغ، تبلیغات، فرهنگی هنری ، صندوق قرض الحسنه ، لیزینگ و… در نام شرکت یا موسسه مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح می باشد
  • استفاده از کلماتی از قبیل ایران، کشور، ملی ، ملت و … در نامهای پیشنهادی به دلیل جلوگیری از سوء استفاده های  احتمالی پذیرفته نمی شود.
  • استفاده از گویش ها و لهجه بومی در نامهای پیشنهادی با ارائه تائیدیه از کتب فرهنگ بومی و درغیراین صورت با ارائه تائیدیه از فرمانداری ، شورای شهر، بخشداری بلامانع  می باشد.
  • ارائه مستندات فرهنگ لغات فارسی یا بومی و نقشه جغرافیایی ایران جهت تأیید مکان استفاده شده درنام در اسامی پیشنهادی توسط شرکت یا موسسه در شرف تأسیس به  اداره کل ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری الزامی است.
  • پیشنهاد اسامی و اتخاذ عناوینی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارد از طرف متقاضیان پذیرفته نخواهد شد.
  • استفاده از اسامی ائمه و نامهای متبرکه در موسسات خیریه ، فرهنگی و شرکتهای خدمات زیارتی پس از اخذ مجوز و درصورت رعایت سایر موارد ممکن می باشد.
  • درثبت شرکتهای مشارکتی، می توان از نام کامل شرکت خارجی یا قسمتی از نام شرکت خارجی به همراه نام کاملاً فارسی و مصطلح (به عنوان پسوند) با ارائه مدارک شرکت خارجی و ترجمه رسمی اوراق آن استفاده نمود.
  • تخصیص عین نام با همان زبان و با رسم الخط فارسی به شعبات و نمایندگی های شرکتهای خارجی ممکن می باشد.
  • موسسات غیر تجاری و شرکتهای تعاونی از پرداخت هزینه تعیین نام معاف می باشند.
  • نامهای تائید شده قابل انتقال به غیر نمی باشند ( حتی با تنظیم سند رسمی )
  • جهت ثبت شرکتهای تعاونی ابتدا باید نام پیشنهادی از مراجع وزارت تعاون طی نامه ای جداگانه درخواست گردد.
  • در تعیین  نام شرکتهای تجاری تضامنی، مختلط غیرسهامی، مختلط سهامی و نسبی رعایت مواد (117)، (141) ، (162) و (184) قانون تجارت الزامی است.
  • درصورت پاسخ منفی به نامهای پیشنهادی نیازی به پرداخت مجدد مبلغ 40،000 ریال      نمی باشد. البته درصورت سپری شدن زمانی بیش از 3 ماه از تاریخ تأیید نام و درصورت عدم ثبت شرکت به دلایل مختلف، و همچنین تغییرنام ، متقاضی می بایست نسبت به واریز مبلغ فوق به شماره حساب مربوطه و ارائه فیش آن اقدام نماید. 

 

مراحل تعیین نام شرکت

در حال حاضر مراحل انتخاب نام برای شرکت مستقیما از طریق سامانه ثبت شرکت­‌ها انجام می­‌گیرد. یعنی نیاز به مراجعه حضوری نیست. در مرحله تاسیس شرکت، باید نام پیشنهادی خود را در سامانه وارد نمایید. می­‌توانید ۵ ترکیب را در سامانه به ترتیب اولویت وارد کنید. حتما به ترتیب اولویت باشد تا کارشناس ترجیح شما را تشخصی دهد. معمولا کارشناس ظرف سه روز بررسی می­‌کند و تایید یا عدم تایید خود را اعلام می­‌نماید.

 

تمامی تعرفه ها و هزینه ثبت شرکت را در مقاله ای برای شما بیان کرده ایم، تا متقاضیان به این تعرفه ها دسترسی داشته باشند و بتوانند این هزینه هارا مدیریت کنند؛ ولی لازم به ذکر است که معیار های زیادی در تعیین هزینه ثبت شرکت دخیل است مثلا اگر شرکت تان کوچک باشد، هزینه روزنامه رسمی یک قیمت است، اگر شرکت تان بزرگ باشد ، هزینه روزنامه رسمی گران تر خواهد شد. نه تنها روزنامه رسمی بلکه هزینه های دیگر نظیر وکیل، آگهی های ثبتی، واریزی های قانونی و … نیز نسب به نوع شرکت، تعداد اعضا، موضوعات شرکت و … متغیر و متفاوت خواهد بود.

 

مهلت اعتبار نام تایید شده چقدر است؟

مهلت اعتبار نام های تایید شده اشخاص حقوقی که منجر به ثبت شرکت و انتشار آگهی رسمی ثبت شرکت می شوند نامحدود است اما در صورتیکه نام تایید شده شخص حقوقی در شرف تاسیس یا تغییر منجر به ثبت و انتشار اگهی نگردد، صرفا «سه ماه از تاریخ تایید نام» اعتبار دارد. این مدت برای شرکتهای سهامی عام «شش ماه از تاریخ تشکیل مجمع عمومی موسس» می باشد.

 

چنانچه نتیجه کارشناسی تعیین نام، نشانگر وجود تعارض در نام پیشنهادی با مفاد دستور العمل باشد، مراتب با ذکر علت رد نام پیشنهادی، به متقاضی اطلاع رسانی می شود تا نام های جدیدی پیشنهاد و ارسال نماید.

 

ثبت موسسه سریع از خدمات پرطرفداری است که امروزه بازار داغی پیدا کرده است، مراحل ثبت موسسه فوری را در مقاله‌ای به طور کامل برای شما بررسی نمودیم؛ که مطالعه آنرا به شما پیشنهاد میکنیم. مطالعه این مقاله‌ی ارزنده خالی از لطف نیست.

 

چگونه می توان نسبت به عدم تایید نام درخواستی اعتراض کرد؟

در صورتی که متقاضی به نتیجه کارشناسی نام، اعتراض داشته باشد باید مراتب اعتراض خود را با ذکر دلایل در قالب فرم اعتراض، به مرجع ثبت شرکتهای بررسی کننده نام اعلام نماید تا کارشناسی مجدد صورت پذیرد.

 

در صورتی که در کارشناسی تعیین نام مرحله دوم نیز نام پیشنهادی رد شود، متقاضی می تواند با تکمیل فرم مربوط، مراتب اعتراض خود را با ذکر دلایل به اداره کل ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری اعلام نماید.

 

نظریه مسئول تعیین نام اداره کل ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری که معمولا با استعلام از فرهنگستان زبان و ادب فارسی اعلام نظر می نماید، نظر و تصمیم نهایی محسوب می شود. مقاله ای که مطالعه کردید حاصل تلاش تیم آگاه ثبت بود که از شما تقاضا دارند تا نظرات خود در مورد این مقاله را برای ما بیان کنید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۰۰ رای

۳ thoughts on “قوانین انتخاب نام و نامگذاری شرکت ها”

  1. کارمندان اداره ثبت شرکتها، افرادی با … هستند و همه اسم‌های خوب را رد می‌کنند. اگه کارتان به فرهنگستان بکشه، ۹۹.۹% رد میشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *