صدور گواهینامه ایزو 9001 چه شرایطی دارد؟

گواهینامه ایزو 9001

گواهینامه ایزو 9001 چه شرایطی دارد؟

کمتر کسی را می توان یافت که در حوزه تجارت اعم از تولید یا خدمات فعالیت داشته باشد و با جزییات گواهینامه ایزو 9001 آشنایی نداشته باشد. ایزو 9001 با عنوان مدیریت کیفیت یکی از مهمترین استانداردهای تدوین شده در سازمان جهانی استاندارد یا iso است. در این مقاله به معرفی استاندارد مورد نظر با عنوان ایزو مدیریت کیفیت یا همان ایزو 9001 می پردازیم همچنین شرایط دریافت ایزو مدیریت کیفیت را تشریح خواهیم کرد.

همین حالا ثبت شرکت کنید

گواهینامه ایزو 9001 چیست؟

تعریف گواهینامه ایزو 9001

گواهینامه ایزو 9001 به مدیریت کیفیت در بخش تولید و خدمات اطلاق می گردد. این گواهی نامه به عنوان مهم ترین استاندارد شناخته شده در عرصه بین المللی برای سیستم مدیریت کیفیت یا qms تعریف می شود. استاندارد iso 9001 یک استاندارد جامع و کامل است که در بیش از 187 کشور مورد موافقت و اجرا واقع شده است.

گواهی سیستم مدیریت کیفیت یک راهنمای جامع و دستور العمل لازم الاجراست که در تمام سازمان ها و ارگان هایی اجرا می شود که بر موضوع کیفیت تاکید ویژه ای دارند. درواقع شرکت ها و سازمان هایی که موفق به دریافت ایزو 9001 شده اند به مشتریان خود اعلام می کنند که خدمات و تولیدات آن ها توسط یک سیستم مدیریت کیفیت کنترل می شود.

مزایای دریافت گواهینامه ایزو 9001

زمانیکه علامت و نشان گواهی ایزو 9001 روی یک تولید یا خدمت قرار می گیرد در واقع مصرف کننده می تواند به راحتی یک سیستم مشخص و تعریف شده از ابتدای تولید تا انتهای آن را درک کند. به عنوان مثال زمانیکه یک کارخانه تولید چیپس و پفک، علامت ایزو 9001 را روی کارتن و بسته های چیپس و پفک درج می کند به مصرف کنندگان این اطمینان را می دهد که محصول تولید شده امروز هیچ گونه تفاوتی با محصولات قبل و محصولاتی که در آینده تولید می شوند نخواهد داشت.

این سیستم مشخص و معین در چرخه مدیریت امنیت خاصی را برای مصرف کننده ایجاد می کند البته این گواهی در چند سال اخیر تحت تاثیر پیشنهادات خاصی واقع شده است که امکان ریسک را به تولید کنندگان می دهد بدین صورت که از چرخه تعریف شده فوق خارج شده و برای افزایش کیفیت محصولات خود تلاش کنند با این حال این عملکرد نیز باید منطبق بر یک سیستم مدیریت کیفیت باشد که جزییات آن در استاندارد 9001 سازمان ایزو درج شده است.

ضرورت اخذ گواهی ایزو مدیریت کیفیت

تولید کنندگان باید به یک زبان شیوا، رسا، ساده، مختصر و قاعده مند با مشتریان خود در ارتباط باشند. ضرورت اخذ گواهی ایزو مدیریت کیفیت از آن جهت ضرورت دارد که تولید کننده یا صاحب یک خدمت خاص این حس را به مشتری القا می کند که رضایت شما در راس اهداف ما قرار دارد.

شما اگر به عنوان تولید کننده یا صاحب یک خدمت خاص (شرکت خدماتی) نسبت به دریافت گواهی ایزو مدیریت کیفیت بی اعتنا باشید خود را در دایره خطر قرار داده و ممکن است به زودی از عرصه رقابت حذف شوید. به هر حال رمز موفقیت در تجارت و کسب و کار پیدا کردن بازار مناسب تر و گسترده تر از قبل است و این امر نیز مهیا نمی شود مگر با کسب مشتریان جدید!

مشتریان و مصرف کنندگانی که تا به حال از محصولات و خدمات شما استفاده نکرده اند نیاز به یک حاشیه امن برای انتخاب تولیدات و خدمات شما دارند. این حاشیه امن با درج علائم استاندارد و بخصوص علامت استاندارد مدیریت کیفیت یا همان گواهینامه ایزو 9001 به دست می آید.

شاید عامه اجتماع به عنوان هدف نهایی بازار شما چندان با این اطلاعات آشنایی نداشته باشند اما واسطه ها، دلالان و همچنین فروشندگانی که صاحب فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای هستند با این عناوین به خوبی آشنایی داشته و اصولا محصولاتی را در معرض فروش یا معرفی قرار می دهند که از کیفیت آن ها مطمئن باشند.

پیاده سازی گواهینامه ایزو 9001 در واحدهای تولیدی و خدماتی

گواهینامه ایزو 9001 برای خدمات

برای پیاده سازی گواهینامه ایزو 9001 یا همان سیستم مدیریت کیفیت باید نقاط قوت و نقاط ضعف سازمانی را بررسی کرده و وضعیت موجود را در تطابق با قواعد و قوانین استاندارد مورد نظر قرار دهید. ممکن است شما در جریان بررسی اوضاع موجود برای پیاده سازی استاندارد ایزو 9001 متوجه شوید که بسیاری از این موارد را در شرکت یا سازمان خود اجرا کرده اید.

در هر صورت باید به این نکته دقت کنید که سازمان استاندارد جهانی یک سازمان پویا و فعال است و به صورت مستمر در راستای بهبود وضع موجود تلاش می کند. بنابراین اگر تصور می کنید تمام دستورالعمل های این سازمان را در واحد تجاری خود اجرا کرده اید، اما همچنان ثبت گواهی به نام شما صورت نگرفته است بهتر می باشد در جزییات دقت کرده و مشکل کار را بررسی کنید.

شما می توانید همچنین از سیستم یک پارچه سازی مدیریت کیفیت نیز بهره مند شوید مشروط بر اینکه در راستای دریافت گواهی های مرتبط با گواهی ایزو 9001 اقدام نمایید. از جمله این موارد میتوان به گواهی ایزو 14001 ورژن 2015 و گواهی ایزو 45001 اشاره نمود.

نحوه دریافت گواهینامه ایزو 9001

چجوری گواهینامه ایزو 9001

شما زمانی می توانید به دریافت گواهی ایزو مدیریت کیفیت امیدوار باشید که خط مشی دقیق و کنترل شده ای را ایجاد کرده و در همان راستا مبادرت به ارائه خدمت و تولید بپردازید.

دریافت گواهی ایزو 9001 نیز باید با تکمیل درخواست و فرم مربوطه در موسسات مجاز صورت گیرد. شما هم اکنون می توانید برای دریافت مشاوره در زمینه اخذ گواهینامه ایزو 9001 با شماره تلفن های درج شده در همین صفحه از وب سایت آگاه ثبت تماس بگیرید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.


جهت مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…