شرایط گرفتن ایزو برای شرکت ها

ایزو حروف اختصاری International Organization for Standardization به مفهوم “سازمان بین المللی استانداردسازی” است که متشکل از یک مجمع بین المللی از سازمانهای استاندارد کشورهای عضو است. اعضای ایزو یا در دولت و مؤسسات دولتی دارای سمت هستند یا نماینده ی دولت اند. به همین دلیل، ایزو نقش مهمی بین بخشهای خصوصی و عمومی بازی می کند. اصولاَ تنها مراجعی که حق صدور گواهی نامه ایزو را دارند، certify Body است. پس CB یک مرجع گرفتن گواهینامه است. ایزو به معنی سازمان بین مللی استاندارد سازی است. سازمان بین المللی استاندارد که تشکیل شده از تعدادی موسسات استاندارد که در ١٥٧ کشور دنیا وجود دارد. برای تجارت، داشتن ایزو بسیار مهم است و حرف اول را می زند. گواهینامه ی ایزو سندی است که نشان دهنده ی این است که یک شرکت دارای سیستم مدیریتی درستی است و محصولات و خدمات خود را به خوبی نشان می دهد .

 

زمان مناسب گرفتن ایزو

  • اگر تصمیم به شرکت در مناقصات بزرگ را دارید.
  • اگر تمایل دارید فرایندهای شرکت خود را کنترل کنید.
  • اگر به دنبال یک سیستم مدیریتی مدون و استاندارد می گردید.
  • اگر تاکنون هیچ اقدامی جهت بهبود خدمات خود انجام نداده اید.
  • اگر به دنبال رسیدن به اهداف بزرگی برای شرکت خود هستید.

 

شرایط گرفتن ایزو

شرایط گرفتن ایزو در اصل و اصولی می بایست پیاده سازی مستندات و روشهایی برای مدیریت مجموعه باشد. متاسفانه امروزه صرف تهیه ایزو برای مهم پیشی گرفته است. شرکت هایی که بدون اطمینان از پیاده سازی ایزو گواهینامه صادر می کنند موجب کاهش عملکرد کشور شده اند. شرایط گرفتن ایزو تنها داشتن یه گواهینامه نیست. باید بدانید داشتن ایزو به تنهایی منجر به تغییر نمی شود. شرایط گرفتن ایزو استقرار سیستم تا حد توان شرکت شماست.

 

از شرایط اخذ گواهینامه ایزو برای شرکتها می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • تعداد نفرات شاغل
  • تعداد فرآیندهای در حال اجرا
  • اهتمام مدیریت سازمان برای پیاده سازی ایزو
  • گواهینامه های ایزو اخذ شده

 

دلایل دریافت ایزو

گواهینامه ی ایزو را فقط  certify body صادر می کند CB. شرکت هایی که دارای کارمند هستند و کار تولیدی یا خدماتی انجام می دهند به کمک کارشناسانی که در سازمان ایزو هستند به کمک روشهای نوین شرکت خود را از همه لحاظ ارتقا می دهند، که این روشها شامل جذب مشتری و حفظ آن، تولید محصولات با کیفیت، بالا بردن سطح مدیریت و… .

 

انواع استاندارد ایزو

استاندارد مدیریت کیفیت iso9001

استاندارد iso 9001 به محصول داده نمی شود بلکه مراحل تولید کالا و خدمات را مورد سنجش قرار می دهد .

 

مزاياي استفاده از iso 9001

  • مراحل و شاخص ها را در سازمان نشان می دهد.
  • هر سازمانی اهدافی دارد حال این استاندارد این اهداف را مورد ارزیابی قرار می دهد.
  • در سطح بین المللی میزان رقابت را بالا می برد .

 

استاندارد محیط زیست iso 14001

استاندارد مشخص شده ای که بین المللی است و برای محیط زیست بکار می رود. این استاندارد را معمولا به سازمان هایی می دهند که در جهت حفظ محیط زیست در مدت زمان طولانی فعالیت داشته اند و به حفظ محیط زیست کمک کرده اند .

مزایای استاندارد iso 14001

    • باعث می شود قوانینی که برای محیط زیست وجود دارد بهتر اجرا شود.
    • استفاده از قوانین مدیریت در محیط زیست.
    • برای سازمان ها ارزش افزوده ی بیشتری بوجود می آورد.

استاندارد مدیریتی در زمینه ی بهداشت و ایمنی 0NSAS-1800

سازمانها باید از لحاظ ایمنی و بهداشت استانداردی داشته باشند، برای همین  ONSAS-1800 بوجود آمده تا سازمان بتواند از لحاظ ایمنی و بهداشت  سیستم مدیریتی خود را مورد امتحان و بررسی قرار دهد. این استاندارد با استانداردهای 9001 و14001 دارای یک خط مشی هستند و در یک راستا قرار دارند و به طوریکه سیستم ها از لحاظ مدیریت کیفیت محیط زیست و بهداشت شغلی می توانند با هم یکی شوند .

مزایا ONSAS-1800

  • روشی مناسب برای سازمان از لحاظ بهداشت و امنیت شغلی.
  • محیط کار از لحاظ امنیت بالا می رود

 

استاندارد مدیریت سالم بودن مواد غذایی iso-22000

بوسیله  این  استاندارد اطمینان حاصل می کنیم که از لحاظ سالم بودن مواد غذایی در طول زنجیره ی غذایی مشکل وجود ندارد.

 

استاندارد iso/IEC-17020

ملاکی عمومی برای فعالیت سازمان بررسی کننده.

 

استاندارد تایید صلاحیت آزمایشگاه iso/IEC-17025

این استاندارد برای آزمایشگاه های تخصصی است که از لحاظ اندازه گیری، کالیبراسیون و… فعالیت می کنند .

 

استاندارد iso/TS-16949

برای مشخصات فنی در صنعت خودروسازی.

 

استاندارد HACCP کنترل کننده ی نقاط بحران در صنایع غذایی

این استاندارد به سازمان این اطمینان را می دهد که با کمترین هزینه مطمئن ترین کنترل را از لحاظ گرفتن مواد اولیه، تولید نگهداری انجام می شود.

 

گواهینامه ایزو و استاندارد جهانی

 

مراحل دريافت ايزو

  1. جهت دریافت و يا اخذ گواهینامه ایزو 9001 (گواهینامه ایزو 9001 / iso 900) – سیستم مدیریت کیفیت – یا بطور کلی گواهینامه ایزو ( گواهینامه ایزو / iso ) ابتدا بایستی شرکت جهت پیاده سازی ایزو ( iso ) آماده باشد.
  2. شرکتها می توانند تمام امور مربوط به اخذ و دریافت گواهینامه ایزو 9001 ( گواهینامه ایزو 9001 / iso 9001 ) – سیستم مدیریت کیفیت – را خودشان انجام دهند و یا در صورت لزوم انجام آن را به مشاور محول نمایند. البته لازم بذکر است اگر قصد دارند تمام مراحل تا اخذ گواهینامه ایزو 9001 را خودشان انجام دهند، نیاز است تا شخصی مسلط به امور و الزامات استاندارد ایزو (  iso ) والبته ایزو 9001 (iso 9001  ) – سیستم مدیریت کیفیت – اینکار را انجام دهد.
  3. در ابتدا می بایست CB را که قصد دارند از آن گواهینامه ایزو 9001 را اخذ نمایند شناسایی و اعتبارسنجی نمایند تا از صحت و اعتبار آن CB مطمئن شود که آیا صلاحیت صدور گواهینامه ایزو 9001 یا بطور کلی ایزو ( iso ) رادارد یاخیر، زیرا ممکن است برخی افراد سودجو به اسم CB معتبر گواهینامه ایزو 9001 تقلبی برای متقاضیان محترم صادرکنند .
  4. پس از انتخاب CB ( مرجع صدور گواهینامه ایزو / iso ) برای اخذ گواهینامه ایزو 9001 بایستی تمام فرایندها و فعالیتهای سازمان مطالعه و شناسایی شوند با توجه به متن استاندارد ایزو 9001 ( iso 9001 ) – سیستم مدیریت کیفیت – و البته روش های اجرایی موجود سیستم مدیریت کیفیت ( ایزو 9001  / iso 9001 ) را طرح ریزی نمایند، پس از تعیین کامل شاخص های عملکردی نوبت به آموزش کارکنان میرسد. در واقع باید همه کارکنان شرکت از طریق آموزش با الزامات ایزو 9001 آشنا شوند تا کاملاً آماده اجرای ایزو 9001 ( iso 9001 ) – سیستم مدیریت کیفیت – شوند.
  5. پس از آموزش نوبت به تهیه مستندات مربوط به ایزو 9001 ( iso 9001 ) – سیستم مدیریت کیفیت – می باشد که نماینده مدیریت یا به عبارت بهتر همان شخصی که ایزو 9001 ( iso 9001 ) – سیستم مدیریت کیفیت – را در سازمان پیاده می کند بایستی این مستندات را که حدود 4000 صفحه میباشد تهیه و نگارش نماید و البته می تواند از همکاران خود نیز در زمینه مستند سازی برای اخذ گواهینامه ایزو 9001 کمک بگیرد. پس ازاتمام مستند سازی و نظارت بر اجرای درست آن با توجه به روش های اجرایی استاندارد ایزو 9001 نوبت به ممیزی داخلی میرسد. در این مرحله شخصی که به تمام الزامات ایزو 9001 ( iso 9001 ) – سیستم مدیریت کیفیت – اشراف کامل دارد می بایست تمام  مستندات را بررسی  و عدم انطباقات را شناسایی نماید، پس از شناسایی موارد نامنطبق با توجه به دستورالعملی که در استاندارد ایزو 9001 ( iso 9001 ) – سیستم مدیریت کیفیت – ذکر شده باید اقدام اصلاحی یا پیشگیرانه تعریف و دراسرع وقت جهت برطرف نمودن عدم انطباق اقدام نمایند. پس از انجام مراحل فوق باید اطمینان حاصل نمایند که تمام مستندات و الزامات استاندارد ایزو 9001 ( iso 9001 ) – سیستم مدیریت کیفیت – بدرستی پیاده شده است.
  6. پس از اطمینان از درستی مستندات مربوطه به استاندارد ایزو 9001 ( iso 9001 ) – سیستم مدیریت کیفیت – نوبت به ممیزی اصلی میرسد. در این مرحله ممیز از CB ( مرجع صدور گواهینامه های ایزو / iso ) انتخابی برای بررسی شرایط و احراز صلاحیت شرکت جهت اخذ ایزو 9001 ( iso 9001 ) – سیستم مدیریت کیفیت – حضور می یابد و پس از تایید اینکه الزامات استاندارد ایزو 9001 ( iso 9001 ) – سیستم مدیریت کیفیت – در شرکت به درستی رعایت و پیاده سازی شده آن شرکت را واجد شرایط اخذ گواهینامه  گواهینامه ایزو 9001 ( گواهینامه ایزو 9001 / iso 9001 ) – سیستم مدیریت کیفیت – اعلام می کند پس از اعلام موفقیت در ممیزی گواهینامه ایزو 9001 ( گواهینامه ایزو 9001 / iso 9001 ) – سیستم مدیریت کیفیت – برای شرکت متقاضی صادر میشود.

 

پروسه ای که در بالا بیان شد مراحل اخذ گواهینامه گواهینامه ایزو 9001 ( گواهینامه ایزو 9001 / iso 9001 ) – سیستم مدیریت کیفیت –  بصورت خیلی خلاصه کلی بود.

 

مراحل گرفتن گواهی نامه ی ایزو به چه عامل هایی بستگی دارد:

  • عوامل داخلی:
    1. مدیران وکارکنان یک موسسه یا سازمان قادر باشند به صورت سیستمی کار کنند.
    2. مدیران و کارکنان یک شرکت چقدر با iso آشنا هستند.
    3. مجموعه عملیات و مرحله هایی که شرکت انجام می دهد تا iso را اخذ کند.
    4. با دقت به زمینه ای که موسسه فعالیت می کند که شامل مقدار تولید محصول یا خدمات آن است.
    5. سیستم مدیریت به درستی اجرا شود.
    6. مقدار تحصیلات و آموزش کارمندان

 

  • عوامل خارجی
    1. مقدار توقع مشتریان از شرکت مورد نظر
    2. به نوع برندی که برای آن می خواهند گواهینامه بگیرند و مرکزی که آن را صادر می کند.
    3. کشورهایی که این گواهی نامه را صادر می کند.
    4. مراکز و موسسه هایی که این گواهی را صادر می کنند دارای قیمت های متفاوتی هستند.
    5. در زمینه ی کاری که شما فعالیت می کنید رقبای شما که این گواهی را اخذ کرده اند.

 

 

در انتها مراحل اخذ گواهینامه ایزو به طور خلاصه به شرح زير است:

  • تصمیم و تعهد مدیریت به پیاده سازی صحیح و مناسب سیستم.
  • انتخاب مشاور جهت پیاده سازی صحیح و مناسب سیستم.
  • شناخت سازمان و تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی سازمان.
  • ارائه آموزش های لازم به کارکنان و مدیران.
  • تشکیل کمیته راهبری و کمیته اجرایی.
  • طرح ریزی سیستم به وسیله کمیته های راهبری سازمان.
  • تدوین مستندات مورد نیاز ( همچون خط مشی، اهداف، نظامنامه، تهیه فرمها..)
  • اجرای سیستم و رفع مشکلات و عدم انطباق ها.
  • ممیزی داخلی و رفع عدم انطباق ها.
  • ممیزی خارجی و صدور گواهی نامه به عنوان آخرین مرحله استقرار نظام مدیریت.

مقاله ای که مطالعه کردید حاصل تلاش فراوان متخصصین آگاه ثبت بوده که برای شما آماده شده. در آخر نظرات خود را برای ما بیان کنید.

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…