Skip to content
آگاه ثبت » وبلاگ و مقالات » ثبت اختراع » جستجوی اختراعات ثبت شده

جستجوی اختراعات ثبت شده

  • by
جستجوی اختراعات ثبت شده

 

تمام مخترعین چه در ایران و چه در خارج از کشور می توانند پس از ثبت اختراع، از مزایای بسیار زیادی بهره‌مند شوند. از آن جایی که اختراع شالوده و حاصل تفکرات و تراوشات ذهن فرد مخترع می‌باشد، لذا حقوقی در ارتباط با فرد مخترع باید رعایت شود، که رعایت این حقوق تنها بعد از قبت اختراع امکانپذیر است. البته لازم به ذکر است که تمام اختراعات قابل ثبت نمی‌باشند و هر اختراع برای به ثبت رسیدن ملزم به داشت شرایطی است. یکی از اصلی‌ترین شرایط ثبت اختراع، تازگی اختراع است. بدین معنا که اختراع شما نباید پیشتر توسط فرد دیگری به ثبت رسیده باشد و فرد مخترع باید اقدام به اثبات تازگی اختراع خود کند. انجام این کار مستلزم جستوی اختراعات ثبت شده می‌باشد. در ادامه این مطلب با آگاه ثبت همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با ثبت اختراع، شرایط آن، مزایای جستجوی اختراعات ثبت شده و همچنین مراحل آن با شما در میان بگذاریم.

 

ثبت اختراع چیست و چه شرایطی دارد؟

مخترعین با ثبت اختراع خود در اداره ثبت اختراعات می‌توانند از حقوق بسیار مهمی بهره‌مند شوند که برای آن‌ها ارزشمند خواهد بود. قانون ایران اهمیت ویژه‌ای برای قوانین مالکیت فکری قائل بوده و با جدیت بسیاری آن‌ها را اجر می‌کند. به طور کلی مخترعین پس از ثبت اختراع دو حق مهم را به دست می‌آورند. اولی حق معنوی اختراع است که همیشگی لوده و تا همیشه نام مخترع روی اختراع خواهد بود، مگر اینکه مخترع طی درخواستی مکتوب درخواست کند که نامش روی اختراع درج نشود. دومی حق مادی اختراع است که بسته به نوع اختراع می‌تواند ۱۰، ۱۵ و ۲۰ سال اعتبار داشته باشد. حق مادی اعتبار قابل نقل و انتقال است و مخترع می‌تواند در قبال دریافت مبلغی حق بهره‌برداری از اختراع را به افراد دیگر منتقل کند.

 

لازم است بدانید که ثبت اختراعات آنقدرها هم ساده نیست و دارای شرایط ویژه‌ای می‌باشد. ۳ شرط اصلی برای اینکه اختراعات به ثبت برستد و مخترعین بتوانند از حقوق و مزایای ثبت اختراع بهره‌مند شوند، به شرح زیر می‌باشند:

  • نوآوری: بدین معنا که اختراع نباید برای شخصی با سطح دانش معمولی در زمینه اختراع، مشهود باشد.
  • تازگی: اختراع نباید پیشتر توسط فرد دیگر به ثبت رسیده باشد. مخترع باید پس از جستجوی اختراعات ثبت شده، اثبات کند که اختراع او ابتکاری بوده و پیشتر به ثبت نرسیده است.
  • سودمندی: اختراع مورد نظر باید در صنعت قابل پیاده‌سازی بوده و امکان کسب سود از آن وجود داشته باشد.

 

جستجوی اختراعات ثبت شده

 

اهمیت جستجوی اختراعات ثبت شده

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، یکی از امور مهم پیش از اقدام به ثبت اختراع جستجوی اختراعات ثبت شده می‌باشد. زیرا اختراعاتی که پیشتر به ثبت رسیده باشند، قابل ثبت نمی‌باشند. جستجوی اختراعات ثبت شده موجب می‌شود پروسه ثبت اختراع شما کوتاه‌تر و ساده‌تر شود.

تولید اختراع نیز خود به تنهایی مراحل دشوار و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. در صورتی که فرد پس از جستجوی اختراعات ثبت شده، بفهمد که اختراع پیشتر توسط فرد دیگری به ثبت رسیده است، می‌تواند از ورود به پروسه طولانی و دشوار ثبت اختراع بپرهیزد.

برخی از افراد بر این باورند که تنها با جستجو در بازار می‌توانند نسبت به عدم وجود یا ثبت اختراع مشخصی اطمینان حاصل کنند. در صورتی که تنها این راه کافی نیست و افراد ملزم به جستجوی اختراعات ثبت شده از طریق سامانه می‌باشند. زیرا تعداد کثیری از اختراعات به ثبت رسیده‌اند، اما وارد پروسه‌ی تولید انبوه نشده‌اند.

 

مراحل جستجوی اختراعات ثبت شده

برای استعلام یک اختراع مشخص در ایران باید از طریق موتور جستجوی اختراعات، که زیر نظر اداره کل مالکیت صنعتی می‌باشد، اقدام نمایید.

برای انجام این کار باید ابتدا وارد سامانه مرکز مالکیت معنوی کشور به نشانی اینترنتی http://iripo.ssaa.ir/ شوید. سپس در قسمت منوی سایت، در بخش اختراعات، گزینه «جستجو در بانک اطلاعاتی» را انتخاب کنید.

در این بخش شما وارد صفحه‌ای خواهید شد که در آن یک فرم تحت عنوان «جستجو در پرونده‌های اختراع» وجود دارد. با وارد کردن بخشی از عنوان اختراع و کلمات کلیدی مرتبط با اختراع می‌توانید از به ثبت رسیدن یا نرسیدن یک اختراع مشخص آگاهی یابید.

با استفاده از این فرم، شما همچنین می‌توانید، با در دست داشتن شماره ثبت اختراع و یا شماره اظهارنامه مستقیما به اطلاعات اختراع مشخصی، در صورت ثبت آن در دیتابیس سیستم، دسترسی داشته باشید. این دیتابیس دائما در حال به روز رسانی توسط اداره ثبت اختراع می‌باشد و اختراعات جدید در آن قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از راه‌های جستجوی اختراعات ثبت شده که در خارج از ایران رواج دارد، موتورهای جستجوی پتنت می باشد. یکی از مزیت‌های اصلی google patent search محیط کاربرپسند آن است. برای استعلام از اختراعات از طریق این دیتابیس می‌توانید با دو وب‌سایت زیر اقدام نمایید:

 

http://www.google.com/patents

http://www.freepatentsonline.com

برای رسیدن به نتیجه دلخواه خود به هنگام استعلام، کلیدواژه‌های مختلف را امتحان کنید تا نتایج بیستری به دست آورید.

 

مزایای ثبت اختراع

پس از جستجوی اختراعات ثبت شده می‌توانید با پر کردن فرم اظهارنامه ثبت اختراع، نسبت به ثبت اختراع خود اقدام نمایید. همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، ثبت اختراع دو حق بسیار مهم را برای مخترع به ارمغان می‌آورد. اولی حق معنوی و دومی حق مادی. به واسطه‌ی هر دو حق مزایای بسیار زیادی نیز بوجود می‌آیند. برخی از مزایای ثبت اختراع به شرح زیر می‌باشند:

  • امکان فروش گواهی ثبت اختراع به عنوان حق امتیازی تولید در قبال دریافت هزینه
  • امکان استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان
  • امکان استفاده از تسهیلات خدمت سربازی برای آقایان (شامل کسری، گذراندن خدمت در مراکز تحقیقاتی یا نزدیک محل سکونت و…)
  • تسهیل در اقامت و و تحصیل در کشورهای خارجی
  • استفاده از تسهیلات صندوق حمایت از پژوهشگران
  • امتیاز مثبت برای استخدام مخترع
  • استفاده از تسهیلات ارائه شده برای شرکت‌های دانش بنیان
  • امکان صادرات اختراع توسط خود مخترع
  • انتقال حقوق اختراع به وارث مخترع پس از فوت مخترع
  • افزایش ارزش تجاری اختراع و سود آن
  • امکان ذخیره اختراع به قصد عرضه برای فروش
  • دسترسی به بازارهای فروش بیشتر

 

خب این مقاله ی ما در زمینه اختراع نیز به پایان رسید، هدف از نوشتن آن حمایت از مخترعان با استعداد کشور عزیزمان بود، که از تعریف و موارد مربوط به اختراع اطلاعات کافی را نداشتند، لازم به ذکر است که متخصصین ثبتی موسسه حقوقی آگاه ثبت، همواره در امور ثبتی و ثبت اختراعی یاور شما می باشند و می توانید حتی با مشاوره تلفنی رایگان، سوالات خود را از ما بپرسید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *