ترخیص کار گمرک دقیقا کیست؟

 

برای اینکه بتوانید در صادرات و واردات کالا موفق بوده و در تجارت بین المللی حضور مستمر داشته باشید باید با فرآیند ترخیص کالا از گمرک آشنایی کامل داشته باشید و با شناخت پیچیدگی های آن کالای خود را در اسرع وقت از گمرک ترخیص کنید. اگر با انجام این فرآیند به طور کامل اشنایی داشته باشید پروسه ترخیص کالا را خودتان شخصا انجام می دهید. اما اگر شناخت لازم و یا وقت کافی برای پیگیری امور ترخیص کالا را ندارید، باید آن را به ترخیص کار گمرک واگذار کنید.

ترخیص کار گمرک کیست ؟

به طور کلی ترخیص کار گمرک شخصیتی است که با وکالت از وارد کننده کالا یا صادر کننده کالا کلیه مراحل و عملیات  ترخیص کالا از گمرک را انجام می دهد. این شخصیت می تواند حقیقی یا حقوقی باشد.

 

شاید به ظاهر ترخیص کار و حق العملکار با هم تفاوتی نداشته باشند اما در واقع این طور نیست. اگر یک ترخیص کار گمرک بتواند مجوز و پروانه های کاری مشخصی را دریافت کند به عنوان حق العملکار شناخته می شود.
درواقع حق العمل کار شخصیتی است که با نام خود ولی به نیابت از شخص یا شرکتی دیگر عملیات مشخصی را انجام می دهد و در ازای انجام آن مزد یا حق العمل می گیرد.

 

باید توجه داشت که حق‌العمل‌کار نماینده نیست و وکالت ندارد در مقابل از جانب شخص و شرکت نیابت دارد.کسی که نمایندگی یا وکالت دارد، با نام موکل خود معامله انجام می دهد. اما حق العمل کار که نیابت دارد با نام خودش وارد معامله شده و نام آمر خود را کتمان می کند.

ترخیص کار گمرک با دارا بودن شرایط زیر حق العملکار شناخته می شود:

  • کسب پروانه حق العمل کاری از گمرک
  • داشتن کارت بازرگانی
  • تابعیت ایران
  • کارمند دولت نباشد
  • داشتن حداقل ۲۵ سال سن
  • نداشتن محکومیت به جرم و جنایت و عدم سابقه قاچاق در گمرک به گواهی کتبی مقامات مربوط
  • مدرک تحصیلی حداقل دیپلم دبیرستان
  • پذیرفته شدن در امتحان قانون امور گمرکی و آیین‌نامه آن

 

ترخیص کار گمرک

 

 

چرا ترخیص کار استخدام کنیم؟

همانطور که می دانید در انجام هر معامله تجاری طرفین موظف هستند تا کالای مورد نظر را در زمانی که تعیین کرده و بر آن توافق شده، به دست مشتریان برسانند. در صورتی که فرایند ترخیص کالای وارداتی یا صادراتی در گمرک بیش از مدت تعیین شده به طول انجامد، صادرکننده و یا واردکننده از این بابت متضرر می شوند.

بنابراین اگر فرایند ترخیص کالا از گمرک را به شخصی که در این رابطه مهارت داشته و با پروسه آن به طور کامل آشنایی دارند بسپارند می توانند بدون فوت وقت و در زمان تعیین شده کالای خود را ترخیص کنند و نگرانی از این بابت نخواهند داشت.

وظایف ترخیص کار گمرک

وظیفه ترخیص کار گمرک به طور کلی انجام اموری است که برای ترخیص کالا از گمرک باید انجام شود. ترخیص کالا شاید به ظاهر ساده باشد وشما تصور کنید که با طی کردن یک سری مراحل روتین می توانید براحتی کالای خود را از گمرک ترخیص کنید. اما به واقع این طور نیست.

 

یک ترخیصکار ماهر با آشنایی کامل با تعرفه های گمرک، آشنایی کامل با نرخ عوارض انواع کالای وارداتی و همچنین تسلط به قوانین صادرات و واردات کالا می تواند کالای شما را در زمان مناسب و با گمترین هزینه از گمرک خارج کند.اما به طور کلی ترخیص کار گمرک وظایف زیر را دارد:

تهیه و آماده ساری کلیه مدارک لازم برای ارائه به گمرک ( این مدارک شامل اطلاعات کشور مبدا و مقصد ، هرینه های پرداختی، مجوز ها و … می باشد)
ارائه مشاوره های مورد نیاز به کارفرما در زمینه تعرفه های گمرگی و تعیین ارزش کالاهای صادراتی و وارداتی
کسب اطلاعات کامل در زیمنه بخشنامه ها و قوانینی که برای ترخیص کالای مورد نظر حضور دائم در گمرک برای پیگیری روند ترخیص کالا

 

برای دریافت مشاوره رایگان با موسسه حقوقی آگاه ثبت در تماس باشید تا در تمامی مسائل حقوقی شما را با مشاوره رایگان تلفنی راهنمایی نماییم.

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…