Skip to content
آگاه ثبت » وبلاگ و مقالات » مقالات انحلال شرکت » انحلال شرکت غیر فعال یا اعلام عدم فعالیت؟

انحلال شرکت غیر فعال یا اعلام عدم فعالیت؟

اعلام عدم فعالیت شرکت

 

انحلال شرکت یا عدم فعالیت؟ این سوالی است که باید به آن پاسخ دهید و به خواندن ادامه ی مقاله ی، انحلال شرکت های غیر فعال بپردازید، پس ما برای شما تفاوت این دو را بیان می کنیم تا اگر از تفاوت آن ها اطلاع ندارید، از آن با خبر شوید. انحلال شرکت به معنای از بین رفتن شرکت است و اگر قصد دارید در آینده ای دور یا نزدیک فعالیت شرکت را از سر بگیرید، بهتر است شرکت را بدون فعالیت باقی نگه دارید و آن را منحل نکنید. ولی اگر تصمیم شما این است که شرکت را منحل کنید، باید بگویم که این مقاله را با دقت مطالعه کنید تا تمام مسائل شرکت انحلال یافته برای شما روشن شود.

 

انحلال شرکت و غیر فعال بودن

شرکت ها پس از آن که به ثبت رسیدند موظف هستند، تا با مراجعه به اداره دارایی پرونده مالیاتی و دفاتر قانونی پلمپ شده مخصوص خود را بگیرند. این دفاتر باید هرساله توسط شرکت ها در موعد مقرر دریافت شود، و آنها را تکمیل کرده و به اداره دارایی برای یک سری قوانین مالیاتی و دولتی تحویل دهند.

گاهی ممکن است شرکتی همه فعالیت های ثبتی را انجام دهد، ولی کد اقتصادی و پرونده دارایی را دریافت نکنند و یا بعد از مدتی فعالیت به هر دلیل فعالیت خود را متوقف نمایند. شرکت هایی که به هر دلیل هیچ فعالیتی در آنها انجام نمی شود و حتی کوچکترین گردش مالی در زمینه ی خرید اجناس یا فروش آنها در این شرکت ها انجام نمی شود، شرکت های غیر فعال یا بدون فعالیت هستند؛ که باید در این خصوص اداره دارایی اطلاعات لازم را دریافت نماید.

به همین دلیل توصیه می شود که شرکت هایی که پس از آگهی و ثبت شرکت خود اقدامی انجام نمی دهند و یا بعد از مدت زمانی مشخص قصد انجام عملیاتی را ندارند، این موضوع را با نامه ای  تحت عنوان نامه عدم فعالیت به اداره دارایی اطلاع رسانی کنند.

 

عواقب اعلام نکردن عدم فعالیت

اگر شرکت های غیر فعال در زمان مشخص، یعنی در چهار ماهه اول سال نسبت به اعلام نمودن غیر فعال بودن شرکت امتناع کنند و یا فراموش کنند و یا دفاتر پلمپ خود را به همراه اظهارنامه مالیاتی سال قبل ارسال نکنند مشمول جریمه علی الراس شدن مالیات می شوند.

نکته مهم این است که شرکت ها تنها به اندازه سود سالیانه ی از خرید و فروش و دست آورد مالی که دارند، هر ساله مطابق با دفاتر پلمپ و اظهارنامه مالیاتی خود مشمول پرداخت مالیات می شوند؛ و اگر شرکتی فعالیت کم داشته باشد نیازی به پرداخت مالیات سنگین ندارد و نباید از این موضوع ترسی به دل راه داد. اما اگر در زمان مقرر اقدام به ارائه نامه عدم فعالیت نکنید  و یا دفاتر خود را از ترس مالیات زیاد ارسال نکنید این موضوع می تواند بهای سنگینی برای شما داشته باشد. مالیات علی الراس معمولا از دید صاحبین شرکت منصفانه نیست و سنگین تر محاسبه می شود؛ پس در اسرع وقت، انحلال شرکت را ثبت کنید یا غیر فعال بودن آن را اعلام کنید تا طبق قانون، مجبور به پرداخت مالیت سنگین نشوید.

 

 

اعلام عدم فعالیت شرکت چگونه است؟

انحلال شرکت غیر فعال یا اعلام عدم فعالیت

 

  • دریافت دفاتر پلمپ تا پایان اسفند ماه هرسال
  • تکمیل و ارجاع اظهارنامه‌های مالیاتی به اداره دارایی تا پایان تیر ماه هر سال

موضوع عدم فعالیت برای اشخاص حقیقی هم به همین صورت و روند می باشد. به عبارتی افرادی که مشغول فعالیت تجاری هستند نیز در صورتی که نخواهند به فعالیت خود ادامه دهند یا شرکت را منحل (انحلال) کنند، باید به اداره دارایی اعلام نمایند تا مشمول مالیات نشوند.

 

نمونه اظهارنامه مالیاتی برای اعلام عدم فعالیت (اشخاص حقوقی)

ریاست محترم امور مالیاتی …
با سلام
احتراماً بدینوسیله اعلام می دارد شرکت …. به شماره ثبت …. و کلاسه پرونده …. از تاریخ …. هیچگونه فعالیت اقتصادی نداشته و عدم فعالیت شرکت خود را اعلام می دارد.
مراتب جهت اطلاع و درج در پرونده مالیاتی حضورتان ایفاد می گردد.
مهر و امضاء

 

نمونه اظهارنامه مالیاتی برای اعلام عدم فعالیت (اشخاص حقیقی)

ریاست محترم امور مالیاتی…
با سلام
احتراماً بدینوسیله اعلام می دارد اینجانب …. به کدملی …. و کلاسه پرونده …. دارای واحد صنفی … از تاریخ …. هیچگونه فعالیت اقتصادی نداشته و عدم فعالیت شرکت خود را اعلام می دارد.
مراتب جهت اطلاع و درج در پرونده مالیاتی حضورتان ایفاد می گردد.
امضاء

 

نتیجه گیری پایانی

اگر شرکت ثبت شده ی شما به هر دلیلی (ورشکستگی، عدم دریافت مجوزهای لازم، راکد بودن بازار و …) هیچگونه گردش مالی نداشته باشد (حتی برای مصارف شخصی)، شرکت غیرفعال محسوب می شود. و باید انحلال آن شرکت را ثبت نمود.
توجه داشته باشید که شرکت غیرفعال را نمی توان به حال خود رها کرد و برای در امان ماندن از جرایم مالیاتی باید اقداماتی برای آن انجام داد. در هر صورت اگر تمام نکات را رعایت کنید و طبق قانون پیش بروید، هیچگونه مسئله دردسرسازی برایتان پیش نخواهد آمد. انحلال شرکت یا غیرفعال بودن شرکت را به طور حتم و در اسرع وقت اعلام کنید تا از عواقب پرداخت مالیاتی آن در امانت بمانید.

به همین خاطر به شما توصیه می کنیم تا تمامی امور خود را با مشورت و زیر نظر یک فرد متخصص و باتجربه انجام دهید. متخصصین آگاه همواره در تمامی مسائل حقوقی انحلال شرکت در کنار شما خواهند بود، حتی برای اعلام غیر فعال بودن شرکت نیز می توانید از خدمات مشاوره رایگان تلفنی آگاه ثبت اینجا کلیک کنید و بهره ببرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *