همه چیز راجع به اظهارنامه مالیاتی

نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی

نکته ای که در مورد اظهارنامه های مالیاتی باید بدانید این است که بی توجهی نسبت به این موضوع و ارائه دفاتر باعث می شود مشمول پرداخت جریمه شوید. حتی اگر در طی سال مالی که برای شما گذشته است هیچ کار خاصی انجام نداده اید سعی کنید حتما این اظهارنامه را به اداره مالیات تسلیم کنید.

برای تسلیم کردن این دفاتر نیازی نیست به صورت حضوری اقدام کنید؛ اگر دفاتر را پست هم نمایید مشکلی به وجود نخواهد آمد.

شرکت هایی که در طی سال فعالیت داشته اند اگر دفاتر خود را به عمدا به صورت سفید تحویل دهند مشمول جریمه می شوند. این جریمه جریمه علی الراس نام دارد که در ادامه در مورد آن توضیح خواهیم داد.

همین حالا همه کارهای اظهارنامه و خدمات حسابداری را انجام دهید

اظهارنامه مالیاتی شرکتها

یکی از هزینه هایی که شرکت ها در طول یک سال مالی باید آن را بپردازند مالیات است. شرح اتفاقات مالی که در یک سال مالی در شرکت واقع شده است تحت عنوانی به نام اظهارنامه مالیاتی شرکت ها به اداره مالیات تسلیم می شود.

شرکت هایی که به صورت قانونی ثبت می شوند و بقیه مراحل قانونی را طی کردند در طی 4 ماه اول سال باید این اظهارنامه را آماده کنند. معمولا این اظهارنامه مربوط به وقایعی است که در سال قبل اتفاق افتاده و هر شرکت باید نسبت به ادای آن خود را موظف بداند.

ارسال الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی مودیان حقوقی چگونه است؟

نحوه اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی

برای آنکه اظهارنامه مالیاتی را به صورت الکترونیکی وارد کنید باید نام کاربری، کلمه عبور و کد رهگیری پیش ثبت نام را در اختیار داشته باشد. در وارد کردن اطلاعات در سامانه دقت داشته باشد؛ زیرا اگر یک مورد مغایر قابل اثبات در دفاتر شما وجود داشته باشد مالیات شرکت مشمول جریمه علی الراس خواهد شد.

مراحل آماده کردن اظهارنامه مالیاتی سال جدید

جهت اطلاع از اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی و ثبت نام اطهارنامه مالیاتی و مشاوره رایگان میتوانید با مشاوران و کارشناسان آگاه ثبت در ارتباط باشید و همچنین مراحل زیر را دنبال کنید:

  • برای اولین قدم باید به سامانه اداره مالیات وارد شوید. برای ورود به سامانه نیاز به یک نام کاربری و کلمه عبور دارید که سامانه ثبت نام الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور قبلا آن را در اختیار شما قرار داده است.
  • در قدم بعدی اظهارنامه را در سامانه ثبت کنید.
  • جداول مالی و ترازنامه را پر کنید.
  • متن پیش نویس چاپ شده را مورد بررسی قرار دهید.
  • اطلاعات نهایی را تایید کنید.
  • کد رهگیری را دریافت کنید.
  • در این مرحله نیز یک قبض الکترونیکی برای شما صادر می شود. با این قبض می توانید به صورت الکترونیکی مالیات را پرداخت کنید.

نحوه محاسبه مالیات به چه صورت است؟

اظهارنامه مالیاتی چگونه محاسبه میشود؟

نرخ مالیات افرادی که به صورت حقوقی کار می کنند با توجه به نوع شرکت مشخص می شود. برای مثال اشخاص حقوقی مشمول ماده 105، برابر 25 درصد از سود، شرکت های بورسی ماده 143 برابر 22.5 درصد از سود، شرکت های فرابورسی ماده 143 برابر 2375 درصد از سود و در نهایت نیز شرکت های تعاونی متعارف و سهامی عام نیز مطابق با تبصره 6 ماده 105، برابر 18.75 درصد از سود را باید به عنوان مالیات بپردازند. و اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنند.

جریمه علی الراس چیست؟

شرایط جریمه علی الراس

زمانی که یک اداره دارایی نتواند مالیاتی که به یک شرکت باید پرداخت کند را محاسبه کند خود شخصا وارد داستان شده و شروع به محاسبه مالیات می کند.

وقتی در ارائه اطلاعات موجود در دفاتر ایرادی مشاهده شود اداره دارایی کلیه دفاتر ارائه شده توسط شرکت را کنار گذاشته و به صورت خود جوش میزان مالیات را تعیین می کند. اگر نمی خواهید با این وضعیت مواجه شوید حتما در مورد ارائه بی عیب و نقص دفاتر به اداراه مالیات دقت کافی به خرج دهید و اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنید.

دلایل علی الراس شدن چیست؟

  • اگر مدارک و گزارشات همان طوری که ممیز و یا کارشناس مالیاتی درخواست کرده است ارائه نشود یکی از مهم ترین دلایل بر انجام علی الراس اتفاق خواهد افتاد.
  • چنانچه سود و زیان و ترازنامه در آن موجود نباشد نیز باز هم دلیل دیگری بر واقع شدن علی الراس می باشد.
  • اگر مدارک مثبته از نظر اداره مالیات قابل رسیدگی نباشد کارشناسان اداره دارایی به صورت علی الراس میزان مالیات را تعیین می کنند.

اطهارنامه مالیاتی برای چه کسانی است و چه اشخاصی باید مالیات پرداخت کنند؟

طبق ماده 1 قانون مالیات های مستقیم، افراد و اشخاصی که نام آنها در ادامه آورده می شود باید اظهارنامه مالیاتی را پر کرده و مالیات بپردازند.

  • افرادی که در ایران اقامت می کنند و چه داخل کشور و چه خارج از کشور فعالیت های تجاری دارند.
  • تمام افراد حقیقی و یا حقوقی که به نوعی در حال فعالیت هستند.
  • اشخاصی که در خارج از کشور اقامت کرده اند اما درآمد و عمده فعالیت آنها در داخل ایران اتفاق می افتد.
  • همه افراد حقوقی و حقیقی که در داخل کشور فعالیت می کنند و از راه هایی مانند واگذاری امتیازات، ارائه تعلیمات و غیره درآمد به دست می آورند.

چه افرادی نیاز نیست اظهارنامه مالیاتی پر کنند و مالیات پرداخت کنند؟

طبق ماده 2 قانونی که در فوق به آن اشاره کردیم افراد زیر نیازی نیست مالیات پرداخت کنند:

  • شهرداری ها
  • سازمان هایی که بودجه آنها توسط دولت مشخص می شود
  • موسسات و وزارتخانه هایی که منصوب به دولت هستند

چه مدارکی برای پر کردن اظهارنامه مالیاتی مورد نیاز است؟

  • اجاره نامه شرکت
  • مدارک مربوط به شرکت

مدارک شناسایی کلیه افرادی حق امضا در شرکت دارند

سخن آخر

اظهارنامه مالیاتی در واقع فرمی است که در آن هزینه ها، درآمدها، بدهی ها، سرمایه ها، معافیت ها، درآمد مشمول بر مالیات، مالیات، بخشودگی مالیاتی و اطلاعات هویتی و مکانی افراد حقیقی و حقوقی درج می شود. همان طوری که در این متن نیز اشاره کردیم برخی افراد وظیفه دارند تا این مالیات را پرداخت کنند و در صورتی که از این امر سر باز زنند باید جریمه ای را پرداخت کنند که در مورد این جریمه نیز با شما صحبت کردیم.

وقتی می خواهید اظهارنامه را ثبت کنید باید مدارکی را نیز با خود به همراه داشته باشید تا این ثبت به صورت کامل و بدون عیب و نقص انجام شود. به این موضوع توجه کنید که اگر در تاریخی که از سوی اداره مالیات تعیین شده است برای ثبت اظهارنامه اقدام نکنید جریمه می شوید.

با آگاه ثبت همه امور مالی ، حقوقی ، ثبت شرکت ، ثبت برند و … را میتوانید انجام دهید.

اظهارنامه مالیاتی 1400

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…