اجاره برند چیست؟

نحوه اجاره برند
پیش از معرفی و پرداختن به شرایط و قوانین اجاره برند تجاری باید گفت، زمانی که برخی از گروه‌های شغلی شروع به فعالیت می‌کنند باید یک نام اختصاصی برای شرکت یا موسسه خود انتخاب کنند، یعنی مجموعه‌ی آنان از حالت غیر تجاری به حالت تجاری تغییر پیدا می‌کند. برند به فعالیت‌های یک شرکت صورت رسمی و قانونی می‌بخشد و اعتبار محصولات و خدمات را چندین برابر می‌کند. برند شامل نام، تصویر، اعداد و اشکالی است که نشان تجاری یک فعالیت تجاری را ترسیم می‌کند.
اجاره برند از ارزش تجاری بالایی برخوردار است و زمانی که شما به صورت قانونی یک برند را به ثبت برسانید مالکیت آن برند متعلق به شما است و شخص یا شرکت دیگری اجازه استفاده از برند شما را نخواهد داشت، و در این صورت از طریق شکایت‌های قانونی این مسئله را می‌توان پیگیری کرد.
ایجاد برند پس از ثبت شرکت و موسسه بهتر شناخته شدن محصولات و خدمات آن شرکت و موسسه می‌شود و به نحوی اعتماد مردم نیز به این محصولات بیشتر می‌شود و میزان فروش افزایش پیدا می‌کند.

اجاره برند ثبت شده

همانطور که گفته شد شروع یک کسب و کار نیازمند ثبت یک برند است. ثبت برند مانند هر فعالیت اداری دیگری نیازمند صرف زمان و هزینه است و همچنین افرادی که برای ثبت برند اقدام می‌کنند باید خلاقیت ایجاد یک برند جدید با نام و نشان تجاری جدید را داشته باشند چرا که کپی برداری از برندهای دیگر غیرقانونی است.
در چنین شرایطی یک راهکار برای افرادی که قصد ثبت برند ندارند وجود دارد، راهکاری به نام اجاره برند. در این حالت اشخاصی که شروع به یک فعالیت تجاری می‌کنند اما اقدام به ثبت رسمی آن فعالیت نمی‌کنند می‌توانند با همکاری یک شرکتی که دارای برند رسمی است فعالیت‌های خود را ادامه دهند.
به عبارت دیگر شرکت دارای برند برای یک مدت زمان معلوم اجازه استفاده از برند خود را به این کسب و کار می‌دهد.
یک مسئله در رابطه با برندها واگذاری برند است که با اجاره برند تفاوت دارد، در ادامه به شرح این تفاوت خواهیم پرداخت.

تفاوت اجاره برند و واگذاری برند

قوانین اجاره برند
همانطور که اشاره کردیم برخی از کسب و کارها باید در قالب یک برند خاص شروع به فعالیت کنند و در صورتی که صاحبان این کسب و کار قصد ثبت یک برند را نداشته باشند می‌توانند با یک برند رسمی فعالیت کنند. در این حالت باید بین صاحب برند و شخصی که خواهان برند است یک توافق صورت بگیرد و پس از اینکه در رابطه با تمام شرایط و نکات صحبت شد باید این اجازه استفاده از برند در اداره مالکیت به ثبت رسمی برسد. این حالت که اجازه برند نام دارد تنها برای مدت مشخصی است و پس از پایان این دوره اقدامات لازم دیگر باید انجام شود. یک نکته مهم دیگر در اجاره برند این است که در زمان اجاره مستاجر دارای مالکیت کامل می‌باشد اما این مالکیت دائمی نیست و تنها برای یک زمان موقت است.

واگذاری برند

اما گاهی اوقات صاحبان برند تصمیم دارند که به طور کلی برند خود را واگذار کنند، در این حالت نیز ابتدا برند ارزش گذاری می‌شود و پس از توافق بین صاحب برند و خریدار برند این موضوع به اداره مالکیت ارجاع داده می‌شود. قبل از واگذاری برند تمام مواردی همچون کیفیت کالاها، خریدار برند و غیره بررسی می‌شوند. در واگذاری برند صاحب اولیه برند دیگر هیچ حق قانونی در رابطه با برند ندارد و هر گونه استفاده از برند پیگرد قانونی در پی خواهد داشت. به معنای ساده‌تر این فرایند یک واگذاری دائمی است و امکان برگشت از آن وجود ندارد.
واگذاری کامل یک برند به طور معمول در تجارت‌ها و کسب و کارهای بزرگ اتفاق نمی‌افتد مگر در برخی از شرایط ویژه، افرادی که اقدام به واگذاری دائمی برند خود می‌کنند در بیشتر مواقع صاحب یک تجارت معمولی و کوچک هستند.

مدارک لازم برای اجاره برند

اجاره برند چه مدارکی لازم دارد
زمانی که فرایند اجاره یک برند آغاز می‌شود باید مدارک لازم از جانب مالک برند و گیرنده موقت برند دریافت شود. این مدارک برای طی مراحل قانونی و ثبت تغییرات در اداره مالکیت لازم است. این مدارک عبارت هستند از:
• مدارک شناسایی یعنی تصویر شناسنامه و کارت ملی مالک برند
• مدارک شناسایی یعنی تصویر شناسنامه و کارت ملی مالک موقت
• مجوز بهره برداری
• گواهی اعتبار برند
• سند رسمی که در دفترخانه اسناد رسمی به ثبت رسیده و در آن اجازه استفاده از برند از جانب مالک به مستاجر داده شده است.
• اسناد مربوط به پرداخت هزینه‌های اجاره برند که از جانب کارشناسان قیمت گذاری شده است.
• مجوز مربوط به فعالیت مستاجر
• تاییدیه رسمی اداره ثبت شرکت‌ها
• چاپ و انتشار آگهی تغییرات مربوط به اجاره برند
• اظهارنامه تکمیل شده و رمز پذیرش اینترنتی
• شماره ثبت برند
در صورتی که دلیل اجاره برند فوت مالک اصلی برند باشد باید اسناد مربوط به مسائل انحصار وراثت نیز در بین مدارک لازم موجود باشد.

مشخصات مورد نیاز در قرارداد اجاره برند

قبل از اینکه اجاره برند به صورت رسمی در اداره مالکیت به ثبت برسد مالک و مستاجر باید به یک توافق کلی در رابطه با این موضوع برسند و بین یکدیگر یک قرارداد رسمی تنظیم کرده و تمام شرایط لازم برای اجاره برند در قرارداد ثبت شود. در ادامه به مواردی اشاره خواهیم کرد که باید در قرارداد اجاره برند ذکر شوند.

اطلاعات مالک برای اجاره برند

بند اول قرارداد اجاره برند مربوط به اطلاعات مالک می‌باشد، در این بخش باید اطلاعات کاملی در رابطه با مالک یعنی شامل نام، شماره تماس، کد ملی، کد پستی، آدرس محل سکونت و غیره ثبت شود. توجه داشته باشید که اگر برند مورد نظر برای اجاره بیش از یک صاحب داشته باشد باید اطلاعات تمام صاحبان حقیقی و حقوقی در قرارداد ثبت شود.

اطلاعات مستاجر

در این بند از قرارداد نیز باید اطلاعات فردی شخصی که قصد اجاره برند را دارد ذکر شود. همچنین طبق قوانین اداره مالکیت در این بخش باید کپی آگهی ثبت تغییرات نیز اضافه شود.

موضوع اصلی معامله در اجاره برند

این بخش از قراداد به موضوع معامله اختصاص دارد، یعنی مالک باید به طور کامل حوزه فعالیت شرکت را مشخص کرده و شماره ثبت برند نیز باید ذکر شود.

پیوست قانونی اجاره برند

نمونه اجاره برند
پس از اتمام بندهای مختلف قرارداد باید مدارکی که از جانب اداره مالکیت معنوی گفته شده است را در کنار قرارداد آماده کنید، چرا که این اداره به طور کامل بر روی این فعالیت‌ها نظارت می‌کند و مدارک نیز جهت بررسی و تایید به همین اداره ارسال می‌شود.
هزینه اجاره و نحوه پرداخت
در قرارداد اجاره برند باید هزینه اجاره به صورت عدد و حروف ذکر شود. این هزینه مبلغ مشخصی ندارد و با توافق بین مالک و مستاجر تعیین می‌شود. همچنین اگر هزینه اجاره به صورت قسطی یا شرایط دیگری باشد باید نحوه و زمان پرداخت آن نیز در قرارداد مشخص شود.

هزینه اجاره برند

در فرایند اجاره یک برند باید مراحل قانونی مختلفی را طی کنید که هر کدام از این مراحل نیازمند پرداخت هزینه می‌باشد، البته هزینه هر کدام بسیار محدود و ناچیز است. اما زمانی که کنار یکدیگر قرار بگیرند هزینه‌های زیادی را برای مالک و مستاجر به وجود خواهند آورد.
هزینه‌ای هم که از جانب مستاجر به مالک جهت اجاره برند داده می‌شود کاملا توافقی است و دو طرف معامله باید راجع به این موضوع به یک نظر واحد برسند.

مدت زمان اجازه برند

به طور کلی طی کردن مراحل اداری اجاره برند ممکن است تا یک ماه ادامه داشته باشد، البته امکان کاهش این زمان نیز وجود دارد که کاملا به شرایط معامله و طرفین بستگی دارد.

جمع بندی

خرید برند و اجاره علائم تجاری ثبت شده در سامانه های رسمی، یکی از روش های داشتن برند می باشد و شما برای این کار بهتر است تا با قرارداد ها، شرایط، قوانین و هزینه های موجود آشنا باشید. جهت اجاره یا خرید برند ثبت شده می توانید از طریق ارتباط با کارشناسان ما در سامانه ثبت شرکت آگاه ثبت، اطلاعات لازم را از طریق مشاوره رایگان بدست بیاورید.

سوالات متداول

اجاره برند ثبت شده چیست؟
در اختیار گرفتن برند ثبت شده یک شرکت یا موسسه تجاری و فعالیت بر اساس بازه زمانی که در قرارداد مشخص می شود را اجاره برند می گویند.
هزینه اجاره برند چقدر است؟
هزینه اجاره برند بستگی به حقیقی یا حقوقی بودن، اعتبار و مدت زمان اجاره دارد که برای اطلاع از هزینه ها می توانید با ما تماس بگیرید.

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…