راهنمای پلمپ دفاتر قانونی با شیوه های جدید حقوقی

 

دفاتر قانونی به دفاتری گفته می شود که در پایان هرسال مالی، افراد حقیقی یا حقوقی موظف دریافت آن می باشند. پلمپ دفاتر قانونی امروزه توسط آگاه ثبت به صورت اینترنتی و آنلاین صورت میگیرد که در این مقاله، مراحل قانونی پلمپ دفاتر را برای شما شرح می دهیم. بی شک این مقاله یکی از بزرگترین مقالات در زمینه: راهنمایی پلمپ دفاتر قانونی می باشد که توسط متخصصین آگاه ثبت برای شما تهیه شده است. امیدواریم برای شما عزیزان و مخاطبان سودمند واقع شود.‌لازم به ذکر است موسسه حقوقی آگاه ثبت همچنین در انجام امور ثبت شرکت ، ثبت برند و … همراه شما است.

 

دفاتر پلمپ

همه ی شرکت ها و موسسات اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی، برای ثبت کردن تمامی هزینه ها و درآمد های روزانه، هفتگی و ماهانه ی خود، نیاز به پلمپ دفاتر قانونی برای ورود این اطلاعات و حساب های خود دارند. انواع دفاتر پلمپ: به شکل دفتر پلمپ روزنامه و دفتر پلمپ کل، در مدل های 50، 100 و 150 برگی می باشند.

 

دفتر روزنامه

دفتر روزنامه، دفتری است که همه ی هزینه ها، سود و زیان ها روزانه در آن ثبت می شوند.

همچنین در دفتر روزنامه، اطلاعات بر حسب سر فصل یا کد های مشخص، اطلاعات در صفحات مخصوص به ثبت می رسند. دفاتر پلمپ روزنامه چگونه به دفاتر کل پلمپ شده منتقل می شوند؟ پس از اتمام ماه، تمامی اطلاعات و حساب های داخل دفتر روزنامه، حداکثر تا 15 ماه بعد باید به دفتر کل منتقل شود.

 

دفتر مشاغل (دفتر درآمد ها و هزینه ها)

دفتر مشاغل دفتری است که کمترین اطلاعاتی که در آن باید به ثبت برسد؛ تاریخ، شرح معاملات، درآمد، هزینه و دارایی ها می باشد که معاملات به ترتیب تاریخ، در آن ثبت و ضبط می شوند.

 

 

دفتر کل

 

دفتر کل به اینصورت است

 

دفتر کل به اینصورت است که، همه هزینه های وارد شده در دفتر روزنامه، به صورت هفتگی وارد دفتر کل می شود. دفاتر کل و دفاتر روزنامه، هر سال پس از تمام شدن سال جاری، و در سال بعدی جهت به ثبت رساندن امور مالی مجموعه یا شرکت اخذ میشوند؛ پلمپ دفاتر در هر سال مالی توسط شرکت ها تکمیل می گردند که هر شرکت وظیفه ی انجام این کار را دارد.

 

پلمپ دفاتر یکی از امور حقوقی می باشد که این امر توسط موسسه حقوقی آگاه ثبت به صورت آنلاین انجام میگیرد. همچنین می توانید از خدمات مشاوره رایگان تلفنی متخصصین خبره‌ی آگاه ثبت بهره مند شوید یا با ثبت سفارش آنلاین دفاتر پلمپ مراحل امور خود را به صورت چشمگیر پیش ببرید.

 

ماده 14 قانون تجارت

دفتر روزنامه، دفتر کل، دفتر دارایی و دفتر کپیه و تمامی دفاتری که تاجر برای کار های تجاری و مالی خود مورد استفاده قرار می دهند، درصورتی که مطابق مقررات این قانون تهیه شده باشند، بین تجار در امور تجارتی سندیت خواهد داشت و در غیر اینصورت فقط بر علیه صاحب آن معتبر خواهد بود و جریمه به همراه دارد. بنابراین این مساله دارای آثار حقوقی بسیاری است و می تواند برای تاجری که از این وظیفه تخطی کرده باشد، مشکلات بسیار زیادی را ایجاد کند و جریمه ای را به همراه داشته باشد.

 


چه زمانی برای اقدام مناسب است

مودیان مالیاتی وظیفه دارند که برای هر سال ، فقط از پلمپ دفاتر قانونی و ثبت شده، در طی مدت یک سال قبل استفاده نمایند؛ مگر اینکه در آخر سال، نیاز به پلمپ دفاتر جدید باشد که در این مرحله مجاز می باشند تا دفاتر دریافت کنند. به زبان ساده تر پیش از سالی که در آن قرار داریم، جهت پلمپ کردن دفاتر باید اقدام کرد. یعنی جهت پلمپ دفاتر قانونی سال 1400، تا اواخر اسفند 99 باید برای پلمپ دفتر جدید اقدام کرد، مگر اینکه صفحات شما قبل از تمام شدن سال جاری تمام یا به عبارتی پر شده باشد که در اینصورت می توانید، دفتر جدید، پلمپ کنید.

 

آخرین فرصت اعلام عدم فعالیت

پلمپ دفاتر قانونی شامل حال شرکت هایی که هنوز فعالیتشان را آغاز نکرده اند نیز می باشد. در واقع اعلام عدم فعالیت شرکت باید بعد از عدم فعالیت صورت گیرد و نمی‌توان این اعلام را برای آینده یا سال مالی بعدی بیان کرد. عدم فعالیت شرکت باید در ۴ ماه اول سال مالی بعد یعنی مهلت قانونی تعیین شده اعلام شود و خارج از این بازه شرکت مشمول جریمه مالیاتی خواهد شد. به عنوان مثال عدم فعالیت سال ۱۳۹9 یعنی از اول فروردین ۹9 تا آخر اسفند ۹9 باید تا ۳۱ تیر ۱400 با تسلیم اظهارنامه مالیاتی عدم فعالیت و دفاتر مالی بیان شود.

 

پلمب دفاتر سود آوری دارد؟

کاربرد پلمپ دفاتر را در این قسمت برای شما بیان میکنیم تا از مزایای دریافت آن نیز مطلع شوید.
1) ارائه کردن اظهارنامه مالیاتی
2) دریافت کردن کارت بازرگانی

پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله دریافت کارت بازرگانی فوری می باشد؛ که شما پس از مطالعه ی آن با دید باز به سمت دریافت این کارت خواهید رفت و همچنین تمامی مراحل خذ کارت به صورت آنلاین را برای شما شرح داده ایم. با مطالعه ی آن اطلاعات خود در زمینه ی کارت بازرگانی را بالا ببرید و به یک مختصص حقوقی تبدیل شوید.

 

نمونه فرم درخواست پلمب کردن دفاتر

جهت پلمپ دفاتر قانونی باید اظهارنامه یا برگه ای پر شود که در آن اشاره به درخواست پلمپ کردن دفاتر می باشد و این فرم را نیز باید به تایید اداره ثبت شرکت‌ ها و موسسات برسانید. نمونه گواهی پلمپ دفاتر تجاری را در زیر برای شما عزیزان آماده کرده ایم.

 

نمونه گواهی پلمپ دفاتر تجاری

 

 

مراحل پلمپ دفاتر قانونی

پلمپ دفاتر قاونی مراحلی دارد که به صورت اینترنتی قابل پلمپ می باشد. در این قسمت ما در 7 قدم این مراحل پلمپ را برای دفاتر شا بیان کرده ایم تا با بیانی راحت در این مقاله بتوانید به این کار بپردازید.

قدم اول: ثبت اطلاعات متقاضی پلمپ دفتر

در مرحله اول نخستین بخشی که باید تکمیل شود تعیین نوع شخص متقاضی است. نوع شخص متقاضی می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • حقیقی
  • شخصیت حقوقی ثبت شده در مرجع ثبت شرکتها
  • شخصیت حقوقی غیر از مرجع ثبت شرکت‌ها
  • شعبه شخصیت حقوقی مرجع ثبت شرکت‌ها

پس از انتخاب نوع شخص متقاضی باید نوع تقویم مالی (شمسی یا میلادی) و شروع سال مالی را دقیقا مشخص کنید. شروع سال، ماه و روز مالی باید بر اساس چیزی که در اساسنامه شخصیت حقوقی ثبت شده انتخاب شود. پایان سال مالی پس از تعیین شروع سال مالی به صورت خودکار محاسبه می‌شود.
پلمپ دفاتر تجاری در این مرحله اینگونه است که حال باید تابعیت متقاضی را مشخص کرده و شماره همراه را وارد کنید. دقت کنید کلیه پیامک‌های مربوط به مراحل پلمپ دفاتر به شماره‌ای که در این مرحله وارد کرده‌اید ارسال می‌شود.
متقاضیان حقیقی باید مشخصات فردی خود را دقیقا مطابق کارت ملی خود وارد کنند. اگر اطلاعات ثبت شده با استعلام ثبت احوال یکسان نباشد، موجب رد درخواست می‌شود. در قانون پلمپ دفاتر بیان شده که متقاضیان حقیقی باید متوجه نام تجارتخانه باشند. چون وارد کردن عناوینی مانند شرکت، موسسه و مانند این‌ها در این بخش موجب رد درخواست شما می‌شود. در انتهای این مقاله موارد رد شدن دفاتر را نیز برای شما شرح خواهیم داد.
در مورد وارد کردن آدرس محل دریافت دفاتر پلمپ شده لازم است بدانید دفاتر صرفا به آدرسی که در این بخش وارد کرده‌اید ارسال می‌شود پس آدرس خود را به صورت دقیق و با جزییات لازم در این بخش وارد کنید تا از مشکلات بعدی تا حد امکان جلوگیری شود. در مورد شخصیت حقوقی ثبت شده در مرجع ثبت شرکت‌ها علاوه بر نکات پیش گفته لازم است که شناسه ملی را وارد کنید.
در مراحل پلمپ دفاتر قانونی و در این قسمت پس از تکمیل همه بخش‌های این مرحله روی گام بعدی کلیک کنید تا به مرحله بعد بروید. توجه داشته باشید که اطلاعات وارد شده در این بخش باید مطابق اطلاعات صحیح شرکت باشد در غیر این‌صورت با خطا مواجه می‌شوید و نمی‌توانید از این مرحله عبور کنید.

 

قدم دوم: ثبت اطلاعات شخصیت حقوقی

در این مرحله اطلاعات شخص حقوقی بر اساس اطلاعاتی که در قدم اول وارد کرده‌اید به شما نمایش داده می‌شود. اطلاعات مربوطه را به دقت بررسی کرده و در صورت تایید تیک گزینه «تایید اطلاعات شخصیت حقوقی» را بزنید. پلمپ دفاتر تجاری قوانینی دارد که باید به آن ها توجه شود و در این قسمت باید توجه داشته باشید در گام بعدی بر اساس همین اطلاعات «شماره پیگیری» به درخواست شما اختصاص داده می شود.

 

قدم سوم: ثبت اطلاعات تکمیل‌کننده اظهارنامه پلمپ

پلمپ دفاتر در اینجا به سومین مرحلهی خود رسیده و در این مرحله می‌توانید شماره پیگیری خود را مشاهده کنید. علاوه بر این در این قدم می‌بایست سمت تکمیل‌کننده اظهارنامه مشخص و اطلاعات مربوط به یکی از اعضای هیات مدیره در این بخش وارد شود. اطلاعات سایر اعضای هیات مدیره در قدم بعد وارد خواهد شد.

 

قدم چهارم: ثبت اطلاعات هیات مدیره شرکت یا موسسه

با توجه به اینکه درخواست پلمپ دفتر مربوط به شخص حقیقی است یا حقوقی اطلاعات لازم برای این مرحله وارد می‌شود. پس از وارد کردن اطلاعات هر کدام از اعضای هیات مدیره شرکت یا موسسه دکمه «ثبت اطلاعات شخص» را بزنید.
توجه کنید اطلاعات اشخاص با تابعیت ایرانی، با کد ملی (برای اشخاص حقیقی) یا شناسه ملی (برای اشخاص حقوقی) و اطلاعات اشخاص با تابعیت غیرایرانی با کد فراگیر ملی ثبت شود. کد فراگیر ملی را می توانید از سایت سازمان امور مالیاتی اخذ کنید.

 

 

مراحل پلمپ کردن دفاتر قانونی در موسسه آگاه ثبت

 

قدم پنجم: ثبت سمت اعضای هیات مدیره شرکت یا موسسه

این مرحله از پلمپ دفاتر به این شکل است که باید سمت و مدت تصدی را مشخص کنید. پس از تکمیل اطلاعات هر شخص روی «ثبت سمت شخص» کلیک کنید تا اطلاعات وی در سامانه ثبت شود. سمت تمامی افراد مجموعه را در این مرحله از پلمپ باید انجام دهید.

 

قدم ششم: ثبت دفتر مورد تقاضا

در این قدم نوع دفتر مورد تقاضا که شامل دفتر کل و دفتر روزنامه است برای پلمپ تعیین می‌شود. متقاضی علاوه بر تعیین نوع دفتر می‌بایست تعداد برگ‌های دفتر و تعداد جلدهای دفتر مذکور را نیز معین کند. پس از ورود اطلاعات روی «ذخیره دفتر مورد تقاضا» کلیک کنید. لازم به ذکر است امکان ثبت تقاضا برای پلمپ دفاتر خاص نیز وجود دارد.

 

قدم هفتم: تایید صحت اطلاعات می‌باشد

در این قدم متقاضی باید صحت اطلاعات خود را تایید کند، این کار با کلیک روی «تایید اظهارنامه پلمب دفتر تجاری و مدارک موردنیاز» انجام می‌شود. این مرحله یک بخش دیگر را نیز شامل می‌شود. در بخش مدارک مورد نیاز مدارکی را که متقاضی باید آماده و ارسال کند بسته به این‌که شخص حقیقی است یا حقوقی معین شده است. مدارک پلمپ دفاتر قانونی را در ادامه برای متقاضی حقیقی و حقوقی بیان می کنیم.

 

مدارک جهت اخذ پلمپ دفاتر

پلمپ دفاتر تجاری و قانونی نیازمند مدارکی است که باید آن هارا اسکن کنید تا در صورت نیاز روی سایت بتوانید آپلود کنید. در ادامه این مدارک را برای شما بیان خواهیم کرد:

  1. مدارک شناسایی مدیرعامل شرکت
  2. کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده ”در دفترخانه اسناد رسمی یا توسط وکیل موسسه” تمامی اعضای شرکت
  3. تهیه و تنظیم اظهارنامه پلمپ
  4. انتخاب دفاتر
  5. اسکن روزنامه رسمی تاسیس
  6. اسکن روزنامه رسمی آخرین تغییرات
  7. مهرشرکت
  8. نشانی دقیق شرکت
  9. کد پستی شرکت

 

در مرحله آخر و پس از پذیرش نهایی، چاپ رسید پذیرش درخواست پلمپ و چاپ اظهارنامه پلمب دفتر تجاری و سایر مدارک پیش‌گفته باید به سازمان ارسال شود. توجه داشته باشید بعد از ارسال و پست مدارک، درج بارکد پستی و تاریخ تحویل مدارک به پست در سامانه الزامی است.

 

 

پلمپ دفاتر در آگاه ثبت

 

پلمپ دفاتر یکی از امور سخت و دشوار حقوقی می باشد که برای یک متخصص و خبره ی امور ثبتی و حقوقی کار بسیار پیچیده ای نیست. شما عزیزان می توانید تنها با مراجعه به صفحه ی سفارش آنلاین دفاتر پلمپ، این دفاتر را به صورت آنلاین و به راحتی پلمپ کنید (بدون دردسرهای بالا). همچنین می توانید با مراجعه به همان صفحه از مشاوره رایگان تلفنی متخصصین آگاه ثبت به صورت 24 ساعته بهره مند شوید.

دلایل رد شدن دفاتر پلمپ

دفاتر پلمپ به دلایلی ممکن است مورد قبول قرار نگیرند و عواقبی را برای شما در پی داشته باشند. این موارد را از قبل برای شما بیان میکنیم تا جهت رفع آن ها اقداماتی را انجام دهید. این مرازد به شرح زیر می باشند:

  1. در صورتی که دفاتر ارائه شده به نحوی از پلمپ خارج شده و یا فاقد یک یا چند برگ باشد.
  2. عدم ثبت یک یا چند فعالیت مالی در دفاتر به شرط احراز
  3. تقدم ثبت یک یا چند معامله نسبت به تاریخ وقوع آنها
  4. ثبت تمام یا قسمتی از یک فعالیت بین سطرها
  5. ثبت تمام یا قسمتی از یک فعالیت بین حاشیه ها
  6. محو کردن مندرجات دفاتر با وسایل شیمیایی
  7. تراشیدن و پاک کردن مندرجات دفاتر به منظور سوء استفاده
  8. جای سفید گذاشتن بیش از حد معمول در صفحات و سفید ماندن تمام صفحه در دفتر روزنامه
  9. بستانکار شدن حسابهای بانکی و نقدی ناشی از تقدم و تاخر ثبت حسابها و دریافت و پرداخت
  10. عدم ارائه یک یا چند جلد از دفاتر ثبت و پلمپ شده و نانوشته

 

عواقب و جریمه عدم پلمپ دفاتر و ارائه دفاتر قانونی

در یکی از مواد قانون نجارت اینگونه بیان شده است که، مودیانی که از طریق این قانون موظف به نگهداری دفاتر قانونی می باشند، در صورتی که دفاتر خود را تسلیم نمایند و یا ترازنامه و حساب سود و زیان خود را اعلام نکند، معادل ۲۰% مالیات برای هر یک از موارد ذکر شده جریمه خواهند شد؛ و در صورتی که دفاتر آنها رد شود این جریمه معادل 1۰% خواهد بود.
نکته قابل توجهباتوجه به اینکه عدم تسلیم اظهارنامه، ترازنامه و حساب سود و زیان در دوره معافیت موجب عدم استفاده از معافیت مقرر در سال خواهد شد، لذا ممیز می تواند دفاتر را رد کند و یا در بهترین حالت 1۰% جریمه محاسبه نماید.

 

عواقب عدم انجام پلمپ دفاتر چیست؟

با توجه به قانون تجارت، قوانین مالیاتی و همچنین رویه اداره مالیات در کلیه مناطق کشورمان، هر تاجری اعم از اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی موظف است نسبت به وظایف قانونی مالیاتی خود در زمان مقرر اقدامات لازم را به عمل آورد؛ که از جمله مهمترین این وظایف و اقدامات، اخذ پلمپ دفاتر قانونی ، تنظیم و تحریر این دفاتر طبق قانون، ارسال اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر (در حال حاضر برای اشخاص حقیقی حداکثر تا پایان خرداد ماه هر سال و برای اشخاص حقوقی حداکثر تا پایان تیر ماه هر سال این فرصت وجود دارد تا اظهارنامه مالیاتی سال قبل تنظیم و ارسال گردد).

حال اگر تاجر یا شرکتی نسبت به اخذ پلمپ دفاتر قانونی خود اقدام ننموده باشد یا هر یک از اقدامات ذکر شده را در موعد معین و طبق مقررات قانونی انجام نداده باشد، علاوه بر آنکه از معافیت مذکور بهره مند نمی شود، شامل پرداخت مالیات بصورت علی الراس نیز می شود که گاها مبالغ بسیار سنگینی است و طبیعتا هیچ شخص یا شرکتی تمایل ندارد که مالیات او بصورت علی الراس محاسبه شود.

 

پلمپ دفاتر قانونی یکی از امور سخت و دشوار حقوقی می باشد که برای یک متخصص و خبره ی امور ثبتی و حقوقی کار بسیار پیچیده ای نیست. شما عزیزان می توانید تنها با مراجعه به صفحه ی سفارش آنلاین دفاتر پلمپ، این دفاتر را به صورت آنلاین و به راحتی پلمپ کنید (بدون دردسرهای بالا). پلمپ کردن دفاتر راحتتر است اگر توانید با مراجعه به همان صفحه از مشاوره رایگان تلفنی متخصصین آگاه ثبت به صورت 24 ساعته بهره مند شوید.

دیدگاه های دیگران
علی پایدار 2 سال پیش:

جناب پیمان منظور نام شرکت یا مغازه یا کارگاه شماست.

پیمان 2 سال پیش:

سلام و عرض ادب منظور از نام تجارتخانه در زمان ثبت درخواست پلمپ دفاتر چیه؟ منظور نام برنده؟ خب اگر منظور نام برنده،هنوز برند نداریم که.تازه میخوایم بعد از پلمپ دفاتر درخواست کارت عصویت اتاق بازرگانی کنیم و بعدش برند

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…