ثبت موسسه علمی

ثب

با توجه به وجود مسئله کنکور در کشور که آینده بسیاری از جوانان را در ایران مشخص می‌کند، افراد بسیاری برای موفقیت بهتر در این آزمون تلاش می‌کنند. یکی از موارد تلاش افراد برای دستیابی به موفقیت در کنکور و به طور کلی تحصیل به ویژه در دوران دبیرستان، استفاده از موسسات علمی است. موسسات علمی با بهره‌گیری از اساتید برجسته و مجرب و همچنین استفاده از مدرن‌ترین شیوه‌های آموزشی، به داوطلبان کنکور و محصلان کمک زیادی می‌کنند تا بتوانند به اهداف مورد نظر خود در تحصیل دست یابند. در این مقاله قصد داریم درباره نحوه ثبت یک موسسه علمی در کشور که سود بالایی به همراه دارد، توضیحات جامعی ارائه دهیم.

مراحل ثبت موسسه علمی

ثبت موسسه علمی چه مراحلی دارد

ثبت موسسه علمی در مرحله اول نیازمند دریافت مجوز از نهادهای مربوطه است. در ایران سه نهاد اصلی در زمینه صدور مجوز برای ثبت موسسه علمی دارای صلاحیت هستند، که این سه نهاد عبارتند از: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بالاخره وزارت آموزش و پرورش. در واقع شما باید برای ثبت موسسه علمی مدنظر خود در وهله اول موافقت این سه نهاد را جلب کنید و پس از تایید آن‌ها می‌توانید وارد مراحل بعدی شوید. مرحله بعدی شامل ارائه درخواست به موسسه ثبت شرکت‌ها و پر کردن فرم‌های مربوطه و ارائه مدارک برای این منظور است. پس از آن شما با پرداخت هزینه‌ها، می‌توانید تا زمان بررسی مدارک و ارائه پاسخ نهایی منتظر بمانید. همچنین می توانید با مراجعه به صفحه ثبت شرکت در سامانه آگاه ثبت، درخواست خود را ثبت نمایید.

شرایط ثبت موسسه علمی

 

برای دریافت مجوز ثبت موسسه علمی از نهادهای مربوطه باید شرایط زیر لحاظ شود:

  • در مرحله اول شما باید مجوز موسسه خود را از واحد فرهنگی دریافت کنید.
  • پس از آن باید به دنبال طی کردن دوره‌های آموزشی مربوط به اداره موسسات علمی باشید. برای این منظور باید یک درخواست به اداره فرهنگ و ارشاد بدهید تا شرایط برای گذراندن این دوره‌ها برای شما فراهم شود.
  • پس از آنکه درخواست شما تایید شد و دوره‌ای آموزشی را گذراندید، مدرکی مبنی بر پایان دوره برای شما صادر می‌شود. شما باید این مدرک را به اداره آموزش فرهنگی و هنری تحویل دهید.
  • پس از آن باید مدارک مورد نظر برای ثبت موسسه علمی را به اداره تحویل دهید.
  • نامی که برای موسسه علمی خود انتخاب می‌کنید باید مناسب و بر اساس قوانین موجود باشد.

قوانین ثبت موسسه علمی

ثبت موسسه علمی چه قوانین دارد؟

برای ثبت موسسه علمی قوانین خاصی ایجاد شده است که این قوانین به شرح زیر است:

  • تعداد افراد موسسه علمی باید بیش از یک نفر باشد تا مجوز تاسیس موسسه صادر شود.
  • حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس یک موسسه علمی صد هزار تومان است. سرمایه می‌تواند به صورت نقدی یا غیرنقدی مانند یک زمین یا ملک باشد.
  • شما باید برای ثبت موسسه علمی خود یک مکان به عنوان دفتر موسسه در نظر داشته باشید. مدارک مربوط به این ملک را باید به اداره و نهاد مربوطه تحویل دهید.
  • شما باید برای ثبت موسسه علمی مجوز آن را داشته باشید. در واقع بدون مجوز اجازه ثبت موسسه به شما داده نمی‌شود.
  • موسسه شما باید دارای اساسنامه و صورت‌جلسه امضا شده توسط همه اعضا باشد.
  • شما برای ثبت موسسه نیازی به ارائه گواهی عدم سوء پیشینه ندارید.
  • سرمایه مورد نظر برای ثبت موسسه باید در اختیار مدیرعامل باشد.
  • در صورتی که یک وکیل قرار است کارهای اداری مربوط به ثبت موسسه علمی را انجام دهد، ارائه وکالت‌نامه ضروی است.

هزینه‌های ثبت موسسه علمی

ثبت موسسه علمی چقدر هزینه دارد

هزینه کلی برای ثبت یک موسسه علمی بین یک میلیون هشتصد هزار تومان تا دو میلیون و پانصد هزار تومان است که این مبلغ بستگی به شرایط و نحوه آگاهی شما از قوانین و مقررات مربوط به ثبت موسسه دارد. اگر شما خود دارای تخصص و آگاهی کافی در این زمینه باشید، نیازی به پرداخت هزینه زیاد نیست. اما در صورت نداشتن آگاهی از شرایط، شما مجبور خواهید بود از فرد دیگری در این زمینه کمک بگیرید که این مورد مستلزم هزینه بیشتر خواهد بود. برای اطلاع از هزینه ثبت شرکت نیز می توانید این مقاله از سامانه آگاه ثبت را مطالعه کنید.

مدت زمان ثبت موسسه علمی

مدت زمان لازم برای ثبت یک موسسه علمی حدود 20 روز کاری است که کمتر یا بیشتر شدن این زمان تا حد زیادی بستگی به روند فعالیت شما و زمان تهیه مدارک مورد نیاز دارد. اینکه در مدارک ارائه شده نقصی وجود نداشته باشد و همچنین نام انتخاب شده توسط شما مناسب باشد، این کار زمان زیادی به طول نخواهد انجامید و در سریع‌ترین زمان ممکن کار ثبت موسسه علمی شما به سرانجام خواهد رسید.

مدارک مورد نیاز ثبت موسسه علمی

ثبت موسسه علمی چه مدارکی لازم دارد

مدارک مورد نیاز برای ثبت موسسه علمی در وهله اول مدارک شناسایی شامل اصل و کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی برای تمامی اعضای موسسه است. در عین حال شما باید مدارک مربوط به داشتن مجوز برای ثبت موسسه را نیز ارائه دهید. سایر مدارک مورد نیاز برای این منظور به شرح زیر است:

  • داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت برای تمامی اعضای شرکت
  • ارائه مجوز قانونی صادر شده از سوی نهادهای مربوطه برای تاسیس موسسه‌ای که قرار است شما ثبت کنید.
  • ارائه مدارک مورد نیاز برای ملک مشخص شده که قرار است به عنوان مرکز اصلی موسسه در نظر گرفته شود. مدارک مربوط به مالکیت یا استیجاری بودن محل و مدارک مربوط به خود محل باید به نهاد مربوطه ارائه شود.
  • ارائه فرم تعهد نامه که باید تهیه شود و تمامی اعضای موسسه آن را امضا کنند.
  • تهیه و ارائه اساسنامه موسسه علمی که باید به امضای تمامی اعضای آن برسد.
  • ارائه مجوز صادر شده توسط نهاد قانونی در صورتی که می‌خواهید یک موسسه و یا هنرستان غیر دولتی نیز در کنار موسسه خود ثبت کنید.
  • ارائه فرم تقاضا نامه که باید مهر و امضای تمامی اعضای موسسه پای آن درج شده باشد.
  • ارائه پروانه تاسیس موسسه که از سوی نهادهای قانونی صادر شده باشد.
  • ارائه روزنامه‌ای که قرار است در نهایت آگهی مربوط به ثبت موسسه عملی شما را منتشر کند. ضرورت دارد که این روزنامه حتما موجود باشد و در عین حال یک کپی نیز از آن باید تهیه شده باشد.

لیست کاملی از مدارک ثبت شرکت را از این مقاله می توانید مطالعه نمایید.

انواع شرکت‌های قابل ثبت موسسه علمی

موسسات علمی به طور کلی جزء شرکت‌های غیرتجاری محسوب می‌شوند. چرا که معامله یا خرید و فروشی توسط این نهادها صورت نمی‌گیرد. در عین حال خود موسسه علمی نیز به دو گروه کلی تقسیم می‌شود. یکی گروهی که افراد موسس آن در ازای ارائه مسائل آموزشی به افراد، به درآمد دست می‌یابند و هدف آن‌ها بیشتر کسب درآمد است و این مسئله برای آنان اولویت دارد،‌که البته پس از انجام کار سود کسب شده را بین همه اعضای موسسه تقسیم می کنند.

اما گروه دوم به دنبال کسب سود و درآم نیستند، ‌و صرفا برای ارائه موارد آموزشی به منظور ایجاد پیشرفت تحصیلی در جوانان و دانش‌آموزان تلاش می‌کنند. این نوع موسسات اگرچه درآمد نیز کسب می‌کنند، اما هدف اصلی آنان ایجاد شرایط مطلوب برای محصلین به منظور پیشرفت در روند تحصیلی آنان است.

برای انتخاب نام مناسب برای موسسه علمی، چه شرایطی وجود دارد؟

  • نام انتخاب شده برای موسسه باید بر اساس عرف و شرایط جامعه باشد و نباید نامتعارف باشد.
  • اگر نهادهای قانونی با این مسئله موافقت کنند، موسسه می‌تواند از نام متقاضی یا شخص اصلی نیز به عنوان نام موسسه استفاده کند.
  • نامی که برای موسسه انتخاب می‌کنید، باید حتما جدید باشد. نباید تکراری و قدیمی باشد و نباید توسط موسسات دیگر استفاده شده باشد.
  • تا جایی که ممکن است، بهتر است از واژه‌های فارسی برای انتخاب نام موسسه استفاده شود.
  • در صورتی که قصد دارید در نام موسسه خود از عدد بهره ببرید، این عددها باید به صورت نوشتاری درج شوند، نه به صورت رقم.
  • شما این اجازه را ندارید که از اسم‌های خاص مانند اشخاص بزرگ یا شهدا و غیره، برای موسسه خود استفاده کنید.
  • قانون اجازه استفاده از نام شهرها در موسسه علمی را به افراد داده است و می‌توان از این مورد برای انتخاب اسم موسسه استفاده کرد.

سوالات متداول

آیا ثبت موسسه علمی بصورت آنلاین امکان پذیر است؟

بله شما می توانید از طریق سامانه آگاه ثبت، با مراجعه به صفحه ثبت شرکت آنلاین ، درخواست خود را ثبت کنید.

سریع ترین روش برای تاسیس این موسسات چیست؟

ثبت درخواست در سامانه آگاه ثبت، سریع ترین روش برای رسیدن به این امر می باشد.

برای تاسیس شرکت فرم زیر را ارسال کنید:

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…