تفاوت کد اقتصادی و شناسه ملی و همچنین تعریف شناسه ملی چیست؟

 

کد اقتصادی جهت شناسایی شخص، شرکت یا موسسه در واحد مالیاتی استفاده می‌شود و تمامی شرکت‌های ثبت شده،  ملزم به اخذ کد اقتصادی هستند. شناسه ملی عددی است که توسط پایگاه(پایگاه اطلاعات شناسه ملی اشخاص حقوقی) تنها به یک شخص حقوقی اختصاص داده می­شود. تفاوت کد اقتصادی و شناسه ملی را تا اینجای مقاله باید متوجه شده باشید؛ زیرا کد اقتصادی و شناسه ملی را در ابتدای مقاله برای شما تعریف نمودیم که از روی تعریف هردو، می‌توانید تفاوت این دو را درک کنید. تفاوت کد اقتصادی و شناسه ملی بسیار ساده بوده و در ادامه‌ی مقاله به تعریف بیشتر می‌پردازیم تا کاملا برای شما مشخص گردد. در انتها اگر سوالی داشتید می‌توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا مشاورین آگاه ثبت در اسرع وقت، سوالات شما را پاسخ دهند.

 

کد اقتصادی چیست؟

با توجه به اینکه فعالیتهای اقتصادی به صورت گوناگونی در حال انجام است، لازم است فعالین در زمینه های اقتصادی شناسایی گردند، تا مورد حمایت‌های دولت قرار گیرند؛ و از سوی دیگر بر اعمال اقتصادی و تجاری آنها نظارت لازم صورت گیرد تا از انجام فعالیتهای غیر مجاز و سوء استفاده‌ها و رانت خواری‌های احتمالی و به وجود آمدن فضای نا‌سالم اقتصادی جلوگیری شود.

بنابراین لازم است هر شرکتی تا دو ماه پس از ثبت با مراجعه به اداره دارایی منطقه شرکت نسبت به تشکیل پرونده دارایی و دریافت کد اقتصادی اقدام نماید.

در سال ۱۳۷۳ قانونی وضع شد که طبق آن مقرر شد به اشخاص حقیقی و حقوقی که به فعالیتهای اقتصادی و تجاری از قبیل تولید کالا و ارائه خدمات می‌پردازند شماره ای تخصیص یابد که این اشخاص موظفند شماره اقتصادی خود را روی فاکتورهای خرید و فروش خود ثبت نموده و در مواقع مقتضی ارائه نمایند.

هر شرکت یا موسسه بعد از اینکه به ثبت رسید و آگهی تاسیس آن در روزنامه رسمی منتشر گردید، باید حداکثر ظرف ۲ ماه در اداره مالیات حوزه‌ای که به آدرس شرکت یا موسسه مرتبط است، تشکیل پرونده داده و نسبت به اخذ کد اقتصادی اقدام نماید.

 

 

شناسه ملی چیست؟

در دنیای امروز به خاطر زیاد بود جمعیت و سخت بودن دسترسی به حجم عظیمی از اطلاعات، برای دستیابی آسان‌تر به اطلاعات و داده ها، افراد کدهایی مخصوص به خود را دارند. این کدها در مورد اشخاص حقیقی، با نام کد یا شماره ملی شناخته می­شود و در مورد اشخاص حقوقی، از اصطلاح  شناسه ملی شخص حقوقی یا شناسه ملی شرکت استفاده شده است.

بنابر آیین نامه مخصوص شناسه ملی به کلیه اشخاص حقوقی ایرانی، شناسه ملی عددی است که توسط پایگاه (پایگاه اطلاعات شناسه ملی اشخاص حقوقی) تنها به یک شخص حقوقی اختصاص داده می­شود.

 

در آیین نامه شناسه ملی عنوان شده که همه‌ی اشخاص حقوقی وظیفه دارند تا در زمانبدی اعلامی سازمانهای مربوطه، فرم درخواست شناسه ملی را کامل نموده و به همراه مدترک لازم که به شخص اعلام شده است، به سازمان ارائه کنند.

 

 

تفاوت کد اقتصادی و شناسه ملی دقیقا چیست؟

تفاوت کد اقتصادی و شناسه ملی

 

در مورد تفاوت شناسه ملی و کد اقتصادی باید اینگونه بیان کرد که، مرجع صادر کننده کد اقتصادی سازمان امور مالیاتی است، در صورتیکه مرجع صادر کننده شناسه ملی اداره ثبت شرکتها می باشد. شناسه ملی به اشخاص حقوقی اختصاص داده می‌شود، ولی کد اقتصادی به کلیه فعالان اقتصادی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که جنبه سوداوری دارند اختصاص داده می شود و تعلق می گیرد.

 

 

جمع بندی پایانی

شناسه ملی به طور شخصی و خاص برای یک شخص حقوقی قابل استفاده می­باشد، بدون در نظر گرفتن اینکه آن شخصیت حقوقی پا برجاست یا منحل شده باشد، این مهم در تبصره یک ماده ۴ آیین نامه اختصاص شناسه ملی نیز مورد تصریح قرار گرفته است که هیچ یک از پایگاه های اختصاصی سازمان های ثبت کننده و نیز بانک های اطلاعاتی دستگاه های اجرایی مجاز نیستند شناسه ملی را برای شخص حقوقی دیگر استفاده کنند یا اختصاص دهند.

 

بنابر نکته‌ی بالا باید اینگونه بیان کرد که به واسطه‌ی قانون، هر شخصیتی که حقوقی به شمار بیاید، باید شناسه ملی خود را دریافت کند که این شناسه ملی بعد از به ثبت رسیدن شرکت، توسط اداره ثبت شرکتها دریافت می‌گردد.

 

مقاله ای که مطالعه نمودید حاصل تلاش و جمع آوری اطلاعات تیم آگاه ثبت بود. مشاوران آگاه ثبت با بهره گیری از علوم جدید حقوقی، همواره آماده خدمت رسانی به شما متقاضیان اخذ کد اقتصادی می‌باشند. لازم به ذکر است با مراجعه به صفحه مورد نظر، می‌توانید از خدمات مشاوره رایگان تلفنی مشاوران ثبت آگاه بهره مند شوید.

دیدگاه های دیگران
مدیر سایت 2 سال پیش:

کاربر گرامی بنا بر قانون جدید مالیاتی، کد اقتصادی هر شرکت همان شناسه ملی شرکت می باشد. اما تشکیل پرونده دارایی و ثبت نام در دارایی توسط شرکت مربوطه الزامیست.

قیصری 2 سال پیش:

سوال . از یک شرکت پرسیدیم که کد اقتصادی تون رو بدین ... گفت شناسه ملی داریم ولی کداقتصادی نه! پرسیدیم چرا؟ گفتند ندادند ولی گفتند من بعد کد اقتصادی شما همون کد شناسه است و من بعد کد اقتصادی خواستند شناسه ملی بدین.... این موضوع درسته؟

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…