تفاوت نام برند با نام شرکت

تفاوت نام شرکت و برند چیست؟

اگر وارد بازار کسب و کار شده باشید حتما نام برند و شرکت برای شما آشنا خواهد بود. نام برند و نام شرکت یا همان علامت تجاری واژه‌هایی پرکاربرد در دنیای کسب و کار هستند که افراد زیادی با این دو حوزه سروکار دارند. در مرحله اول باید بدانید که برند با علامت تجاری مفهوم جداگانه‌ دارد و با یک معنی به کار نمی‌روند. در این مقاله از وبسایت آگاه ثبت قصد داریم شما را با برند و علامت تجاری آشنا کنیم و تفاوت این دو نام را برای شما شرح دهیم، پس اگر قصد تاسیس یک کسب و کار جدید و یا افزایش اطلاعات در این زمینه را دارید در ادامه مطلب با ما همراه باشید. برای اطلاعات کامل از ثبت شرکت کلیک کنید.

 

نام برند و نام شرکت چیست؟

 

در بیشتر مواقع افراد نام برند و نام شرکت را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند در حالی که این دو مفهومی کاملا جداگانه دارند و محل استفاده هر کدام متفاوت است. نام شرکت یا همان علامت تجاری یک نشانه از محصولات شرکت شما است، یعنی شامل اسم، حروف، اعداد و یا تصاویری که کنار یکدیگر قرار می‌گیرد و نام شرکت را تشکیل می‌دهند. به این ترتیب شرکت و محصولات شما در میان مردم و هم صنفان با این نام شناخته می‌شود، به گونه‌ای که افراد با دیدن علامت تجاری به یاد محصولات و شرکت شما خواهند افتاد. البته انتخاب یک نام مناسب برای شرکت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که اگر علامت تجاری شما با محصولاتتان متناسب نباشد نتیجه مثبتی دربر نخواهد داشت. برای درک بهتر از تفاوت نام برند با نام شرکت تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

نام شرکت

 

نام شرکت در اداره مالکیت معنوی و  صنعتی به ثبت رسمی می‌رسد تا از هرگونه سواستفاده در امان باشد، چون در چنین شرایطی شخص دیگری نمی‌تواند از علامت تجاری شرکت شما استفاده کند و در صورتی که این اتفاق پیش آید قانون از شما دفاع خواهد کرد و امکان پیگیری با انجام شکایت وجود دارد.

 

نام برند

 

در قانون چیزی تحت عنوان برند وجود ندارد و تنها چیزی که به صورت قانونی به ثبت می‌رسد نام شرکت یا همان نام تجاری است، بنابراین برند یک اصطلاح است که به طور عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر همین اساس می‌توان گفت که نام تجاری وسیله‌ای برای معرفی یک شخص حقیقی است و امکان ثبت آن به صورت رسمی وجود دارد. بنابراین تمام نام‌ها، علامت‌ها، تصاویر و غیره که برای معرفی یک شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد نام تجاری آن شرکت است و برند یک مسئله متفاوت با این موضوع است.

بنابراین تمام افرادی که مشغول یک فعالیت هستند و بین نام و کاری که انجام می‌دهند ارتباط وجود داشته باشد می‌توانند نام تجاری انحصاری خود را داشته باشند و طبق قانون این نام تنها مختص به کسب و کار این فرد است و شخص یا اشخاصی دیگری اجازه استفاده از این نام تجاری را ندارند.

 

ثبت قانونی نام شرکت و برند تجاری

تفاوت نام شرکت و نام برند

توجه داشته باشید که اگر یک نام برای شرکت و کسب و کار خود انتخاب کنید اما این نام را به صورت رسمی و قانونی به ثبت نرسانید در اصل این نام متعلق به شما نیست و هر شخص دیگری می‌تواند از آن استفاده کند.

 

همانطور که گفته شد برند یک اصطلاح است که در قانون از آن یاد نشده است و نمی‌توان نام یک شرکت را به برند نسبت داد بلکه برند مجموعه‌ای از فعالیت‌های یک کسب و کار است که فراتر از نام می‌باشد. به عنوان مثال تمام خدماتی که به مشتریان ارائه می‌شود از جمله خدمات پس از فروش، نحوه برخورد فروشندگان با مشتری، تبلیغات، تضمین کیفیت، بسته بندی مناسب، برخورد اپراتور مرکز تماس و غیره تمامی این‌ها در کنار یک دیگر برند یک کسب و کار را تشکیل می‌دهند.

 

ایجاد حس اعتماد با ثبت برند

 

یکی از اصول اساسی و مهم در هر کسب و کاری ایجاد حس اعتماد برای مشتریان است، برند وسیله‌ای است که اگر به خوبی در میان مردم اجرا شود حس اعتماد و رضایت را به مشتریان القا می‌کند. در صورتی که اعتبار نام تجاری خود را با یک برند خوب افزایش دهید و برند شما سبب بهتر شناخته شدن محصولات در بین مردم شود میزان فروش کالا و خدمات افزایش پیدا می‌کند.

 

مقایسه نام برند و شرکت

تفاوت های نام شرکت و برند

با طرح یک مثال ساده مفهوم برند و نام شرکت را برای شما توضیح خواهیم داد. دو نفر را در نظر بگیرید، یکی از آن‌ها یک فرد عادی و معمولی است و فرد دیگر یک شخص مشهور و شناخته شده در میان مردم است. در این مثال نام فرد عادی همانند نام شرکت است یعنی هر شخصی به واسطه شناسنامه‌‌ای که دارد شناخته می‌شود، بنابراین نام شرکت نیز همچون یک شناسنامه برای شرکت و محصولات عمل می‌کند.

اما شخص مشهوری مثل خلبان عباس بابایی همانند یک برند است، یعنی نام او وسیله‌ای برای معرفی فعالیت او یعنی خلبانی است. یعنی این شخص دارای ویژگی‌های خاص و منحصر بفردی است که با شنیدن نام او به یاد شغل خلبانی می‌افتیم.

 

مهم‌ترین تفاوت برند و نام شرکت

 

اصلی‌ترین تفاوت نام برند و نام شرکت نحوه ثبت آن‌ها به صورت قانونی است. برای ثبت نام شرکت باید از طریق اداره کل ثبت مالکیت صنعتی اقدام کرده و برای ثبت برند باید از طریق اداره ثبت شرکت‌ها که هر دو در استان تهران قرار دارند اقدام کنید.

مدت اعتبار نام برند در ایران تا ۱۰ سال است و با پایان یافتن این دوره باید مجدد با مراجعه به مراکز مربوطه اقدام به تمدید نام برند کنید. در صورت عدم تمدید افراد دیگری می‌توانند از این نام استفاده کنند. اما در رابطه با نام شرکت‌ها این مسئله وجود ندارد و حتی در صورت عدم استفاده از یک شرکت یا موسسه و یا تعطیلی آن به مدت طولانی نام شرکت و موسسه همچنان باقی خواهد ماند و طبق قانون نیاز به تمدید و یا تغییر آن وجود ندارد.

این در حالی است که اگر نام برند به مدت حداکثر ۳ الی ۴ سال بدون استفاده بماند از طریق قانون باطل می‌شود و شخص دیگری اجازه استفاده از این نام را پیدا خواهد کرد.

 

مزایای نام برند خوب

 

ایجاد یک برند مناسب و شناخته شده برای کسب و کار مزایای زیادی را به دنبال دارد که سبب بهتر شدن روند فروش محصولات و اتفاقات بسیار دیگری می‌شود. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره خواهیم کرد.

یکی از مزایایی که برند برای شما به همراه خواهد داشت ایجاد تمایز با رقبا است‌. در بازار تعداد زیادی از هر محصول وجود دارد که شباهت بسیاری زیادی با یکدیگر دارند و هر کدام تولید یک شرکت و موسسه خاص هستند، زمانی که شرکت شما یک برند شناخته شده در میان مشتریان داشته باشد تشخیص محصولات شما در میان سایر محصولات برای آنان آسان خواهد بود.

 

خرید و فروش نام برند

 

برند در اصل یک دارایی برای صاحب خود به حساب می‌آید، زمانی که برند شما به اندازه کافی معروف و شناخته شده باشد در اصل یک دارایی گران‌بها به حساب می‌آید که در هر زمانی امکان فروش آن وجود دارد.

 

افزایش اعتبار برند تجاری

ثبت برند تنها اعتبار شرکت و محصولات را در میان مردم افزایش می‌دهد بلکه سبب افزایش اعتبار در میان مراکز و موسسات دولتی نیز می‌شود، در چنین شرایطی دریافت وام و تسهیلات بانکی برای شرکت شما راحت‌تر خواهد شد.

زمانی که یک برند به طور قانونی و رسمی به ثبت برسد امکان احداث نمایندگی در سایر نقاط نیز برای شما فراهم خواهد شد، همچنین می‌توانید با اجاره برند و یا دادن حق امتیاز برند به سایر افراد نیز میزان درآمد خود و میزان فروش محصولات را افزایش دهید.

یکی دیگر از مزایایی که برند برای شرکت به همراه دارد کمک به بخش بازاریابی است، یعنی با اتکا به برند می‌توان بخش بازاریابی و فروش محصولات را تا حد زیادی ارتقا داد.

 

جمع بندی

 

نام برند و شرکت، دو موضوع کاملا متفاوت می باشند و اساس در قانون و سامانه ثبت شرکتها، نام شرکت به رسمیت شناخته می شود. با این حال هر شرکت تجاری برای فعالیت در حوزه های تجاری، اقتصادی و بازاریابی نیاز به ثبت برند تجاری خواهد داشت. برای ثبت شرکت و ثبت برند می توانید از طریق سامانه آگاه ثبت بصورت آنلاین و اینترنتی با هزینه اقتصادی اقدام کنید و در سریع ترین زمان یک نشان تجاری یا شرکت ثبت شده را در ایران و خارج داشته باشید.

 

سوالات متداول

 

منظور از نام شرکت چیست؟

نام شرکت اسم تجاری است که در سامانه ثبت شرکتها برای شرکت تجاری شما انتخاب می شود.

منظور از نام برند چیست؟

برند تجاری به عنوان یک علامت و نشان از شرکت و فعالیت اقتصادی شما شناخته می شود که در سامانه مالکیت معنوی به ثبت می رسد.

 

 

 

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…