انواع برند‌های غیر تجاری

انواع برند‌های غیر تجاری

امروزه، هر نوع كسب و كاري براي به روزتر شدن و موفقيت در توليد محصولات و خدمات، و تاثيرگذاري بر مخاطبان بايد با انواع برند ها و برندينگ، آشنايي داشته باشند. در اين ميان، برند هايي نيز هستند كه جنبه تجاري ندارند و آشنايي با آنها، مي تواند ديد گسترده اي به شما در مورد نحوه كار انواع برند ها و استراتژي برندينگ، بدهد. در اين مقاله به ذكر،‌ تمام انواع برند هاي غير تجاري پرداخته ايم. برای ثبت برند تجاری و غیر تجاری نیز می توانید روی آگاه ثبت حساب نمایید.

برند‌های غیر تجاری کدام اند؟

اين برند ها، داراي اهدافي غير تجاري، عام، خيرخواهانه، معنوي و گاهي كسب سود هستند ولي صرفا بر مبناي سود شخصي يا توليد و فروش محصولات و خدمات، بنا نشده اند. انواع برند هاي غير تجاري، به دو دسته تقسيم مي شوند:

 موسسات و برند هاي غير تجاري انتفاعي و غير تجاري غير انتفاعي
برند هاي انتفاعي،‌ هدفشان كسب سود و منافع شخصي است كه بين اعضاء تقسيم مي شود ولي برند هاي غير انتفاعي، صرفا اهداف خيرخواهانه،‌ عمومي و كمك كننده به ديگران دارند.

انواع برند هاي غير تجاري

برند‌های هدف گرا

برندهایی هستند که دارای هدف خاصی و متمرکزی هستند و تمام فعالیت‌ ها مربوط به آن هدف می‌باشد. مانند: برند قلم‌ چی یا کفش تایمز که صرفاً برای کودکان نیازمند و بی‌ب ضاعت کفش تهیه می‌کند يا برند body shop که تمرکز آن بر روی خشونت ‌زدایی است.

برند‌های رویدادی

اين نوع از انواع برند، مربوط به رویداد های خاصی هستند و زمانی‌که تجربه ‌ای میان یک گروه به وجود آمده یا تکرار می ‌شود، شكل مي گيرند. سازگاری، وفاداری مشتریان و وحدت داشتن پيروان آنها، از ویژگی‌ های اين نوع برند است. مثل: جشنواره‌ های موسیقی، جشن‌های ملی و سنتی، کنفرانس ‌های بین‌المللی و مردمی، مسابقات المپیک و…

برند‌های رسانه ای یا مدیا برند

اين نوع از برند ها، شامل: خدمات رسانه‌ای مربوط به شبکه‌ های تلویزیونی_ رادیویی، رسانه هاي ديگر، مجلات مي شوند.

برند شخصی

اين نوع از انواع برند ها، به فرد مربوط مي شود و شخصیت و هويت افراد، تبدیل به برند آنها می‌شود كه به آن پرسونال برند نيز مي گويند. مانند: اپرا وينفری و… که نمایانگر تصوير ماندگار یک شخص است.
برند شخصي، جزء برند های خاص تعريف مي شود و شخص برای ارتقاء خود، رقم زدن محبوبيت براي خود، كسب اعتبار، جذب فرصت‌ های شغلی، معرفي خود به بهترين شكل، نشان دادن توانمندی و قدرت خود در بازاریابی، استخدام یا ارتباط گرفتن با رسانه‌ ها اين برند را به نمايش مي گذارد كه فاقد بیزینس، مدل کسب ‌و کار يا تجارت سازی است، اما باعث ایجاد ارزش افزوده برای آن شخص می‌شود. برند شخصی با برند سلبریتی متفاوت است ولي شهرت نيز، می‌تواند از ویژگی ‌های برند شخصی باشد.
نكته: برند هايي كه لیبل خصوصی دارند، برند های فروشگاهی، خرده‌ فروشی ‌ها كه توسط برند های بسیار بزرگ زنجیره‌ای به كار برده مي شوند و کسب‌ و کارهای کوچک نیز، می‌توانند جزء برند های شخصی محسوب شوند. مانند: یک آرایشگر که محصولات خاص خود را بفروشد.

برند‌های گروهی

زمانی که چند ارگان، سازمان، تیم يا…‌ كه داراي هم پوشاني و نقاط مشتركي با هم هستند، با یکدیگر خدماتی را ارائه می‌دهند، برند گروهي شكل مي گيرد. در واقع برند گروهي، يك برند است كه از انواع برند هاي مختلف تشكيل شده است. مانند: برند اپرا وینفری، یا به ‌اختصار OWN شبکه‌ای تلویزیونی تحت برند opra winfrey

برند‌های جغرافیایی

اين نوع برند ها به مکان ‌های بزرگ با مقياس وسيع يا با مقیاس کوچک در یک محل مربوط مي شوند و سعی دارند که برند خود را توسعه داده و در جهت جذب گردشگران و جذب سرمایه‌ گذاران فعاليت مي كنند.

برند‌های مردم نهاد یا NGO

به آن سمن یا سازمان هاي مردم ‌نهاد نیز گفته می‌شود. دارای ساختاری مردمی و غیردولتی هستند و در جهت انجام امور خیرخواهانه و مستقل از فرآیند های دولتی فعاليت مي كنند. اين برند ها از نیاز های عموم مردم حمایت می‌کند. مانند: مرکز خیریه محک، نیلوفر واقع آبی و…

برند‌های عمومی یا دولتی

به ‌معنای درک و استنباطی است که مردم از نهاد های دولتی دارند. فعالیت ‌هایی که دولت انجام می ‌دهد، ازجمله: تبلیغات، بازاریابی، کمپین ‌هاي دولتی و… در تعيين جایگاه ذهنی برند دولتي در ذهن مردم تأثیرگذارند. اين برند، كه مدل رقابتی نیز دارد، باعث افزایش اعتماد به دولت، جذب سرمایه‌ گذاران و اعتماد سازی برای از نهاد های عمومی مي شود. مانند:

برند ناحیه جغرافیایی

این نوع برند، مرتبط به نواحی جغرافیایی خاص می ‌باشد و برند های استانی، کشوری، شهری، منطقه‌ ای زیر مجموعه برند جغرافیایی هستند. این نوع برند که توسط دولت پایه‌گذاری شده، با هدف جذب توریست‌ ها به یک منطقه و ایجاد تصویری عالی از مناطق مختلف کشور و اعتبار بخشي به آنها، ایجاد شده و به این وسیله به درآمدزایی دولت نیز کمک مي شود.

برند مکان

که به آن برند مقصد برند شهری نیز گفته می‌شود، مختص یک منطقه شهری یا نواحی مختلف است که در بالا رفتن جایگاه ذهنی آن شهر یا مکان در ذهن دیگران تاثيرگذار است. مشهورترین این برند ها، برند شهر لاس‌ وگاس در آمریکاست كه شعار آن این است: « هر آنچه در لاس وگاس اتفاق افتد، در آن خاک می‌شود. »

برند سلبریتی

این‌ برند همانند برند شخصی می ‌باشد. سلبریتی ها به این‌ دليل که چهره ‌های مشهوری هستند، می‌توانند در امور تبلیغاتی نیز مشارکت داشته باشند و با برند سلبریتی خود، در فعالیت خاص يا خیرخواهانه شركت كنند. مانند: لئونادو دی‌کاپریو که سفیر صلح سازمان ملل بود و فعالیت‌ هایی در زمینه، آگاهی از گرمایش زمین، حفاظت از محیط‌ زیست و…داشته و با استفاده از برند خود، تأثیر زیادی در اين زمینه ها گذاشته است.
ممکن است این فرد محصولی برای تولید نداشته باشد، اما به واسطه شغل و نقشی که ایفا می‌کند، هنر يا توانمندی خود، دارای برند خاصی شود. مانند: هنرپیشه‌ ها، خواننده‌ ها، فوتبالیست‌ ها و سلبریتی ها که هر کدام برند خاص خود را دارند.

برند کارفرما

برندی است که مربوط به کارفرمای سازمان‌ ها مي شود و تأثیری که آن کارفرما بر ذهن منابع انسانی آن سازمان، مشتریان و سرمايه گذاران آن سازمان می‌گذارد. او تلاش می كند که نیروی انسانی متخصص و توانمند جذب كند، تصویر خوبی از كارفرما و سازمان، در ذهن پرسنل ایجاد شود، سازمان به محلی جذاب برای افراد انسانی تبدیل گردد و موفقیت سازمان به واسطه برند کارفرما افزایش یابد.

سخن پایانی

شركت آگاه ثبت، با سال ها فعاليت در زمينه مسائل حقوقي،‌ ثبت شركت، ثبت برند و… آماده انجام هر گونه امور حقوقي مورد نياز است و مشاوران زبده و با تجربه سامانه آگاه ثبت، پاسخگوي سوالات حقوقي شما عزيزان خواهند بود.

تفاوت برند و برندینگ چیست؟

برند، هويت نامرئي كسب و كار شماست كه به واسطه آن، ارزش ها، باور ها، كيفيت و امتيازات محصولات، خدمات و منحصر به فرد بودن كار شما براي مخاطبان معرفي مي شود و تصوير ذهني خاصي در ذهن مخاطب به جاي مي گذارد. اما برندينگ،‌ فرايند و فعاليت هايي است كه در جهت تشكيل و تثبيت برند خود در مراجع ذيصلاح و اذهان مردم انجام مي دهيد.

2_ آشنايي با برند هاي غير تجاري چه كمكي به ما مي كند؟

آشنايي با برند هاي غير تجاري، براي كساني كه قصد تاسيس موسسه ها و برند هاي غير تجاري را دارند،‌ مناسب است وبه واسطه آشنايي با استراتژي آنها مي توانيد، در كار خود موفق تر عمل كنيد.

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…