آموزش ثبت نام در سامانه ستاد ایران

آیا تا کنون نام سامانه ستاد ایران یا سامانه تدارکات الکترونیکی دولت را شنیده‌اید؟ این ستاد در راستای برنامه‌های دولت برای الکترونیکی کردن بسیاری از فرایندها و اتوماسیون اداری ایجاد شده تا امور مربوط به مردم و دولت را آسان نماید. سامانه ستاد ایران دارای آدرس اینترنتی www.setadiran.ir است و خدمات الکترونیکی دولت را به مردم ارائه می‌دهد.

برای استفاده از خدمات ستاد ایران لازم است مراحل ثبت نام را طی کرده، احراز هویت را انجام دهید و توکن ستاد ایران را دریافت نمایید، سپس می‌توانید از تمامی خدمات این سامانه برای شرکت در مزایده‌ها و مناقصه‌ها به سادگی بهره ببرید.

 

معرفی سامانه ستاد ایران

چنانچه شرکت ثبت کنید و قصد داشته باشید در مناقصه‌ها و مزایده‌های دولتی مشارکت نمایید، باید سامانه ستاد ایران را بشناسید. در سال 1388 دولت وقت ایران تصمیم گرفت سامانه الکترونیکی تأسیس نماید که برخی امور دولتی و خدمات خاص، مانند مناقصه‌ها و مزایده‌ها را از طریق آن با افراد حقیقی و حقوقی به صورت غیر حضوری و کاملاً الکترونیکی به اشتراک بگذارد.

این سامانه الکترونیکی به فرایندهای تجارت الکترونیکی و معاملات دستگاه‌های اجرایی کمک شایانی کرده و از صرف وقت و هزینه مازاد جلوگیری می‌نماید. همچنین سامانه ستاد ایران تبدیل به بستری شفاف و بدون اشتباه برای برگزاری معاملات، مزایده‌ها و مناقصات بخش دولتی و خصوصی شده است.

افراد زیادی که در این عرصه تجاری حاضر هستند، با شناخت سامانه خدمات دولت الکترونیکی اقدام به ثبت نام و احراز هویت کرده‌اند و توانسته‌اند از خدمات و مزایای آن بهره کافی را ببرند. شما نیز می‌توانید با آگاه ثبت همراه باشید و نحوه ثبت نام در سامانه ستاد ایران را بیاموزید.

 

مزایای ثبت نام در سامانه ستاد ایران

با توجه به تعریف سامانه ستاد ایران و خدماتی که این بستر الکترونیکی دولتی ارائه می‌دهد، می‌توانیم مزایای زیر را برای ثبت نام در سامانه مذکور برشماریم:

  • قابلیت حضور داشتن و شرکت کردن در معاملات و مزایده‌های دولتی صرف نظر از میزان توانمندی و سابقه مالی و اجرایی.
  • داشتن دسترسی لازم و زود هنگام به تمامی فراخوان‌های خرید، مزایده و مناقصه‌های دولتی و نهاد‌های مرتبط با دولت.
  • امکان وجود شفافیت کامل در معاملات دولتی، دسترسی به اطلاعات آزاد و همچنین تقسیم عادلانه تمامی امکانات دولتی بین اشخاص حقیقی و حقوقی

 

توکن ستاد ایران چیست؟

توکن ستاد ایران چیست؟

تا این بخش از مطلب با سامانه ستاد ایران آشنا شدید؛ در ادامه شما را با اصطلاح دیگری آشنا می‌کنیم به نام توکن ستاد ایران. سامانه ستاد در کنار تمامی مزایا و خدماتی که ارائه می‌دهد، تسهیلاتی دارد به نام توکن ستاد ایران. امضای الکترونیک و یا همان توکن ستاد در واقع از جمله روش هایی است که به کمک آن به ایمن سازی اطلاعات پرداخته می شود.

امضای الکترونیکی شکل دیجیتالی امضاء معمولی است که در بستر فضای دیجیتال به کار می‌رود. با خرید توکن ستاد ایران می‌توانید با امنیت بسیار زیاد وارد شبکه مذکور بشوید و معاملات خود را انجام دهید. این روش ورود به سامانه باعث جلوگیری از بروز مشکلات فنی در تجارت الکترونیک و همچنین فناوری های نوین موجود خواهد شد.

این توکن به عنوان امضاء دیجیتال، سند الکترونیکی است که هویت صاحب خود را معرفی می‌کند و قابلیت جعل شدن ندارد. با استفاده از امضاء الکترونیک و یا توکن ستاد می‌توانید ورود امن و مطمئنی در مزایده‌ها و مناقصات دولتی که در بستر سامانه ستاد برگزار می شوند، داشته باشید.

 

مشخصات دستگاه توکن

توکن امنیتی یک دستگاه فیزیکی یا بی‌سیم است که احراز هویت دو مرحله‌ای را برای کاربران فراهم می‌کند تا هویت خود را در فرآیند ورود به سیستم ثابت کنند. این دستگاه معمولاً به عنوان نوعی شناسایی برای دسترسی فیزیکی یا به عنوان روشی برای دسترسی به سیستم رایانه‌ای استفاده می‌شود.

یک توکن می‌تواند یک آیتم یا کارتی باشد که اطلاعات امنیتی یک کاربر را نمایش می‌دهد یا حاوی اطلاعات امنیتی است و می‌تواند توسط سیستم تأیید شود. توکن‌های امنیتی را می‌توان به جای رمزهای عبور سنتی یا علاوه بر آنها استفاده کرد. آنها معمولاً برای دسترسی به شبکه‌های رایانه‌ای استفاده می‌شوند و همچنین می‌توانند دسترسی فیزیکی به ساختمان‌ها را ایمن کنند و به عنوان امضای الکترونیکی برای اسناد عمل نمایند.

 

کاربرد توکن ستاد

توکن ستاد کاربردهای بسیار متنوع و عملی دارد. در این بخش مهم ترین کاربرد‌های آن در سامانه ستاد ایران را معرفی می‌کنیم:

  • امکان شرکت در مزایده‌ و مناقصات دستگاه‌های دولتی با داشتن توکن مزایده
  • داشتن امضاء الکترونیکی مختص به خود در اسناد رسمی
  • احراز هویتی دیجیتال برای افراد و همچنین سازمان‌ها
  • امکان رمز گشایی و رمز گذاری اسناد و همچنین اطلاعات
  • امکان انتقال امن اطلاعات در بستر اینترنت

 

چگونه در سامانه ستاد ثبت نام کنیم؟

اگر بخواهید از خدمات سامانه ستاد ایران بهره ببرید، در ابتدا نیاز است در این سامانه ثبت نام کرده و احراز هویت آنلاین خود را به طور کامل انجام دهید. ثبت نام در این سامانه به صورت اینترنتی و کاملاً رایگان است و با طی کردن چند مرحله می‌توانید آن را انجام دهید.

چنانچه شما مسئول مزایده یا مناقصه‌گر باشید و یا تأمین کننده و مزایده‌گر هستید با ما همراه باشید تا روش ثبت نام در سامانه ستاد ایران را بشناسید.

 

نحوه ثبت نام سامانه ستاد ایران برای افراد تأمین کننده، مزایده‌گر و مناقصه‌گر

در صورتیکه عضو گروه مشخص شده در بالا هستید:

  1. ابتدا باید وارد سامانه ستاد با نشانی setadiran.ir شوید. پس از اینکه وارد سایت مذکور شدید، گزینه ورود / ثبت نام را انتخاب نمایید. سپس پنجره‌ای باز می‌شود و شما باید گزینه مزایده‌گر / مناقصه‌گر / تأمین کنند را انتخاب نمایید.
  2. مرحله بعدی مرحله‌ای است که برای ثبت نام سامانه توکن ستاد ایران نیز به کار می‌رود. در این گام صفحه‌ای را خواهید دید که باید تمامی اطلاعات مورد نظر را بر اساس هویت خود وارد نمایید. این اطلاعات قالباً اطلاعات شناسنامه‌ای و شخصی شما خواهد بود.
  3. در یکی از بخش‌های این صفحه از شما خواسته می‌شود شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. فراموش نکنید که این شماره باید با کد ملی شما ثبت شده باشد. در غیر اینصورت امکان ثبت نام در سامانه را نخواهید داشت.
  4. پس از تکمیل اطلاعات شخصی و شماره تلفن همراه در این مرحله، یک کد به شماره شما ارسال می‌شود. تنها دو دقیقه فرصت دارید تا این کد را وارد نمایید.

تنها در صورتی می‌توانید اقدام به ثبت نام توکن مزایده کنید که توانسته باشید ثبت نام و احراز هویت خود در سامانه ستاد را تکمیل نمایید. پس از ثبت نام در سامانه ستاد به منظور دریافت توکن باید وارد سامانه توکن شوید.

 

نحوه ثبت نام سامانه ستاد برای افراد و مقام‌های مسئول

پس از آنکه وارد بخش ثبت نام سامانه اینترنتی شدید، گزینه دوم که مربوط به دریافت مشخصات کاربری مقام مسئول است را انتخاب نمایید. سپس فلش خود را به سیستم کامپیوتری متصل کرده و کد امنیتی نشان داده شده را وارد نمایید تا اطلاعات کاربری برای شما ارسال گردد.

 

نحوه ورود به سامانه توکن

نحوه ورود به سامانه توکن ایران

شاید شما هم جزء افرادی باشید که در سامانه ستاد ثبت نام کرده‌اید، ممکن است در مرحله آخر هنگامی که می‌خواهید توکن ستاد ایران را بارگزاری نمایید، دچار مشکل می‌شوید. نکته حائز اهمیت اینست که باید برای هر توکن نرم افزار مختص به خود و سخت افزارهایی خاصی را داشته باشید.

از آنجا که از سال 1388 تا کنون برای شرکت در مزایده‌ها و مناقصات دولتی به ورود و احراز هویت در سامانه ستاد ایران نیاز دارید، لازم است اقدام به ثبت نام توکن مزایده کنید. این سخت افزار که به نوعی امضاء دیجیتالی است، یک سری اطلاعات رمز گذاری شده می‌باشد که به کمک آن می‌توانید در سامانه ستاد احراز هویت کرده و به انجام معاملات خود بپردازید.

امروزه روش مشارکت در مزایده‌ها و مناقصات دولتی به این صورت است که با استفاده از توکن اختصاصی و ورود به حساب سامانه ستاد خود وارد مزایده یا معامله مورد نظر شده و مبالغ و پیشنهادات مورد نظر خود را اعلام نمایید.

 

انواع توکن ستاد ایران

 

 انواع توکن ستاد ایران

اگر به خاطر داشته باشید، گفتیم که هر توکن نرم افزار و سخت افزار مربوط به خود را خواهد داشت. بنابراین در این قسمت در نظر داریم انواع توکن قابل استفاده در سامانه ستاد ایران را معرفی نماییم:

  • پارس کی
  • راستین
  • اس تی 3
  • ای پس 3003
  • کیا 3
  • ام توکن
  • آی کی

برای اینکه در سامانه توکن ثبت نام کنید و توکن خود را بخرید، باید ابتدا فرایند ثبت نام در سامانه مرکز صدور گواهی میانی عام را به اتمام برسانید. پس از آنکه وارد سایت شدید، بخش ورود متقاضی گواهی الکترونیک را انتخاب کرده و گواهی مورد نظر خود را از بین انواع آن کلیک کنید.

در بخش بعد لازم است اطلاعات شخصی خود را وارد کنید و هزینه مورد نظر را پرداخت نمایید تا بتوانید کد رهگیری دریافت کنید. مرحله پایانی این فرایند مرحله خرید توکن خواهد بود.

 

مدارک لازم جهت دریافت توکن

برای اینکه بتوانید توکن ستاد ایران دریافت کنید باید مدارکی را آماده نمایید. این مدارک عبارتند از مدارک احراز هویت مانند شناسنامه، کارت ملی، مدارک حقوقی و شغلی. در ادامه فهرست دقیقی از مدارکی که برای ثبت نام دریافت توکن در سامانه ستاد نیاز دارید، آورده شده است:

  • تصویر جواز کسب متقاضی
  • تصویر پشت و روی کارت ملی
  • تصویر صفحه اول شناسنامه متقاضی
  • دریافت فرم های موجود از سامانه و تکمیل و بارگذاری آنها

این مدارک جزء مدارک معمولی هستند که هر شخص حقیقی و دارای کسب‌وکار آنها را در اختیار دارد و می‌تواند به راحتی با استفاده از آنها درخواست توکن ستاد دهد. در مدت یک روز کاری می‌توان فرایند ثبت نام توکن را انجام داد و به اتمام رساند.

 

هزینه دریافت توکن ستاد ایران

یکی دیگر از مواردی که ممکن است برای شما سؤال شده باشد، هزینه خرید توکن ستاد ایران است. ثبت نام و دریافت توکن نیاز به پرداخت هزینه دارد که معیارهای زیر بر میزان این رقم تأثیر می‌گذارد:

  • نوع توکن
  • سخت افزار و نرم افزارهای مورد نیاز این توکن
  • هزینه‌های دولتی
  • سایر مبالغ مربوط به دریافت توکن

 

مراحل اخذ گواهی امضای الکترونیکی

اکنون که اطلاعات کاملی در خصوص توکن ستاد ایران و کاربرهای آن دریافت کردید، مراحل دریافت توکن نهایی را به صورت خلاصه عنوان می‌کنیم تا بدانید در هر مرحله منتظر چه اتفاقی باشید و بدانید در نهایت چگونه توکن خود را در دست داشته باشید:

  1. ابتدا وارد سامانه مرکز صدور گواهی میانی عامشده و ثبت نام کنید. شخصی می‌تواند ثبت نام کند که بخواهد گواهی را به نام خود دریافت نماید. اگر می‌خواهید مهر سازمانی داشته باشید، لازم است از نام مدیر عامل یا نماینده شرکت استفاده کنید.
  2. در مرحله بعدی در سمت راست سامانه لینک ورود متقاضیان گواهی الکترونیکی را انتخاب کرده و با وارد کردن کد ملی و رمز عبوری که هنگام ثبت نام انتخاب کرده‌اید، وارد صفحه کاربری خود شوید.
  3. سپس مجدداً در منوی سمت راست سامانه مرکز صدور گواهی میانی عام قسمت «ثبت درخواست گواهی الکترونیکی» را کلیک کرده و نوع گواهی مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  4. در قسمت آخر با پرداخت هزینه‌های مورد نظر می‌توانید کد رهگیری دریافت نمایید.
  5. در این قسمت توکن خریداری شده است.
  6. با استفاده از مدارک آپلود شده در سامانه و کد رهگیری دریافت شده و مراجعه به نزدیک‌ترین دفتر ثبت نام که در لیست دفاتر ثبت نام در سایتIR معرفی شده است، توکن خود را دریافت کنید.
  7. گواهی انتخاب شده در مرحله ثبت نام را بر روی توکن خود دریافت نمایید.
  8. توکن را به سیستم خود وصل کرده و مطمئن شوید که به درستی نصب شده است. علامت توکن باید کنار ساعت سیستم نمایش داده شود، در غیر این صورت از درایور توکن در Mycomputer نسخه نصبی توکن را نصب نمایید.
  9. پیش نیازهای سیستمی را از آدرس «سامانه ستاد ایران» نصب نمایید.
  10. گواهی خود را در صفحه کاربری سامانه ستاد بارگزاری نمایید.

 

تمدید غیر حضوری توکن ستاد

مدت زمان اعتبار توکن محدود است و نیاز به تمدید دارد. خبر خوش اینست که برای تمدید اعتبار توکن نیاز به مراجعه حضوری نیست. یک هفته قبل از اینکه اعتبار توکن منقضی شود وارد سامانه صدور گواهی مرکز میانی عام شدن و گزینه تمدید اعتبار را انتخاب نمایید. البته تنها در صورتی می‌توانید توکن خود را به صورت غیر حضوری تمدید اعتبار کنید که پیشتر یک بار به صورت حضوری در دفاتر ثبت نام (دفاتر اسناد رسمی، دفاتر پیشخوان دولت) مراجعه نموده و احراز هویت انجام داده‌اید.

 

سؤالات متداول

1- کاربرد توکن ستاد ایران چیست؟

از سال 1388 برای مشارکت در مزایده‌ها و مناقصات دولتی باید از طریق سامانه ستاد ایران اقدام نمایید. امضاء و گواهی ورود شما به سامانه از طریق توکن ستاد به دست می‌آید.

 

2- آیا دریافت توکن ستاد رایگان است؟

خیر. برای ثبت نام و دریافت توکن ستاد لازم است هزینه‌ای پرداخت کنید که بر اساس نوع توکن و سخت افزار مورد نیاز آن متغیر خواهد بود.

 

 

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…