مراحل ثبت شرکت تضامنی

 

نحوه ثبت شرکت تضامنی

ثبت شرکت تضامنی به صورتی است که تحت اسم مخصوصی جهت امور تجاری بین دو الی چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود. اگر دارایی شرکت شما برای پرداخت تمامی قروض به میزان کافی نباشد، هریک از شرکا باید مسئولیت پرداخت تمام بدهی را به عهده بگیرند. هر قراری که بین شرکا بر خلاف این قانون صورت گیرد، در مقابل اشخاص ثالث مسئول و پاسخگو خواهد بود.

چنانچه قصد دارید با مراحل ثبت شرکت تضامنی آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب از سامانه آگاه ثبت را تا انتها مطالعه کنید. در این مقاله بصورت کامل در باره شرایط، مدارک، هزینه ها و مراحل تاسیس شرکت تضامنی در ایران نکات ارزنده ای را خدمت شما کاربران گرامی ارائه داده ایم.

شرکت تضامنی چیست؟

شرکت تضامنی یک شرکت شخصی است که در جهت امور تجاری فعالیت می‌کند. در این شرکت، شخصیت شرکا برای عملکرد شرکت اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. طبق ماده 116 قانون تجارت باید حداقل 2 شریک برای تشکیل شرکت تضامنی وجود داشته باشد.

در نام این شرکت هم باید حتما نام یکی از همین شرکا قید شود و خود عبارت تضامنی هم باید قبل از نام یکی از شرکا یا برادران او، آورده شود. به عنوان مثال شرکت تضامنی علی و شرکا یا شرکت تضامنی برادران علیپور.

شرایط ثبت شرکت تضامنی

شرایط ثبت شرکت تضامنی

تمام افرادی که قصد دارند برای این شرکت ثبت نام کنند، باید ابتدا شرایط ثبت شرکت تضامنی را مطالعه کنند تا در صورت واجد شرایط بودن این قوانین بتوانند به ثبت شرکت بپردازند. در ادامه مطلب این شرایط را برای شما شرح می‌دهیم.

    1. طبق قانون 118 قانون تجارت «شرکت تضامنی زمانی تشکیل خواهد شد که تمامی سرمایه شرکت به صورت نقدی پرداخت شود و سهم الشرکه غیر نقدی هم تقویم و تسلیم گردد.» بر اساس این قانون، شرط اصلی و نخست برای تشکیل و ثبت این شرکت، این است که سرمایه نقدی شرکت در یک حساب مشخص که برای خود شرکت است، واریز شده و سرمایه غیر نقدی هم با رضایت شرکا قیمت گذاری ‌شود. در نهایت هم این مدارک به دفتر شرکت تحویل داده خواهد شد.

    1. مرحله بعدی انتخاب یک نام مناسب برای شرکت است. در نام شرکت تضامنی بر خلاف شرکت‌های عام و خاص باید عبارت شرکت تضامنی را قید کنید و حتما هم اسم یکی از شرکا را در نام آن بیاورید. در صورتی که شرکا تعدادشان زیاد باشد، در نام شرکت فقط باید اسم یکی از آن‌ها را بیاورید و عبارتی مانند شرکا را در کنار آن قید کنید.

    1. شرکا باید قبل از شروع ثبت شرکت تضامنی، برای تنظیم شرکت‌نامه و امضا آن اقدام کنند. شرکت‌ نامه‌ها هم باید براساس قوانین کشور تنظیم شوند. معمولا در شرکت نامه‌ها اطلاعاتی مانند نام، موضوع، نشانی کامل شرکت، نوع شرکت، مرکز اصلی شرکت، نام تمامی شرکا و شماره شناسنامه آن‌ها، محل سکونت، تمامی سرمایه نقدی و غیر نقدی که وارد شرکت می‌شود، ثبت گردد. علاوه بر همه این موارد، در شرکت‌نامه‌ها میزان سهم‌الشرکه، نحوه تقسیم سود و ضرر، فسخ شرکت و … هم باید قید شود. شرکت‌نامه‌ها باید براساس نظام نامه وزارت عدلیه  به صورت سند رسمی تنظیم شوند و به امضا تمامی شرکا برسند. بعد از این مراحل، شرکت‌نامه در مرجع ثبت شرکت‌ها ثبت خواهد شد. در اصل اجباری نیست که شرکت‌های غیر سهامی اساس نامه داشته باشند. اما در تمام شرکت‌ها از جمله شرکت تضامنی، هنگام تاسیس و ثبت شرکت، موسسین اساس نامه‌ای را تنظیم می‌کنند که جز اصل آیین‌نامه داخلی شرکت محسوب می‌شود.

    1. حداقل تعداد شرکایی که برای ثبت شرکت‌های تضامنی لازم است، 2 نفر و حداکثر تعداد نامحدود است.

    1. قانون‌گذار هیچ حداقل و حداکثری برای سرمایه شرکت‌های تضامنی وضع نکرده است؛ بنابراین شما می‌توانید با کمترین مقدار سرمایه هم اقدام به تاسیس شرکت تضامنی کنید.

مدارک ثبت شرکت تضامنی

مدارک لازم برای ثبت شرکت تضامنی

از دیگر مراحل ثبت این شرکت‌ها، جمع‌ آوری مدارک ثبت شرکت تضامنی است. مدارک لازم برای ثبت این شرکت عبارت است از:

    1. دو نسخه تکمیل شده از شرکت نامه

    1. تصویر برابر با اصل مدارک هویت تمامی شرکا، هیئت نظارت و مدیران (هیات نظارت مربوط به شرکت‌هایی است که تعداد شرکا آن بیشتر از تعداد 12 نفر است.)

    1. تکمیل فرم تعیین نام

    1. اصل وکالت‌نامه از وکیل دادگستری (این در صورتی است ثبت شرکت توسط وکیل یکی از شرکا انجام گیرد.)

    1. دو نسخه تکمیلی از تقاضا نامه

    1. ارائه اصل گواهی عدم سوءپیشینه تمامی اعضا هیات مدیره و مدیر عامل شرکت

    1. ارائه دو نسخه تکمیلی از اساس نامه

    1. ارائه اصل مجوز فعالیت از مراجع مربوطه (این هم در صوتی است که ثبت شرکت تضامنی با یک موضوع خاص، نیاز به کسب مجوز داشته باشد.)

    1. ارائه دو نسخه از صورت جلسه هیات مدیره

    1. ارائه دو نسخه از صورت جلسه مجمع عمومی موسسین

البته شایان ذکر است که شرکای شرکت تضامنی، باید این مدارک را آماده کنند و بعد از انجام تمامی مراحل در سایت اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری و تایید همان اداره، مدارک آماده شده را به اداره ارسال کنند.

هزینه ثبت شرکت تضامنی

هرینه ثبت شرکت تضامنی چقدر است

هزینه‌ ثبت شرکت تضامنی شامل موارد زیر می شود و برای اطلاع دقیق تر از تعرفه ها و قیمت تاسیس این شرکتها در ایران می توانید با سامانه ما در تماس باشید.

    • ورود سیستمی تمامی اوراق تنظیم شده.

    • حق‌الوکاله وکیل و حق‌الثبت شرکت تضامنی.

    • تنظیم اوراق مربوط به ثبت شرکت مانند اساس‌نامه، اظهارنامه، شرکت‌نامه و متن صورت جلسه

    • هزینه روزنامه‌های سمی و روزنامه کثیرالانتشار

    • تنظیم و ثبت اشخاص حقوقی شرکت مانند معرفی نامه اشخاص حقوقی و استعلام‌های مربوطه برای اشخاص حقوقی

    • اخذ مجوز توسط موکل

    • انجام امور سیستمی مجوز اخذ شده توسط موکل

    • تنظیم و ثبت کد فراگیر اشخاص خارجی و غیر ایرانی

مراحل ثبت شرکت تضامنی

ثبت شرکت‌های تضامنی مانند همه شرکت‌های تجاری نیاز به طی کردن یک سری مراحل دارد. در این قسمت برای شما تمامی مراحل ثبت شرکت تضامنی را ارائه خواهیم داد.

    • ابتدا باید به سایت اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری مراجعه کنید. سپس برگه میز خدمات الکترونیک را انتخاب کرده و به قسمت تاسیس شخصیت حقوقی یا سامانه ثبت شرکت‌ها بروید. سپس برگه تاسیس شخصیت حقوقی را انتخاب کنید و گزینه پذیرش درخواست تاسیس شخصیت حقوقی و تعیین نوع حقوقی را کلیک کنید.

    • تمام اطلاعات خواسته شده در سامانه را تکمیل کرده و سپس 5 نام را به ترتیب اولویت خودتان انتخاب کنید. نام‌هایی را که برای ثبت شرکت تضامنی خود قید می‌کنید، باید دارای سه شرط اصلی باشد:

    1. مفهوم و معنا داشته باشد.

    1. سابقه ثبت توسط شرکت‌های دیگر را نداشته باشد.

    1. مطابق با فرهنگ اسلامی ایران باشد.

    • تمامی نام‌هایی که انتخاب کردید، توسط کارشناسان بررسی شده و در نهایت یک نام مناسب برای شرکت تعیین خواهد شد.

    • تمام اطلاعات شما توسط یک کارشناس حقوقی قبل از اقدام به ثبت شرکت بررسی خواهد شد. در صورتی که یکی از اطلاعات شما دچار نقص باشد، شما باید اقدام به رفع آن در سامانه کنید. در غیر این صورت به دلیل ناقص بودن اطلاعاتتان، شرکت شما ثبت نخواهد شد.

    • بعد از تایید و پذیرش اینترنتی، نیاز است تا نسخه اصلی ضمائم و صورت جلسه تنظیمی به آدرسی که در تاییدیه پذیرفته شده، از طریق اداره پست ارسال شود.

    • تمامی مراحل تکمیل فرم‌ها و ارسال آن به اداره ثبت باید کاملا بدون هیچ نقصی باشد. اگر یک نقص در این مراحل دیده شود، برای شما ابلاغ رفع نقص ارسال می‌شود. بعد از آن هم می‌توانید نقص صورت جلسه را رفع کنید و دوباره برای شرکت تضامنی ارسال کنید. در صورتی که صورت جلسه ارسالی شما تایید نشود، آن‌گاه دلایل رد آن، به صورت ابلاغیه برای شما ارسال می‌شود.

    • اگر صورت جلسه مورد تایید واقع شود، مسئول اداره باید دستور ثبت شرکت تضامنی را به دفتر ثبت شرکت‌ها صادر کند. تمامی اطلاعات و مشخصات شرکت هم باید در دفتر مخصوص به ثبت برسد.

    • در آخر هم لازم است آگهی شرکت ثبت شده، در یکی از روزنامه‌های کثیر الانتشار و روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

مزایای شرکت تضامنی

از مزایایی که تاسیس این شرکتها در ایران دارد و عده زیادی از افراد جهت آن اقدام می کنند، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

روند ثبت ساده

به طور کلی تاسیس شرکت‌های تضامنی یک روند کاملا راحت و آسان دارند که می‌توانید با استفاده از یک توافق‌نامه غیر رسمی و هزینه‌ای بسیار کم به ثبت این شرکت بپردازید.

محیط شخصی و محدود

شرکت‌های تضامنی یک محیط محدود و کوچک دارند و درگیری‌های بخش کلان را نخواهند داشت؛ بنابراین اگر به دنبال ایجاد یک شرکت محدود هستید، شرکت تضامنی می‌تواند این نیاز شما را برآورده کند.

تعیین سود و زیان به صورت دقیق

علی رغم مسئولیت‌های نا محدود هر یک از مالکان در مورد قروض شرکت، تعیین سود و زیان دریافتی در زمان فعالیت شرکت کاملا مشخص است. این میزان براساس سهم هر یک از شرکا تعیین خواهد شد.

روند ساده انتخاب و عزل هیات مدیره

هیات مدیره شرکت‌های تضامنی می‌تواند یکی از مالکین، شرکا یا یک فرد خارج از شرکت‌ باشد. انتخاب این نوع افراد طبق شرکت نامه نوشته می‌شوند و توافق نظرات شرکا و مالکین هم مهم است. همچنین در صورت عزل یا انصراف هیئت مدیره، شرکت بدون هیچ مشکل و توافقی می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

معایب شرکت تضامنی

مسئولیت نامحدود مالکان و شرکا در مقابل شرکت

همان‌طور که قبلا به آن اشاره کرده بودیم، در شرکت‌های تضامنی هر یک از شرکا و مالکان مسئولیت نامحدودی در مقابل شرکت خواهند داشت. در صورت وجود قروض برای شرکت، باید تمام مسئولیت آن را به عهده بگیرند.

طول عمر محدود

با فوت یا اخراج یکی از مالکان و شرکا در شرکت‌های تضامنی، کل شرکت منحل می‌شود و فعالیت آن متوقف خواهد شد. همچنین در این نوع شرکت‌ها، انتقال مالکیت اصلا کار آسانی نیست؛ چرا که در این صورت، نیاز به منحل کردن شرکت قبلی و ایجاد یک شرکت جدید با مالکان مورد نظر را خواهید داشت. همین موضوع معمولا سبب کاهش طول عمر شرکت تضامنی خواهد شد.

عدم امکان جذب سرمایه

در شرکت‌های تضامنی، تمام سرمایه اولیه از طریق مالکان و شرکا انجام خواهد شد. به بیان دیگر، علی رغم شرکت‌های سهامی عام، امکان جذب سرمایه از طریق عمومی وجود ندارد. روش‌های افزایش بودجه شرکت هم با محدودیت روبرو خواهد شد.

اعضای شرکت تضامنی

حداقل اعضا برای ثبت شرکت تضامنی

مدیر یا مدیران شرکت‌های تضامنی به‌همان صورتی که در شرکت‌نامه و اساس‌نامه وظایفشان تعریف شده، وظیفه دارند تا به اداره شرکت بپردازند. اگر اساس‌نامه‌ای وجود نداشته باشد، به ناچار باید اختیارات و وظایف هر یک از مدیران و اعضا را در چهارچوب قواعد کلی اداره شرکت قرار داد.

با توجه به عدم پیش‌بینی وظایف مدیران شرکت‌های تضامنی در قانون تجارت، باید طبق قوانین و پیوند با یک دیگر، آن‌ها را تحلیل کرد. از جمله وظایف اعضا شرکت تضامنی، رعایت مصلحت و توجه به منافع شرکت و پرهیز از قرار گرفتن در موقعیتی است که تعارض منافع مدیر با شرکت را گریز ناپذیر کند.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت تضامنی

براساس قانون تجارت، شرکت تضامنی هنگامی تشکیل می‌شود که تمام سرمایه نقدی واریز شود و سهم الشرکه غیر نقدی هم تقویم و تسلیم گردد. در شرکت‌های تضامنی منافع به نسبت سهم الشرکه بین شرکا تقسیم خواهد شد؛ به جز آن که شرکت‌نامه غیر از این ترتیب را تعیین کرده باشد. اگر در شرکت تضامنی، سهم الشرکه یک یا چند نفر به صورت غیر نقدی باشد، باید سهم او را از قبل به تراضی تمامی شرکا تقویم کنید.

سرمایه شرکت تضامنی حداقل و حداکثری ندارد و شما با هر میزان سرمایه‌ای که دارید، می‌توانید اقدام به تاسیس این شرکت کنید.

مشاوره رایگان ثبت شرکت تضامنی

ما در سایت سامانه آگاه ثبت مشاوران و کارشناسانی را داریم که برای ثبت هر نوع شرکتی به ویژه برای ثبت شرکت تضامنی می‌توانند به شما مشاوره رایگان دهند. یعنی اگر شما نتوانید یا بلد نباشید هیچ یک از اقدامات ثبت شرکت را انجام دهید، مشاوران ما صفر تا صد آن را به شما آموزش خواهند داد تا کار شما به درستی پیش رود.

پیگیری ثبت شرکت در سامانه آگاه

اگر قصد تاسیس شرکت تضامنی دارید، اما انجام ثبت آن برای شما دشوار است، اصلا جای نگرانی نیست؛ چرا که سامانه آگاه صفر تا صد این کار را به شما آموزش می‌دهد و در این مسیر شما را همراهی خواهد کرد. در صورتی که نیاز به راهنمایی داشته باشید، کارشناسان ما همواره در ارتباط با شما خواهند بود تا بتوانید در نهایت شرکت خود را به ثبت برسانید. شرکتهای تضامنی تنها یکی از شرکتهای قابل ثبت در ایران می باشند و شما می توانید برای اطلاع از ویژگی ها و مشخصات سایر شرکتها به مقاله انواع شرکت آگاه ثبت مراجعه نمایید.

ثبت آنلاین شرکت تضامنی

ثبت شرکت تضامنی به صورت آنلاین

امروزه اینترنت جایگزین تمام روش‌های قدیمی شده، به صورتی که در زمینه‌های اداری هم کاربران می‌توانند به صورت آنلاین امور خود را انجام دهند. این کار هم در صرف انرژی و زمان و هم در هزینه‌ها برای شما صرفه جویی خواهد شد. ثبت شرکت‌ها هم یکی از اموری است که شما می‌توانید به راحتی آن را به صورت آنلاین انجام دهید. ما در این جا شرایطی را برای شما شما فراهم آورده‌ایم تا بتوانید همان طور که در خانه خود نشسته‌اید، به ثبت شرکت و باقی کارها بپردازید. برای این کار کافیست از طریق تکمیل فرم این صفحه یا مراجعه به صفحه ثبت شرکت آنلاین ، درخواست خود را درج نمایید.

سوالات متداول

در صورت کم بود رارایی برای پرداخت بدهی در شرکت تضامنی آیا کل بدهی از یکی از شرکا گرفته میشود؟

بله در این صورت یکی از شرکا باید مسئولیت پرداخت را به عهده بگیرد.

آیا مجوز ثبت شرکت تضامنی غیر حضوری امکان دارد؟

بله از طریق سامانه آگاه ثبت میتوانید به صورت کاملا غیر حضوری اقدام کنید.

برای تاسیس شرکت فرم زیر را ارسال کنید:

[/et_pb_code][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…