شرایط حسابداری برای شرکت های تازه تاسیس و پیش نیازهای آن

یکی از مهم ترین قسمت هایی که هر شرکتی باید نسبت به آن توجه ویژه ای داشته باشد حسابداری است. این قسمت در شرکت هایی که تازه تاسیس هستند اهمیت بیشتری دارد و اهمیت آن نیز به ثبت رویدادهای مالی باز می گردد.

اصولا شرکت هایی که تازه تاسیس هستند و قصد دارند مسیر طولانی را در پیش بگیرند باید در مورد حسابداری شرکتی که تاسیس کرده اند دقت بیشتری به عمل آورند. اهمیت این مساله به حدی است که گفته می شود قبل از آنکه یک شرکت به فکر چاپ کارت ویزیت باشد باید به فکر استخدام یک حسابدار حرفه ای و انجام امور حسابداری باشد.

شرکت های زیادی را می توان مثال زد که توانسته اند کسب و کار خود را با موفقیت شروع کنند و ادامه دهند اما از آنجایی که در مورد مساله حسابداری بی توجهی کرده اند متحمل ضررهای مالی شده و شرکت با ورشکستگی رو به رو شده است.

اگر شما به عنوان فردی که مدیر یک شرکت است از وضعیت مالی داخل شرکت، سود خالص به دست آمده و جریان نقدینگی خود اطلاع نداشته باشید نمی تواند مدعی باشید که داخل بازار هستید و مسیری که در آن قرار دارید را با موفقیت طی می کنید.

ارائه کلیه خدمات حسابداری، مالی و مالیاتی

شرایط حسابداری برای شرکت های تازه تاسیس و پیش نیازهای آن

 

در شرکت هایی که تازه تاسیس هستند حسابداری موضوع مهمی است. از جمله مهم ترین پیش نیازهایی که باید برای انجام حسابداری صورت گیرد موارد زیر را می توان مطرح کرد.

اقدام برای تهیه دفاتر قانونی برای حسابداری شرکت های تازه تاسیس

 

شرکت ها بعد از تاسیس 2 ماه وقت دارند تا دفاتر قانونی خود را از اداره ثبت شرکت ها دریافت کنند و اقدامات و رویدادهای مالی و حسابداری که در طی دو ماه گذشته به وقوع پیوسته است را در دفتر مذکور ثبت کنند.

گرفتن دفاتر پلمپ قانونی نیازمند آن است که فرد پرونده مالیاتی تشکیل داده و یک کد اقتصادی دریافت کرده باشد. دفاتر پلمپ شرکت های تازه تاسیس برای درج رویدادهای مالی یک شرکت مورد استفاده قرار می گیرند. شرکت ها باید تمام اتفاقاتی که در یک سال مالی در شرکت می افتد را در این دفاتر ثبت کنند. سال مالی شرکت ها با توجه به تاریخی که ثبت شده اند متفاوت است.

دقت در وارد کردن اطلاعات درست و صحیح در این دفاتر از جمله مهم ترین نکاتی است که باید به آن دقت کرد. در ثبت اطلاعات و رویدادهای مالی نباید هیچ گونه اشتباهی صورت گیرد.

استخدام یک حسابدار از شرایط حسابداری برای شرکت های تازه تاسیس

 

یکی از مهم ترین کارهایی که یک شرکت تازه تاسیس باید انجام دهد استخدام حسابداری است که دانش حسابداری داشته و با اصول و قواعد علم حسابداری آشنایی کافی دارد. البته علاوه بر دانش، داشتن تجربه نیز یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که یک  حسابدار حرفه ای باید از آن برخوردار باشد.

حسابداران بعد از استخدام باید از روندی که شرکت در حال طی کردن آن است اطلاع کافی پیدا کنند تا بتوانند سرفصل های حسابداری که مورد نیاز این شرکت خاص است را طراحی کنند. این سرفصل ها باید متناسب با اصول و قواعد حسابداری باشد تا بتوان در آینده از وقایع مالی که در حال رخ دادن است خروجی گرفته و گزارش هایی که اشخاص مختلف از او درخواست می کنند را در اختیارشان قرار دهد.

اولین کاری که یک حسابدار بعد از ورود به شرکت باید انجام دهد، جمع آوری مدارک مربوط به رویدادهای مالی است. تمام این مدارک باید بر اساس تاریخ مرتب شده و اولویت بندی گردد.

در مرحله بعدی باید سیستمی که شرکت تازه تاسیس به آن نیاز دارد را انتخاب کند. این فرد باید نرم افزاری که با اصول استاندارد حسابداری مرتبط است انتخاب کند و در ادامه بر اساس این نرم افزار کار خود را ادامه دهد.

در نظر گرفتن یک بایگانی برای اسناد در شرایط حسابداری برای شرکت های تازه تاسیس

 

یکی از مهم ترین کارهایی که مدیر شرکت های تازه تاسیس برای حسابداری شرکت باید انجام دهند مربوط به مساله بایگانی اسناد مالی شرکت است. مدیر شرکت باید یک محل امن که دور از دسترس بقیه باشد را برای این موضوع انتخاب کند.

این محل علاوه بر داشتن امنیت باید در دسترس نیز باشد تا در شرایط لزوم بتوان به سرعت به مدارک مورد نیاز دست پیدا کرد.

تهیه یک نرم افزار مناسب برای حسابداری

یکی از مهم ترین کارهایی که یک حسابدار برای حسابداری یک شرکت تازه تاسیس باید انجام دهد انتخاب نرم افزار است. انتخاب نرم افزار باید با توجه به نیازهای شرکت مزبور صورت گیرد. شرکت هایی که قصد دارند در آینده دامنه فعالیت های خود را گسترش دهند بهتر است از نرم افزارهای فروشگاهی سطح پایین استفاده نکنند و به سراغ نرم افزارهایی بروند که مطابق با اصول استاندارد حسابداری است.

بررسی منابع مالی شرکت

از دیگر امور مهمی که برای حسابداری باید انجام شود بررسی منابع مالی یک شرکت تازه تاسیس است. کلیه مدارک مربوط به منابع مالی شرکت باید شناسایی شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. این مرحله ممکن است اندکی زمان بر باشد اما  اهمیت زیادی دارد.

امور مالیاتی یک شرکت از شرایط حسابداری برای شرکت های تازه تاسیس

 

یکی دیگر از کارهایی که شرکت هایی تازه تاسیس برای امور حسابداری خود باید انجام دهند، کارهای مربوط به امور مالیاتی است. دقت داشته باشید که امور مالیاتی یک شرکت تازه تاسیس با امور حسابداری آن شرکت رابطه بسیار نزدیکی دارد.

این موضوع از جهت تعیین میزان مالیات پرداختی بسیار مهم است؛ زیرا درآمد و هزینه های یک شرکت باید به خوبی مشخص باشد تا در نهایت شرکت مذکور بتواند مالیات پرداخت کند.

در ضمن مدیرانی که تمایل ندارند با جریمه های مالیاتی رو به رو شوند بهتر است از همان ابتدای شروع فعالیت های خود تاریخ گزارشاتی که باید تحویل دهند را یادداشت کنند تا بتوانند به موقع این گزارشات را ارسال کنند.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

 

 

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…