صفر تا صد حسابداری شرکت های تازه تاسیس

صفر تا صد حسابداری شرکت های تازه تاسیس موضوعی است که امروز و در این متن قصد داریم در مورد آن با شما صحبت کنیم. ادامه این متن را با دقت مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری را در این مورد به دست آورید.

یکی از مهم ترین اقداماتی که در یک شرکت باید انجام شود و در مورد نحوه انجام آن نیز دقت و سخت گیری زیادی مبذول داشت، حسابداری است. این مورد در شرکت هایی که تازه تاسیس هستند حساسیت بیشتری دارد و به همین دلیل مدیر این دست شرکت ها در این زمینه باید با حواس جمعی بیشتری رفتار کنند و از همان ابتدای کار توجه زیادی نسبت به انجام درست حسابداری در شرکت داشته باشند.

برای ارائه خدمات حسابداری مالی و مالیاتی کلیک کنید.

استخدام یک حسابدار حرفه ای برای حسابداری شرکت های تازه تاسیس

اولین مرحله ای که شرکت های تازه تاسیس باید به آن توجه داشته باشند استخدام یک حسابدار حرفه ای است. همان طوری که در بخش های بالایی به آن اشاره کردیم حسابداری شرکت های تازه تاسیس از جمله بخش های حساس یک مجموعه و یا شرکت تازه تاسیس به شمار رفته و مدیرانی که قصد دارند این قسمت از شرکت کار خود را به خوبی انجام دهد باید سعی در استخدام افرادی داشته باشند که در کار خود حرفه ای بوده و با وجدان کاری وظیفه خود را انجام می دهند. یک شرکت برای آنکه بتواند کاملا بهینه اداره شود باید اطلاعات مالی شرکت را در اختیار داشته باشد و این امر جز با داشتن یک حسابدار حرفه ای محقق نخواهد شد.

معمولا حسابداران بعد از آنکه با نیازهای اختصاصی شرکت تازه تاسیس شما آشنا شدند یک برنامه حسابداری طراحی کرده و سعی می کنند اطلاعات مفید و ارزشمندی را از سیستم اطلاعاتی حسابداری در اختیار مدیر شرکت قرار دهند.

از دیگر وظایف یک حسابدار، طراحی کنترل های داخلی در شرکت هایی است که به تازگی تاسیس شده اند. توجه داشته باشید که اگر یک حسابدار به خوبی از شرح وظایف خود اطلاع داشته و آنها را مو به مو اجرا کند در منافع شرکت هیچ گاه به خطر نخواهد افتاد و این تنها یکی از مزیت هایی که استخدام حسابدار برای شما به دنبال خواهد داشت.

شناختن منابع درآمدی، هزینه ها و اجرای راهکاری برای کاهش هزینه ها، جمع بندی، رسیدگی به اسناد و مدارک مالی شرکت و تهیه کردن دفترهای قانونی شرکت از دیگر وظایفی است که یک حسابدار باید به خوبی از عهده آن ها برآید.

تهیه دفاتر قانونی شرکت های تازه تاسیس

نحوه حسابداری شرکت های تازه تاسیس

یکی دیگر از کارهایی که در راستای حسابداری شرکت های تازه تاسیس باید انجام دهند تهیه دفاتری موسوم به دفاتر قانونی است. برای آنکه یک حسابدار بتواند کار خود را شروع کند باید این دفاتر را در اختیار داشته باشد.

دفاتر قانونی توسط مدیر تهیه و در اختیار حسابدار قرار داده می شوند و معمولا نیز دو ساله هستند. کلیه نکات مربوط به سندهای مالی و یا اتفاقات مالی که در یک شرکت می افتد باید در این دفاتر به ثبت برسد و هیچ یک از جزئیات فراموش نشود.

مورد دیگری که باید در مورد ثبت وقایع مالی در این دفتر به آن توجه داشت، دقت در ثبت درست و دقیق تمام رویدادهای مالی است. درست است که هر اتفاق مالی که در شرکت واقع می شود باید در این دفاتر به ثبت برسد، اما باید توجه داشت که در این میان نیز نباید هیچ اشتباه و خطایی روی دهد.

بایگانی سندهای مالی در حسابداری شرکت های تازه تاسیس

یکی از دیگر از کارهایی که برای حسابداری در شرکت های تازه تاسیس باید به آن توجه داشت بایگانی برای اسناد مالی است. ایجاد محلی که در سندهای مهم مالی در آن قرار داده شده و در نهایت امنیت باشد، یکی از وظایف مدیر شرکت به شمار می رود. این محل باید جایی باشد که در دسترس بوده، امن باشد و افراد متفرقه نتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

در نظر گرفتن یک محیط امن برای این مورد از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا اسناد مالی که از آن صحبت می شود اطلاعات مهمی در آنها درج شده است و به همین دلیل حفاظت از آنها توجه ویژه و خاصی را می طلبد.

دریافت کد اقتصادی و شناسه ملی

از دیگر مراحلی که در حسابداری شرکت های تازه تاسیس باید انجام دهند دریافت کد اقتصادی و شناسه ملی است.

دریافت این کد نیز یکی از وظایف مدیران شرکت هاست و مدیر شرکت برای در اختیار داشتن این کد باید به اداره دارایی مراجعه کند. هدف از دریافت این کد جمع آوری دیتا و اطلاعات شرکت هایی است که بیمه رد کرده، اما خود را غیر فعال می خوانند انجام می شود.

مراحل حسابداری شرکت های تازه تاسیس

همان طوری که در قسمت های بالایی به آن اشاره کردیم، امور حسابداری یک شرکت شامل جمع کردن اطلاعات مالی، اندازه گیری و ثبت آنهاست. اگر بخواهیم به صورت جزئی در مورد تمام مراحل که در حسابداری انجام می شود صحبت کنیم می توانیم عناوین زیر را بیان کنیم:

  • جمع کردن اطلاعات و دیتاهای مالی یک شرکت
  • تجزیه و تحیل و بررسی معامله های مالی انجام شده در شرکت
  • ثبت معامله ها و عملیات در دفاتر روزنامه
  • منتقل کردن اقلام از دفتر روزنامه به دفاتر کل
  • تهیه و آماده کردن ترازهای آزمایشی
  • اصلاح و رفع عیب از حساب های دفتر کل
  • آماده کردن صورت های مالی
  • بستن تمامی حساب های موقت
  • تهیه کردن ترازهای مالی آزمایشی نهایی

امور مالیاتی شرکت های تازه تاسیس

علاوه بر حسابداری اقدامات مهم دیگری را نیز باید در شرکت های تازه تاسیس انجام داد. از جمله این اقدامات مهم می توان به تشکیل پرونده دارایی و انجام دادن امور مالیاتی شرکت اشاره کرد. شاید برای برخی این سوال پیش آید که چرا باید مالیات پرداخت گردد؟

جواب این گروه را می توان در تعریف واژه مالیات یافت. مالیات به هزینه ای گفته می شود که افراد به دلیل استفاده از خدمات و امکاناتی که دولت در اختیارشان قرار می دهد باید بپردازند.

توجه داشته باشید که مالیات رابطه تنگاتنگ و فشرده ای با امور مرتبط به حسابداری دارد. هر شرکت باید با توجه به میزان درآمدها و هزینه هایی که دارد موظف است مالیات بپردازد. میزان درآمد و هزینه های یک شرکت نیز توسط حسابدار شرکت و در قسمت حسابداری ثبت می شود و به همین دلیل است که گفته می شود حسابداری و مالیات رابطه بسیار نزدیکی با هم دارند.

مدیرانی که قصد دارند از همان ابتدای تاسیس شرکت بسیار حرفه ای قدم برداشته و شرکت خود از شر جریمه مالیاتی دور نگه دارند بهتر است ابتدای هر سال، تقویمی در نظر گرفته و در آن تقویم تاریخ های حسابداری، مواعد و مهلت های ارائه آنها، ارسال و پرداخت گزارشات و لیست ها را ثبت کند تا مشمول جریمه نشود.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

 

 

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…