چرا موسسه ثبت کنیم؟

 

شاید برای شما هم پیش آمده که با همکارانتان به این موضوع فکر کنید که فعالیتتان را در قالب مجموعه آغاز نمایید، ولی شرکت یا موسسه ای ثبت نکنید. چرا موسسه ثبت کنیم؟ چرا شرکت ثبت کنیم؟

این سوالاتی است که در این مقاله به آنها پاسخ خواهیم داد؛ در حقیقت پاسخ به این سوالات یعنی بیان مزایا و فواید ثبت نمودن موسسات که پس از آن، پاسخ چرا موسسه ثبت کنیم برای شما واضح وروشن میگردد.

 

اگر شما در موضوعات موسسات و شرکت ها فرد تازه واردی باشید، لازم است تا برای شما تعریف کنیم که موسسه چیست تا پس از آن به پاسخ چرا موسسه ثبت کنیم برسیم. ثبت موسسات فواید بسیاری دارد که یکی یکی به بررسی آنان می‌پردازیم.

 

موسسه چیست؟

اجتماعاتی که براساس اهداف و مقاصد غیرتجاری صورت میگیرد، موسسات غیرتجاری نام دارند که تفاوت هایی با شرکت های تجاری دارند که در بخش بعدی این تفاوت هارا باهم بررسی میکنیم.

موسسات غیرتجاری مجوز اختیار کردن عنوان هایی مانند انجمن، کانون یا بنگاه را داشته باشند ولی نمیتوانند عنوان های مخصوص موسسات دولتی را به خود اختصاص دهند.

 

موسسات غیرتجاری در هنگام مراحل ثبت به دونوع تقسیم بندی میشوند که در ادامه این انواع را برای شما نام برده و هرکدام را در حد یک خط بررسی خواهیم کرد. دونوع این موسسه ها عبارتند از:

 

ثبت نمودن موسسات غیرتجاری بسیار سودمند میباشند که در ادامه برای شما بیان خواهیم کرد، ولی اگر نیاز دارید تا از این مراحل مطلع باشید، مقاله ثبت موسسه غیرتجاری را با دقت مطالعه نمایید، زیرا از بهترین مقالات ثبتی آگاه می‌باشند.

 

موسسه های انتفاعی

در بخش اول موسساتی با این زمینه فعالیت که، منفعتی را جذب می کنند و آن را میان اعضای موسسه تقسیم می کنند، انتفاعی نام دارد. به زبان ساده تر اگر موسسه‌ در روند انجام فعالیت به سودی دست پیدار کرد، بین اعضای آن موسسه تقسیم میگردد.

اگر بخواهیم در این بخش مثالی برای شما بیان کنیم، باید بگوییم ثبت موسسه آموزشی علمی یا ادبی یا هنری و ثبت آموزشگاه های زبان و کنکور یا ثبت موسسه های غیرانتفاعی ، تاسیس آموزشگاه های فنی و حرفه ای و …

 

موسسه های غیر انتفاعی

گروه دوم موسسات غیر انتفاعی هستند که این دسته از موسسه ها به قصد جلب سود و تقسیم میان اعضای این موسسه تشکیل نمی‌گردد.

این موسسات در غالب احزاب سیاسی، انجمن های اسلامی، موسسات خیریه، موسسات امداد اجتماعی و … تشکیل می شوند. این موضوع را در نظر بگیرید که برای ثبت این موسسه ها باید حتما موسسه شما در غالبی غیرتجاری باشد تا بدون هیچ مشکلی موفق به ثبت شوید.

 

 

تفاوت های شرکت با موسسه

  1. ثبت شرکت با هدف رسیدن به سود و سرمایه بیشتر صورت می‌گیرد، در حالیکه موسسه ها با اهداف نامحدود و متفاوت که سودآوری و فعالیت های اقتصادی هم می تواند جزیی از آن ها باشد تاسیس می شود.
  2. موسسات هم میتوانند دولتی باشند هم به صورت شخصی
  3. برای ثبت شرکت با توجه به نوع شرکت، حداقل به دو نفر نیاز است در صورتی که ثبت موسسه به وسیله یک نفر هم هیچ مشکلی نداشته و ممکن است.

 

 

فواید ثبت موسسات تجاری

 

چرا موسسه ثبت کنیم؟ | مزایای ثبت موسسه چیست

 

1) اگر موسسه ای ثبت شود، قراردادهای انعقاد شده بین شرکا رسمیت پیدا میکنند و پس از آن هیچ کدام قادر نیستند همچون اسناد غیر رسمی از وجود شرکتنامه و اساسنامه و تصمیمات دیگری که ثبت می گردد، بیان بی اطلاعی کرده و یا به اشکالاتی که درباره ی اسناد غیر رسمی امکان دارد وارد کرد استناد کنند.

 

2) به ثبت رساندن شرکت از جهت معامله کنندگان با شرکت در مرتبه ای از اهمیت قرار دارد که بدون رجوع به آن معمولاً قادر به انجام معامله نمی باشند.چون فردی که معاهده ی با اهمیتی با شرکت انعقاد می کند و یا معامله ی مهمی صورت می دهد لازم است آگاه گردد که سرمایه ی شرکت تا چه میزان می باشد و حیطه ی اختیار مدیران تا چه اندازه ای است و در نهایت نیرو و قابلیت این شخصیت حقوقی تا چه نسبت است.

مفاد مهم و ضروری هر شرکت در روزنامه کثیرالانتشار آگهی می گردد تا به استحضار عموم رسد.به علاوه به صورتی که در بیشتر کشورها مرسوم است هر فرد خارجی حتی اگر این که در ظاهر منتفع نباشد قادر است به پرونده ای که جهت ثبت شرکت و موسسات تجاری ایجاد گردیده رجوع و از محتویات آن آگاهی کسب نماید.در ایران این بخش ضمن دستورالعمل تصویب شده در خرداد ۱۳۱۰ و قوانین ۱۰ اسفند ۱۳۲۷ وزارت عدلیه تعیین شده «مراجعه به دفاتر ثبت شرکت ها اعم از ایرانی و خارجی برای عموم آزاد و هر ذینفعی می تواند از مندرجات آن سواد مصدق تحصیل کند» .

 

3) همان گونه که در بالا بیان گردید ثبت شرکت و موسسات تجاری همچنین نوعی بررسی می باشد که مسئول امر صورت می دهند تا معین گردد آیا جهت ایجاد این شخصیت حقوقی دقت های مورد نیاز شده و قوانین رعایت گردیده یا خیر؟

 

هزینه ثبت موسسه غیرتجاری از مسائل ثبتی است که محبوبیت بسیار بالایی دارد، به همین دلیل مطلب کاملی در این مورد برای شما متقاضیان ثبت موسسه غیرتجاری تهیه نموده ایم که تمامی هزینه های مربوط به ثبت موسسه را برای شما بررسی نموده است، پیشنهاد میکنیم این مقاله را مطالعه نمایید.

 

قوانین مهم ثبت موسسه ارزان و سریع

در بحث تاسیس موسسه ارزان قوانینی وجود دارد که قبل از اقدام به ثبت باید این قوانین را مطالعه نمود.

  1. هدف از موسسات ارزان همه تشکیلات و موسساتی است که برای مقاصد غیرتجاری مانند امور علمی یا ادبی یا امور خیریه و امثال آن تشکیل می‌شود، اعم از آن که موسسان و تشکیل دهندگان قصد انتفاع داشته باشند یا نداشته باشند.
  2. موسسه مربوطه از لحاظ انطباق با مقررات این آیینامه به دو قسمت غیر انتفاعی و غیر تجاری تقسیم می‌شود.
  3. ثبت موسسه در تهران در اداره ثبت شرکتها و در شهرستانها در اداره ثبت مرکز اصلی آن انجام می‌شود.
  4. اظهار‌نامه ثبت موسسه در دو نسخه به زبان فارسی همراه با تاریخ و امضاء تدوین می‌شود و شامل اطلاعات زیر است:
  • اسم، اقامتگاه، تابعیت، موضوع موسسه، مراکز و شعب آن
  • اسم و اقامتگاه و شهرت اشخاصی که برای اداره کردن موسسات و تشکیلات معین شده‌اند.
  • اسم، اقامتگاه و تابعیت وکیل در صورتی که اظهار نامه توسط وکیل تنظیم شده باشد.
  • تاریخ ثبت، محل و شماره ثبت نام کشوری که موسسه در آن به ثبت رسیده است در صورتی که موسسات خارج از ایران به ثبت رسیده باشند.

 

 

کلام آخر آگاه ثبت

در آخر لازم به ذکر است موسسات غیرتجاری طرفداران بسیاری دارد که آگاه ثبت برای تسریع شدن امر تاسیس آنها، مراحل ثبت موسسه ارزان را به طور کامل برای شما بررسی نموده که به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما مطالعه نمایید.

 

آگاه ثبت اولین سامانه اینترنتی کشور است که تمامی امور ثبت شرکت آنلاین، ثبت برند و اخذ کارت بازرگانی را به صورت آنلاین و فوری برای شما انجام خواهد داد. تنها کافیست به صفحه مورد نظر مراجعه نموده و فرم داخل صفحه را پر کرده تا از مزایای خدمات مشاوره رایگان مشاورین بهره مند شوید.

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…