پروتکل مادرید چیست؟

 

پروتکل مادرید یک سیستم بین‌المللی برای کسب حمایت از برند تجاری در تعدادی از کشورها یا قاره‌ها، با استفاده از یک برنامه واحد است. حفاظت ثبت برند بین المللی فقط برای کشورها و مناطقی که به این پروتکل پیوسته‌اند، قابل دریافت است. ثبت‌های بین‌المللی مجموعه‌ای از حقوق را ارائه می‌دهند که به طور کلی از طریق سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) در سوئیس اداره می‌شوند. در این مقاله از سامانه آگاه ثبت به بررسی و معرفی پروتکل مادرید خواهیم پرداخت تا با جزئیات آن آشنا شوید.

مناطقی که عضو پروتکل مادرید هستند

    • علاوه بر بسیاری از کشورهای دنیا، سه منطقه وجود دارد که می‌توانند مشمول پروتکل مادرید تلقی شوند. بنلوکس که کشورهای بلژیک، هلند و لوکزامبورگ را شامل می‌شود.

    • اتحادیه اروپا (EU): شامل همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا (البته در این مورد بنلوکس به عنوان یک واحد در نظر گرفته شده است) به جز مالت (که در حال حاضر در سیستم ثبت برند بین المللی حضور ندارد).

    • سازمان مالکیت معنوی آفریقا (OAPI). توجه داشته باشید که امکان تعیین کشورهای عضو OAPI به طور جداگانه وجود ندارد. همچنین امکان ثبت درخواست‌های ملی به تنهایی در کشورهای عضو وجود ندارد، زیرا آنها تصمیم گرفته‌اند که حمایت از برند تجاری فقط از طریق OAPI انجام شود.

شرایط عضویت اشخاص حقیقی و حقوقی در پروتکل مادرید

هر شرکت یا هر شهروندی در صورت تمایل برای ثبت نام، می‌تواند درخواست دهد. البته یک شرط مهم برای این منظور این است مه شرکت یا شخص با یک کشور یا منطقه عضو ارتباط داشته باشد و همچنین دارای سابقه ارائه درخواست برند تجاری یا برند ثبت شده در آن کشور یا منطقه باشند.

نحوه درخواست ثبت نام در پروتکل مادرید

راهنما درخواست آنلاین پروتکل مادرید

از آنجایی که درخواست برند تجاری بریتانیا به طور کلی به سرعت مورد بررسی قرار می‌گیرد، احتمالا ارزش آن را دارد که قبل از ارائه درخواست عضویت در پروتکل بین‌المللی مادرید بر اساس آن، منتظر دریافت مجوز برند باشید. ثبت برند بین الملللی در کشورهای مختلف می‌تواند به عنوان مبنایی برای ثبت در پروتکل مادرید استفاده شود. از سوی دیگر این امکان وجود دارد که یک ثبت برند بین المللی برای بیش از یک درخواست یا ثبت نام در پروتکل مادرید، بر اساس یک برند واحد انجام شود.

مزایای عضویت در پروتکل مادرید به صورت شخصی چیست؟

    • هزینه انجام این کار به طور قطع کمتر از ارائه درخواست جداگانه برای ثبت نام برای هر کشور یا منطقه عضو خواهد بود. با این حال، هزینه‌ها به عوامل مختلفی از جمله شرایط کشورها و مناطق تعیین شده بستگی دارد. رویه رسیدگی به درخواست ثبت در پروتکل مادرید برای همه کشورها و منطقه‌ها یکسان است، مگر اینکه اعتراضی وجود داشته باشد. به این صورت شما در هزینه خود صرفه‌جویی خواهید کرد.

    • مزیت دیگر این کار اعمال موارد مربوط به حفاظت از برند برای همه کشورها و مناطق است، که البته بر اساس شرایط این مسئله برای برخی از کشورها و مناطق ممکن است بهتر و سریع‌تر از ثبت نام از مسیر ملی اعمال شود. این به این دلیل است که محدودیت‌های زمانی سختی بر اساس پروتکل مادرید تعیین شده است.

    • ثبت تغییرات نام و وظایف مربوطه به صورت مرکزی از طریق WIPO انجام می‌شود. بنابراین در هزینه‌های شما به میزان قابل توجهی صرفه‌جویی می‌شود که این صرفه‌جویی از ثبت به طور جداگانه در هر کشور و منطقه عضو، بیشتر است.

    • ثبت برند بین‌المللی می‌تواند جایگزین ثبت ملی/منطقه‌ای متناظر بدون از دست دادن حق و حقوق شود.

    • معمولا می‌توان در زمان دیگری کشورها و مناطق را اضافه کرد، اگرچه این موارد تاریخ خاص خود را خواهند داشت.

برای چه مواردی می‌توان درخواست عضویت در پروتکل داد؟

مواردی که شامل پروتکل مادرید

تقریبا برای هر برند و علامت تجاری که در کشورهای عضو قابل قبول باشد، می‌توان درخواست داد. درخواست ثبت برند بین‌المللی می‌تواند به تعداد و نحوه کالا و خدمات بستگی داشته باشد. این مسئله شامل موارد خارج از محدوده کالاها و خدمات نیست.

نحوه ارائه درخواست عضویت در پروتکل مادرید

به طور خلاصه، درخواست عضویت در پروتکل مادرید باید در دفتر برند تجاری کشور یا منطقه متبوع متقاضی صورت گیرد. این کار باید مطابق با درخواست ثبت نامی که درخواست بین‌المللی بر اساس آن است، انجام شود. دفتر مبدا جزئیات درخواست یا ثبت نام در کشور متقاضی را بررسی و درخواست را به سازمان جهانی مالکیت معنوی ارسال می‌کند.

درخواست را می توان به زبان انگلیسی، فرانسوی یا اسپانیایی ارسال کرد و می‌توان در آن هر تعداد از کشورها یا منطقه‌های عضو را که لازم است، تعیین کرد.

درخواست عضویت آسان و فوری در سامانه آگاه

شما می توانید جهت ارائه درخواست عضویت در پروتکل مادرید، از طریق سامانه آگاه ثبت اقدام نمایید. برای این کار کافیست ما در در تماس بوده یا فرم های موجود در این صفحه را تکمیل نمایید.

شرایط و نحوه بررسی توسط WIPO

فقط بررسی تشریفات و مراحل کار توسط WIPO انجام می‌شود. اگر مشکلی وجود نداشته باشد، یک ثبت برند بین المللی انجام می‌شود و جزئیات به هر یک از دفاتر کشورهای عضو تعیین شده یا مناطق ذکر شده در برنامه بین‌المللی ارسال می‌شود. توجه داشته باشید که ثبت برند بین المللی توسط دفتر بین‌المللی به خودی خود به معنای عضویت نهایی در پروتکل مادرید نیست.

بررسی توسط کشورهای عضو تعیین شده

دفاتر کشورهای عضو یا مناطق تعیین شده ثبت برند بین المللی را بررسی می‌کنند. بررسی می‌تواند به دلایل زیر نتیجه منفی در بر داشته باشد:

    • با حقوق تعیین شده موجود در تضاد است.

    • خلاف اخلاق یا نظم عمومی است.

    • به احتمال زیاد باعث فریب افراد می‌شود.

همچنین ممکن است در مورد لیست محصولات و خدمات مشکلاتی وجود داشته باشد. برای کشورهای یا مناطق عضو تعیین شده، یک دوره زمانی 12 یا 18 ماهه از زمان اطلاع از تعیین توسط WIPO داده می‌شود تا در آن بازه زمانی، درخواست عضویت را تایید یا رد کنند. دوره 18 ماهه ممکن است در صورت اعتراض به نظر نهایی کشور مورد نظر، تمدید شود. اگر اعتراض یا مخالفتی مطرح شود و قرار باشد است به آن پاسخ داده شود، در صورت مخالف با اعتراض، باید وکلای متخصص در امور مربوط به برند تجاری در کشور یا منطقه مدنظر انتخاب شوند.

قابلیت اجرای قوانین پروتکل مادرید در کشورهای مختلف

کشورهای عضو پروتکل مادرید

ما می‌دانیم که برخی کشورها و مناطق (به ویژه OAPI، سوازیلند، غنا، لیبریا، نامیبیا، سیرالئون، زامبیا و زیمبابوه) هنوز قوانین داخلی را تصویب نکرده‌اند تا صریحا از برند مورد تایید بر اساس پروتکل مادرید حمایت کنند. بنابراین سیستم ثبت برند بین المللی قابلیت اجرا در این کشورها را ندارد. همچنین اگرچه نام مصر سال‌هاست که در ثبت برند بین المللی به رسمیت شناخته شده است، اما در قوانین داخلی آنها موارد مربوط به ثبت برند بین المللی پیش‌بینی نشده است، بنابراین در مورد قابل اجرا بودن قوانین مربوطه در این کشور نیز اندکی تردید وجود دارد.

واگذاری و صدور مجوز

اختصاص یک ثبت برند بین المللی به طور جزئی یا کامل، از جمله تقسیم آن بر اساس کشورها و مناطق تعیین شده امکان پذیر است. انتساب فقط در صورتی قابل ثبت است که مالک جدید شهروند کشور یا منطقه عضو باشد یا با آن ارتباط داشته باشد. اگر این امر صدق نمی‌کند، واگذاری نمی‌تواند تایید شود و ثبت برند بین المللی به نام مالک قدیمی باقی می‌ماند.

معایب ثبت برند بین المللی چیست؟

    • اگر ظرف پنج سال از تاریخ ثبت بین‌المللی، درخواست یا ثبت نام متقاضی به طور کلی یا جزئی از شرایط اثرگذاری خود خارج شود، ثبت برند بین المللی نیز به همان صورت لغو خواهد شد.

    • در صورت بروز چنین وضعیتی، می‌توان درخواست‌های ملی و منطقه‌ای با همان پوشش را با ادعای تاریخ ثبت برند بین المللی ثبت کرد. پس از آن، مجموع هزینه‌ها نسبت به درخواست‌های ملی یا منطقه ای در مرحله اول بسیار بیشتر خواهد بود.

    • ممکن است مدتی طول بکشد تا از بابت وجود شرایط محافظتی در یک کشور یا منطقه اطمینان حاصل شود. زیرا برخی کشورها یا منطقه‌ها در پذیرفتن نام یک برند زمان بیشتری را صرف می‌کنند. بنابراین باید اینگونه فرض شود که در زمان مربوطه از برند مزبور محافظت می‌شود.

آیا امکان عضویت در پروتکل مادرید بصورت آنلاین از ایران وجود دارد؟

بله شما می توانید درخواست عضویت در این پروتکل را توسط سامانه آگاه ثبت پیگیری نمایید.

چطور می توانم مشاوره رایگان برای پروتکل مادرید دریافت کنم؟

کافیست فرم تماس در این صفحه را تکمیل کرده یا با شماره های موسسه آگاه تماس بگیرید.

برای ثبت درخواست و عضویت در پروتکل مادرید فرم زیر را ارسال کنید:

[/et_pb_code][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…