Skip to content
آگاه ثبت » وبلاگ و مقالات » دسته‌بندی نشده » پروانه بهره برداری چیست؟

پروانه بهره برداری چیست؟

پروانه بهره برداری چیست

برخی فعالیت های تجاری برای انجام امور تجاری به مجوزی نیاز دارند، به عنوان مثال اشخاصی که بخواهند کارخانه ای را راه اندازی کنند به مجوز هایی نیاز دارند که در ادامه برای شما بیان میکنیم. پروانه بهره برداری یکی از این مجوز هاست که کارخانجات برای راه اندازی به آن نیاز دارند. این پروانه در واقع مجوز و گواهی است که به شما اجازه بهره‌برداری از خط تولید کارخانه راه اندازی شده را می دهد. این برگه گواهی توسط وزارت صنایع و معدن برای شخص متقاضی صادر می شود.این مقاله یکی از معتبرترین مقالات در زمینه پروانه بهره برداری می باشد که می توانید در این مقاله به پاسخ تمامی سوالات خود برسید و در مقالات بعدی که برای شما آماده می کنیم به دریافت این مجوز اقدام کنید.

پروانه بهره برداری چیست؟

پروانه بهره برداری، سندی است که قبل از شروع کار به واحدهای صنعتی تاسیس شده داده می­شود. توجه کنید که جهت اخذ پروانه حتماً باید واحد موردنظر تاسیس شده باشد یعنی کلیه امور لازم اعم از نصب ماشین آلات خط تولید، استخدام نیروی انسانی و تولید آزمایشی صورت گرفته باشند اما چنانچه فقط بخشی از واحد آماده بهره برداری، باشد می­توان برای بخش آماده پروانه بهره برداری، اخذ کرد. منظور از تولید آزمایشی، تولید انبوه محصول موردنظر در یک دوره زمانی محدود و معین است. داشتن یا نداشتن جواز تاسیس، تاثیری بر روند دریافت پروانه ندارد.

تفاوت پروانه و جواز تاسیس

اکثر اشخاص فرق و تفاوت بین پروانه بهره برداری و جواز تاسیس را نمی دانند و امکن دارد تا در جایگاه نادرست از مفاهیم این دو استفاده کنند. پروانه بهره برداری یک مجوز تولید برای واحد های صنعتی است که زمانی که مرحله تاسیس و ساخت کارخانه یا واحد صنعتی به پایان رسید جایگزین جواز تاسیس می گردد. و همانگونه که ذکر شد اخذ پروانه بهره برداری مرحله بعد از گرفتن جواز تاسیس می باشد.

مزایای پروانه بهره برداریـ

پروانه بهره برداری چیست و تفاوتش با جواز تاسیس چیست

با خواندن مقاله ی جدیدترین روش اخذ پروانه بهره برداری، در اخذ این سند و گواهی خبره شوید.

دریافت پروانه الزامی می باشد ولی همین الزام ضرری برای کارخانه دار ندارد و حتی مزایایی نیز دارد که در ادامه به صورت موردی برای شما بیان میکنیم تا با مزایای پروانه بهره برداری، بیشتر آشنا شوید. مزایای پروانه به شرح زیر است:

  • دریافت تسهیلات بانکی جهت انجام امور مختلف مانند واردات ماشین­آلات و مواد لازم
  • امکان ثبت برند واحد صنعتی
  • معافیت مالیاتی واحدهای صنعتی که به تازگی تاسیس شده­اند یا واحدهایی که قصد توسعه فعالیت خود را دارند
  • معافیت از پرداخت سهمیه حق بیمه کارکنان جدید
  • بخشیده شدن جرائم تسهیلات بانکی
  • ارائه محصولات واحد در نمایشگاه­های داخلی و خارجی
  • استفاده از انرژی برق به نرخ صنعتی
  • امکان شرکت در مناقصه­های دولتی
  • دریافت نشان استاندارد برای کالاهایی که ملزم به دریافت نشان استاندارد هستند
  • واردات ماشین­آلات بدون پرداخت حق گمرک

نکات جمع بندی

1) صدور پروانه بر اساس ماده ۱۳ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا موکول به تایید محل استقرار واحد توسط سازمان حفاظت محیط زیست می باشد.
تبصره: بر اساس ماده ۷ قانون رفع برخی از موانع تولید و سرمایه گذاری های صنعتی چنانچه سازمان حفاظت محیط زیست طی یک ماه به استعلام های صدور پروانه بهره برداری پاسخ ندهد سازمان ها موظف هستند نسبت به صدور پروانه بهره برداری اقدام کنند.

2) صدور این پروانه برای واحدهای تولیدی که در محل استیجاری با حداقل اجاره یکساله مستقر هستند بلامانع است.
تبصره: قرارداد اجاره می بایست دارای کد رهگیری از سامانه املاک و مستغلات بوده و یا در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد.

3) برای واحدهای دارنده پروانه بهره برداری که با رعایت ضوابط و مقررات نسبت به افزایش ظرفیت موجود و یا تولید محصولات جدید اقدام کرده اند پروانه جدید صادر و جایگزین پروانه قبلی می گردد.
تبصره ۱: عبارت “این پروانه جایگزین پروانه بهره برداری شماره… مورخ… گردیده است” باید در پروانه جدید درج گردد.
تبصره ۲: در صورت رعایت مفاد ذیل ماده ۳ صدور پروانه بهره برداری جدید برای واحدهای موضوع تبصره مزبور بلامانع است.
تبصره ۳: صدور پروانه بهره برداری برای واحدهایی که قبل از ابلاغ هر یک از این محدودیت ها ایجاد شدند بلامانع است.

این مبحث نیز به پایان رسید و در آخر از شما تقاضا داریم تا نظرات خود را راجع به این مقاله برای ما بنویسید، تا ما را در این راه راهنمایی کنید و به نویسندگان ما انگیزه ی ادامه کار بدهید. متخصصین آگاه ثبت در تمامی مراحل و مسائل حقوقی و ثبتی در کنار شما خواهند شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *