Skip to content
آگاه ثبت » وبلاگ و مقالات » مقالات انحلال شرکت » نمونه متن نامه های اعلام ورشکستگی

نمونه متن نامه های اعلام ورشکستگی

شرایط ورشکست شدن

 

دلایل متعددی برای انحلال شرکت وجود دارد که یکی از آن ها، ورشکستگی شرکت می باشد. بعد از ورشکست شدن شرکت باید آن را با نامه ای رسمی به مراجع قانونی اعلام کرد. نامه اعلام ورشکستی موضوع اصلی این مقاله می باشد که توسط متخصصین آگاه ثبت برای شما آماده شده، برای آماده کردن این نامه بهتره از مشاوره یک متخصص امور ثبتی و حقوقی بهره مند شوید، شما عزیزان می توانید از خدمات مشاوره رایگان تلفنی امور ثبتی آگاه در امور ثبتی خود بهره مند شوید.

 

ورشکستگی چیست؟

ورشکستگی امری است که تحققش به معنای پایان فعالیت اقتصادی و تجاری صاحب کسب و کار و همچنین نچرخیدن چرخ کوچکی از چرخه ی بزرگ اقتصادی مملکت می باشد. ورشکستگی مخصوص یک بازرگان یا شرکتی تجاری است که نتواند بدهی های خود و شرکت را پرداخت کند. این در حالی است که ورشکستگی و مقررات آن تنها دربرگیرنده ی بازرگانان می‌شود و چنانچه اشخاص عادی نتوانند بدهی های خود را پرداخت کنند، اصطلاحاً به آنان «معسر» گفته می‌شود.

 

متن نامه دادخواست ورشکستگی از طرف طلبکار

خواسته:

تقاضای صدور حکم ورشکستگی

دلایل و منضمات دادخواست:

۱- دفاتر تجاری پلمپ شده ی تاجر

۲- دادنامه شماره ……..

۳- اجرائیه شماره ……..

شرح دادخواست:

ریاست محترم مجنمع قضایی محل اقامت خوانده

با سلام و احترام به استحضار می رساند:

به دلالت چک شماره……. که منتهی به صدور گواهی عدم پرداخت و در نهایت دادنامه شماره ….. و اجرائیه شماره ……….گردیده است. خوانده از ایفای تعهدات خود عاجز و ناتوان شده و قادر به پرداخت دیون خود نمی باشد. فلذا به استناد ماده ۴۱۵ قانون تجارت تقاضای صدور حکم ورشکستگی نامبرده مورد استدعاست.

 

 

متن نامه دادخواست ورشکستگی از طرف تاجر

متن نامه دادخواست ورشکستگی از طرف تاجر

 

 

نکات مربوط به امور اعلام ورشکستگی

1) شخصیت های حقیقی و حقوقی که مشاغل کوچکی دارند و تاجر به حساب نمی آیند و چرخه ی بزرگی از اقتصاد مملکت را نمی چرخانند، اگر هم به امر تجارت مشغول شوند،باز هم تاجر به حساب نمی آیند. بنابراین قوانین ورشکستگی برای آن ها قابل اعمال نیست.

2) حتما نیاز نیست که تاجر پولی نداشته باشد یا دارایی و نقدینگی  او برابر یا در حد بدهی هایش نباشد، بلکه زمانی که تاجر نتواند بدهی هایش  را پرداخت کند، ورشکسته به حساب می آید که باید اعلام کند.

3) نمایندگان و کارمندان تجارتخانه چون به حساب خود عمل تجاری انجام نمی دهند تاجر شناخته نشده و مشمول مقررات ورشکستگی نمی شوند.

4) تاجری که فوت کند تا یکسال بعد از فوت، اگر معلوم شود که در زمان حیات از عهده پرداخت کردن بدهی های خود برنمی آمده است، مشمول مقررات ورشکستگی می گردد و حکم ورشکستگی او صادر می شود.

 

 

اعلام توسط گروه های زیر امکان پذیر هست

شرایط ورشکست شدن و نمونه متن نامه اعلام ورشکستگی

 

  1. اعلام ورشکستگی توسط خود تاجر
  2. به درخواست و اعلام طلبکاران
  3. بر حسب تقاضای مدعی العموم

پیشنهاد آگاه ثبت به شما این است که قبل از اعلام ورشکستگی، مقاله انواع ورشکستگی ، مجازات و عواقب آن را مطالعه نموده تا از انواع و اختیاری و اجباری بودن این امر مطلع شوید تا درگیر مجازات قانونی ورشکستگی نشوید.

1) شخص تاجر

تاجر باید در مدت سه روز از زمانی که از عهده ی پرداخت بدهی ها و تعهدات نقدی او حاصل شده است، ناتوانی خود را به دفتر محکمه بدایت محل اقامت خود اظهار نموده و صورتحساب دارایی و کلیه دفاتر تجاری خود را به دفتر محکمه مزبور تسلیم نماید  تا مورد بررسی مراجع مربوط قرار گیرد.
به این منظور است که تمامی صورتحساب های مورد نظر قانونگذار از هر جهت کامل باشد و به طور موثر در زمان تصمیم گیری و اعلام ورشکستگی مورد استفاده دادگاه قرار گیرد.
هر تاجری به محض اینکه فهمید نمی تواند بدهی های خود را پرداخت کند، باید خیلی سریع به دادگاه اطلاع دهد که تجارت او متوقف شده است و قابلیت پرداخت دیون مالی و بدهی هایش را ندارد. از طرفی قانون، اول خود تاجر را موظف به اعلام ورشکستگی نموده است. ورشکستگی تاجر از نظر جامعه، عملی نامناسب است و باعث می شود که تمامی اعتبار تاجر از بین برود و از او گرفته شود. و دقیقا به همین خاطر است که باعث می شود تاجران بلافاصله ورشکستگی خود را اعلام نکنند.

بنا به قونون تجارت، صورتحسابی که تاجر به دادگاه می دهد باید تاریخ داشته باشد تاجر آن را امضا کرده باشد و به موارد و مدارک زیر در آن وجود داشته باشد:

  1. تعداد و تقویم کلیه اموال منقول و غیرمنقول تاجر به طور مشروح
  2. صورت تمامی بدی ها و طلب های تاجر
  3. صورت نفع و ضرر و صورت مخارج شخصی

نکته: در صورت توقف شرکت های تضامنی و نسبی، اسامی و آدرس اقامت تمامی شریکان و در شرکت های مختلط، اسامی و آدرس اقامت تمامی شریکان ضامن باید در مدارک بالا موجود باشد.

 

2) به درخواست طلبکاران

در اکثر موارد به دلایلی که در بالا برای شما بیان شد، تاجر حاضر نیست ورشکستگی خود را اعلام کند، و آن را تا جایی که ممکن است مخفی می کند. در این حالت طلبکاران می توانند مواقعی که در پرداخت مطالبات تجاری آن ها وقفه حاصل شد، ورشکستگی تاجر را به دادگاه اعلام دارند. البته دادگاه تاجر را احضار می نماید و از وضعیت قروض و دارایی و نحوه پرداخت بدهی های او جویا می شود. در صورتی که دادگاه و قانون تشخیص داد واقعاَ تاجر نمی تواند قروض و تعهدات نقدی خود را پرداخت کند، در آن صورت حکم ورشکستگی تاجر را صادر می کند.

 

3) دادستان

ورشکستگی تاجر فقط به طلبکاران او لطمه نمی زند، بلکه امکان دارد باعث ورشکستگی سایر تجار طلبکار او هم بشود. دولت باید نظارت در امر تجارت مخصوصاَ ورشکستگی داشته باشد. بر این اساس، دادستان حق دارد که به محض مشاهده وضعیت چنین تاجری که ممکن است تجارت بقیه را به خطر اندازد، مراتب را به دادگاه اعلام و حکم ورشکستگی او را صادر نماید.

 

اعلام ورشکستگی یکی از امور حقوقی پر دردسر و سخت می باشد که نیازمند راهنمایی یک متخصص و مشاور امور حقوقی می باشد. شما عزیزان می تنوانید در این مقاله متن نامه را جهت اعلام ورشکستگی مشاهده کنید ولی اگر نیازمند مشاوره هستید، می توانید از مشاوره تلفنی رایگان امور حقوقی آگاه ثبت بهره مند شوید.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *