Skip to content
آگاه ثبت » وبلاگ و مقالات » ثبت اختراع » مزایای اختراع ثبت شده چیست؟

مزایای اختراع ثبت شده چیست؟

مزایای ثبت اختراع

 

در دو مقاله ی قبل به طور کامل اختراع را به طور کامل برای شما تعریف کردیم، و همچنین از حقوق اختراع برای شما گفتیم، در این مقاله قصد داریم که با بیان مزایای ثبت اختراع شما را از مزایای مهم آن مطلع کنیم، تا به زودی در جهت ثبت اختراع خود اقدام کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید. در پایان اگر هر گونه سوالی برای شما به وجود آمد، می توانید با مراجعه به صفحه ی ثبت اختراع از مشاوره رایگان تلفنی موسسه حقوقی آگاه ثبت بهره مند شوید. در ابتدا با تعریف جزئی از اختراع، مقاله را شروع می کنیم.

 

اختراع چیست؟

تعریف ویکی پدیا از اختراع اینگونه است که به نظر بهترین تعریف آن نیز می باشد؛ به نتیجه و حاصل تلاش فکری و آن چیزی که از ذهن خلاق یک مخترع، در شکل یک محصول صنعتی کارآمد یا فرآیند صنعتی به وجود می آید، را می توان بهترین تعریف اختراع چیست بیان کرد؛ یا در حالت خلاصه می توان گفت که  اختراع یک راه حل نوآورانه و جدید، برای یک مشکل فنی است که تا به حال وجود نداشته است.

 

مزایای اختراع ثبت شده

 

مزایای ثبت اختراع چیست؟

ثبت اختراع باعث حمایت کردن از مخترع و اختراع ثبت شده می شود. در زیر به برخی از مهم ترین مزایای ثبت اختراع اشاره می کنیم تا ایز مزایا برای شما روشن شوند.

 

  1. ثبت اختراع باعث به وجود آمدن حمایت از مخترع و اختراع ثبت شده می گردد و به صاحب امتیاز اختراع پس از ثبت نهایی آن اجازه استفاده و کسب سود و بهره برداری داده می شود.
  2. بعنوان صاحب یک اختراع ثبت شده، می توانید حق استفاده از آن را به افراد دیگر انتقال دهید و در مقابل مبالغ و یا حق امتیاز دریافت کنید.
  3. مخترع حق انحصاری نسبت به ساخت، صادرات واردات، عرضه برای فروش، فروش و استفاده از فرآورده  را بدست می آورد که بدین ترتیب، از ساخت، استفاده، عرضه برای فروش، فروش یا وارد کردن یک محصول یا فرآیند بر اساس اختراع ثبت شده بدون اجازه قبلی مالک آن جلوگیری به عمل می آید و شرایط مناسبی برای حضوری مطمئن در بازار ایجاد می شود؛ که آن حق انحصارا مخصوص شماست.
  4. ذخیره به قصد عرضه برای فروش یا استفاده از فرآورده در خصوص اختراعاتی که در رابطه با فرآورده می باشد.
  5. در صورت تقلید و هرگونه سوء استفاده از اختراع امکان اقدام قانونی برای مالک اثر وجود دارد. مالک یا مالکین می توانند علیه هر شخصی که بدون اجازه به حقوقشان تعدی نماید در دادگاه حاضر شده و شکایتنامه پر کنند.
  6. ثبت اختراع ارزش تجاری محصول یا خدمت را بالا می برد که در نتیجه سود حاصل از آن نیز افزایش می یابد.
  7. امکان دسترسی به بازارهای جدید را فراهم می کند.
  8. جلوگیری از فعالیت های تکراری که هر روزه به یک شکل و در حالت سخت انجام می شوند.
  9. حقوق ناشی از اختراع ثبت شده قابل انتقال است و در صورت فوت صاحب حق به ورثه او منتقل می شود.
  10. نام مخترع در گواهینامه اختراع قید می شود، مگر این که کتباَ از اداره مالکیت صنعتی درخواست کند که نامش ذکر نشود. هر گونه اظهار یا تعهد مخترع مبنی بر این که نام شخص دیگری به عنوان مخترع قید گردد، فاقد اثر قانونی است.
  11. حمایت از طرح های صنعتی و ثبت آن افراد را به ابتکار و نوآوری تشویق می نماید و به آن ها انگیزه می دهد.
  12. تسهیلات اعطایی برای خدمت سربازی
  13. امکان استفاده از مزایا و تسهیلات ارائه شده برای شرکت های فناور و دانش بنیان
  14. امکان بهره برداری از مزایای بنیاد ملی نخبگان
  15. تسهیل در پذیرش برای ادامه تحصیل در داخل یا خارج از کشور
  16. امکان دریافت تسهیلات و مزایای صندوق حمایت از پژوهشگران کشور
  17. امتیاز مثبت برای استخدام

نکته

  • اختراع در حالتی مورد حمایت و حقوق حمایت قرار می گیرد که ثبت شده باشد.
  • گواهینامه اختراع سندی است که اداره مالکیت صنعتی برای حمایت از اختراع صادر می کند و دارنده ی آن می تواند از حقوق انحصاری بهره مند شود.

 

حق اختراع چیست؟

تعریف حق اختراع چیست و منظور از ورقه ی اختراع چیست؟

حق اختراع عبارت است از حق انحصاری مخترع در استفاده از اختراع خود دارد که برای مدت مشخص؛ حق اختراع نتیجه زحمت، کار و فعالیت مخترع است، زیرا کالای جدیدی به بازار عرضه کرده است. البته همان طور که گفته شد، اختراع باید از لحاظ اقتصادی و عملی قابل استفاده و کاربردی باشد، زیرا قوانین علمی که ممکن است بعداَ منشاء نتایج مهمی گردند از لحاظ مادی ارزش اقتصادی ندارند.

 

حمایت از اختراع چگونه است؟

ثبت علامت تجاری و ثبت اختراعات، در اداره ثبت شرکت ها انجام می شود که پس از صدور حق اختراع به مخترع، از طرح او در بستر قانون و مقررات، به 2 شکل حمایت می شود:

  1. حمایت از اختراع به صورت ایجابی: این به این معنی است که مخترع می تواند از خلاقیت و تلاشی که برای اختراع به خرج داده، از اختراع خود، بهره ببرد.
  2. حمایت از اختراع به صورت سلبی: این قانون موجب می شود تا افراد هیچگونه اجازه ای درزمینه ی حق نقض و حق انتشار آن بدون اجازه ی مالک این حقوق را نداشته باشند (حمایتی نظیر قانون کپی رایت)

 

مقاله ای که مطالعه کردید، به 17 مورد از مهمترین مزایای ثبت اختراع اشاره کرده بود که مزایای قابل توجهی بودند و در آخر نیز به دو مورد از تعاریف مهم که در مزایا از آن ها استفاده شده بود، اشاره کردیم و آن ها را برای شما تعریف کردیم تا مقاله به صورت کامل به تمامی سوالات شما پاسخ دهد. همواره شما برای ثبت اختراع خود نیاز به یک راهنما و مرجع معتبر خواهید داشت؛ موسسه حقوقی آگاه ثبت با کادری مجرب و خبره در امور ثبتی، می تواند با مشاوره رایگان تلفنی،راهمای شما باشد. تنها کافیست که فرم درخواست مشاوره رایگان را پر کنید یا با شماره تلفن های موسسه که در صفحات سایت موجود می باشد، با ما تماس بگیرید و از مشاوره عالی آگاه ثبت بهره مند شوید. “ثبت اختراع تا به حال به این راحتی نبوده است”

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *