جریمه عدم پلمپ دفاتر قانونی

حال که بحث در مورد جریمه و عواقب عدم پلمپ دفاتر است، شاید لازم است که در ابتدا یک تعریف ساده از دفاتر پلمپ را ارائه دهیم و در ادامه به بررسی عواقب عدم پلمپ دفاتر و بیان جریمه های آتی آن بپردازیم تا شما از عواقب آن با خبر باشید. و همیشه سروقت به پلمپ دفاتر خود بپردازید تا از عواقب آن در امان باشید.

 

پلمپ دفاتر و مهمترین موارد آن

پلمپ دفاتر قانونی یا به عبارت دیگر پلمپ دفاتر تجاری یکی از مهمترین وظایف تاجران است که شاید به دلیل اهمیت زیاد همین موضوع است که در اولین ماده های قانون تجارت و همچنین در موادی از قانون مدنی، قانونگذار به به شرح و وصف این قوانین پرداخته است.

یکی از مهمترین موادی که در قانون تجارت در مورد جریمه عدم پلمپ دفاتر تجاری با آن مواجه هستیم  مواد ۱۴ و ۱۵ قانون تجارت است.

 

ماده 14 قانون تجارت به این صورت است که:

دفاتر مذکور در ماده ۶ (یعنی دفتر روزنامه، دفتر کل، دفتر دارایی و دفتر کپیه) و سایر دفاتری که تجار برای امور تجارتی خود بکار می برند در صورتی که مطابق مقررات این قانون مرتب شده باشد، بین تجار در امور تجارتی سندیت خواهد داشت و در غیر اینصورت فقط بر علیه صاحب آن معتبر خواهد بود و جریمه به همراه دارد.

بنابراین این مساله دارای آثار حقوقی بسیاری است و می تواند برای تاجری که به این وظیفه قانونی خود عمل نکرده است مشکلات متعددی را بوجود بیاورد و جریمه ای را به همراه داشته باشد.

 

ماده 15 قانون تجارت به این صورت است که:

برای ضمانت اجرای عدم انجام پلمپ دفاتر تجاری، قانونگذار در ماده ۱۵ ذکر کرده است که تخلف از ماده ۶ و ماده ۱۱ مستلزم دویست تا ده هزار ریال جزای نقدی است. این مجازات را محکمه حقوق (در حال حاضر دادگاه حقوقی) راسا و بدون تقاضای مدعی العموم (دادستان) می تواند حکم بدهد و اجرای آن مانع اجرای مقررات راجع به تاجر ورشکسته که دفتر مرتب ندارد نخواهد بود.

در واقع از مفهوم این ماده متوجه می شویم که عدم انجام پلمپ دفاتر قانونی یا وجود بی ترتیبی در آن دارای وصف کیفری است و عواقب ناخوشایندی را به همراه دارد.

 

 

 

عواقب و جریمه عدم پلمپ دفاتر و ارائه دفاتر قانونی

باتوجه به ماده 193 قانون مالیات های مستقیم، مودیانی که به وسیله ی این قانون موظف به نگهداری دفاتر قانونی می باشند، در صورتی که دفاتر خود را تسلیم نمایند و یا ترازنامه و حساب سود و زیان خود را اعلام نکند، معادل ۲۰% مالیات برای هر یک از موارد ذکر شده جریمه خواهند شد؛ و در صورتی که دفاتر آنها رد شود این جریمه معادل 1۰% خواهد بود.
نکته قابل توجه: باتوجه به اینکه عدم تسلیم اظهارنامه، ترازنامه و حساب سود و زیان در دوره معافیت موجب عدم استفاده از معافیت مقرر در سال خواهد شد، لذا ممیز می تواند دفاتر را رد کند و یا در بهترین حالت 1۰% جریمه محاسبه نماید.

 

 

عواقب عدم انجام پلمپ دفاتر چیست؟

با توجه به قانون تجارت، قوانین مالیاتی و همچنین رویه اداره مالیات در کلیه مناطق کشورمان، هر تاجری اعم از اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی موظف است نسبت به وظایف قانونی مالیاتی خود در زمان مقرر اقدامات لازم را به عمل آورد؛ که از جمله مهمترین این وظایف و اقدامات، اخذ پلمپ دفاتر قانونی ، تنظیم و تحریر این دفاتر طبق قانون، ارسال اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر (در حال حاضر برای اشخاص حقیقی حداکثر تا پایان خرداد ماه هر سال و برای اشخاص حقوقی حداکثر تا پایان تیر ماه هر سال این فرصت وجود دارد تا اظهارنامه مالیاتی سال قبل تنظیم و ارسال گردد).

 

انجام این اقدامات طبق قانون و در موعد مقرر کاملا به نفع پرداخت کننده (مودی) مالیاتی خواهد بود. چرا که با توجه به ضرایب و مبالغ تعیین شده از طرف اداره کل مالیات، در آمدهای مودیان گرامی در هر سال تا حداکثر مبلغ معین اعلام شده، از پرداخت مالیات معاف خواهد بود به شرط آنکه آن مودی به وظایف و تکالیف خود طبق قانون و در موعد مقرر عمل نموده باشد.

 

حال اگر تاجر یا شرکتی نسبت به اخذ پلمپ دفاتر قانونی خود اقدام ننموده باشد یا هر یک از اقدامات ذکر شده را در موعد معین و طبق مقررات قانونی انجام نداده باشد، علاوه بر آنکه از معافیت مذکور بهره مند نمی شود، شامل پرداخت مالیات بصورت علی الراس نیز می شود که گاها مبالغ بسیار سنگینی است و طبیعتا هیچ شخص یا شرکتی تمایل ندارد که مالیات او بصورت علی الراس محاسبه شود.

 

موارد رد شدن دفاتر قانونی

  1. در صورتی که دفاتر ارائه شده به نحوی از پلمپ خارج شده و یا فاقد یک یا چند برگ باشد.
  2. عدم ثبت یک یا چند فعالیت مالی در دفاتر به شرط احراز .
  3. تقدم ثبت یک یا چند معامله نسبت به تاریخ وقوع آنها.
  4. ثبت تمام یا قسمتی از یک فعالیت بین سطرها.
  5. ثبت تمام یا قسمتی از یک فعالیت بین حاشیه ها.
  6. تراشیدن و پاک کردن مندرجات دفاتر به منظور سوء استفاده.
  7. جای سفید گذاشتن بیش از حد معمول در صفحات و سفید ماندن تمام صفحه در دفتر روزنامه.
  8. محو کردن مندرجات دفاتر با وسایل شیمیایی.
  9. بستانکار شدن حسابهای بانکی و نقدی ناشی از تقدم و تاخر ثبت حسابها و دریافت و پرداخت.
  10. عدم ارائه یک یا چند جلد از دفاتر ثبت و پلمپ شده و نانوشته.

 

پیشنهاد ما برای کسب اطلاعات کامل از پلمپ دفاتر، مطالعه ی مقاله ی همه چیز درباره ی پلمپ دفاتر می باشد.

 

نکته آگاه ثبت

 

توصیه ی آگاه ثبت در زمینه عدم پلمپ دفاتر تجاری و عواقب آن

با توجه به اینکه پلمپ دفاتر تجاری هزینه چندانی برای شرکت ندارد، بهتر است در اول سال مالی نسبت به اخذ آن اقدام کنید؛ تا مشکلات مالیاتی برای شما به وجود نیاید. حتی اگر شرکت شما فعالیتی نداشته باشد؛ یعنی عدم فعالیت شرکت، مجوزی برای عدم پلمپ دفاتر نیست و به پیشنهاد ما هرچه سریعتر برای اخذ آن اقدام کنید.

 

در پایان لازم به ذکر است چنانچه در ارتباط با اخذ پلمپ دفاتر قانونی خود نیاز به مشاوره دارید و یا با توجه به مسائل گفته شده دچار مشکل مالیاتی شده اید و قصد طرح دعوای مالیاتی دارید و نیاز به وکیل مالیات دارید، می توانید از طریق راههای ارتباط با ما ، با وکلای خبره و باتجربه موسسه حقوقی ثبت شرکت و ثبت برند آگاه ثبت در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان و خدمات این موسسه بهره مند گردید تا از عواقب عدم پلمپ دفاتر در امان بمانید.

دیدگاه های دیگران
علی پایدار 3 سال پیش:

سرکار خانم الهام لطفا با شماره 02141858 داخلی 130 در تماس باشید بخش خدمات مالیاتی کاملا راهنمایی تون میکنند. پیروز باشید

elham 3 سال پیش:

با سلام و وقت بخیر در هنگام پر کردن اظهارنامه مالیاتی سال 1399 ، قسمت مربوط به پر کردن مشخصات دفاتر نوشته شده است و ما فقط انتخاب می کنیم برای شرکت ما تاریخ ثبت دفاتر 1399/02 زده شده است در حالی که ما سال قبل درخواست دفاتر کردیم و در سال 98 دریافت کردیم و تاریخی که در اول صفحات دفاتر زده شده است هم به سال 98 اشاره کرده است حالا این سال را برای حسابرسی به شرکتی دادیم و میگه این تاریخ ثبت ایراد داره و مشکل زا است آیا درست می گوید و من خودم باید تاریخ اول صفحات دفاتررا به جای تاریخ ثبت سیستم درج کنم؟اینکه گفته می شود از سال 1398 تاریخ و تاخیر پلمپ دفاتر مشکلی ندارد درسته؟

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…