ثبت برند خودرو سازی

خودروسازی یکی از فعالیت های صنعتی است که اصولا در تمام کشورها با برندهای خاصی شناخته می شود. هرگز نمی توان خودرویی را تصور کرد که به مرحله تولید رسیده است بی آنکه دارای ثبت برند خودرو سازی باشد.

باتوجه به مزایای بسیار زیادی که ثبت برند ماشین و سایر تولیدات صنعتی و غیرصنعتی به دنبال دارد بهتر است تا هرچه زودتر نسبت به ثبت برند خودرو سازی خود اقدام نمایید. ما در این مقاله علاوه بر ذکر مزایای ثبت برند خودروسازی و شرایط ثبت برندهای این حوزه از صنعت را تشریح خواهیم کرد.

مراحل ثبت برند خودرو سازی

اکنون که با مزایای ثبت برند و علائم تجاری آشنا شده اید بهتر است مراحل ثبت برند را مطالعه کنید. مراحل ثبت برند خودروسازی به شرح ذیل است:

  1. مرحله اول برای ثبت برند، استعلام برند مورد نظر است. سعی کنید در همان ابتدا از منحصربفرد بودن برند مورد نظر مطمئن شوید.
  2. سپس به سامانه اداره مالکیت معنوی مراجعه نمایید و اطلاعات و مدارک لازم را ارسال نمایید.
  3. بعد از ارسال مدارک ثبت برند ، برای شما یک کد رهگیری ارسال می شود. این کد را برای ورود مجدد به سایت و بررسی تغییرات اخیر نیاز دارید.
  4. بعد از تایید نهایی باید منتظر پاسخ اداره مالکیت معنوی باشید. در این خصوص یا با درخواست شما به کل موافقت می شود یا به کل رد می گردد. ممکن است اطلاعات وارده ناقص باشد و به شما اخطار دهند تا نواقص موجود را رفع کنید.
  5. سپس باید یک مرحله آگهی را در روزنامه رسمی کشور انجام دهید. اگر هیچ گونه اعتراضی به علامت مورد نظر صورت نگرفت یا اعتراض صورت گرفته از دیدگاه قانون وارد نبود باید مدارک را شخصا یا به وکالت به اداره مالکیت معنوی در تهران ارسال کنید.
  6. در این جا باید هزینه کارشناسی و بررسی مدارک را پرداخت کنید.
  7. نتیجه نهایی به شما ارائه می شود.
  8. در صورتی که با طرح مورد نظر موافقت به عمل آید نیاز است تا یکبار دیگر نسبت به انتشار آگهی در روزنامه رسمی کشور مبادرت نمایید.
  9. اگر بعد از گذشت زمان مقرر نسبت به این امر مخالفتی صورت نگیرد علامت تجاری به نام شما ثبت شده و شما صاحب یک برند مشخص در حوزه خودرو سازی می شوید.

شرایط برند خودرو سازی

 

شرایط گرافیکی و طراحی مورد نظر برای ثبت برند خودرو سازی از قوانین کلی حاکم بر ثبت برندها پیروی می کند بنابراین باید دارای شرایطی باشد که در قانون تعیین شده و از آن به عنوان قانون نشان ها و علائم تجاری یاد می کنند. علامت مورد نظر باید دارای شرایط ذیل باشد تا از دیدگاه قانون، حق تقاضای ثبت را داشته باشد. این موارد عبارتند از:

  • علامت مورد نظر باید یک ابتکار نوین باشد و سرقت سایر علامت های تجاری به حساب نیاید.
  • علامت تجاری باید مشخصه ای از نوع تولیدات باشد و باعث گمراهی مشتریان نگردد.
  • نباید هیچ گونه تضاد و اختلافی با قوانین جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.
  • لوگوی پیشنهادی نباید طرح پرچم کشور ایران یا سایر کشورها باشد.

مدارک لازم برای ثبت برند خودرو سازی

 

مدارک جهت ثبت برند خودرو سازی به شرح زیر است:

  • مدارک هویتی شخص حقیقی یا مدیرعامل شخص حقوقی
  • آگهی اساسنامه شرکت و آخرین تغییرات صورت گرفته در آن
  • ارائه اظهارنامه در سه نسخه
  • ارائه کارت بازرگانی برای برندهایی که به زبان لاتین چاپ می شوند.
  • ارائه ده نمونه از لوگوی مورد نظر اعم از کپی تصویر یا اصل آن
  • در صورت سه بعدی بودن لوگوی پیشنهادی ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند لازم است.
  • در صورتی که قصد استفاده حق تقدم را دارید باید مدارک مربوط به آن را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنید.

هزینه ثبت برند خودرو سازی

 

در این خصوص که هزینه ثبت برند ماشین چقدر می باشد نمی توان رقم مشخصی را ارائه کرد با این حال این مسئله که علامت مورد نظر در همان مراحل ابتدایی تایید گردد یا بارها نیاز به اصلاح داشته باشد و کارشناسی های متعددی را به دنبال خود ایجاد کند و همچنین ارائه مدارک و واگذاری امور مربوطه به وکالت و مواردی از این قبیل در میزان هزینه ثبت برند خودرو سازی موثر هستند. برای اطلاع از حداقل هزینه های ممکن در این زمینه با مشاورین ما در گروه آگاه ثبت تماس بگیرید.

مزایای ثبت برند خودرو سازی

 

گذشته از ضرورت هایی که برخی از تولیدات صنعتی و غیرصنعتی در زمینه ثبت برند و اخذ مجوزهای لازم از سازمان های ذی ربط ایجاد می کنند مزایای زیادی نیز به دنبال ثبت برند به وجود می آید. به عنوان مثال می توان به حق استفاده انحصاری از یک علامت اشاره کرد که صرفا به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات ثبت کرده باشد.

همچنین با ثبت علامت تجاری، محافظت آن توسط مراجع قانونی تایید شده و ارزش قانونی آن توسط مراکز مورد نظر به رسمیت شناخته می شود. این علامت همچنین به فعالیت های صاحب خود رسمیت می دهد.

علاوه بر موارد فوق باید به این مورد اشاره کرد که استفاده از علامت تجاری موجب ایجاد تفاوت و تمایز بین محصولات و تولیدات مشابه می گردد به گونه ای که محصولات و تولیدات شما از سایر رقبا تفکیک می گردد. اگر زمانی قصد انعقاد قرارداد اعطای نمایندگی را داشته باشید، علامت تجاری یا برند شما یکی از مهم ترین مواردی است که حتماَ باید قید شود.

باتوجه به اینکه سازمان استاندارد ملی وارد عمل می شود تولیدکنندگان بعد از ثبت برند ملزم به ارائه محصولات با کیفیت تری خواهند بود و اینگونه اعتماد مشتری نیز به شما افزایش می یابد. از مشهودترین مزایای ثبت برند امکان استفاده راحت از تسهیلات بانکی است. ثبت برند خودرو سازی فعالیت هایی همانند بازاریابی را قوت می بخشد و از سرقت طرح ها و ایده های شما در حوزه کسب و کار جلوگیری به عمل می آید.

زمان لازم برای ثبت برند ماشین سازی

اگر می خواهید برند شما در کمترین زمان ممکن به ثبت برسد بهتر است امور خود را به موسسات متعهد و معتبر در این زمینه محول کنید. این نکته را هم اضافه کنیم که باتوجه به ضرورت اتمام دوره کارشناسی و همچنین نشر آگهی در دو دوره متوالی حداقل چهار ماه با ثبت برند خودرو سازی فاصله دارید.

این زمان باتوجه به اینکه ممکن است مدارک شما مورد اصلاح واقع شود یا کاملا رد شده باشند و شما مجبور به تنظیم مجدد اظهارنامه باشید ممکن است تا چند ماه دیگر نیز به تاخیر بیافتد. بهترین اقدام ممکن در این زمینه برای ثبت علامت تجاری در کمترین زمان ممکن، مشورت با گروه آگاه ثبت خواهد بود.

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…