ثبت برند اقامتگاه بومگردی

نحوه ثبت برند اقامتگاه بومگردی

شاید سوال باشد اقامتگاه های بومگردی چیست؟ در واقع به اقامتگاه هایی گفته می شوند که با توجه به ضوابط زیست محیطی محل، حفظ معماری و بافت تاریخی آن منطقه ای که اقامت گاه در آن قرار دارد تاسیس می شوند. معمولا این اقامتگاه ها با اجتماعات محلی تعامل و ارتباط زیادی دارد و همین مورد نیز باعث شده که این نوع اقامتگاه ها از نظر گردشگرها و توریست ها بسیار مورد توجه قرار گیرند. در ادامه با نحوه ثبت برند اقامتگاه بومگردی آشنا میشویم.

طبقه بندی های اقامتگاه های بوم گردی

ثبت برند اقامتگاه بومگردی یعنی چه

اقامتگاه های بومگردی به سه گروه تقسیم می شوند: درجه یک، درجه دو و درجه سه. این امتیارات بر اساس نظر و ارزیابی کارشناسان صورت گرفته و به این درجات تقسیم بندی می شوند. 30 درصد از امتیازی که به اقامتگاه تعلق می گیرد مربوط به ساختمان است، 30 درصد نیز مربوط به امکانات و تجهیزات محل، 30 درصد نیروی انسانی و خدمات بهداشتی و 40 درصد نیز در رابطه با رعایت ضوابط زیست محیطی و توجه به ابعاد فرهنگی است.

یک اقامتگاه درجه یک باید در تمامی قسمت ها حداقل امتیاز 7 و به صورت میانگین نیز کل امتیازاتی که می گیرد باید 8 باشد. در مورد اقامت گاه ها ی درجه دو نیز باید در تمامی قسمت ها حداقل امتیاز 4 و میانگین کل امتیازاتی که اقامت گاه دریافت کرده است باید 5 باشد و اقامتگاه های درجه یک نیز باید در تمامی آیتم ها حداقل امتیاز 1 و میانگین کل امتیازاتی که دریافت می کند نیز باید 2 باشد.

شرح مراحل ثبت برند اقامتگاه بومگردی

  • در اولین قدم برای ثبت برند اقامتگاه بومگردی، متقاضی باید درخواست خود را به صورت کتبی آماده کرده و همراه با مدارک ثبت برند به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان محل اقامتگاه تحویل دهد.

در مرحله بعد یک کارشناس از محل اقامتگاه بازدید می کند و موضوع را در کمیته برنامه ریزی گردشگری استان مطرح می کند. اگر که با درخواست فرد مبنی بر ثبت اقامتگاه موافقیت شود، که فرد باید بقیه مراحل را پشت سر بگذارد و اگر موافقت نشود مراتب امر به متقاضی اطلاع داده می شود و کار به پایان می رسد.

  • درخواست هایی که با آنها موافقت شده است در کمیته فنی استان مطرح می شوند و بعد از تایید شده موافقت اصولی صادر می گردد. بعد از آن باید از تمامی ادارات مرتبط با ثبت برند اقامتگاه بومگردی استعلام شود و این استعلام به تایید برسد.
  • بعد از به تایید رسیدن تمام نقشه هایی که از طرف متقاضی ارائه شده توسط کمیته فنی سرمایه گذاری بررسی شده و این بررسی باید با حضور یک کارشناسی طبیعت گردی انجام گیرد.
  • در این مرحله نیز باید تمام نقشه های به مراجع زیر ربط ارسال گردد تا پروانه بهره برداری اقامتگاه بومگردی توسط ادراه کل استان صادر شود.
  • انجام عملیات ساخت بر اساس برنامه ای که زمان بندی شده است و دریافت نامه پایان کار عملیات ساختمانی مراحل دیگری است که باید در ادامه کار انجام گیرد.
  • بعد از دریافت نامه، معاونت گردشگری استان محل مورد نظر را بررسی و این نهاد است که باید تایید نهایی را بدهد. در نهایت نیز یک پروانه بهره برداری موقت شش ماهه توسط اداره کل استان صادر می شود و به این شکل می توان برای ثبت برند اقامتگاه بومگردی اقدامات لازمه را انجام داد.
  • بعد از صدور پروانه، نوبت به فرآیند استاندارد سازی و دریافت درجه اقامتگاه می رسد.

چند نکته مهم در مورد ثبت برند اقامتگاه بومگردی

تا به اینجا با مراحل ثبت برند اقامتگاه بومگردی آشنا شدیم. لازم است که در کنار ثبت برند به نکاتی حاشیه ای دیگری نیز توجه شود که آنها را در ادامه توضیح خواهیم داد.

توسعه پایدار

توسعه پایدار به بحث مدیریت پسماندها و بازیافت آنها ارتباط دارد و بر روی این مساله  تاکید می کند که اقامتگاه ها زباله ها و پساب هایی را که تولید می کنند را به روشی کاملا درست و منطقی مدیریت و بازیافت کنند. یکی از مهم ترین اهدافی که اقامتگاه های بومگردی باید مورد توجه قرار دهند آن است که تحت هیچ شرایطی نباید محیط اطراف و محیط زیست را آلوده کنند.

موضوع دیگری که آن نیز در نوع خود از اهمیت زیادی برخوردار است مربوط به مصرف انرژی و منابع آن است. یک اقامتگاه بومگردی باید به این مساله نیز توجه داشته باشد و از تمامی منابعی که در اختیار دارد به صورت بهینه استفاده کند و هیچ یک از آنها را هدر ندهد. در ضمن اقامتگاه ها نباید از نظر سیستم گرمایش و سرمایش تاثیر منفی بر روی وضعیت کلی منطقه بگذارند.

سرویس های بهداشتی

در هر اقامتگاه هایی که درجه سه هستند به ازای هر واحد باید سه چشمه سرویس بهداشتی و حمام ساخته شده باشد. در اقامتگاه های درجه 2، علاوه بر وجود سه سرویس بهداشتی، یک سوم واحدهای اقامتگاه باید سرویس بهداشتی و حمامی مستقل از سایر واحدها داشته باشند. در اقامتگاه درجه یک تمامی واحدهای اقامتگاه باید سرویس بهداشتی و حمام مستقل داشته باشند.

توجه به لباس پرسنل اقامتگاه

برای آنکه گردشگرها و توریست ها با فرهنگ جاری در محله بیشتر آشنا شوند توصیه می شود که کارکنان و پرسنل اقامتگاه بومگردی، لباس های محلی را به تن کنند. بدین شکل هم می توان از نظر فرهنگی تاثیرات خوبی بر روی سطح دانش و آگاهی مسافرین گذاشت و هم اینکه به افزایش جذابیت در اقامتگاه کمک کرد و تعداد توریست و گردشگر بیشتری را به برای بازدید از اقامتگاه دعوت و تشویق کرد.

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…