Skip to content
آگاه ثبت » وبلاگ و مقالات » مقالات ثبت شرکت » شرکت حسابداری چیست؟

شرکت حسابداری چیست؟

شرکت حسابداری

شرکتهای حسابداری چیست

شرکت حسابداری نهادی است که به شما کمک می‌کند در سازمان متبوع خود، یک نظم مالی ایجاد کنید تا در روند کاری شما اخلالی ایجاد نشود. در واقع وجود نظم مالی یک ضرورت انکارناپذیر در روند کاری و مالی نهادها و سازمان‌های مختلف است که نبود آن باعث بروز مشکلات بسیاری در این روند خواهد شد. برای آشنایی با این شرکتها می توانید تا انتهای مقاله ما را دنبال کنید و در صورت داشتن هرگونه سوال، با مشاوره رایگان سامانه آگاه ثبت در تماس باشید.

خدمات شرکت‌های حسابداری

شرکت حسابداری چه خدماتی دارند

شرکت‌های حسابداری خدمات بی‌شماری را ارائه می‌کنند که به صاحبان مشاغل کمک می‌کند تا از نظر مالی سازماندهی شوند، روند مالی آن‌ها با قوانین مالیاتی مطابق باشد و به آمادگی برای رشد تجارت صاحبان مشاغل کمک کند. صاحبان مشاغل نباید به یک شرکت حسابداری صرفا به عنوان راهی برای انجام کارهای مربوط به حسابداری نگاه کنند، بلکه باید آن را به عنوان یک شریک تجاری جدایی‌ناپذیر از شرکت خود در نظر بگیرند.

البته این را هم باید مدنظر داشته باشید که هر شرکت حسابداری هر نوع خدماتی را ارائه نمی‌دهد، بنابراین صاحبان کسب و کار باید با شرکت‌های مختلف مذاکره کنند تا مشخص شود که کدام یک برای نیازهای تجاری خاص شرکتع مناسب است.

انواع موسسات حسابداری

موسسات حسابداری انواع مختلفی دارند که هر یک کار خاصی را انجام می‌دهند. به عنوان مثال برخی از شرکت‌های حسابداری در خدمات تخصصی مانند استراتژی مالیاتی تخصص دارند، برخی دیگر نیز خدمات حسابداری و حقوق و دستمزد را انجام می‌دهند، برخی در زمینه آماده‌سازی مسائل مالیاتی و حل و فصل نکات مربوط به آن و همچنین خدمات ارزیابی کسب‌وکار، خدمات ارائه می‌کنند.

به طور کلی موسسات حسابداری از نظر نوع خدمات به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

  • شرکت‌های نظارت بر امور مالیاتی
  • موسسات حسابرسی
  • شرکت‌های متخصص در امر بررسی ریسک‌ها و خطرات کاری
  • شرکت‌های حسابداری متخصص در امر برون‌سپاری

بررسی تفاوت موسسه حسابداری با شرکت حسابداری

یک موسسه حسابداری توانایی این را دارد که خدمات تخصصی حسابداری و مشاوره تجاری را در طیف وسیعی از زمینه‌های مهم ارائه دهد. در واقع تفاوت اصلی بین یک شرکت حسابدار و یک موسسه حسابداری در این است که یک موسسه حسابداری معمولا از صلاحیت و تجربه بیشتری برخوردار است و بهتر می‌تواند امور پیچیده مربوط به حسابداری را برای شما انجام دهد. اگر به دنبال خدمات حسابداری ساده هستید، می‌توانید از یک شرکت حسابداری معمولی کمک بگیرید، اما در مواردی که نیاز به کارهای پیچیده‌تر یا تخصصی‌تر دارید، حتما از موسسات حسابداری معتبر استفاده کنید، به طور قطع این کار ارزش ‌هزینه‌ای را که برای آن می‌پردازید، دارد.

درآمد شرکت حسابداری

شرکت حسابداری چقدر درآمد دارد

درآمد شرکت‌های حسابداری بر اساس مسائل فرمول‌های مختلفی محاسبه می‌شود،‌اما مهم‌ترین آن توانایی این شرکت‌ها در یافتن راه‌حل‌های مناسب برای حل پیچیده‌ترین مشکلات مالی پیش روی شرکت‌های مختلف است. به طور کلی درآمد موسسات حسابداری در عرصه جهانی در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی نداشته است، به طور مثال در سال 2020 این افزایش درآمد به طور متوسط تنها 5.7 درصد بوده است که کمترین رشد در هشت سال گذشته محسوب می‌شود. اما به طور کلی این شغل درآمد بسیار مناسبی دارد که البته شرط به دست آوردن این درآمد، داشتن تجربه و توانایی بالا در زمینه انجام محاسبات پیچیده مالی است.

انواع شرکت‌های مالی و حسابداری

شرکت‌های مالی و حسابداری انواع مختلفی دارند که در ادامه به طور اختصار به آن‌ها می‌پردازیم:

شرکت حسابداری با خدمات کامل:

این شرکت مجموعه کامل خدمات حسابداری از حسابداری تا خدمات مشاوره را ارائه می‌دهد.

شرکت تخصصی حسابداری:

شرکت‌های تخصصی خدمات حسابداری تخصصی را ارائه می‌دهند که هر کدام بر حوزه‌های مختلف مالی تمرکز دارند.

شرکت کوچک حسابداری:

این شرکت‌های کوچک کارهای اولیه و نه چندان پیچیده مربوط به حسابداری را انجام می‌دهند.

موسسات حسابداری:

فعالیت این موسسات بیشتر نیاز شرکت‌های دولتی، شرکت‌های چند ملیتی و سازمان‌های تحت کنترل خارجی را برطرف می‌کند.

شرکت حسابداری مالیاتی:

این شرکت‌ها بازار بسیار بزرگی دارند، زیرا هم افراد و هم شرکت‌ها نیاز به بررسی بدهی‌های مالیاتی خود و تسویه این بدهی‌ها دارند. این شرکت‌ها خدمات مختلفی را مانند برنامه‌ریزی و آماده‌سازی اظهارنامه‌های مالیاتی انجام می‌دهند.

شرکت‌های حسابداری قانونی:

این شرکت‌ها عمدتا به کارفرمایان و سازمان‌های مجری قانون که به متخصصی نیاز دارند که تخلفات مالی را حل کند، پاسخ می‌دهند. این شرکت‌ها مسئول کشف تقلب‌های مالی و فعالیت‌های غیرقانونی و راه‌اندازی سیستم‌های تشخیص و پیشگیری از تقلب هستند.

شرکت مشاوره کسب و کار:

این نوع شرکت حسابداری بخش بزرگی از بازار کسب‌وکارهای کوچک را به خود اختصاص می‌دهد، زیرا امروزه اکثر سازمان‌ها به بینش حرفه‌ای در مورد امور مالی خود نیاز دارند. شرکت‌های مشاوره کسب و کار خدمات مشاوره‌ای را به شرکت‌هایی ارائه می‌دهند که به یک دیدگاه مناسب در مورد برنامه‌ریزی مالی، بیمه و سایر زمینه‌های مرتبط نیاز دارند.

 ثبت شرکت حسابداری

برای ثبت یک شرکت حسابداری، شما باید هزینه آن را بپردازید و یک فرم درخواست ثبت تکمیل شده را برای بررسی به نهادهای قانونی مرتبط با این فرآیند، ارائه دهید. نهادهای قانونی پس از انجام بررسی‌های لازم، مجوز مورد نیاز برای ثبت شرکت شما را صادر می‌کنند. در عین حال مجوز ثبت شرکت قواعد و ضوابط خاصی دارد که در صورت تخطی از هر یک از این قوانین، امکان دارد این مجوز باطل و ادامه فعالیت شرکت مزبور غیرقانونی تلقی شود.

برخی فعالیت‌های شرکت‌های حسابداری

برنامه‌ریزی و تهیه اظهارنامه مالیاتی

برنامه‌ریزی و آماده‌سازی مالیاتی بسیار سخت‌تر از تکمیل اظهارنامه مالیاتی است، در واقع  شرکت‌های حسابداری اظهارنامه مالیاتی شرکت‌های مختلف تهیه می‌کنند و آن‌ها را به نهادهای قانونی ذیربط ارائه می‌دهند. این شرکت همچنین اسناد تجاری پایان سال را تهیه می‌کنند. صاحبان مشاغل همچنین می‌توانند به شرکت‌های حسابداری این اختیار را بدهند که منافع صاحب کسب و کار را در مورد اعلامیه ه‌، درخواست‌های اطلاعاتی یا ممیزی از خدمات درآمد داخلی نمایندگی کنند.

علاوه بر این، صاحبان مشاغل باید نهادهای تجاری ایجاد کنند که مطلوب‌ترین سناریوهای مالیاتی را ایجاد کنند. شرکت‌های حسابداری به شناسایی بهترین راه‌حل‌ها در این زمینه کمک می‌کنند.

حسابداری عملیاتی و حقوق و دستمزد

شرکت حسابداری حقوق و دستمزد

بسیاری از صاحبان مشاغل در ارائه محصول یا خدماتی که مهم‌ترین بخش کسب و کار است عالی هستند. اما صاحبان مشاغل همیشه در جنبه‌های مالی اداره یک تجارت متخصص نیستند. شرکت‌های حسابداری می‌توانند در این زمینه کمک کنند. کپی‌هایی از حساب‌های بانکی تجاری را می‌توان به شرکت‌های حسابداری ارسال کرد تا حسابداران برای نگهداری سوابق دقیق جریان نقدی بر روی آن‌ها کار ‌کنند. شرکت‌های حسابداری همچنین صورت‌های سود و زیان ایجاد می‌کنند که بخش‌های کلیدی هزینه‌ها و جریان‌های درآمد را از هم متمایز می‌کند.

شرکت‌های حسابداری همچنین ممکن است حساب‌های دریافتی را بررسی و پول‌های خروجی را مدیریت کنند که شامل پرداخت‌های فروشنده و پردازش حقوق و دستمزد می‌شود. شرکت‌های حسابداری همچنین می‌توانند اطمینان حاصل کنند که مدارک مورد نیاز دولتی برای کارمندان داخلی و پیمانکاران مستقل تکمیل شده است تا شرکت بتواند اسناد پرداخت پایان سال را به درستی صادر کند.

توسعه کسب و کار و ارزش‌گذاری

زمانی که یک کسب‌وکار نیاز به ایجاد گزارش‌های مالی یا به دست آوردن حسابرسی‌های مربوط به بخش‌های مختلف مالی شرکت دارد، می‌تواند از فعالیت‌های یکپارچه شرکت‌های حسابداری در این زمینه استفاده کند. هنگامی که یک کسب و کار به دنبال وام یا بودجه از یک سرمایه‌گذار خصوصی است، این معامله باید به طور قانونی و دقیق ارزش گذاری شود. شرکت‌های حسابداری می‌توانند به درآمدهای سال‌های گذشته، دفتر کسب‌وکار و الگوهای رشد دسترسی داشته باشند تا ارزش‌گذاری معقول و مطلوبی را برای شرکت به منظور ارائه آن به سرمایه‌گذاران یا خریداران بالقوه تعیین کنند.

برخی از شرکت‌های حسابداری نیز به کسب‌وکارهای جدید با صورت‌های مالی مشخص کمک می‌کنند. کسب و کارهای حرفه‌ای برای تامین مالی اولیه یا برای گسترش کسب و کار از این صورت‌های مالی مشخص استفاده می‌کنند. شرکت‌های حسابداری می‌توانند برای این منظور از داده‌های صنعتی به همراه تاریخچه مالی موجود شرکت برای محاسبه داده‌ها استفاده کنند.

هزینه ثبت شرکت حسابداری

هزینه ثبت شرکت های حسابداری بر اساس کشور یا موقعیت جغرافیایی مورد نظر ممکن است، متفاوت باشد. با این حال بیشتر این هزینه شامل: تهیه مدارک و مجوز های مورد نیاز، انتشار آگهی های رسمی و پرداخت هزینه حق الثبت می باشد. بسته به نوع شرکتها که شامل: ثبت شرکت مسئولیت محدود، سهامی خاص و عام، تضامنی، تعاونی و نسبی می شوند، این هزینه ها ممکن است با تفاوت همراه باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر برای هزینه و تعرفه ها، می توانید با ما در تماس باشید.

مشاوره رایگان ثبت شرکت حسابدری

در پایان این مقاله از سامانه ثبت شرکت آگاه ثبت، به بررسی شرکتهای حسابداری و خدماتی که ارائه می دهند، پرداختیم. به هر حال شما می توانید برای ثبت شرکتهای حسابداری و موارد مرتبط، از طریق دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما، مسیر ساده و آسانی را انتخاب کرده و به نتیجه برسید.

سوالات متداول

تفاوت شرکت حسابداری و موسسات حسابداری در چیست؟

موسسات حسابداری از نظر حرفه و تخصص، بصورت میانگین تجربه بالاتری داشته و خدمات بهتری ارائه می کنند.

آیا می توان بصورت اینترنتی شرکت حسابداری ثبت کرد؟

بله. شما می توانید با مراجعه به صفحه ثبت شرکت آنلاین آگاه ثبت، درخواست خود را ثبت کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *