Skip to content
آگاه ثبت » وبلاگ و مقالات » مقالات ثبتی » ثبت طرح صنعتی چه شرایطی دارد؟

ثبت طرح صنعتی چه شرایطی دارد؟

افرادی که در حوزه های مختلف اقدام به اختراع و یا ایجاد طرح های صنعتی گوناگونی می کنند، یکی از سوالات بسیار مهمی که مطرح می کنند این است که برای ثبت طرح صنعتی باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم و انجام این فرایند چه شرایطی دارد؟ در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا شما را با ثبت طرح صنعتی آشنا کرده و در رابطه با آن توضیحات جامع و کاملی را ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید.

همین حالا ثبت شرکت کنید.

برای ثبت طرح صنعتی چه مدارکی لازم است؟

 

اگر قصد دارید تا اقدام به ثبت طرح صنعتی کنید، باید به این مسئله توجه شود که انجام این فرایند نیاز به مدارک خاصی دارد. البته با توجه به حقیقی و یا حقوقی بودن فرد این مدارک دستخوش تغییر می شود. در همین راستا اگر بخواهیم مدارکی که افراد حقوقی برای ثبت طرح صنعتی باید ارائه دهنده را به شما معرفی کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء شرکت
  • کپی شناسنامه و کارت ملی شخص طراح
  • کپی روزنامه رسمی ثبت شرکت و ثبت آخرین تغییرات
  • عکس از نمونه طرح
  • آدرس، کد پستی و تلفن ثابت شرکت
  • تلفن همراه و ایمیل صاحبان امضاء شرکت

از سوی دیگر اگر به عنوان یک فرد حقیقی قصد ثبت طرح صنعتی را دارید، لازم است تا مدارک مختلفی را جمع آوری کرده و آن ها را به مراجع مربوطه ارائه دهید. این مدارک شامل موارد زیر می شوند:

  • کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  • کپی شناسنامه و کارت ملی طراح
  • عکس از نمونه طرح
  • آدرس، کد پستی، تلفن ثابت و همراه و ایمیل

جمع آوری هر یک از این مدارک و ارائه آن ها در نهایت به شما کمک می کند تا به بهترین شکل ممکن بتوانید اقدام به ثبت طرح صنعتی کرده و محصول خود را به صورت رسمی به ثبت برسانید.

نکات مهم برای طی کردن مراحل و شرایط ثبت طرح صنعتی

 

پس از آن که شما را با مدارک مورد نیاز و شرایط ثبت طرح صنعتی آشنا کردیم، لازم است تا نگاهی به برخی از مهم ترین نکات در راستای ثبت طرح صنعتی انداخته و رابطه با آن نیز توضیحاتی را ارائه دهیم.

در این راستا باید گفت که شما باید از طرح صنعتی خود تصویری حداکثر A4 تهیه کرده و آن را ارائه دهید. تصویر باید لزوماً به صورت عمودی اسکن شود. همچنین زمینه تصویر ارسالی باید دارای رنگ روشن باشد تا بتوان آن را به صورت کامل مشاهده کرد. تصویر طرح باید به صورت رنگی بوده و حداکثر حجم ۵۰۰ کیلو بایت باشد.

موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که به منظور ثبت طرح صنعتی باید مدارک هویتی شما به صورت سیاه و سفید اسکن شده و حداکثر با حجم ۲۵۰ کیلو بایت ارسال شود. تصویر پشت و روی کارت ملی و همچنین کپی صفحه اول شناسنامه در یک تصویر باشد.

در راستای ارسال تصاویر به منظور ثبت طرح صنعتی باید فایل تصاویر jpg باشد و همچنین فایل ارسالی به صورت لاتین نامگذاری شود.

پس از توجه به این نکات بسیار مهم می توانید به منظور ثبت طرح صنعتی به آدرس اینترنتی رفته و اقدام به انجام این فرایند بسیار مهم کنید.

مراحل و شرایط ثبت طرح صنعتی

 

اگر بخواهیم در رابطه با مراحل شرایط ثبت طرح صنعتی توضیحاتی را به شما ارائه دهیم باید گفت که مراحل ثبت طرح در داخل کشور به این صورت است که شما باید به سایت مراجعه کرده و سپس اقدام به تکمیل اظهار نامه طرح و پیوست مدارک مورد نظر خود به صورت الکترونیکی کنید.

پس از انجام این کار و ارسال مدارک به اداره مالکیت صنعتی، مدارک شما مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد. سپس در صورت عدم وجود منع قانونی در نهایت طرح به نام متقاضی ثبت و تحت حمایت قانون قرار می گیرد. انجام این فرآیند ساده به شما کمک می کند تا در نهایت بتوانید طرح صنعتی خود را به ثبت رسانده و از مزایای آن بهره مند شوید.

از سوی دیگر نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که انجام فرایند ثبت طرح صنعتی در خارج از کشور به دو نوع ثبت ملی و ثبت منطقه ای تفکیک می شود. ثبت ملی مانند ثبت در کشور مبدا بوده و متقاضی پس از انتخاب کشور مورد نظر خود می تواند به صورت حضوری اقدام به مراجعه به مراجع مربوطه کرده و مدارک را به زبان کشور مورد نظر خود را ترجمه کند.

پس از تایید مراجع ذیربط فرآیند ثبت طرح صنعتی صورت می گیرد. از سوی دیگر در ثبت طرح صنعتی به صورت منطقه ای تنها در صورتی می توانید به این هدف دست پیدا کنید که در یک کشوری که عضو معاهده همکاری منطقه ای با سایر کشورها است اقدام به ثبت طرح صنعتی خود کنید.

از سوی دیگر باید به این مسئله اشاره کرد که در سطح بین المللی امروزه هیچ سیستمی وجود ندارد که شما بتوانید طرح خود را به صورت رسمی ثبت کرده و در تمامی کشورهای دنیا از آن حمایت کنید، بلکه تنها به منظور ثبت بین المللی لازم است تا از قوانین ثبت طرح صنعتی منطقه ای استفاده کرده تا بتوانید این فرآیند را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

مزایای ثبت طرح صنعتی

 

پس از این که شما را با شرایط ثبت طرح صنعتی آشنا کرده و در رابطه با ویژگی ها و مراحل انجام این فرآیند توضیحات جامع و کاملی را ارائه کردیم، ممکن است این سوال بسیار مهم برای شما مطرح شود که انجام این فرایند چه مزایایی دارد؟ به منظور بررسی مزایای انجام این کار می توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • ثبت طرح به مالکین آن حق انحصاری استفاده و بهره‌ مندی از کلیه حقوق می دهد
  • مالکین طرح می‌توانند از نسخه برداری غیر مجاز و تقلید جلوگیری کنند
  • طرح های صنعتی جزء دارایی تجاری مالک آن به حساب می آیند و می ‌توانند ارزش یک شرکت را افزایش دهند
  • مالک طرح صنعتی می‌ تواند با واگذاری اجازه بهره‌ برداری از طرح به فرد دیگر، از امتیازات مختلفی بهره ‌مند شود
  • پس از ثبت طرح صنعتی و می ‌توانید از واردات یا تولید محصولات تقلیدی از طرح ثبت شده جلوگیری کنید

همان طور که مشاهده کردید، ثبت طرح صنعتی دارای مزایای خاص و منحصر به فردی است و همین مزایا و ویژگی ها است که باعث شده تا بسیاری از افراد اقدام به ثبت طرح صنعتی خود کرده و تلاش کنند تا از ویژگی ها و مزایای انجام این فرایند بهره مند شوند.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.


جهت مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *