شرایط ثبت برند

شرایط ثبت برند چه چیزهایی است

در بازاری که همواره محصولات زیادی در حال رقابت هستند، وجود یک برند بسیار لازم و ضروری به نظر می رسد. معمولا در مورد ثبت برند هیچ اجباری وجود ندارد، اما به دلیل مزیت های زیادی که می توان برای آن نام برد بهتر است برای ثبت برند اقدامات لازمه انجام شود.در این مقاله به شرایط ثبت برند میپردازیم.

ثبت برند موجب می شود که اگر در این میان منفعتی وجود داشته باشد، به صورت صد در صد تمام منافع تنها متعلق به شخص ثبت کننده برند باشد و کسی دیگر نتواند از این برند به نفع خود سودی ببرد. البته این تنها یکی از مزیت هایی است که ثبت برند می تواند برای شما به همراه داشته باشد.

حالا ثبت شرکت کنید

شرایط ثبت برند چیست؟

نکات شرایط ثبت برند

موقعی که قصد دارید یک برند را ثبت کنید باید به نکات مختلفی توجه نمایید. از جمله مهم ترین نکات در زمینه ثبت برند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسم ها و علامت هایی که شناخته شدند قابلیت ثبت ندارند و بهتر است برای ثبت آنها تلاش بیهوده به خرج ندهید.
  • اسامی غیر معقول مانند اسم های غیر اسلامی و یا اسم هایی که با موازین و شئونات اخلاقی در تضاد هستند نیز قابلیت ثبت ندارند.
  • صفت ها و در کل همه اسم هایی که به نوعی توصیف کننده هستند را نمی توان به عنوان یک برند ثبت کرد.
  • اسامی که ابتکاری هستند و قبلا مانند آنها وجود نداشته است شانس و احتمال بیشتری برای موفقیت در ثبت دارند.
  • برندهایی که به دیگر برندهای موجود در بازار شباهت دارند نیز شانس کمتری برای ثبت دارند.
  • استفاده از اعداد چه به صورت فارسی و چه به صورت انگلیسی به هیچ عنوان امکان ثبت برای آنها وجود ندارد.
  • در یک برند نباید از علائمی مانند هلال احمر، آرم های دولت ایران و پرچم رسمی ایران استفاده کرد.
  • کلمه هایی که جزء واژه های عمومی به شمار می روند نیز به تنهایی قابلیت ثبت ندارند.
  • استفاده از علائم گمراه کننده نیز در ثبت برند جایز نیست.

مراحل و شرایط ثبت برند

مراحل شرایط ثبت برند چیست؟

برای ثبت برند ابتدا باید باید به سایت  مراجعه کرده و در آن ثبت نام کنید. در قدم بعدی باید حساب کاربری شما به تایید برسد؛ برای تایید حساب کاری نیز سامانه یک اقرارنامه در اختیار شما قرار خواهد داد که باید آن را چاپ کرده و به یک دفتر اسناد رسمی ببرید و گواهی امضا دریافت نمایید.

بعد از آن باید این گواهی را در سایت آپلود کرده و حساب را تایید کنید. در مرحله بعد به سراغ اظهارنامه و تکمیل آن خواهید رفت. تمامی اطلاعات موجود در اظهارنامه را پر کرده و درخواست خود را ارسال کنید. با استفاده از همین سامانه می توان پرونده ثبت برند را پیگیری کرد.

در نهایت نیز اگر در مدارک شما و برندی که قصد دارید آن را ثبت کنید هیچ ایراد و نقصی وجود نداشته باشد مدارک شما به صورت رسمی تایید شده و شما باید یک آگهی در روزنامه رسمی چاپ کنید. این آگهی بدین منظور چاپ می شود که اگر فردی در مورد برند مذکور ادعا و یا اعتراضی دارد بدین شکل مطلع شده و اعتراض خود را بیان کند.

اگر سی روز بعد از چاپ این آگهی هیچ گونه اعتراضی از سمت کسی مطرح نشد اداره ثبت، برند شما را ثبت کرده و در نهایت نیز گواهی آن برای شما فرستاده خواهد شد.

شرایط ثبت برند سال ۱۴۰۰

در سال 1400 ثبت برند به صورت غیر حضوری امکان پذیر شده و افرادی که قصد دارند برند خود را به ثبت برسانند می توانند به سامانه مرکز مالکیت معنوی مراجعه کرده و برای این موضوع اقدام نمایند. نکته مهمی که در مورد شرایط ثبت برند در سال 1400 باید به آن توجه کنید این است که در صورتی که در برندی که قصد دارید آن را ثبت کنید یک حروف غیر فارسی اعم از حروف انگلیسی، عربی، فرانسوی و غیره وجود داشته باشد فرد متقاضی برای ثبت باید برای گرفتن کارت بازرگانی اقدامات لازم را انجام دهد.

موضوع دیگری که باید به آن دقت داشته باشید این است که معمولا ثبت برند در ایران حدود 2 ماه طول می کشد. اگر تمام مدارکی که ارائه می دهید نقصی مشاهده شود و یا برند شما تکراری باشد، اظهارنامه به صورت ناقص تکمیل شده باشد این مدت زمان بیش از این مدت به طول خواهد انجامید.

پس چنانچه برندی دارید و می خواهید در طی کوتاه ترین مدت زمان آن را به ثبت برسانید باید تمام مراحلی که در ادامه ذکر خواهیم کرد را به دقت انجام دهده و در صورتی که نیاز است با افرادی که در این حوزه مشغول به کارند مشورت کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.


جهت مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید

دیدگاه های دیگران
پروانه 2 سال پیش:

اگر شرکت ثبت شده نداشته باشیم شرایط برای ثبت برند چگونه است؟

ثبت برند در تبریز به صورت آنلاین | مدارک و شرایط لازم | هزینه های ثبت برند چقدر است؟ 2 سال پیش:

[…] ایجاد شده است، در این مقاله قصد داریم به مراحل قانونی و شرایط ثبت برند که قبلا کامل صحبت شده در تبریز پرداخته و اطلاعات مفیدی […]

نظامنامه ثبت شرکت | آگاه ثبت 2 سال پیش:

[…] صورت نیاز به انجام امور ثبتی، ثبت برند، اطلاع از شرایط ثبت برند و … با ما در ارتباط […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…