سامانه خدمات امور مالیاتی

 

انجام امور مالیاتی از سال ۱۳۹۱ و با به وجود آمدن سامانه خدمات امور مالیاتی به صورت الکترونیکی انجام شده و نیاز به حضور فیزیکی برای ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی و انجام بسیاری از امور دیگر نمی‌باشد. در روزگار کنونی کمتر پیش می‌آید که یک مامور مالیاتی برای بررسی درآمد کسب و کارها و محاسبه مالیات آن‌ها به صورت فیزیکی به آن‌ها مراجعه کند. تمام مراحل ثبت درآمد و سود و زیان شرکت‌ها به صورت خوداظهاری و در قالب تکمیل اظهارنامه‌های مالیاتی انجام می شود. یکی از اصلی‌ترین مزایای سامانه خدمات امور مالیاتی این است که با وجود آن نیاز به حضور فیزیکی برای تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی به امور مالیات نمی‌باشد و می‌توان اظهارنامه‌ها را در سامانه گفته شده بارگزاری کرده و ارسال کرد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با سامانه خدمات امور مالیاتی و مزایای استفاده از آن با شما در میان خواهیم گذاشت.

 

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی نوعی کارنامه مالی به حساب می‌آید که پیشتر توسط ماموران مالیاتی تکمیل می‌شد و نشان‌دهنده میزان درآمد، سود و ضرر کسب و کارها بود که میزان مالیات آن‌ها با استفاده از اظهارنامه مالیاتی تنظیم شده مشخص می‌گردید. بعد ها نیازی به تنظیم اظهارنامه مالیاتی توسط ماموران مالیاتی نبود و این اظهارنامه به صورت خود اظهاری و توسط خود شرکت‌ها تنظیم و به اداره امور مالیاتی تحویل داده می‌شد.

از سال ۱۳۹۱ برای ارسال اظهارنامه مالیاتی توسط مودیان مالیاتی، سامانه‌ای تشکیل شده تا نیازی به حضور فیزیکی افراد برای تسلیم این اظهارنامه به اداره امور مالیاتی نباشد و تمام مراحل ارسال آن به صورت اینترنتی و از طریق بارگزاری اظهارنامه انجام شود.

 

مراحل ارسال اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی

برای ارسال اظهارنامه الکترونیکی باید ابتدا به وب‌سایت tax.gov.ir مراجعه کرده و پس از ارسال مدارک و ثبت اطلاعات هویتی با در دست داشتن شناسه ملی و کد اقتصادی از سوی سامانه به عنوان یک مودی مالیاتی شناخته شوید. پس از طی شدن تشریفات قانونی کد کاربری و رمز عبور برای ارسال اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی به صورت محرمانه برایتان ارسال خواهد شد. سپس با استفاده از کد کاربری و رمز عبور داده شده می‌توانید نسبت به ارسال اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی اقدام نمایید.

 

سامانه خدمات امور مالیاتی چیست؟

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم این سامانه در سال ۱۳۹۱ برای سهولت مودیان مالیاتی جهت ارسال اظهارنامه‌ها بوجود آمد. درواقع مودیان مالیاتی گزارش میزان درآمد، سود و ضرر شرکت‌ها را به صورت مکتوب از طریق سامانه خدمات امور مالیاتی از طریق بارگزاری آن‌ها در این سامانه تسلیم اداره مالیات می‌کنند تا اداره مالیات بر اساس اظهارنامه ارسال شده میزان مالیات شرکت را مشخص نماید.

برای استفاده از این سامانه باید به آدرس اینترنتی tax.gov.ir مراجعه نموده و از خدمات ارائه شده در آن بهره ببرید. علاوه بر خدمات مربوط به اظهارنامه‌های مالیاتی خدمات دیگری نیز در سامانه خدمات امور مالیاتی ارائه می‌شوند که در ادامه به معرفی این خدمات خواهیم پرداخت.

 

 

خدمات ارائه شده در سامانه خدمات امور مالیاتی

 

سیر تا پیاز سامانه خدمات امور مالیاتی

 

این سامانه که در شرایط کنونی بهترین انتخاب برای انجام امور مالیاتی می‌باشد، دارای خدماتی است که برخی از این خدمات به شرح زیر می‌باشند:

 

ثبت نام الکترونیکی

یکی از خدمات ارائه شده در سامانه خدمات امور مالیاتی ثبت نام الکترونیکی می‌باشد. تمام اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند در این سامانه با ورود به بخش ثبت نام الکترونیکی کد اقتصادی دریافت کرده و یا خلاصه پرونده خود را مشاهده نمایند. همچنین قادر به استفاده از امضای الکترونیکی خود خواهند بود.

 

اظهارنامه مالیاتی

این بخش که یکی از اصلی‌ترین خدمات ارائه شده در سامانه خدمات امور مالیاتی می‌باشد، شامل امکان ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی اشخاص حقیقی، حقوقی و اجاره املاک می‌باشد.

پرداخت الکترونیکی مالیات

یکی دیگر از خدمات ارائه شده در این سامانه امکان پرداخت الکترونیکی مالیات می‌باشد. مودیان مالیاتی می‌توانند از طریق این سامانه به درگاه بانک ملی وصل شده و میزان مالیات تعیین شده را پرداخت نمایند. همچنین می‌توانند با دریافت قبض مالیات آن را از طریق ATM و POS نیز پرداخت کنند.

 

ثبت و ارسال معاملات فصلی الکترونیکی

مودیان مالیاتی از طریق سامانه خدمات امور مالیاتی می‌توانند نسبت به ثبت و ارسال اطلاعات خرید و فروش و همچنین پرداخت و دریافت بابت قراردادها، صادرات، واردات، حق العمکاری و مدیریت پیمان، بیمه، اجاره اقدام نمایند.

 

خلاصه پرونده مالیاتی

یکی دیگر از خدمات ارائه شده در سامانه امور مالیاتی امکان ملاحظه خلاصه پرونده مالیاتی است. مودیان مالیاتی می‌توانند با مراجعه به قسمت گفته شده در سامانه خلاصه پرونده مالیاتی را ملاحظه نمایند.

 

ثبت الکترونیکی اعتراضات و شکایات

لازمه‌ی ثبت الکترونیکی اعتراضات و شکایات از طریق این سامانه ثبت نام الکترونیکی در این سامانه و همچنین سامانه سنیم (سامانه نرم افزاری یکپارچه مالیاتی) می‌باشد. مودیان حقیقی و حقوقی می‌توانند با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور خود وارد بخش اعتراضات شوند و در صورت داشتن شکایات نسبت به برگ ارزیابی و ابلاغیه رای هیات حل اختلاف مالیاتی، با اعلام شماره نامه برگه‌ای که به آن اعتراض دارند، شکایت خود را به ثبت برسانند.

 

ثبت صندوق فروش و حافظه مالیاتی

آن دسته از مودیان مالیاتی که مشمول این قانون هستند وظیف دارند، اطلاعات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی خود را در زمان تعیین شده در سامانه خدمات امور مالیاتی به ثبت برسانند.

 

مزایای استفاده از سامانه خدمات امور مالیاتی

  • یکی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از این سامانه عدم نیاز به حضور فیزیکی در اداره امور مالیاتی می‌باشد. شرایط کنونی و وضعیت آب و هوا و ترافیک باعث می‌شد برای تسلیم یک اظهارنامه مالیاتی زمان بسیار زیادی از شما گرفته شود. در صورتی که با ارسال اینترنتی اظهارنامه می‌توانید در زمان و هزینه‌ها تا حد بسیار زیادی صرفه‌جویی کنید.
  • دومین مزیت استفاده از این سامانه این است که می‌توانید از آخرین اخبار مربوط به پرداخت مالیات مطلع شوید و در موعد مقرر نسبت به پرداخت آن‌ها اقدام نمایید.
  • با استفاده از این سامانه می‌توانید از بسیاری از قوانین مالیاتی مطلع شوید.
  • از طریق این سامانه می‌توانید از بدهی‌های مالیاتی خود استعلام بگیرید و از آن آگاه شوید.

مقاله ای که مطالعه نمودید حاصل تلاش تیم آگاه ثبت بود که این مقاله ی پرمحتوارا برای شما تدارک دیده بود. خواهشمندیم در صورت داشتن رضایت نظرات خود را برای ما بنویسید تا به پیشرفت ما کمکی کرده باشید.

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…