Skip to content

سامانه ایران کد چیست؟

سامانه ایران کد، سامانه‌ای است که وظیفه کنترل کردن کالا‌های وارداتی، تجاری و تولیدی را برعهده دارد. به این منظور که هر کالایی که قرار است در ایران تولید شود یا وارد ایران گردد باید در این سامانه ثبت شود و کد دریافت کند. سپس به موجب این کد، کالا‌ها قابل شناسایی و در صورت بروز هرگونه مشکل قابل ردیابی خواهند بود. در ادامه در مورد این سامانه و چگونگی ورود و ثبت نام در آن توضیح خواهیم داد.

ایران کد چیست و چه کاربردی دارد؟

ایران کد در واقع کدی با ۱۶ رقم است که وظیفه مشخص کردن اطلاعات مربوط به زنجیره تولید کالا را برعهده دارد. زمانی که میزان زیادی کالا وارداتی به کشور وارد می‌گردد می‌توان از این کد برای کنترل کالا‌ها استفاده کرد. با استفاده از ایران کد، تمام فرایند تولید و توزیع کالا در کشور، تحت کنترل خواهد بود.

  • 7 − 7 =

ایران کد با نام نظام ملی طبقه‌بندی و خدمات مشخصه کالا نیز شناخته می‌شود. این سامانه در واقع سیستمی است که می‌توان به وسیله آن کالا‌ها را طبقه‌بندی، شناسایی، کد‌گذاری و شناسنامه دار کرد. این فرایند مربوط به کالا‌هایی است که در چرخه بازارگانی کشور مورد معامله قرار می‌گیرند.

پس از اینکه کالا‌ها به سامانه ایران کد معرفی شدند، کارشناسان کالا‌های مذکور را شناسایی می‌کنند. در مرحله شناسایی این کالا‌ها مواردی مانند اصالت کالا، کیفیت و دیگر ویژگی‌های تخصصی مربوط به آن مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مراحل دریافت ایران کد به صورت کامل ( تصویری )

برای استفاده از خدمات ایران کد، قبل از هرکاری اول باید به عضویت سامانه ایران کد در آمد. برای کسب عضویت این سامانه باید به آدرس www.irancode.ir مراجعه کرد. در ادامه به صورت تصویری کاملاً توضیح خواهیم داد که چگونه می‌توان ایران کد دریافت کرد.

۱. ابتدا وارد سامانه ایران کد شوید و سپس روی قسمت ایجاد درخواست عضویت جدید کلیک کنید.

ایران کد چیست؟

2. پس از مطالعه شرایط و قوانین، تیک موافقت را بزنید.

راهنمای ایران کد

3. سپس باید درقسمت دایره کشیده شده، حقیقی یا حقوقی بودن کاربر تعیین گردد.

شرایط دریافت ایران کد

4.سپس در قسمت 1 مشخص کنیدکه کالاهای شما در چه حوزه فعالیتی قرار می گیرند. سپس اطلاعات بخش2 را وارد کنید. جهت دریافت کد GTIN و GLN نیز می توانید روی لینک قسمت 3 کلیک کنید.

چگونه ایران کد را دریافت کنیم

5.این قسمت مربوط به اطلاعات شخصی است که باید توسط فرد ثبت نام کننده تکمیل شود.

اخذ ایران کد

6. در این قسمت، آدرس¬های خواسته شده باید به صورت دقیق وارد شوند.

دریافت آنلاین ایران کد

7. در این قسمت باید اطلاعات تماس رابط پیگیری وارد شوند.

آموزش دریافت ایران کد

8. در این بخش کاربر باید به صورت خلاصه، تاریخچه ای از فعالیت¬های خود را ارائه دهد؛ همچنین در باکس سوم باید توضیحات کافی درمورد نوع فعالیت کاربرد ثبت گردد.

دریافت آنلاین ایران کد سایت اخذ ایران کد

9. در این قسمت باید توضیحات مربوط به مجوزهای مربوطه را وارد کنید. درصورتی که هنوز موفق به کسب دریافت مجوزها نشده‌اید، باید تیک پایین صفحه را بزنید. پس از دریافت مجوزها باید مجددا به این صفحه برگردید و اطلاعات را تکمیل کنید.

ایران کد برای چه کاری است

10. اطلاعات این بخش باید براساس مشخصه‌های محصول تکمیل گردد.

سامانه ایران کد چیست

مدارک دریافت ایران کد چیست؟

برای ثبت نام در سامانه ایران کد، کاربر باید مدارک مورد نظر سامانه را ارائه کند. این اطلاعات برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است. در ادامه تمام این مدارک به صورت کامل شرح داده خواهد شد.

مدارک اشخاص حقوقی:

  • آگهی ثبت شرکت
  • روزنامه رسمی معتبر با آخرین تغییرات
  • ارائه پروانه بهره‌برداری برای شرکت‌های تولیدی ضروری است. در صورت عدم دریافت این پروانه، جواز تأسیس کفایت می‌کند. در صورت عدم برخورداری از هردو مجوز، باید فرم تعهد نامه ارسال گردد.
  • جواز ساخت (شرکت‌های تولید مواد غذائی، داروئی و بهداشتی آرایشی)
  • کارت بازرگانی (برای وارد کنندگان و صادرکنندگان)
  • کارت ملی مدیر عامل
  • هزینه‌های ثبت نام باید به حساب مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران واریز گردد و فیش آن ارائه گردد.

مدارک اشخاص حقیقی:

  • پروانه کسب (برای اعضای صنوف)
  • ارائه پروانه بهره‌برداری برای شرکت‌های تولیدی (در صورت عدم دریافت این پروانه، جواز تأسیس کفایت می‌کند)

تذکر: در صورت عدم برخورداری از هردو مجوز، باید فرم تعهد نامه ارسال گردد.

  • کارت ملی به نام فردی که جواز کسب یا پروانه بهره‌برداری به نام او است.
  • آگهی ثبت نشان تجاری برای توزیع کنندگان کالا
  • پروانه ساخت (تولیدکنندگان مواد غذائی، داروئی و بهداشتی آرایشی)
  • هزینه‌های ثبت نام باید به حساب مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران واریز گردد و فیش آن ارائه گردد
  • کارت بازرگانی (برای وارد کنندگان و صادرکنندگان)

هزینه دریافت ایران کد

هزینه دریافت ایران کد براساس عوامل مختلفی تعیین می‌گردد. این عوامل برای کالا‌های مختلف، متفاوت هستند. به طور مثال هزینه بر اساس نوع فعالیت، نوع کالا و… متفاوت است. با این حال به طور کلی مطابق تعرفه دولتی، افراد موظف هستند هزینه‌ای را بابت ثبت نام پرداخت کنند؛ همچنین برای دریافت کد شانزده رقمی، که همان ایران کد است باید هزینه‌ای پرداخت شود. اگر اطلاع از هزینه تقریبی برایتان اهمیت زیادی دارد می‌توانید با مشاوران آگاه ثبت ارتباط برقرار کنید و با شرح اطلاعات، هزینه دریافت ایران کد را تخمین بزنید.

دریافت ایران کد بصورت آنلاین و فوری ( در آگاه ثبت )

اطلاعات ارائه شده درباره چگونگی دریافت ایران کد می‌تواند برای افرادی که تخصصی در این زمانه ندارند کمی گیج‌کننده و وقت گیر باشد. برای پیشگیری از چنین احتمالاتی می‌توانید دریافت کد را به یک متخصص بسپارید. سامانه آگاه ثبت خدمات مختلف مربوط به دریافت ایران کد را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با برقراری ارتباط با متخصصان آگاه ثبت، ایران کد را به صورت آنلاین و فوری دریافت کنید.

مشاوره رایگان و فوری

دریافت ایران کد و ارائه مدارک و گذر از بعضی از مراحل گاهی دردسرساز می‌شوند. در این وضعیت باید از اطلاعات افراد آگاه و متخصص استفاده کرد. سامانه آگاه ثبت در کنار دیگر خدمات خود، مشاوران ورزیده‌ای دارد که می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با آن‌ها در تماس باشید. خدمات مشاوره این مجموعه به صورت کاملاً رایگان ارائه می‌شود. به علاوه این خدمات به صورت فوری و بدون اتلاف وقت کاربر صورت می‌گیرد.

جمع‌بندی

دریافت ایران کد، فرایندی است که می‌تواند در صورت پیش آمدن بعضی مشکلات به پروسه‌ای زمان بر و پرپیچ و خم تبدیل شود. به منظور جلوگیری از این احتمالات می‌توان از خدمات مجموعه‌هایی مانند ایران ثبت کمک گرفت. در صورتی که تمایل دارید دریافت کد را خودتان انجام دهید سعی کنید، مدارک مورد نظر را از پیش تهیه کنید تا پروسه با سرعت بیشتری پیش برود.

سامانه ایران کد چیست؟

سامانه‌ای است که وظیفه مدیریت اطلاعات مربوط انواع کالا‌های تولیدی، وارداتی و تجاری را برعهده دارد.

کدام سازمان دولتی ایران، سامانه ایران کد را تأسیس کرده است؟

وزارت صنعت معدن و تجارت ایران این سامانه را براساس مصوبه قانونی تأسیس کرده است.

علت تأسیس سامانه ایران کد چیست؟

سامانه ایران کد، وظیفه مدیریت زنجیره تأمین کلان بازرگانی را در سطح کشور را برعهده دارد؛ همچنین این سامانه وظیفه دارد از قاچاق کالا جلوگیری کند و تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان معتبر کشور را تحت حمایت قرار دهد.

دریافت ایران کد چقدر زمان می‌برد؟

هر کالا و محصولی با توجه به شرایطی که دارد مراحل مختلفی را می‌گذارند؛ در نتیجه زمان دریافت کد برای همه کاربران برابر نخواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *