ثبت شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت سهامی خاص ثبت شرکت سهامی خاص یک پروسه حساس است که اگر قبل از اقدام، آگاهی از قوانین صورت بگیرد و تمام مراحل با دقت بالایی انجام شود، در مدت زمان کوتاهی تکمیل خواهد شد. به همین دلیل لازم است تا جهت ثبت شرکت سهامی خاص خود به افرادی مراجعه کنید که تخصص و مهارت‌های لازم در این زمینه را داشته باشند تا از تلف شدن وقت و سرمایه شما جلوگیری شود. در ادامه این مقاله از سامانه ثبت شرکت آگاه، به بررسی جزئیات این فرآیند می‌پردازیم.

شرکت سهامی خاص چیست؟ ثبت شرکت سهامی خاص به دلیل اهمیت بالا و همچنین مزایای آن، یکی از انواع شرکت های بسیار پر متقاضی محسوب می شود. طبق ماده 1 لایحه قانون تجارت شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه مورد نیاز آن توسط صاحبان سهام تامین می‌شود و هر کدام از آن‌ها نسبت به سهامی که در شرکت دارند، دارای مسئولیت‌هایی هستند. شرکت‌های سهامی به دو دسته کلی سهامی عام و سهامی خاص تقسیم می‌شوند که در شرکت سهامی خاص تامین کننده سرمایه، موسسان شرکت هستند و حداقل تعداد شرکا هم سه نفر است. عموما صاحبان شرکت‌های عمرانی، نفتی و پتروشیمی، تولیدی، بورس و دولتی شرکت خود به صورت سهامی خاص ثبت می‌کنند.
آنچه در این نوشته خواهیم داشت

برای درخواست ثبت شرکت سهامی خاص کافی است فرم زیر را پر کنید.

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص

مرحله
1. انتخاب نام شرکتانتخاب یک نام مناسب و بررسی در دفتر ثبت شرکت‌ها برای اطمینان از عدم وجود نام مشابه.
2. تهیه اساس‌نامهتهیه و تنظیم اساس‌نامه شرکت با رعایت موارد قانونی و مقررات مربوطه.
3. انجام امور مالیاتیپرداخت مالیات‌های مربوط به تاسیس شرکت و دریافت گواهی معافیت مالیاتی.
4. ثبت در دفتر ثبت شرکت‌هاثبت اطلاعات شرکت و ارائه مدارک مورد نیاز به دفتر ثبت شرکت‌ها.

 

 

یکی از شرایط ثبت شرکت سهامی خاص، انتخاب نامی متناسب با معیارهای قانون است. این معیارها عبارتند از: اصیل و فارسی بودن (نام‌های لاتین یا تکراری پذیرفته نخواهد شد)، داشتن تطابق با شئونات اسلامی، نداشتن هرگونه عدد یا حروف مخفف، عدم استفاده از نام دانشمندان، قید عبارت “سهامی خاص” در ابتدا یا انتهای نام و سه کلمه‌ای بودن نام. لازم به ذکر است انتخاب نام‌های متبرک مانند نام‌های ائمه اطهار در موارد خاص مجاز است و همچنین برای ذکر عباراتی مانند تشکل، انجمن یا بنیاد باید مجوز داشته باشید.

شرایط سن قانونی و اعضای شرکت سهامی خاص

شرط دیگر به حد نصاب رساندن تعداد اعضای شرکت است. یک شرکت سهامی خاص حداقل پنج عضو دارد که این اعضا شامل هیئت مدیره یا همان سرمایه‌گذاران و همچنین بازرسین هستند. سن قانونی اعضای شرکت 18 سال است و همچنین طبق قانون نباید اعضا باهم هیچگونه نسبت خانوادگی داشته باشند.

در میزان سهام و سرمایه‌گذاری محدودیتی وجود ندارد اما برای ثبت 35 درصد کل سرمایه در یک حساب جداگانه به اسم شرکت قرار داده شود. این سرمایه تا زمانی که آگهی شرکت در یک روزنامه رسمی به چاپ برسد در بانک بلوکه و غیر قابل برداشت خواهد ماند. به علاوه هرکدام از اعضای هیئت مدیره هم ملزم به داشتن دست کم یک سهم در شرکت هستند. امکان معامله سهام این شرکت‌ها در بازار بورس وجود ندارد و برای نقل و انتقال آن هم باید اعضای هیئت مدیره موافق باشند.

مدارک ثبت شرکت سهامی خاص

تهیه مدارک ثبت شرکت ، برای تاسیس از نوع سهامی خاص باید با توجه به وسواس بالایی صورت بگیرد تا در مراحل قانونی و حقوقی بدون مشکل، روند را پیگیری نمایید.

 

  1. تمامی اعضای شرکت سهامی خاص موظف هستند تا اصل شناسنامه و کارت ملی خود را به همراه فتوکپی آن‌ها برای ثبت در اختیار اداره مربوطه قرار دهند.
  2. برای ثبت شرکت سهامی خاص احتیاجی به ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری اعضا نیست و استعلام آن به شکل آنلاین انجام خواهد شد.
  3. از سال 1401 به بعد همه اعضای شرکت باید کد ثنا داشته باشند. این کد از طریق ثبت نام در سامانه ثنا قابل دریافت است. به علاوه اگر یکی از مدیران یا سهامداران تابعیت کشوری غیر از ایران را داشته باشد، باید اقدام به دریافت کد فراگیر کند.
  4. قرارداد و رسید واریز 35 درصد از سرمایه به حساب موجود در یکی از بانک‌های معتبر کشور نیز باید در اختیار اداره ثبت قرار بگیرد. در قرارداد مواردی مانند نام سهامداران و درصد سهام هر کدام از آن‌ها، شماره تلفن همراه و آدرس محل سکونت اعضا، آدرس و کد پستی شرکت مرکزی به همراه آدرس شعبه‌های دیگر در صورت وجود، مبلغ کل سرمایه شرکت و موضوع فعالیت شرکت ذکر می‌شود.
  5. تمامی مدیران شرکت سهامی خاص باید اقرارنامه‌ای با موضوع عدم ممنوعیتشان برای هر گونه فعالیت تجاری تنظیم کرده و به اداره ثبت تحویل بدهند. بازرسان شرکت هم باید اقرارنامه عدم داشتن نسبت خانوادگی با اعضای هیئت مدیره ارائه کنند.
  6. ممکن است یکی از سهامداران شخصی حقوقی باشد. در این صورت ارائه کپی جدیدترین آگهی تاسیس در یک روزنامه رسمی و نامه معرفی نماینده (برای اشخاص حقوقی داخلی) و همچنین ارائه اصل گواهی ثبت شرکت و ترجمه آن به همراه وکالتنامه معتبر نماینده (برای اشخاص حقوقی خارجی) ضروری است.
  7. برای ثبت شرکت سهامی خاص نیاز به هیچ مدرک تحصیلی خاصی نیست.

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص

مدت زمان لازم برای ثبت یک موسسه علمی حدود 20 روز کاری است که کمتر یا بیشتر شدن این زمان تا حد زیادی بستگی به روند فعالیت شما و زمان تهیه مدارک مورد نیاز دارد. اینکه در مدارک ارائه شده نقصی وجود نداشته باشد و همچنین نام انتخاب شده توسط شما مناسب باشد، این کار زمان زیادی به طول نخواهد انجامید و در سریع‌ترین زمان ممکن کار ثبت موسسه علمی شما به سرانجام خواهد رسید.

مدارک مورد نیاز ثبت موسسه علمی

برای ثبت شرکت سهامی خاص یک سری هزینه‌های قانونی وجود دارد که توسط ارگان‌های دولتی در مراحل مختلف از شما گرفته می‌شود. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های اداری، هزینه‌های جاری و هزینه‌های جانبی است.

هزینه‌های اداری در واقع همان مبلغی است که به عنوان حق الزحمه پست اوراق به اداره ثبت و حق الثبت باید بپردازید که معمولا چیزی در حدود یک و نیم تا دو میلیون تومان می‌شود. میزان حق الثبت به سرمایه اولیه‌ بستگی دارد و کمترین مقدار آن 25 هزار تومان است. همچنین مبالغی هم باید به روزنامه‌های رسمی و کثیر الانتشار تاسیس شرکت سهامی خاص پرداخت شود.

هزینه‌های جاری ثبت شرکت به مجموعه‌ای بستگی دارد که کار ثبت شرکت سهامی خاص خود را به آن‌ها سپرده‌اید. این موارد عبارتند از: تحویل مدارک به اداره ثبت شرکت‌ها و پیگیری‌های لازم، تنظیم و ثبت مدارک شرکت و در نهایت تکمیل فرایند ثبت شرکت. برای اطلاع دقیق از تعرفه و قیمت تاسیس شرکت سهامی خاص می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید. همچنین لیست کاملی از هزینه ثبت شرکت را در این مقاله می توانید مطالعه نمایید.

مراحل ثبت‌ شرکت سهامی خاص

در مرحله اول باید مشخص کنید که آیا می‌خواهید خودتان کارهای ثبت شرکت را انجام می‌دهید یا این کار را به یک مرکز حقوقی بسپارید. البته به دلیل دقت بالایی که در این فرایند لازم است ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که انجام ثبت شرکت سهامی خاص خود را به سامانه آگاه بسپارید.

ابتدا باید قراردادی با مجموعه تحت عنوان ثبت شرکت سهامی خاص ببندید تا پروسه ثبت شرکت هر چه سریع‌تر شروع شود؛ همچنین وکالت نامه‌ای که نشان می‌دهد کار ثبت شرکت به سامانه آگاه واگذار شده است را نیز تایید و امضا کنید. پس از آن علاوه بر مدارک تعیین شده، باید 5 نام متفاوت و معنادار را برای شرکتتان در نظر بگیرید تا پس از تایید توسط اداره ثبت، نام مورد نظر ثبت دفتر شود. داشتن تاییدیه نام برای افتتاح حساب بانکی ویژه شرکت ضروری است.

پس از اینکه کار پذیرش اینترنتی انجام شد، اوراق چاپی نمایش داده می‌شوند که باید تمامی اعضای شرکت آن‌ها را امضا کنند. در مرحله بعد کارشناسان ما مدارک مورد نیاز را از طریق پست به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال می‌کنند که پس از تشکیل و ثبت پرونده شما در دبیرخانه، فرایند کارشناسی آن آغاز می شود. اگر در پرونده نقصی وجود نداشته باشد و تمامی مراحل به موقع انجام شوند، شرکت شما ثبت می‌شود و اسناد و مدارک شرکتی به اعضا تعلق می‌گیرند.

مزایای شرکت سهامی خاص

  1. شرکت‌های سهامی خاص نسبت به دیگر شرکت‌ها از اعتبار بیشتری برخوردارند که این اعتبار برای شرکت در مزایده‌ها و مناقصه‌ها، گرفتن وام و کارهای تجاری گسترده بسیار سودمند است. همچنین فرصت اینگونه شرکت‌ها برای توسعه بیشتر از شرکت‌های دیگر است.
  2. میزان سهام خریده شده محدود نیست و به همین دلیل هر فرد با هر مقداری که بخواهد می‌تواند در شرکت سرمایه گذاری کند.
  3. سهامداران در انتخاب مدیران شرکت حق رای دارند.
  4. هر چقدر میزان سهام بیشتر باشد، مسئولیت در شرکت هم بیشتر خواهد بود.
  5. در شرکت‌های سهامی خاص سرمایه شرکت در سهام‌های مختلف تقسیم می‌شود. به‌همین دلیل انتقال این سهام به افراد دیگر بسیار راحت است.

معایب شرکت سهامی خاص

  1. در ثبت شرکت‌های سهامی خاص تشریفات و قوانین بسیار پیچیده‌تری نسبت به شرکت‌های دیگر وجود دارد.
  2. شرکت‌های سهامی خاص باید مالیات بر درآمد بپردازند.
  3. برخی ادارات دولتی این امکان را دارند که از شرکت‌های سهامی خاص درخواست گزارش‌های مالی و… کرده یا برای فعالیت‌هایشان قوانین محدود کننده وضع کنند.
  4. برخلاف شرکت‌های مسئولیت محدود، برای ثبت و تاسیس شرکت‌های سهامی خاص لازم است تا مقداری از سرمایه اولیه به حساب شرکت واریز شود.
  5. بعد از مدتی معین، بازرسان و مدیران شرکت باید دوباره انتخاب شوند و گزارش آن هم به اداره ثبت ارسال شود.

اعضای شرکت سهامی خاص

یک شرکت سهامی خاص برای ثبت شدن حداقل سه سهامدار داشته باشد که از این سه نفر باید یک نفر مدیر عامل، یک نفر رئیس و نفر سوم عضو هیئت مدیره شود. این مدیران به مدت دو سال می‌توانند به کارشان ادامه بدهند اما پس از این مدت باید اعتبار هیات مدیره تمدید شده یا اعضا تعویض شوند. همچنین شرکت باید دو بازرس داشته باشد که یکی از آن‌ها بازرس اصلی است و دیگری به عنوان بازرس علی البدل شناخته می‌شود. این گروه بازرس به مدت یک سال مالیاتی در شرکت مشغول به کار می‌شوند.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص

براساس قانون تجارت حداقل سرمایه‌ای که باید برای تاسیس یک شرکت سهامی خاص داشته باشید، صد هزار تومان است و بالاتر رفتن این رقم موجب افزایش اعتبار شرکت خواهد شد. البته این سرمایه می‌‌تواند نقدی یا غیر نقدی (اموالی مانند خانه و ماشین) باشد که برای سرمایه‌های غیر نقدی کارشناس میزان ارزش آن‌ها را تعیین خواهد کرد.

مشاوره رایگان ثبت شرکت سهامی خاص

اگر تمایل دارید که با چند نفر از شرکای خود یک شرکت سهامی خاص تاسیس کنید ولی درباره آن چیز زیادی نمی‌دانید، بهتر است مشکلتان را با کارشناسان ما در سامانه آگاه در میان بگذارید. این سامانه در زمینه ثبت انواع شرکت‌ها به صورت رایگان مشاوره خواهد داد.

ثبت آنلاین شرکت سهامی خاص

برای ثبت آنلاین شرکت به شما پیشنهاد می‌کنیم تا به این صفحه از سامانه آگاه ثبت مراجعه کنید. سامانه با ما بیشترین دقت در کمترین زمان ممکن مراحل ثبت شرکت سهامی خاص شما را به صورت آنلاین انجام می‌دهد. در این مسیر نیاز به پیگیری مراحل توسط شما وجود نداشته و صفر تا 100 مسیر توسط وکلا و کارشناسان حقوقی ما پیگیری خواهد شد.

تاسیس و ثبت قانونی در سامانه آگاه ثبت

از جمله راه‌های کسب درآمدی خوب، تاسیس و سرمایه‌‌گذاری در یک شرکت سهامی خاص است. درست است که ثبت این‌گونه شرکت‌ها می‌تواند کمی سخت و طولانی باشد؛ اما اگر این کار را به یک مجموعه حقوقی باسابقه بسپارید، خیالتان بابت همه چیز راحت خواهد شد. توصیه ما این است که برای ثبت شرکت سهامی خاص در ایران از سامانه آگاه کمک بخواهید.

ثبت شرکت سهامی خاص به طور میانگین چقدر طول می‌کشد؟

اگر مراحل اداری با مشکل مواجه نشود و ارائه مدارک لازم از طرف کارفرما به موقع صورت بگیرد، حدود 15 تا 20 روز زمان می‌برد.

آیا برای ثبت شرکت سهامی خاص ارائه کارت پایان خدمت هم لازم است؟

خیر داشتن کارت پایان خدمت ضروری نیست.

آیا مدیران یک شرکت سهامی خاص می‌توانند در شرکت دیگری یه عنوان مدیر یا مدیرعامل کار کند؟

فعالیت اعضای هیئت مدیره در شرکت‌های دیگر به عنوان مدیر مشکلی ندارد؛ اما افراد تنها در یک شرکت می‌توانند مدیرعامل باشند.

کارمندان ادارات دولتی می‌توانند عضو هیئت مدیره یک شرکت سهامی خاص باشند؟

خیر. این امکان برای کارمندان رسمی دولت وجود ندارد.

 

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید