کارگزار رسمی گمرک و حق العمل کاری

 

قبلاً هر فردی می‌توانست تا ۱۰ مرتبه در سال ترخیص کالای دیگران را با وکالت نامه قانونی انجام دهد که این قانون از چند سال پیش لغو شده‌است. در حال حاضر فقط کارگزار گمرکی (حق العمل کاران مجاز به رسیدگی به امور حق العمل کاری) دارای پروانه معتبر از گمرک و کارمندان تمام وقت به عنوان نماینده شرکت از طرف شرکت‌ها که با وجود وکالت نامه قانونی از جانب شرکت به‌طور دائم به ترخیص کالای مربوط به آن شرکت می‌پردازند به عنوان ترخیص کار نزد گمرک وجاهت قانونی دارند. در غیر از این دو مورد شخص باید به عنوان یک کارگزار گمرکی (حق‌العملکار) وجاهت قانونی داشته باش. اشخاص حقیقی می‌توانند خود نسبت به ترخیص کالای خود اقدام یا از خدمات کارگزاران گمرکی برای ترخیص استفاده کنند

 

کارگزار رسمی گمرک یا حق العمل کار کیست؟

کارگزار رسمی گمرک یا حق العمل کار در گمرک به شخصی (اعم از حقیقی یا حقوقی) اطلاق میشود که تشریفات گمرکی کالای متعلق به شخص دیگری را به وکالت از طرف آن شخص در گمرک انجام بدهد طبق تعریف شورای همکاری گمرکی یا سازمان جهانی گمرک حق العملکار  گمرک شخصی است که ترتیب ترخیص کالا را می دهد و مستقیما به جای و از طرف شخص دیگری با گمرک در تماس است.

کارگزار رسمی گمرک به شخصی  اطلاق می شود که پروانه مخصوص این کار را از گمرک ایران  پس از آزمون و گذراندن مراحل خاص و سپردن تعهد دریافت نموده و امین بین گمرک و وارد کننده و صادرکنندگان باشد. این پروانه به عنوان مجوز فعالیت در تمام گمرکات کشور صادر می گردد. برای شروع به کار برای کارگزار کارت حق العملکاری توسط دفتر واردات گمرک ایران صادر می گردد که به مدت یکسال اعتبار و همه ساله پس از تمدید کارت بازرگانی و اخذ مفاصا حساب  دارائی تمدید می گردد.

 

کارگزار رسمی گمرک و حق العمل کاری

 

نکته ی مهم در زمینه ی ترخیص کالا

  • کسانیکه بدون داشتن کارت حق العمل کاریتشریفات گمرکی کالا را به وکالت انجام می دهند نمی توانند بیش از 10 مرتبه در سال به این کار اقدام نمایند. مستخدمین تجارتخانه ها یا مستخدمین کارگزار رسمی گمرک که منحصرأ کارهای آن تجارتخانه یا آن حق العمل کار را در گمرک انجام می دهند.
    همانگونه که مستحضرید برای ترخیص کالا از گمرک یا باید صاحب کالا و یا نماینده قانونی آن با و کالتنامه بعنوان اظهارکننده مراجعه نماید. اگر نماینده صاحب کالا مراجعه کند کد ملی ایشان بعنوان وکیل درسیستم کدینگ گمرک ثبت شده و تا زمانی که نام و کد ملی نامبرده ثبت شده باقی بماند فقط کالای آن وارد کننده را می تواند ترخیص کند. ولی یک حق العمکار (کارگزار) چه  شخصیت حقوقی و چه شخصیت حقیقی باشد می تواند بعنوان نماینده هزاران وارد کننده به امر ترخیص کالا فعالیت کند.
  • پروانه حق العملکاری هر یک سال یکبار باید تمدید شود.

 

لازم به ذکر است که خلاصه ی کتاب قانون امور گمرکی را می توانید در مقاله ی فصل چهارم کتاب قانون امور گمرکی مطالعه کنید تا از اطلاعات ارزشمند این کتاب، بهره مند شوید.

 

وظایف کارگزار گمرکی

می‌توان وظایف کارگزار را در موارد زیر خلاصه نمود

  1. فرامین صاحب کالا را که در جهت ترخیص کالا ارائه می‌نماید انجام دهد.
  2. در صورت درخواست صاحب کالا سایر مراحل واردات یا صادرات کالا را پیگیری و کنترل نماید.
  3. کارگزار به عواید مالی صاحب کالا بی نظر است و در جهت منافع صاحب کالا با استفاده از قانون تلاش می‌کند.
  4. کارگزارباید از طرف صاحب کالا امین و امانتدار باشد.

 

شرایط احراز

پروانه کارگزاری گمرک به افرادی تعلق می‌گیرد که دارای شرایط زیر باشند:

  • حداقل سن ۲۵ سال و بالاتر
  • تابع ایران باشد
  • نداشتن سابقه کیفری و عدم و جود سوابق قاچاق کالا در گمرکات کشور
  • حداقل مدرک تحصیلی فوق دیپلم امور گمرکی، یا لیسانس و بالاتر در سایر رشته‌ها
  • عدم اشتغال دولتی
  • پذیرش در امتحان کارگزاری گمرکی (حق العمل کاری) که از طرف گمرک برگزار می‌شود

 

پذیرفته شدن در امتحان قانون امور گمرکی و آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی که از طرف گمرک هر سال یکبار بعمل خواهد آمد.

ضرورت امتحان حق العملکاران مورد تأکید است ولی مواد امتحانی صرفا از قانون امور گمرکی و آیین نامه اجرایی ان باید باشد در صورتیکه در حال حاضر بر خلاف این تبصره و فراتر از قانون از مقررات سالیانه ، تعرفه و ارزش هم بنا به شکل امتحان مطلب گویا نیست و امتحان هم از نظر شکل میتواند عملی، شفاهی، نظری و کتبی و یا آمیزه ای از مجموعه موارد فوق باشد.

 

مقاله ای که مطالعه فرمودید حاصل تلاش و مطالعه ی دقیق تمامی قوانین کتاب قانون امور گمرکی و چکیده ای از آن می باشد، برای کامل بودن مقاله ما از بخش های مهمی از ویکی پدیا نیز کمک گرفتیم تا این مقاله ی جامع در زمینه ی حق العمل کاری را برای شما آماده کنیم و تمامی نکات مربوط به آن را برای شما بازگو کنیم تا به مشکلات ترخیصی در گمرک برخورد نکنید. لازم به ذکر است که موسسه حقوقی آگاه ثبت با کادری مجرب و خبره، همواره در تمامی مسیر با مشاوره رایگان تلفنی در کنار شما خواهد بود تا شما را در تمامی مراحل مسیر کمک کند.

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…