ثبت نام بورس و دریافت کد بورسی

بورس ایران امروز به یکی از پرطرفدارترین حوزه های فعالیتی در ایران تبدیل شده است؛ سوالات زیادی در زمینه ثبت نام و ورود به بورس مطرح میگردد که قصد داریم در این مقاله به تمامی سوالات شما پاسخ دهیم. مراحل ثبت نام در بورس ایران بسیار آسان بوده و تمامی مراحل به صورت اینترنتی انجام پذیر میباشد.

مراحل ثبت نام بورس عملیات پیچیده و سختی ندارد که با آموزش های داخل این مقاله می‌توانید به این مراحل مسلط گردید. بورس ایران امروزه از پربازده ترین مشاغل است که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده؛ شما می‌توانید با سرمایه های زیاد و کم خود وارد بورس شده و بازدهی های خوبی از سرمایه تان در بورس را نسیب خود کنید.

 

ثبت نام بورس اوراق بهادار تهران

بورس تهران یکی از بهترین و فعال ترین بازارهای مالی است که سرمایه گذاری در آن به همراه مهارتی کافی میتواند بازده بسیار زیادی برایتان به همراه داشته باشد. اما در حال حاضر جهت ثبت نام در بورس تهران و انجام معامله در آن، مانند گذشته دیگر نیازی به حضور در تالار بورس تهران نیست.

شما با در اختیار داشتن تنها یک اینترنت و گوشی میتوانید به راحتی سهم و امتیاز مورد نظر خود را خرید یا فروش کنید. در این مطلب سعی شده تا تمامی مراحل ثبت نام در بورس تهران را به شما بیاموزیم.

 

مراحل ثبت نام در بورس تهران چگونه است؟

  1. ثبت نام در سجام
  2. دریافت کد بورسی
  3. ثبت نام در کارگزاری و دریافت اطلاعات حساب
  4. شروع معاملات

 

برای سرمایه گذاری در بورس، چه به‌صورت یک شخص حقیقی و چه به‌صورت حقوقی، در ابتدا نیاز به یک کارگزار رسمی و مورد تائید سازمان بورس اوراق بهادار دارید تا “کد بورسی یا همان کد معاملاتی” خود را از آن دریافت کنید.

این کد برای هر شخص منحصر به فرد است و درواقع شناسه‌ی او در بازار بورس به‌حساب می‌آید که از تعدادی حرف و عدد تشکیل شده است. کد بورسی یکی از الزامات ورود به بورس اوراق بهادار و خرید و فروش در بازار سرمایه است. چه افراد حقیقی و چه افراد حقوقی در سامانه اطلاعاتی بورس از طریق این کد شناسایی می‌شوند. نحوه‌ی ثبت نام در بورس و دریافت کد بورسی در بیشتر کارگزاری‌ها در شهرهای مختلف، به‌صورت غیر حضوری و حضوری از طریق شعب کارگزاری انجام می‌شود.

 

متقاضیان ورود به بورس بعد از دریافت کد بورسی ( که کد سهامداری نیز تامیده می‌شود) می‌توانند از طریق نرم‌افزار معاملات آنلاین نیز به خرید و فروش سهام مختلف بپردازند.
برای دریافت کد بورسی باید به صورت حضوری یا غیرحضوری (آنلاین) به کارگزاری مراجعه کرد و در آنجا درخواست داد. اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی، داشتن شماره حساب بانکی و شماره شبا به نام فرد متقاضی، تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی، ارائه آخرین مدرک تحصیلی و تکمیل فرم درخواست کد معاملاتی آنلاین، مدارکی است که برای دریافت کد بورسی، باید انجام شود.

 

سامانه سجام دقیقا چیست؟

سامانه سجام در واقع مخفف «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» است که زیر نظر سازمان بورس و با هدف ایجاد یک سامانه فراگیر و ارائه خدمات بهرت و سریع‌تر به سرمایه‌گذاران ایجاد شده است.

از شهریور ۱۳۹۷ تمام سرمایه‌گذاران ملزم به ثبت مشخصات خود در این سامانه هستند. در واقع هر فرد برای ورود به بازار سهام نیز پیش از گرفتن کد بورسی باید مشخصات خود را در این سامانه ثبت کرده و پس از گرفتن کد رهگیری و احراز هویت به کارگزاری مراجعه کند. البته به منظور تسهیل فرایند ورود به بازار سهام، بسیاری از کارگزاری‌ها ثبت نام در سامانه سجام را انجام داده و تنها متقاضی باید برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان مراجعه کند. معمولا پس از یک ماه از تاریخ تکمیل اطلاعات در سامانه، پیامکی به شما ارسال خواهد شد تا با مراجعه به یکی از شعب منتخب دفاتر الکترونیک دولت یا کارگزاری‌ها، مراحل نهایی را انجام دهید تا ثبت اطلاعات شما در سامانه سجام نهایی شود.

 

 

مراحل ثبت نام در سامانه سجام

 

جدیدترین روش و مراحل ثبت نام در بورس

 

در آخرین مرحله سرمایه گذار باید برای انجام احراز هویت اقدام کند . احراز هویت کارگزاری ها فعلا به صورت حضوری انجام گرفته و باید به یکی از دفاتر خدمات پیشخوان دولت منتخب کارگزاری با در دست داشتن مدارک لازم برای احراز هویت سجام که در ذیل آورده شده ، مراجعه شود :

  1. اصل و فتوکپی شناسنامه
  2. اصل و فتوکپی کارت ملی
  3. فتوکپی آخرین مدرک تحصیلی ( اختیاری )
  4. آدرس و مشخصات پستی متقاضی ثبت نام
  5. شماره حساب و اطلاعات بانکی متقاضی ثبت نام

 

مراحل احراز هویت برای ثبت نام

به غیر از احراز هویت کارگزاری باید احراز هویت سجام نیز انجام شود که هم می توان به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری نسبت به آن اقدام کرد . دقت کنید که اگر امکان انجام احراز هویت آنلاین سجام برای شما وجود ندارد ، در زمان مراجعه به دفاتر خدمات پیشخوان دولت برای انجام احراز هویت کارگزاری، فرم احراز هویت سجام را نیز دریافت و تکمیل کنید .

بعد از انجام احراز هویت، ثبت نام بورس تکمیل شده و در این مرحله یک کد بورسی به تلفن همراه سرمایه گذار پیامک می شود . اگر بعد از انجام معاملات در صفحه کارگزاری منتخب خود ، به هر علتی از آن رضایت نداشتید می توانید نسبت به تغییر کارگزاری بورس خود اقدام کنید .

 

سامانه سمات مخفف شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه بوده و در واقع پس انجام معاملات بازار های بورس یا خارج از بورس کار این شرکت آغاز می شود. وظیفه سپرده گذاری، ثبت، نگهداری اوراق بهادار و مواردی از این دست برعهده سمات قرار دارد.

مراحل ثبت نام در بورس تهران و اوراق بهادار را در این مقاله به طور کامل آموختیم، حال کافی است تا برای این امور اقدام نموده تا در اسرع وقت به شروع معاملات و خرید و فروش ها در سازمان بورس اوراق بهادار مشغول شوید.

سوالات خود را در زمینه مراحل ثبت نام در بورس اوراق بهادار، می‌توانید از مشاورین حقوقی آگاه ثبت بپرسید تا از مشاوره رایگان مسائل حقوقی این متخصصین بهره مند شوید.

دیدگاه های دیگران
مرتضی کلارستاقی 2 سال پیش:

سلام جناب خداقوت ،بنده علاقه مندم در بورس اوراق بهادار تهران ثبت نام کنم.وسودانرا دریافت نمایم.چون معتبره

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…