ثبت شرکت کشتیرانی

شرکت کشتیرانی به یک نهاد دارای مجوز فعالیت اطلاق می‌شود که مالک کشتی، اجاره‌کننده کشتی، خطوط کشتیرانی و به طور کلی هر فردی که اجازه اداره و بهره‌برداری کلی یا جزئی از کشتی را دارد، می‌تواند آن را ثبت کند. برای تاسیس و ثبت این نوع شرکتها در ایران شما می توانید امور خود را بصورت شخصی یا با استفاده از سامانه ثبت شرکت آگاه ثبت، پیگیری کرده و مجوز های قانونی را برای فعالیت دریافت کنید. شرایط، مدارک و هزینه هایی در این مسیر مورد نیاز است که در این مقاله به آنها اشاره می کنیم.

نحوه ثبت شرکت کشتیرانی

فعالیت های شرکت کشتیرانی

در واقع فعالیت نمایندگی کشتیرانی مشمول ارائه خدمات کشتیرانی در موارد زیر می‌شود:

  • انجام کلیه امور مرتبط با ورود و خروج کشتی در بندرها
  • اعطای نمایندگی به بندر، ارائه درخواست ورود و خروج ، ارائه اطلاعات مورد نیاز بندر و پرداخت حقوق، عوارض و هزینه‌های بندر
  • ارائه خدمات مورد نیاز کشتی و کارکنان آن در زمان حضور در بندر و محدوده آن .
  • انجام کلیه موارد ضروری برای تخلیه ، بارگیری ، و تحویل کالا و کانتینر از طریق اشخاص مجاز.
  • انجام کلیه موارد ضروری برای تهیه و تکمیل اسناد محموله‌های وارده یا صادره به منظور انجام تشریفات گمرکی
  • اخذ کرایه حمل و سایر مطالبات مربوط به کشتی ، کانتینر یا محموله
  • بازاریابی در امور حمل و نقل دریایی و صدور اسناد حمل کالا از طرف موسسه کشتیرانی مربوطه
  • انجام امور مربوط به ترانزیت کالا اعم از ترانزیت داخلی ، خارجی و فعالیت‌های کارگزاری
  • سایر فعالیت‌های مربوط به شرکت نمایندگی کشتیرانی بر اساس قوانین

مزایای ثبت شرکت کشتیرانی

ثبت شرکت کشتیرانی چه مزیتی دارد

ثبت شرکت کشتیرانی به صاحبان یا افراد استفاده‌کننده از کشتی این حق را می‌دهد که کلیه امور مربوط به واردات یا صادرات کالاهای مختلف را در شرکت خود انجام دهند و از سود آن بهره‌مند شوند. این اقدام باعث می‌شود تمامی فعالیت‌های کشتیرانی شرکت مزبور قانونی باشد. از سوی دیگر شما با ثبت شرکت کشتیرانی می‌توانید به کلیه بندرگاه‌های بین‌المللی دسترسی داشته باشید و اقدامات مدنظر خود را برای واردات یا صادرات هر نوع کالا به راحتی انجام دهید. در عین حال این کار سود مالی زیادی نیز برای مالکان یک شرکت کشتیرانی به همراه خواهد داشت.

شرایط ثبت شرکت کشتیرانی

انجام کلیه فعالیت‌های یک شرکت کشتیرانی نیازمند اخذ مجوز فعالیت از سازمان بنادر و کشتیرانی است. این سازمان با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی و کفایت یا عدم کفایت افراد خواهان ثبت شرکت، نسبت به صدور مجوز برای شرکت‌های کشتیرانی اقدام می‌کند.

شرایط صدور مجوز فعالیت کشتیرانی

آموزش دریافت مجوز ثبت شرکت کشتیرانی

صدور مجوز فعالیت و ثبت شرکت کشتیرانی مشروط به این است که فرد یا شرکت خواهان ثبت، صلاحیت‌های قانونی را در این زمینه داشته باشد و در عین حال مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت را که نشانه وجود فعالیت نمایندگی کشتیرانی در راستای موارد اعلام‌شده از سوی شرکت است، ارائه دهد.

پیش از ارائه پروانه فعالیت، واحد حراست سازمان بنادر و کشتیرانی صلاحیت همه ارکان شرکت را از نظر رعایت مقررات داخلی و قوانین بین‌المللی بررسی می‌کند. در صورتی که پس از گذشت یک ماه از این واحد پاسخی دریافت نشود، این امر نشانه تایید صلاحیت خواهد بود.

شرایط مورد نیاز مدیرعامل شرکت کشتیرانی :

مشخصات مدیر عامل شرکت کشتیرانی

مدیرعامل شرکت کشتیرانی باید شرایط زیر را داشته باشد تا واجد شرایط تلقی شود:

صلاحیت‌های عمومی مدیر عامل شرکت کشتیرانی

  • تابعیت ایران
  • حداقل سن 25 سال
  • کارت پایان خدمت نظام وظیفه با معافیت دائم
  • عدم سوء پیشینه کیفری
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • عدم اشتغال به کار در دستگاه‌های دولتی و نداشتن سمت مشابه در سایر شرکت‌ها

صلاحیت‌های شغلی مدیرعامل کشتیرانی

مدیرعامل باید دست‌کم مدرک تحصیلی کارشناسی، 4 سال سابقه کار مفید اجرایی در زمینه کشتیرانی و یا نمایندگی کشتیرانی و گواهی پایان دوره‌های آموزش مربوطه را بر اساس دستورالعمل سازمان بنادر و کشتیرانی داشته باشد.

صلاحیت‌های شغلی مدیر شعبه

شرط صدور مجوز برای ایجاد شعبه شرکت کشتیرانی معرفی و استفاده از فردی به عنوان مدیر شعبه است که شرایط زیر را داشته باشد:

مدیر شعبه باید دست‌کم مدرک تحصیلی دیپلم و 2 سال سابقه کار مفید اجرایی در زمینه کشتیرانی و یا نمایندگی کشتیرانی و گواهی پایان دوره‌های آموزشی مربوطه بر اساس دستورالعمل سازمان بنادر و کشتیرانی را داشته باشد.

شرایط و الزامات ثبت شرکت کشتیرانی:

تمامی شرکت‌های نمایندگی کشتیرانی موظف به ارائه بیمه‌نامه مسئولیت هستند، بیمه‌نامه‌ای که حداقل پوشش آن توسط سازمان بنادر و کشتیرانی مشخص خواهد شد.

شرکت کشتیرانی باید یک دفتر کار مرکزی مناسب با کاربری اداری داشته باشد. علاوه بر این داشتن یک دفتر کار مناسب در یکی از بنادر کشور نیز ضروری است.

در عین حال شرکت‌های نمایندگی کشتیرانی این اجازه را دارند که در سایر بنادری که دارای شعبه نیستند، از خدمات شرکت‌های دارای مجوز رسمی از سازمان بنادر و کشتیرانی یا شعب شرکت‌های همکار استفاده کنند.

مدارک ثبت شرکت کشتی رانی

ثبت شرکت کشتیرانی چه مدارکی لازم دارد

مدارک ثبت شرکت کشتیرانی به شرح زیر است:

  • نسخه اصل اساس‌نامه که تمامی صفحات آن توسط تمامی سهامداران شرکت امضا شده باشد.
  • نسخه اصل شرکت‌نامه که تمامی صفحات آن توسط تمامی سهامداران امضا شده باشد.
  • نسخه اصل اظهارنامه ( تقاضانامه ) که تمامی صفحات آن توسط تمامی سهامداران شرکت امضا شده باشد.
  • نسخه اصل صورتجلسه مجمع عمومی که تمامی صفحات آن توسط تمامی سهامداران شرکت امضا شده باشد.
  • نسخه اصل صورتجلسه هیات مدیره ( در صورت داشتن هیات مدیره (

نکته : اسناد و مدارک ثبت شرکت باید از ادارات ثبت شرکت‌ها تهیه شود و پس از تکمیل و تعیین نام شرکت ، توسط متقاضی یا از طریق اداره ثبت برای سازمان ارسال گردد.

هزینه ثبت شرکت کشتیرانی

ثبت شرکت کشتیرانی چقدر هزینه دارد

هزینه ثبت شرکت کشتیرانی بر اساس الزامات مختلف تعیین می‌شود. اما به طور کلی موارد زیر برای ثبت شرکت کشتیرانی مستلزم پرداخت هزینه است.

هزینه‌های دولتی مانند هزینه ثبت اسم شرکت، هزینه حق ثبت شرکت، هزینه پلمپ دفاتر شرکتها، دستمزد وکیل ثبت شرکت و موارد دیگر. بسته به نحوه و میزان استفاده از این موارد، هزینه ثبت یک شرکت بین 2 میلیون تا 2.5 میلیون تومان برآورد می‌شود.

مدت زمان ثبت شرکت کشتی رانی

معمولا حدود 20 روز زمان می‌برد تا کلیه اقدامات مورد نیاز برای اخذ و بررسی مدارک و بررسی شرایط شرکت خواهان ثبت توسط سازمان‌های مربوطه انجام و در نهایت مجوز ثبت شرکت کشتیرانی صادر شود. در این حال این مسئله بستگی به این دارد که شما در زمان مقرر کلیه مدارک مورد نیاز را تهیه کنید و در اختیار سازمان‌های مرتبط با ثبت شرکت قرار دهید. اعتبار مجوز ثبت شرکت نامحدود است و تا زمانی که تخلف عمده‌ای توسط شرکت صورت نگیرد، این مجوز اعتبار دارد.

انواع شرکت‌های کشتی رانی قابل ثبت

به طور کلی دو نوع شرکت کشتیرانی وجود دارد که می‌توان برای ثبت آن از طریق نهادهای زیربط اقدام کرد. بهترین نوع برای ثبت به عنوان یک شرکت کشتیرانی، شرکت سهامی خاص است. نوع دیگری از شرکت کشتیرانی، شرکت با مسئولیت محدود است که این نوع شرکت بیشتر برای فعالیت‌های تجاری مناسب است.

نحوه فعالیت شرکت کشتی رانی

کشتی‌ها به طور کلی انواع مختلفی دارند که هر یک از آن‌ها مصارف خاصی دارند. کشتی‌های مسافربری مخصوص حمل مسافر هستند که البته باید برای مسائل مختلف مانند تعداد مسافر مجاز، نحوه حمل بارهای مسافران از جمله اتومبیل آن‌ها، مبدا و مقصد و موارد دیگر مجوزهای لازم را داشته باشند. کشتی‌های مسافربری با توجه به نزدیک یا دور بودن مقصد و شرایط دیگر، باید امکانات رفاهی لازم را برای پرسنل و مسافران فراهم کنند.

نوع دیگر، کشتی‌های باربری هستند که با توجه به اندازه و حجم خود، کالاها را با اندازه‌ها و حجم‌های مختلف جابه‌جا می‌کنند، که معمولا این جابه‌جایی با استفاده از کانتینر صورت می‌گیرد. شرکت کشتیرانی موظف است بارهایی را که قصد حمل آن‌ها را به مقاصد دوردست یا نزدیک دارد، بیمه کند تا در صورت وقوع حادثه مانند غرق شدن کشتی، خسارات وارده به صاحبان کالاها جبران شود. در عین حال هزینه این بیمه توسط صاحبان کالاها پرداخت می‌شود.

جمع بندی

کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب و دسترسی به دریای خزر و خلیج فارس، از پتانسیل رشد مناسبی برای ثبت شرکت های کشتیرانی بهره مند است. با در نظر گرفتن قوانین، شرایط و مدارک مورد نیاز در این مسیر، می توانید بصورت قانونی اقدام به تاسیس و ثبت شرکت کشتیرانی خود کنید و از مزایای آن بهره مند شوید.

هزینه ثبت شرکت کشتیرانی در ایران چقدر است؟

این هزینه بستگی به نوع و روشی که برای پیگیری امور حقوقی و قانونی انتخاب می کنید دارد. برای اطلاع دقیق از تعرفه ها در سامانه آگاه ثبت، می توانید با ما در تماس باشید.

مدت زمان ثبت شرکت های کشتی رانی بصورت میانگین چقدر است؟

بازه زمانی در نظر گرفته شده بصورت میانگین بین 15 تا 20 روز کاری توسط سامانه آگاه ثبت می باشد.

کافیست فرم را ارسال کنید تا با شما تماس بگیریم!

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…