Skip to content
آگاه ثبت » وبلاگ و مقالات » مقالات ثبت شرکت » ثبت شرکت در استانبول

ثبت شرکت در استانبول

ثبت شرکت در استنبول ترکیه

نحوه ثبت شرکت در استانبول ترکیه

استانبول به عنوان محبوب ترین شهر ترکیه شناخته می شود. راه اندازی کسب و کار و ثبت شرکت در استانبول برای بسیاری از اتباع این کشور و همچنین برای بازرگانان ایرانی و بازرگانان سایر کشورهای همسایه به شدت حائز اهمیت است.

همین حالا ثبت شرکت در کشور ترکیه کنید

معایب ثبت شرکت در استانبول

ثبت شرکت در استانبول ترکیه چه معایبی دارد؟

متاسفانه به دنبال تحریم های شدید و پیاپی علیه ایران، امروزه بسیاری از هم وطنان که قصد ثبت کردن شرکت را در کشور ترکیه را داشته اند قادر به این کار نمی باشند مگر اینکه از طریق موسسات شناخته شده در این عرصه مثل موسسه حقوقی آگاه ثبت وارد عمل شوند. در ادامه به چگونگی ثبت شرکت در استانبول ترکیه خواهیم پرداخت.

مدارک لازم برای ثبت شرکت در استانبول

  • ارائه اصل پاسپورت بین المللی تمامی افرادی که قصد تاسیس شرکت را دارند
  • اعتبار بالای 6 ماه پاسپورت به همراه ترجمه آن
  • تعیین محل مناسب برای تاسیس شرکت به همراه آدرس دقیق
  • تهیه 2 عکس سه در چهار
  • انتخاب یک شخص به عنوان مدیر عامل شرکت
  • مشخص کردن میزان سهم هر فرد در شرکت
  • مشخص کردن حوزه فعالیت شرکت

ثبت شرکت شخصی در استانبول

شاید در مبحث قبل این سوال برای شما مطرح شده باشد که چرا برای راه اندازی یک آرایشگاه کوچک در استانبول باید مبادرت به ثبت شرکت در استانبول ترکیه کنیم؟ در واقع ثبت شرکت به روش های فوق صرفا زمانی بکار می رود که حداقل دو نفر برای راه اندازی یک کسب و کار با یکدیگر مشارکت کرده و سرمایه ای را برای آغاز فعالیت یا ادامه آن به میدان بیاورند.

اگر کسب و کار شما کوچک است یا قرار نیست با استفاده از همکاری و همیاری دیگران صورت گیرد و در واقع به صورت یک کار شخصی شناخته می شود بهترین کار ممکن این است که آن را در قالب شرکت شخصی ثبت کنید.

البته دقت داشته باشید که همه کسب و کارها را نمی توان با ادعای واحد بودن سرمایه گذاری به صورت شخصی ثبت کرد و این روش صرفا ویژه کسب و کارهایی است که حقوق و درآمد متوسطی دارند یا قانون ترکیه امکان ثبت آن ها به صورت شخصی را پذیرفته است.

هزینه ثبت شرکت شخصی در استانبول بسیار پایین تر از سایر روش هاست به نحوی که تنها با سه هزار لیر نیز می توانید شرکت مورد نظر خود را ثبت نمایید. همچنین تنها صرف چند روز کافیست تا بتوانید مجوز مربوطه را دریافت کرده و شرکت شخصی را به ثبت برسانید. البته دقت داشته باشید که اساسنامه این شرکت ها بسیار محدود است و نمی توانید هر نوع فعالیتی را در آن درج کنید

چه مشاغلی در استانبول نیاز به ثبت شرکت دارند؟

اهمیت ثبت شرکت در استانبول را زمانی متوجه خواهید شد که بدانید طبق قوانین این کشور، راه اندازی هر نوع کسب و کاری نیاز به ثبت شرکت دارد. از راه اندازی یک رستوران گرفته تا ایجاد یک آرایشگاه و حتی خیاطی یا یک تولیدی ساده که تنها یک یا دو کارگر داشته باشد به طی کردن مراحل ثبت شرکت و دریافت حقوق خاصه خود در این زمینه نیاز دارند.

اغلب افراد سعی می کنند شرکت خود را به صورت لیمیتد یا همان شرکت با مسئولیت محدود ثبت کنند که یکی از محبوب ترین قالب های ثبت شرکت در ایران و جهان است چرا که قوانین حاکم بر شرکت هایی با مسئولیت محدود بسیار منطقی تر و توجیه پذیرتر است اما برخی از کسب و کارها نیز به صورت شخصی ثبت می شوند. قطعا نیاز است تا پیش از اقدام با شرکت شخصی نیز آشنا شوید. این مقوله را در ادامه تشریح کرده ایم.

همه چیز راجع به ثبت شرکت در استانبول

نکات مهم ثبت شرکت در استانبول ترکیه

برخی از نکات ثبت شرکت در استانبول به شرح زیر است:

  • مالیات در ترکیه به میزان 14 درصد بر میزان درآمد شرکت است.
  • دریافت اجازه کار بعد از 5 سال منجر به شهروندی ترکیه و بعد از آن منجر به دریافت پاسپورت این کشور می گردد.
  • شما با ثبت شرکت موفق به اخذ کارت بازرگانی می شوید و این مزیت باعث می گردد تا بیزینس خود را جهانی کنید.
  • شما در ثبت شرکت در استانبول موظف به استخدام نیروی ترک نیستید.
  • امکان اجازه کار ترکیه بدون استخدام نیروی ترک وجود دارد و می توانید این موضوع را در اساسنامه نیز قید کنید.

مراحل ثبت شرکت در استانبول

در این مبحث خلاصه ای از اینکه ثبت شرکت در استانبول چه مراحلی دارد را بیان می کنیم. دقت کنید که در میانه هرکدام از مراحل ذیل ممکن است نیاز باشد تا اقدامات دیگری را انجام دهید که میتوانید از مشاره رایگان آگاه ثبت کمک بگیرید.

  • مشخص کردن محل شرکت
  • تنظیم اساسنامه شرکت
  • دریافت فرم ها که برای تمام شهرها از جمله استانبول به یک صورت است.
  •  شماره مالیاتی را اداره دارایی ترکیه دریافت کنید.
  • تاییدیه اساسنامه شرکت از دفترخانه رسمی در ترکیه صادر می گردد.
  • ثبت شرکت در اتاق بازرگانی ترکیه
  • لازم است تا با چاپ اساسنامه و نمونه ثبت شرکت در روزنامه رسمی، آن را به دیگران ابلاغ کنید.
  • گرفتن تاییدیه وکالت نامه و نمونه امضا از دفترخانه رسمی ترکیه
  • مراجعه به اداره دارایی برای تحویل فرمی که در مرحله قبل به آن اشاره کردیم با هدف بررسی و تایید این فرم و آدرس دفتر شرکت توسط اداره.
  • در مرحله بعد بازرسان اداره دارایی به آدرس شما مراجعه می کنند تا آدرس مندرج در اساسنامه را تایید کنند.
  • بعد از تایید آدرس نیاز است تا شماره مالیاتی شرکت را دریافت کنید.
  • اکنون نوبت می رسد به دریافت کارت بازرگانی!
  • تصدیق دفاتر حسابداری را انجام دهید و برای افتتاح حساب در بانک به نام شرکت مورد نظر آماده شوید.
  • در نهایت باید با معرفی کردن یک مشاور مالی رسمی، عملیات مربوط به ثبت شرکت را به اتمام برسانید.

اتمام همه مراحل فوق در شرایط عادی تنها 5 روز کاری طول می کشد.

انواع شرکت در استانبول

در کشور ترکیه همانند ایران، هفت قالب مختلف برای ثبت شرکت وجود دارد که هرکدام شرایط خاصی را  مورد پذیرش قرار داده اند. این روش ها عبارتند از:

  • ثبت شرکت سازمانی که حداقل به صد هزار لیر سرمایه اولیه نیاز دارد.
  • ثبت شرکت آنونیم که حداقل به پنجاه هزار لیر ترکیه در سال 2021 برای سرمایه گذاری اولیه نیاز دارد.
  • ثبت شرکت لیمیتد یا همان شرکت با مسئولیت محدود که حداقل به پنج هزار لیر سرمایه نیاز دارد.
  • شرکت کوپراتیف که حداقل سرمایه آن با توجه به اساسنامه شرکت تعیین می گردد.
  • شرکت غیر سازمانی که همانند گزینه اخیر به حداقل سرمایه ای باتوجه به اساسنامه شرکت نیاز دارد.
  • شرکت کولکتیف و شرکت کوماندیت که بدون نیاز به سرمایه شکل می گیرند.

لازم به ذکر است که شرکت های فوق صرفا از لحاظ تلفظ و تفاوت زبان با انواع ثبت شرکت در ایران که به صورت شرکت سهامی خاص و عام، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی و … است تفاوت دارند و در واقع قالب و ساختار آن ها با انواع شرکت در ایران یکسان است. شرایط ثبت شرکت در استانبول را به زبان ساده تر در ادامه بیان می کنیم.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود در استانبول

برای ثبت شرکت لیمتد حداقل به یک نفر و حداکثر به مشارکت 50 نفر نیاز دارید. مسئولیت هرکدام از شرکا نیز به اندازه سرمایه اولیه آنان در شرکت است.

بنابراین میزان مسئولیت برخلاف شرکت سهامی به صورت درصد از سهام نیست و همانند شرکت تضامنی به صورت مسئولیت هر فرد در مقابل تمام تعهدات شرکت نمی باشد.

ثبت شرکت سهامی در استانبول

همانطور که بیان کردیم شرکت سهامی به دو نوع شرکت خاص و عام تقسیم می شود. اگر تعداد سهامداران کمتر از 250 نفر باشند از نوع سهامی خاص است و اگر بیشتر از این رقم باشد سهامی عام است.

مسئولیت شرکا نیز باتوجه به میزان سهم هرکدام از آن ها مشخص می شود.

شرکت مختلط در استانبول

در این نوع شرکت ها تنها یک نفر یا چند نفر از سهامداران (به جز اشخاص حقیقی) متحمل دیون و قروض شرکت می شوند و سایر سهامداران فقط به میزان سرمایه اولیه خود مسئول خواهند بود.

ثبت شرکت تضامنی در استانبول

شرکت تضامنی نوع دیگری از انواع ثبت شرکت در استانبول می باشد که مورد توجه تعداد محدودی از ایرانیان واقع شده و سعی کرده اند کسب و کار خود را به صورت شرکت تضامنی دربیاورند.

در این نوع شرکت هرکدام از شرکا در مقابل تمام دیون و بدهی های شرکت مسئول است و اگر یکی از آن ها به هر دلیلی قادر به پرداخت بدهی مورد نظر نباشد و تنها یکی از شرکا باقی بماند همان یک نفر، نه به اندازه سهم یا سرمایه اولیه بلکه به میزان کل سرمایه شرکت مسئولیت دارد.

ثبت موسسات مالی در استانبول

این نوع موسسات در یک نگاه کلی در زمره شرکت های سهامی قرار می گیرند با این تفاوت که قانون ترکیه، دشواری های زیادی را برای ثبت آن ها در نظر گرفته است و هر کسی نیز صلاحیت ثبت موسسات مالی همانند صرافی ها را نخواهد داشت.

ثبت بنگاه اقتصادی از نوع موسسه مالی در استانبول نیازمند اخذ مجوز از سازمان های بسیار زیادی است و اصولا افراد در این زمینه با همکاری یک وکیل خبره عمل می کنند.

ثبت شرکت در مناطق آزاد استانبول

دولت ترکیه از کسانی که خواهان ثبت شرکت در مناطق آزاد هستند به شدت استقبال نموده است چرا که این نوع شرکت برگ برنده ای برای اقتصاد ترکیه محسوب می شود و حتی تسهیلات بسیار زیادی را هم در اختیار متقاضیان قرار داده است.

البته ثبت شرکت در این مناطق نیازمند فعالیت های تولیدی و صنعتی است و اصولا نیاز به ساخت سوله و استخدام کارگران بسیار زیادی دارد با این حال به نظر می رسد اغلب واحدهای تولیدی با آینده ای روشن در این زمینه روبرو خواهند بود.

هزینه ثبت شرکت در استانبول چقدر است؟

  • هزینه راه اندازی شرکت صرفا به هزینه ثبت آن محدود نمی شود و شما بعد از ثبت شرکت نیز باید هزینه های خاصی را در خصوص اجاره دفتر، مالیات چی، هزینه مشاور رسمی و محاسبه چی دفاتر تجاری را به سایر هزینه ها اضافه کنید.
  • امروزه در ترکیه برای کاهش هزینه های مربوط به راه اندازی کسب و کارهای جدید نوعی از دفاتر مجازی جای دفاتر سطح شهر را گرفته اند. همچنین امکان تاسیس دفاتر اشتراکی نیز برای کاهش هزینه ها وجود دارد.
  • اصولا هزینه ثبت شرکت در استانبول به صورت میانگین، 5 تا 7 هزار لیر است.

چجوری در ترکیه شرکت ثبت کنیم؟

ثبت شرکت قانونی در استانبول

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *