ثبت برند لباس

ثبت برند پوشاک که در اصطلاحات عامیانه با عنوان ثبت برند لباس نیز شناخته می شود، یکی از مهم ترین اقداماتی است که متاسفانه توسط واحدهای تولیدی در ایران مورد بی توجهی قرار می گیرد. در سالیان اخیر تلاش بسیار زیادی جهت الزام واحدهای تولید کننده پوشاک به ثبت واحد تولیدی شده است، اما همچنان تعداد بسیار زیادی از این شرکت ها بدون برند خاص و بدون هیچ گونه نام و نشان قانونی در این زمینه فعالیت می کنند.

طریقه ثبت برند پوشاک

اگر شما می خواهید برای واحد تولیدی خود در زمینه تولید انواع لباس، یک برند خاص با لوگوی مخصوص را ثبت کنید باید مدارک بخصوصی را مهیا نموده و مراحل ویژه ای را سپری کنید. ما در این مقاله به شما می گوییم که چگونه برند خود در زمینه پوشاک را ثبت نمایید. پیشنهاد می دهیم با مطالعه این مقاله ما را همراهی کنید.

همین حالا ثبت شرکت تولیدی لباس کنید

شرایط ثبت برند لباس چیست؟

ثبت برند پوشاک چه شرایطی دارد

نامی که برای برند لباس انتخاب می کنید باید دارای شرایط خاصی باشد، در غیر این صورت از پذیرش آن ممانعت به عمل می آید. بنابر متون قانون ثبت در این زمینه:

  • علامتی قابل ثبت است که جدید و ابتکاری بوده و گمراه کننده نباشد. بدین معنا که نام و نشان تجاری، نباید مشتری را از لحاظ جنس لباس یا مبدا برند و واحد تولیدی به اشتباه اندازد.

بر طبق قانون ثبت تنها علائمی در خصوص ثبت برند قابلیت پذیرش دارند که در زمره موارد ذیل قرار نگیرند. این موارد عبارتند از:

  1. علائم رسمی، دولتی و مملکتی نظیر نماد پرچم ایران، علائم وزارتخانه ها، هلال احمر، علائم نیروهای مسلح و سایر ارگان ها
  2. علائمی که قبلا به ثبت رسیده اند (یا مشابه آن ها به ثبت رسیده است)
  3. علائم منافی عفت عمومی جامعه و نظم اجتماع
  4. علائمی که دارای اسم و عبارت عمومی بوده و استعمال آن ها تحت علامت تجاری منع شده باشند.

مرجع ثبت برند لباس کجاست؟

مرجع ثبت برند پوشاک

قوانین جمهوری اسلامی ایران، اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران را به عنوان مرجع ثبت علایم تجاری و اختراعات معرفی نموده است. ماده 6 قانون ثبت علایم تجاری نیز اداره ثبت علایم که یک شعبه مخصوص از دفتر دادگاه شهرستان تهران به شمار می رود را برای تصمیماتی راجع به قبول یا رد علایم اتخاذ کند. بنابراین زمانی که سخن از مرجع ثبت علائم تجاری به میان میاید این مراجع و ادارات مورد نظر هستند.

مدارک برای ثبت برند لباس

در صورتی که برند و علامت مورد نظر شما در زمره هیچ کدام از موارد فوق نباید می توانید از طریق فراهم کردن مدارک ذیل و سپری کردن مراحل درج شده نسبت به ثبت برند پوشاک اقدام کنید. این مراحل و مدارک با توجه به رویه موجود و قوانین مندرج عبارتند از:

  1. مدارک شناسایی متقاضی اعم از اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  2. اظهارنامه ثبت برند را در سه نسخه و به صورت جداگانه تهیه کنید.
  3. اگر تقاضانامه شما توسط نماینده قانونی همانند وکیل شخصی صورت گرفته است باید نسخه اصلی یا رونوشت گواهی شده وکالتنامه را ارائه کنید.
  4. شما باید ده نمونه از علامت گرافیکی که با علامت الصاق شده بر روی اظهارنامه یکسان هستند را به مرجع ثبت تحویل دهید.
  5. بر روی هر کدام از نمونه های الصاق شده باید مهر شعبه ثبت شرکت ها و علایم تجاری و اختراعات زده شود.
  6. چنانچه مرجع ثبت نمونه علامت ارائه شده را مناسب تشخیص ندهد، تسلیم نمونه مناسب را درخواست می نماید. در هر حال، علامت باید به همان نحو که درخواست و ثبت می شود استعمال گردد.
  7. مدارک مربوط به حق تقدم برای ثبت برند که باید همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم شود نیز ارائه گردد.
  8. ارائه مدارک دال بر فعالیت در حوزه ذی ربط بنا بر تشخیص مرجع ثبت.
  9. در صورتی که ثبت علامت جمعی را درخواست می کنید باید نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی را تهیه نموده و گواهی مربوطه را به مقام صلاحیت دار تحویل دهید.
  10. باید رسید تمامی پرداخت های قانونی را به همراه تمامی مدارک تحویل دهید.

نکات علائم ثبت برند لباس

ثبت برند پوشاک چه نکاتی دارد

برای ثبت برند لباس باید ابتدا علامت گرافیکی مورد نظر خود را باید حداکثر در ابعاد 10 در 10 سانتی متر آماده کنید. اگر علامت مورد نظر به صورت گرافیکی نیست، باید تصویر آن را در همین ابعاد برای الصاق در تقاضانامه آماده نمایید.

اگر ارائه علامت به صورت گرافیکی نباشد، باید ده نمونه از کپی یا تصویر علامت حداکثر در همین ابعاد و به نحوی که مرجع ثبت مناسب تشخیص دهد، ارائه گردد.

اگر علامت تجاری به صورت سه بعدی باشد، ارائه آن به صورت نمونه های گرافیکی یا تصاویر دو بعدی روی برگه به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه شده باشد و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهد الزامی خواهد بود.

نکته: ثبت علامت برای برندهایی با ریشه لاتین یا عربی در صورت ارائه کارت بازرگانی امکان پذیر است.

قوانین ثبت برند لباس

قانون ثبت برند پوشاک

ثبت یک برند در هر عرصه ای که باشد بسیاری از آثار حقوقی را به دنبال خواهد داشت. به موجب قانون، علامتی که ثبت قانونی شده است از تاریخ تسلیم اظهارنامه مورد حمایت قانون و واحدهای مربوطه قرار می گیرد.

مدت اعتبار برند ثبت شده تا ده سال پس از تاریخ تسلیم اظهارنامه است و پس از آن از طریق ارائه تقاضانه برای ده سال دیگر نیز قابل تمدید خواهد بود. ناگفته نماند که شما پس از پایان مدت اعتبار، تا شش ماه فرصت دارید نسبت به درخواست تمدید اقدام نمایید، در غیر این صورت باید اقدامات اولیه را جهت ثبت برند لباس آغاز کنید.

اگر بخواهید همراه با تمدید برند خود تغییراتی در آن و علامت مورد نظر اعمال کنید، باید مراحل قانونی موجود در این زمینه را دنبال نمایید و مهم ترین آن ها، آگهی کردن و انتشار علامت مورد نظر به همراه تغییرات اعمال شده است.

انتشار آگهی در این زمینه حائز اهمیت است که دیگران نسبت به عدم استفاده از چنین علامتی آگاه شده و یا در صورت تقدم در ثبت آن, اعتراض خود را به مراجع ذی صلاح ارائه کنند. در صورتی که هیچ گونه تغییری در برند و علامت تجاری صورت نگرفته است تجدید و تمدید آن بدون انتشار آگهی امکان پذیر است.

همین حالا میتوانید اقدام به پرداخت برای آگهی روزنامه کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.


جهت مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…